خواص عدس برای کاهش وزن و کنترل قند خون - 8 خاصیت عدس | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

خواص عدس برای کاهش وزن و کنترل قند خون - 8 خاصیت عدس | پزشکی


به دید شما چه مواد غذایی در عدس وجود دارد؟ چه چیزی در آن وجود دارد که سبب می شود مردم آن را دوست داشته باشند؟ مواد غذایی موجود در عدس مزایای بیشتری برای جسم دارند.

این مزایا شامل توانایی آن برای خوب شدن و حفظ تندرستی قلب، یاری به کم شدن وزن به روش سالم ، جنگیدن با زیاد شدن قند خون و خوب شدن تندرستی سیستم گوارش است.

عدس برای هزاران سال خوراکی ی اصلی هندی ها و مردم مقیم خاورمیانه بوده است. این روزها مردمان سرتاسر جهان از عدس در دستورهای پخت متفاوت مصرف می کنند و از مزایای موجود در آن بهره مند می شوند. از آنجایی که این ماده لبریز از پروتئین است و مواد غذایی بیشتری دارد، گیاهخواران عاشق آن هستند.

اگرچه اهمیت غذا ای عدس و مزایای آن برای تندرستی خیلی چشمگیر است اما آمریکایی به میل کردن آن رغبت بیشتری ندارند. به عنوان مثال دیدسنجی انجام شده در سال ۲۰۰۲ نشان می دهد که تنها ۸ درصد از بزرگسالان آمریکایی حبوبات، عدس و دیگر بقولات را در رژیم خوراکی خود دارند.

افزون بر مواد غذایی خیلی بیشتری که در عدس وجود دارد، مزایای دیگر مصرف آن در رژیم خوراکی چیست؟ همانطور که می دانید عدس ارزان است و می توان آن را در خوراکی های متفاوت به کار برد. مصرف عدس یک شیوه مقرون به صرفه برای تامین مواد معدنی الزامی، پروتئین و فیبر خوراکی است.

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در گونه های عدس چقدر است؟

اهمیت خوراکی گونه های عدس:

عدس یکی از اعضای گروه بقولات است. یک عهده از عدس پخته شده موارد زیر را خواهد داشت:

  • ۲۳۰ کالری
  • ۱۸ گرم پروتئین
  • ۱۵ گرم فیبر
  • ۵ گرم قند
  • کمتر از یک گرم چربی
  • ۳۵۸ میلی گرم فولات
  • یک میلی گرم منگنز( ۴۹ درصد از احتیاج هر روزه بدن)
  • ۶ میلی گرم آهن(۳۷ درصد از احتیاج هر روزه بدن)
  • ۳۵۶ میلی گرم فسفر(۳۶ درصد از احتیاج هر روزه بدن)
  • ۵ میلی گرم مس(۲۵ درصد از احتیاج هر روزه بدن)
  • ۵ میلی گرم تیامین(۲۲ درصد از احتیاج هر روزه بدن)
  • ۷۳۱ میلی گرم پتاسیم(۲۱ درصد از احتیاج هر روزه بدن)
  • ۷۱ میلی گرم منیزیم(۱۸ درصد از احتیاج هر روزه بدن)
  • ۴ میلی گرم ویتامین B6 (18 درصد از احتیاج هر روزه بدن)
  • ۵ میلی گرم روی(۱۷ درصد از احتیاج هر روزه بدن)
  • ۳ میلی گرم ویتامین B5(13 درصد از نیار هر روزه بدن)

همانطور که می بینید عدس طیف وسیعی از مواد غذایی را در یک عهده فراهم می کند. فولات، منگنز و آهن و فسفر از جمله مواد باارزشی هستند که توسط عدس تامین می شوند.زیادتر مردم مواد غذایی که توسط عدس فراهم می شود را ندارند و به همین خاطر استفاده منظم آن قادراست از فقدآنانی متفاوت پیشگیری کند.

۸ فایده عدس

  1. عدس منشا خیلی مناسبی از فیبر است:

استفاده فیبر خیلی در روز قادراست یکی از شیوه های عالی برای سیر کردن شکم و کم شدن وزن باشد. عدس شامل فیبر محلول و نامحلول است. این موضوع بدین معناست که این ماده با پیشرفت در شکم و جذب آب قادراست شما را سیر نگه دارد. همینطور وجود فیبر تندرستی قلب، سیستم گوارش، عملکرد سیستم ایمنی جسم را با حمل مواد مضر، چربی های اضافی و سموم به خارج از جسم خوب شدن می قسمتد.

بعضی از جمعیت های سالمی که بر روی کره خاکی زندگی می کنند از رژیم خوراکی مدیترانه ای تبعیت می نمایند. این رژیم به مردم اجازه می دهد عدس را به طور منظم استفاده کنند و تندرستی کلی جسم خود را خوب شدن بقسمتند.

  1. خصوصیات عدس برای تندرستی قلب:

مطالعات انجام شده نشان می دهد که عدس یکی از مناسبترین منابع برای فیبر محلول است و همین امر سبب می شود این ماده برای کم شدن کلسترول و جلوگیری از مریضی های قلبی سودمند باشد. پژوهشگران گرفتنه اند که رژیم خوراکی با عدس بالا از بروز پرفشاری خون پیشگیری می کند و قادراست میزان کلسترول را در مقادیر پایین تری نگه دارد.

میزان پایین کلسترول سبب کم شدن ضرر وارد شده به شریان ها می شود و از بروز مریضی های قلبی می کاهد. در مقایسه با دیگر گوشت های فرآوری شده یا پرچرب، عدس در برگیرنده چربی و سدیم خیلی پایینی است و همین امر قادراست به خوب شدن تندرستی قلب یاری کند. رژیم خوراکی با سدیم اندک قادراست به خوب شدن میزان فشار خون یاری کند.

عدس مواد غذایی بیشتری همانند فولات، پتاسیم و منیزیم را فراهم می کند. فولات قادراست به کم شدن میزان homocysteine یاری کند که یکی از عاملهای ریسک شناخته شده برای مریضی های قلبی است. منیزیم و پتاسیم نیز قادراست به جریان خون یاری نماید و حمل اکسیژن و مواد غذایی به دیگر بخش های جسم را تسهیل کند.

  1. عدس و تندرستی سیستم گوارش:

عدس با وجود میزان بالای فیبر خوراکی بایست در لیست مواد استفادهی هر شخصی قرار داشته باشد. استفاده این ماده به خوب شدن اجابت مزاج یاری می کند. میزان بالای فیبر نامحلول در عدس سبب جذب آب در سیستم گوارش می شود و قادراست مواد مضر را به بیرون از جسم حمل نماید. این موضوع سبب می شود عدس یک ماده عالی برای مرتب کردن دستگاه گوارش باشد و از بروز یبوست، مریضی التهابی روده ، سندرم روده برانگیختن پذیر و حتی اسهال جلوگیری کند.

برای اینکه بتوانید زیادترین مصرف را از مواد غذایی عدس ببرید، آب بیشتری بنوشید. در این تقویت فیبر مایع را به خود جذب می کند.

  1. به قلیایی شدن جسم یاری می کند و میزان PH رامناسب می سازد:

عدس یکی از باارزش تری منابع پروتئین قلیایی است و همین امر برای تعادل میزان PH خیلی باارزش است. وقتی که سیستم گوارش خیلی اسیدی می شود( به دلیل استفاده خوراکی های فرآوری شده ای که شکر بالایی دارند و سرخ شده اند) عدم تعادلی در باکتری ها رخ می دهد که به مسائل متعددی می انجامد.

عدس به جسم یاری می کند با محیط اسیدی روده جنگیدن کند وپرورش باکتری های سالم را ترویج می کند.

عدس چه فایده هایی برای تندرستی دارد؟

  1. مرتب کردن میزان قند خون با استفاده عدس:

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که میزان بالای فیبر محلول در عدس قادراست گلوکز موجود در کربوهیدرات را به دام بیندازد و هضم را کندتر کند. این موضوع بدین معنی است که عدس قادراست میزان قند خون را پایدار سازد و این موضوع برای جلوگیری از تغییرات خلق و خو و تقویت حادی همانند دیابت، مقاومت به انسولین و هیپوگلیسمی باارزش است.

یکی از خواص کلیدی عدس محتوای اندک نشاسته در آن است. عدس در برگیرنده ۳۵ درصد از نشاسته قابل هضم است و ۶۵ درصد باقی مانده به عنوان نشاسته مقاوم طبقه بندی می شود. این گونه نشاسته از جذب و هضم در روده کوچک گریز می کند.

  1. عدس منشا اهمیتمندی از پروتئین گیاهی است:

عدس به عنوان مناسبتری منشا پروتئین گیاهی در دید گرفته می شود. همانطور که در قسمت های قبلی مقاله ذکر کردیم، عدس ۱۸ گرم پروتئین در هر عهده دارد. این میزان معادل استفاده سه تخم مرغ کامل است! می توان عدس را به جای گوشت در زیادتر رسپی ها مورد مصرف قرار داد. این ماده فیبر و مواد غذایی مورد احتیاج جسم را تامین می کند.

عدس منشا باارزشی از پروتئین برای مردمی است که از میل کردن محصولات حیوانی پرهیز می کنند. این ماده همینطور مواد معدنی بیشتری را تامین می کند. مواد معدنی الزامی که در گوشت یافت می شود( همانند آهن و ویتامین B) امکان پذیر است در رژیم خوراکی گیاهخواران وجود نداشته باشد و همین امر به تغییرات خلق و خو و دیگر علامت ها بیانجامد.

مقاله مرتبط: منابع پروتئین گیاهی
  1. عدس به کم شدن وزن یاری می کند:

عدس با وجود ۱۵ گرم فیبر در هر عهده قادراست برای جسم خیلی سودمند باشد. عدس کالری اندکی دارد اما پروتئین و فیبر موجود در آن بالاست. همین امر سبب می شود شخص بعد از استفاده آن احساس سیری کند و در طول روز رغبت بیشتری برای میل کردن دیگر مواد خوراکی نداشته باشد. در حقیقت مطالعات انجام شده رابطهی بین استفاده بالای عدس و وزن سالم را نمایان کرده اند.

چنین مطالعاتی رابطه معکوسی بین استفاده عدس و BMI بالا یا ریسک چاقی یافته اند. استفاده عدس قادراست به کنترل اشتها و هوس مردم برای میل کردن شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده یاری کند و میزان قند خون رامناسب سازد. استفاده عدس به جای گوشت قادراست چربی های اشباع را در رژیم خوراکی کمتر نماید.

  1. سیستم ایمنی جسم را خوب شدن می قسمتد:

مطالعات نشان می دهد که عدس افزون بر جلوگیری از یبوست قادراست سیستم ایمنی و گوارش را خوب شدن بقسمتد. رژیم خوراکی با فیبر بالا با مریضی قلبی کمتر، سرطان، دیابت و دیگر آشفتگیات گوارشی کمتری وابسته است. فیبر موجود در عدس به عنوان یک پربیوتیک عمل می کند و قادراست تندرستی روده ها را خوب شدن بقسمتد و محیط سالمی در روده ایجاد نماید.

این موضوع بدین معنی است که سیستم گوارشی کمتر مشکوک به اسیب اکسیداتیو خواهد بود. همینطور سم زدایی از جسم و جذب مواد غذایی خوب شدن نمایان می کند. افزون بر این، عدس به جلوگیری از فقدان مواد معدنی باارزش همانند آهن، فولات، روی و منگنز یاری می کند و همین امر سبب خوب شدن سیستم ایمنی جسم می شود.

خصوصیات و پیامد احتمالی عدس برای بدن

عوارض عدس

یکی از بزرگترین مسائلی که در مورد حبوبات و بقولات وجود دارد این است که آن ها به طور طبیعی در برگیرنده عاملهای ضد غذایی همانند مهار کننده های ترپسین و محتوای فیتات نسبتا بالا هستند. تریپسین یک آنزیم است که در هضم دخالت دارد و فیتات قابلیت زیست پذیری مواد معدنی موجود در رژیم خوراکی را کم شدن می دهد.

در حالی که عدس آهن، منیزیم، پتاسیم و دیگر مواد غذایی بالایی دارد اما متاسفانه این ها مواد معدنی اولیه هستند و به دلیل میزان بالای ضد غذایی ها به درستی جذب نمی شوند. به همین خاطر، عدس نیز هنظیر دیگر حبوبات، غلات و بقولات، وقتی که خیس خورده باشد یا جوانه زده باشد مناسبتر خواهد بود.

وقتی که عدس خیس می خورد افزون بر فراهم کردن مواد غذایی قابل جذب هضم آسان تری خواهد داشت. دیگر عاملهایی که به زمان استفاده عدس بایست مددید داشته باشید این است که آن هادر برگیرنده لکتین هستند. لکتین قادراست هضم را مختل سازد و در مردمی که به IBS مبتلا هستند مسائلی را ایجاد نماید. در مقادیر متوسط ، چنین چیزی دردسرساز نخواهد بود اما وقتی که شخص مبتلا به مریضی گوارشی مقادیر بیشتری از عدس را استفاده می کند یا آن را با دیگر محصولات حیوانی جانشین می سازد امکان پذیر است ناراحتی های گوارشی یا فقدان مواد غذایی را تجربه نماید.

به طور کلی، عدس مناسبترین ماده برای اضافه کردن به رژیم خوراکی است اما اگر رژیم خوراکی گیاهی سختی را دنبال می نمایید بایست مواد غذایی گرفتنی را تحقیق نمایید و در صورت احتیاج از مکمل های ویتامین B12 و آهن زیر دید دکتر مصرف نمایید.


نظر های خودتون را برای دانلود آهنگ شاد قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد