چرا من همیشه خسته ام؟ چگونه با انرژی باشم و خستگی را از بین ببرم؟ | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

چرا من همیشه خسته ام؟ چگونه با انرژی باشم و خستگی را از بین ببرم؟ | پزشکی


خستگی دائم و روش آن

به دید می رسد که زیادتر ما به طور منظم با خستگی های هر روزه مواجه هستیم. در حقیقت خیلیی از مردم تصور می کنند که خستگی تمام زمان فقط قسمتی از زندگی پرمشغله قرن ۲۱ است.

گاهی اوقات علت این خستگی کاملا واضح است. شاید شما ساعت های زیاد را در دفتر کارتان گذرانده اید. با این حال همیشه هم علت خستگی واضح نیست.

ما در این مقاله قصد داریم در مورد خستگی تمام زمان صحبت کنیم اگر “خستگی تمام زمان” یکی از دغدغه های شماست، با ما همراه باشید.

ما قصد داریم در این مقاله بعضی از رایجترین دلایل خستگی را به شما معرفی کرده و راه های زیاد شدن انر‍ژی را برایتان مطرح کنیم.

چرا شما همیشه خسته هستید؟

خستگی دائم میتواند علت ها متفاوتی داشته باشد؛ موارد زیر را تحقیق نمایید و به دنبال یک یا چند علامت وابسته با خودتان باشید:

فقدان خواب

تمام ما می دانیم که فقدان خواب سبب خستگی می شود، اما آیا می دانستید که خیلیی از مردم حتی نمی دانند که فقدان خواب دارند و هرشب به مقدار به اندازه نمی خوابند؟

به طور متوسط بزرگسالان بین ۱۸ تا ۶۰ ساله اگر بخواهند از تندرستی مناسبی برخوردار باشند بایست هرشب حداقل ۷ ساعت بخوابند. متاسفانه از هر سه نفر، فقط یک نفر به این اصل پایبند بوده و به اندازه به اندازه می خوابد.

فقدان خواب نه تنها سبب خستگی شما می شود، بلکه شما را دربرابر ریسک دچار به خیلیی از مریضی ها، از جمله دیابت قرار می دهد.

رژیم خوراکی ناسالم:

رژیم خوراکی یکی از فاکتور های اثربخش در بروز خستگی در انسان است. یک رژیم خوراکی ناسالم که شامل مواد غذایی نیست، تا حد بیشتری سبب خستگی شما می شود.

جسم شما برای مرتب کردن سرایت دهنده های عصبی که سبب مرتب کردن خواب می شوند، به گونه های متفاوتی ویتامین ها و مواد معدنی احتیاج دارد. درنتیجه حتما میوه و سبزیجات را در برنامه خوراکی هر روزه تان قرار دهید. مواد قندی نظیر شکلات و آب نبات انرژی کمتری دارند اما برای وقتی که قند شما افت می کند، سودمند هستند، چرا که افت قند سبب خستگی شما خواهد شد.

مناسبترین وقت برای میل کردن خوراکی و تنقلات سالم در فواصل منظم در طول روز است، چرا که میزان انرژی پایدار جسم را زیاد شدن می دهد.

مناسبتر است میزان کافئین استفادهی خود را تا حد امکان پذیر کم شدن دهید، چرا که مدلهای طبیعی خواب را مختل می کنند. قبل از رفتن به رختخواب از آشامیدن چای و قهوه و دیگر مواد کافئین دار پیشگیری نمایید.

استفاده آب کم، یکی دیگر از دلایل بروز خستگی های مداوم است. محدوده ۷۵ درصد از جسم انسان را آب تشکیل می دهد، از این رو کم آبی جسم قادراست خیلی زود انسان را خسته کند.

نشستن بیشتر و بی تحرکی:

امکان پذیر است فکر نمایید که تحرک نداشتن انرژی شما را حفظ می کند، اما این یک تصور اشتباه است، جنبش و حرکت یک راه عالی برای پیشگیری از خستگی است.

منظور ما از تحرک ساعت ها کار بی وقفه نیست. تحقیقات نشان می دهد که فقط یک تمرین ۲۰ دقیقه ای تاثیر تثبیت کنندگی انرژی بالایی دارد. مطالعات حاکی از آن است که مردمی که زیادتر زمان خود را در روز صرف نشستن و بی تحرکی می کنند در شب خواب کمتری دارند.

ورزش منظم کیفیت خواب را خوب شدن می قسمتد و مدت وقت خواب عمیق را زیاد شدن می دهد. هدف حداقل ۱۵۰ دقیقه خواب در هفته است. در وضعیت ایده آل شما بایست هر روز ورزش نمایید. ورزش نکردن قادراست در آخرشب جسم را برانگیختن کرده و سبب شود سخت تر بخوابید.

زندگی پر استرس:

تمام ما وقتی در برابر تقویت استرس زای زندگی قرار می گیریم. شما امکان پذیر است گاهی تحت فشار بیشتر کاری قرار بگیرید، مسائل خانوادگی اتفاق افتد و یا بی قرار تقویت مادی شوید. استرس قادراست مدلهای خواب شما را تحت اثر قرار دهد و سبب مختل شدن خواب شما شود.

بیش تر از ۴۰ درصد از بزرگسالان گزارش داده اند که در طول دوره پر استرس و پرتنش زندگی شان کم خوابی را تجربه کرده اند. استرس سبب ترشح آدرنالین در جسم می شود و این فرآیند سبب بروز مسائل کم خوابی و آشفتگی خواب می شود.

خستگی دائمی و راههای رفع کردن آن

سندرم خستگی مزمن (CFS):

CFS همینطور به انسفالومیلیت (ME) نیزشناخته شده است، این مریضی حالتی است که شما احساس خستگی بیشتر می نمایید و این خستگی مانع فعالیت‌های متداول روزانه شما می ‌شود. برای این مریضی نشانه ها دیگری نظیر درد مفاصل، درد عضلات و مسائل دستگاه گوارش نیز وجود دارد اما احساس خستگی شدید شاخص ترین علامت این مریضی است.

چگونه احساس خستگی را متوقف کنیم و انرژی بگیریم؟

در این بخش به ۵ شیوه اثبات شده برای مقاومت با خستگی شما می پردازیم این شیوه ها به شما یاری خواهد کرد که مناسبتر بخوابید و با انرژی زیادتری از خواب بیدار شوید.

  1. مقاومت با استرس

تمام مردم در زندگی خود با استرس سر و کار دارند، اما این که نسبت به این استرس چه واکنشی نشان دهید موضوع خیلی باارزشی است. اگر متوجه شدید که به طور مداوم استرس دارید، وقت آن رسیده که تلاش خود را برای انجام کاری در این باره انجام دهید. راه های بیشتری وجود دارد که می توانید این کار را انجام دهید، اما اگر استرس و تنش شما ثابت باشد، عادت های تنش زای شما نیز بایست ثابت باشد.

به یک موسیقی آرام قسمت گوش دهید

یک گیاه بخرید: پژوهشگران گرفتنه اند که بودن در اطراف گیاهان قادراست سبب آرامش شما شود. یک مطالعه در دانشگاه ایالتی واشنگتن نشان داد که گروهی از مردم که وارد یک اتاق پر از گیاهان شده بودند، افت چهار واحدی در فشار خون خود داشتند. به طور کلی بودن در طبیعت تاثیر آرامش قسمت بر روی مغز ما دارد. درنتیجه حتی یک استآسان برای نشستن در پارک و یا کنار یک درخت قادراست سطوح استرس شما را کم شدن دهد.

بخندید: بعد از یک خنده از ته دل احساس مناسبتری خواهید داشت خنده، جواب استرس جسم شما را فعال می ‌کند، سپس به شتاب آن را سرد می‌ کند و سبب می ‌شود احساس آرامش نمایید. زمان خود را صرف تماشای کلیپ های ویدئویی خنده دار و کمدی های مورد علاقه خود نمایید و یا به دوستی که همیشه شما را می خنداند و به شما انرژی می دهد زنگ بزنید. قطعا خنده مناسبترین معالجه است.

  1. خوراکی های سالم تر میل کنید.

خوراکی هایی که ما می ‌خوریم (و نمی خوریم) اثر بیشتری بر تندرستی ما دارند. زمانی نوبت به مدلهای خواب ما می‌ رسد، خوراکی بر ریتم شبانه ‌روزی ما، سیکل ۲۴ ساعته که جسم ما هر روز دنبال می‌ کند، اثر می‌ گذارد. پس باارزش است که ببینیم چه چیزی درون جسم ما قرار دارد.

شما می ‌توانید به راحتی با ایجاد تغییراتی در رژیم خوراکی خود مناسبتر بخوابید:

بادام زمینی میل کنید: اگر به سختی می ‌خوابید و یا در خوابیدنتان آشفتگیی وجود دارد، بادام‌ زمینی یا کره بادام‌ زمینی طبیعی میل کنید. بادام ‌زمینی یک منشا پربار Niacin است که به زیاد شدن انتشار سروتونین ( که ما را خواب ‌آلود می‌ کند ) یاری می‌ کند.

شکلات تلخ را امتحان نمایید: شکلات تلخ به آرام کردن جسم و ذهن شما یاری می‌ کند. دقت نمایید که به شکلات تلخ پایبند باشید چون شکلات شیری شامل تیروزین است که به دوپامین تبدیل می ‌شود و به عنوان یک محرک عمل می‌ کند.

  1. کمی آفتاب بگیرید.

تنها ۱۵ دقیقه ماندن در زیر آفتاب مقدار ویتامین دی جسم شما را زیاد شدن می ‌دهد که همراه با ویتامین B مسئول جنگیدن با خستگی است. یک علامت مشترک از فقدان ویتامین D احساس خستگی و استرس است. بیرون بروید، در زیر نور خورشید از لحظات‌تان لذت ببرید!

  1. چرت زدن در طول روز را فراموش ننمایید.

چرت زدن مزایای متعددی از جمله ارتقای آگاهی، یادگیری، حافظه و عملکرد دارد. فقط دقت نمایید که ما از چرت حرف می زنیم یعنی یک خواب کوتاه! وقت چرت خود را طوری مرتب کردن نمایید که بیش از ۲۰ دقیقه طول نکشد.

  1. مصرف تلفن همراه قبل از خواب ممگونه!

به گفته Ofcom، محدوده نیمی از مردم تلفن های خود را به عنوان ساعت زنگ دار مصرف می کنند. کارشناسان بی قرار هستند که مصرف تلفن ‌ها و دیگر وسایل الکترونیکی پیش از خوابیدن سبب بروز مسائلی در خواب ما شود. تحقیقات نشان داده‌ اند که نور ساطع شده از وسایل الکترونیکی و گوشی ‌های هوشمند به طور جدی مدلهای خواب ما را مختل می کنند.

مناسبتر است قبل از اینکه به خواب بروید ، یک کتاب بخوانید یا فقط به یک موسیقی آرامش ‌قسمت گوش دهید.

خواندن کتاب مورد علاقه تان مناسبترین گزینه برای قبل از خواب است.

جمع بندی

اگر شما پی برده اید که استرس بر کیفیت زندگی تان اثر می ‌گذارد، قطعا وقت تازه دید در مورد عادت‌ های شما فرا رسیده است.

از نحوه بازتاب به مسائل استرس زا آگاه باشید و عادت‌ هایی را ایجاد نمایید که چشم اندازهای منفی شما را تغییر دهند و فشار فیزیکی را در جسم شما تغییر دهند.

ورزش کردن و میل کردن خوراکی های سالم انرژی زیادتری ایجاد می ‌کند و مکانیسم‌ های استرس شما را زیاد شدن می‌ دهد. تصمیم بگیرید که امروز تغییراتی را به وجود بیاورید و مناسبترین خدماتی را که می‌ توانید برای خوب شدن سلامتی خود انجام دهید و احساس خستگی تمام زمان را متوقف نمایید، به خودتان بدهید.


نظر های خودتون را برای دانلود آهنگ شاد قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد