انواع ماسک های پوستی | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

انواع ماسک های پوستی | پزشکی


ماسک های ورقه ای

ماسک ورقه ای به این علت که از دیرباز در بازار عرضه شده اند قدیمی ترین و شایع ترین گونه ماسک های موجود در بازار است. بر اساس مطالعه اخیر که توسط شرکت گروه ثبت خریدهای ملی در آمریکا انجام شده است، فشیوه ماسک صورت زیاد شدن ۶۰ درصدی داشته و از دیگر گروه های محصولات موجود در بازار در حوزه مواظبت پوستی پیشی گرفته است.

باارزشترین فاکتور بی قراری در مورد ماسک های ورقه ای رایحه ها و رنگ های غیرطبیعی، پارابن و استرهای فتالات هستند که در ساخت این ماسک ها به کار رفته اند و می توانند برای پوست زیان آور و ضرر رسان باشند. بعضی دکتران بر این باور هستند که ماسک های ورقه ای برای پوست های چرب و یا پوست های آماده آکنه ساخته نشده اند، زیرا این ماسک ها منجر به زیاد شدن تعداد باکتری ها در میزان پوست می شوند. افزون بر این، ماسک های ورقه ای مانع از تبخیر سریع آب و زیاد شدن مدت وقت مورد احتیاج برای نفوذ مواد به اعماق پوست می شوند.

بر اساس گونه برند، ماسک های ورقه ای دارای مواد و اجزای متفاوتی هستند که شایع ترین آنان آلوورا و ویتامین سی و موارد غیرمتداول شامل عصاره مروارید، عصاره حلزون و جلبک هستند. گونه های متفاوت ماسک های ورقه ای را می توان بر اساس گونه بافت پارچه دسته بندی کرد. پارچه های زبر ارزان ترین و پیشرفته ترین پارچه ها برای ماسک ها هستند و از طریق فرآیندهای بیوتکنولوژی تولید می شوند.

ماسک های خمیری با پارچه نازک تر و ظرفی تر، ماسک های هیددروژل؛ ماسک های بیوسلولزی، ماسک های ورقه ای فویلی، ماسک های پنبه ای، ماسک های ورقه ای آمپولی و ماسک حبابی (همواره از مواد زغال و مسومیت زدا به اضافه آب  گازدار ساخته می شوند) از گونه های متفاوت ماسک های ورقه ای هستند.

از سوی دیگر، به تازگی مصرف ماسک های خانگی به علت های همانند قیمت بالای ماسک های حرفه ای و تمایل مردم به مصرف مواد طبیعی زیاد شدن چشمگیری داشته است، اما تاثیرقسمتی زیاد مدت، وجود نسخه های متفاوت و عدم دسته بندی مصرف مواد بر اساس تناسب با گونه های متفاوت پوست سبب شده بازار محصولات صنعتی رونق قابل توجهی داشته باشد. هدف اصلی این قسمت مرور گونه های متفاوت ماسک های ورقه ای دوست داشتنی و محبوب در بازار بر اساس مواد ساختاری می باشد.

مواد ماسک های ورقه ای سبب می شوند ماسک ها از دید شکل و ساختار مختلف از هم باشند. بجز برای تعدادی از ماسک های ورقه ای فوق الذکر، ماسک های کرم نظیر و ماسک هایی که بعد از استفادهمحلی دربرابر هوا قرار گرفته و سفت می شوند از گونه های دیگر ماسک ها هستند که البته به علتالزام مطالعه گسترده آنان که این نیز احتیاجمند نگارش مقاله دیگری است از آنان صرف دید کرده ایم. به اعتقاد ما این دسته بندی برای درک فرق بین گونه های متفاوت ماسک های ورقه ایالزام دارد.

برای آماده ماسک های ورقه میتوانید با شیوه های ساده بعضی از آن ها را در خانه مهیا نمایید. نمونه های مهیا ماسک های ورقه ای به این علت تمام مواد اولیه ضروری به صورت معیار در آن ها مصرف شده همواره از ماسک های خانگی مناسبتر هستند. برای خرید این ماسک ها میتوانید به رابوطب رجوع نمایید که هم از دید کیفیت هم از دید قیمت مناسبترین ماسک ها را ارائه میدهد.

ماسک های رینس آف

ماسک های رینس آف دارای گونه های متفاوتی هستند که از جمله آنان می توان به ماسک های مرطوب کننده، ماسک های پاکسازی، لایه بردار، ماسک های وکس نظیر و خمیری نظیر ذکر کرد. ماسک های وکس نظیر همواره برای پوست های خشک و جهت مرتب کردن میزان آبرسانی اپیدرم و پیشگیری از خشک شدن آب میان درمی استفاده می شوند. تعادل محتوای آب بین استراتوم کرونئوم و چربی میزان پوست یکی از باارزشترین فاکتور های دخیل در ظاهر پوست است.

فرمولاسیون های چندگیاهی از این مدید خیلی نویدقسمت هستند و علت آن قابلیت بالای آنان برای حفظ رطوبت و منابع ارگانیک طبیعی است. در مرطوب کننده ها از مواد ترکیبی مصرف می شود اما این روند نقاط ضعفی دارد. به عنوان مثال پروپیلن گلیکول که به صورت آبرسان مصرف می شود منجر به بروز بازتاب های آلرژیک، کهیر و اگزما می شود.

پیامد جانبی پترولاتوم که به عنوان فاکتور نرم کننده و مسدود کننده مصرف می شود خشکی و پوسته پوسته شدن است. پارابن دارای خصوصیت های ضدمیکروبی است، اما منجر به بازتاب آلرژیک و خارش پوست می شود. دی اتانول آمین به عنوان امولسیون کننده به کار می رود اما سبب برانگیختن و خارش پوست، دیازالیدیلین اوره، ایمیدازولیدینیل اوره و بنزالکونیوم کلرید به عنوان نگهدارنده مصرف می شوند اما باارزشترین پیامد جانبی آنان درماتیت تماسی است.

مرطوب کننده های گیاهی از لسیتین سویا، گلیسیرین و آلوئه ورا (شامل باربالوئین، آلوئه امودین، آلئوسین، امینواسیدها، آنزیم ها، ویتامین ها) جهت حفظ رطوبت و تازگی؛ آب مقطر سه گانه، تریتیکوم ساتیووم و تریگونلا فونوم گراکوم به عنوان فاکتور های نرم کننده/مسدود کننده؛ کاکومیس ساتیووس (شامل سیلیس، ویتامین سی و اسید فولیک) به عنوان فاکتور چسبنده/نرم کننده؛ آکاسیا به عنوان امولسیون کننده؛ آزادیراکتا ایندیکا (چریش) به عنوان نگهدارنده؛ سانتالوم آلبا (روغن صندل) برای خوشبویی و عصاره گل رز برای خنک سازی/خوشبویی تشکیل شده اند.

ماسک گیاهی گونهی ماسک رینس آف است که ماهیت غیرآلرژیک و غیرسمی دارد. گریس و همکاران با مصرف کاجانوس کاجان (نخود کفتری)، ماش، درخت صندل، بادام، زردچوبه، گلبرگ های گل رز و برگ های چای سبز گونهی ماسک گیاهی تولید کردند که منجر به خوب شدن گردش خونف جوانسازی پوست و احیای وضعیت کشسانی و انعطاف پذیری پوست می شود.

ماسک های لایه بردار

بعضی مواد نظیر خاک رس که به صورت بی‌شمار در محصولات آرایشی-بهداشتی مورد مصرف قرار می گیرند از قابلیت مصرف آسان و درست برخوردار نیستند. این ماسک ها سبب تشکیل یک نوار بر روی پوست می می شوند که به آسانی قابل جداسازی است. اکثر ماسک های لایه بردار بر پایه پلی وینیل الکل (PVA) و یا پلی وینیل استات (PVAc) ساخته می شوند که دارای اثر انسداد و کششی هستند.

مواد متفاوتی نظیر صابون های گیاهی، مرطوب کننده ها، نرم کننده ها، خوشبوکننده ها و نگهدرانده ها در درون ماسک ها قابل مصرف هستند. برای ماسک ها از فرمولاسیون های متفاوتی مصرف می شود اما همواره استفاده آنان از طریق مواد خشک کننده نظیر الکل و غلظت ماتریس کنترل می شود.

الکل به این علت که در مقایسه با آب از فشار بخار کمتری برخوردار است به صورت گسترده به عنوان فاکتور خشک کننده مصرف می شود که از همین برای کنترل وقت استفاده مصرف می شود. هر چه تراکم و غلظت الکل کمتر باشد، مدت وقت مورد احتیاج برای خشک شدن کمتر خواهد بود. تراکم مارتیس تعیین کننده وضعیت ویسکوزیته یا گرانروی، تشکیل لایه نواری و ضخامت استفاده می باشد. این تراکم بایست برای ساخت ماسک خوب جهت مصرف آسان بهینه سازی شود.

مدت وقت استفاده وابسته به مواد ساختاری ماسک است. در ماسک ها برای اهداف متفاوت از گیاهان متفاوت مصرف می شود؛ به عنوان مثال از سیب به عنوان آنتی اکسیدان، گردو به عنوان نرم کننده، پوست پرتقال به عنوان جمع کننده و تونر، خیار به عنوان آرام قسمت و چغندر به عنوان فاکتور کم شدن آکنه مصرف می شود.

ماسک برای معالجه آکنه شدید بر اساس ترتینونین (داروی آکنه) به اضافه گلیسیرین به عنوان مرطوب کننده (زیاد شدن رطوبت در پوست) و سدیم متابیسولفیت به عنوان آنتی اکسیدان در ماتریس PVA ترکیب و ساخته می شود. برینگز و همکاران از خاک رس سبز و آلوئه ورا در ماتریس PVA به عنوان ماسک لایه بردار مصرف کردند که این ماسک خصوصیات آنتی میکروبی از خود نشان داد.

خاک رس سبز برای معالجه مسائل پوستی و مقاومت با سلول های کثیف و مرده پوست و چربی پوست مصرف می شود. گونه های متفاوت خاک رس دارای استفاده آرایشی-بهداشتی هستند که از جمله آنان می توان به اسمکتیت، ایلیت، کائولینیت و کرولیت ذکر کرد.

آلوورا دارای خصوصیت های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و محل استفاده را ضدعفونی می سازد و با خاک رس دارای اثر سینرژیکی (هم افزایی) است. گزارش ها حاکی از آن هستند که کیتوزان دارای خصوصیت فیلموژنیک است. وزن مولکولی آن تعیین کننده نرخ تبخیر، انعطاف پذیری و ماندگاری ماسک است. مشتقات کیتوزان نظیر سوکسینیل کیتوزان دارای ظرفیت بالایی برایمراقبت آب است که همین سبب می شود برای استفاده آرایشی خیلی خوب باشد.

ترتینونین (اسید رتینویک) برای معالجه آکنه و چین و چروک مصرف می شود. این ماده برای مصرف در ماسک ها بر پایه PVA قرار می گیرد. پیچایاکورن و همکاران از لاتکس طبیعی و بدون پروتئین کاچو برای ساخت ماسک های صورت مصرف کردند که این ماسک از انعطاف پذیری و کشسانی مناسبی برخوردار بود. گرفتاری پرونوس اسپینوسا در ماتریس های پلیمری منجر به فرمولاسیون ماندگاری می شود که نتیجه ان زیاد شدن تاثیرقسمتی ماسک است.

ماسک های هیدروژل

ماسک های هیدروژل گونهی شبکه های پلیمری سه بعدی هستند که در آن آب در چندین نوبت در ژل جذب می شود. ماسک های هیدروژل همواره برای پوست های حساس با خصوصیت های خنک کننده و آرام قسمت مصرف می شوند. سریسین ابریشم موجود در نانوسلولز به عنوان ماسک صورت به کار می رود و برای معالجه پوست صورت دارای خصوصیت های بیولوژیکی خوبی است.

از کربوکسی متیل سلولز (CMC) نیز باری تثبیت هیدروژل PVA-CMC مصرف می شود. دیلنیا گونهی میوه بومی در جنوب شرقی آسیا و مملو از پکتین است. از پالپ های ژلاتینی دیلنیا به عنوان ماسک صورت ژل نظیر مصرف می شود. شواهد نشان می دهد که این ماسک از ویسکوزیته، pH و خصوصیت های آنتی اکسیدانی خوب برخوردار است.

در ماسک های صورت ضد آکنه از خصوصیت های ضدمیکروبی، آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی برگ های چریش (گیاه بومی هندوستان، نپال، پاکستان، بنگلادش و سری لانکا) مصرف می شود. در یک مطالعه بالینی، ۱۰ داوطلب از ماسک های چریش به مدت ۱۵ روز مصرف کردند. در این مدت هیچ مسئله پوستی مشاهده نشد؛ افزون بر این مقدار چربی و اکنه پوست کم شدن یافت و رنگ و ظاهر پوست خوب شدن یافت. ژل های میوه های اکاسیا نیلوتیکا دل (درخت بابل) و کرکوس اینفکتوریا اولیو در هیدروژل PVA دارای اثر ضد باکتریایی است.


نظر های خودتون را برای دانلود آهنگ شاد قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد