پسوریازیس چیست؟ انواع و علائم پسوریازیس | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

پسوریازیس چیست؟ انواع و علائم پسوریازیس | پزشکی


همواره برای هر شخصی پیش آمده که پوستش خشک و اندکی پوسته پوسته شود و غالبا این تقویت در طول چند روز با مصرف لوسیون های نرم کننده، تغییر گونه صابون استفادهی یا مواد شوینده، یا پرهیز از به کار گیری آلرژن های شایع پوست نظیر نیکل و بعضی مواد نگهدارنده بر طرف خواهد شد.

اما اگر این پوسته ها گرفتار خارش، درد و بروز زخم های پوستی شدید شد که از بین نرفتند می توان چنین استدلال نمود که شخص به پسوریازیس مبتلا شده است. در دنباله در مورد اینکه چه چیزی سبب ایجاد پسوریازیس می شود، چه مسائل و نشانه های خواهد داشت، چگونه شناسایی داده می شود و گزینه های معالجه شما کدام ها هستند مطالبی عنوان شده که مرور اجمالی آن ها خالی از لطف نیست.

همینطور بخوانید: راه های معالجه پسوریازیس

پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس یک مریضی خود ایمنی مزمن است که سبب انباشته شدن سلول های پوستی می شود. این انباشتگی سبب ایجاد لایه های زبر و خشن بر روی میزان پوست می شود که اکثر پوسته پوسته شده و قرمز و دردناک خواهند بود. پسوریازیس قادراست بخش های متفاوتی از جسم را گرفتار کند، اما اکثر در پشت آرنج و زانو، و همینطور پوست سر، پشت کمر، صورت، کف دست و پاپرورش می کند.

طبق دید آکادمی پوست آمریکا، پیامد ی پسوریازیس تقریبا توانسته ۷.۵ میلیون نفر را در ایالات متحده گرفتار نماید. این مریضی قادراست در هر سنی به وجود آید، اما غالبا برای اولین بار در بین سنین ۱۵ تا ۳۰ سالگی یا بین ۵۰ تا ۶۰ سالگی ایجاد می شود. بیشتر مردم مبتلا به این مریضی دارای پسوریازیس خفیف تا متوسط ​​هستند، اما ۲۰ درصد از مردم مبتلا دارای پسوریازیس متوسط تا شدید می باشند و این امر بدان معناست که این پیامد، بیش از ۵ درصد از میزان جسم این مردم را پوشش می دهد.

پسوریازیس قادراست در آقایان و خانم ها و مردمی با نژادها ی مخلف به طور یکسان رخ دهد. پسوریازیس گونه های متفاوتی دارد، اما رایج ترین گونه آن که ۸۰ تا ۹۰ درصد از بیماران پسوریازیس با آن دست و پنجه نرم می کنند، پسوریازیس پلاک دار ندلگرمیه می شود. رایجات بیشتری در این ارتباط شنیده می شود که پسوریازیس مسری است اما این نوع نیست. درنتیجه اگر بثورات پوست شما به طور تصادفی با شخص دیگری ارتباط نمایان کند و یا شخص دیگری آن ها را لمس کند، ضروری نیست بی قرار دچاری آن شخص به این مریضی باشید. اما بثورات قادراست ناخوشایند و نابهنجار به دید برسند و اگر در بخشی از جسم باشند که به طور منظم دربرابر نظر عموم قرار دارد می توانند سبب خجالت زدگی و شرمندگی شخص مبتلا شوند.

چه چیزی سبب بروز پسوریازیس می شود؟

به راستی، هنوز هم  پژوهشگران عرصه ی دکتری به درستی نمی دانند که دقیقا چه چیزی سبب بروز پسوریازیس می شود. تنها چیزی که پژوهشگران توانسته اند به آن پی ببرند این است که: گلبول های سفید خون جسم انسان ها که سلول های T ندلگرمیه می شوند، و وظیفه ی اصلی آن ها مواظبت و دفاع از جسم انسان است، به اشتباه فکر می کنند که جسم مورد حمله ی ویروس ها و باکتری های بیگانه قرار گرفته و درنتیجه آغاز به تولید پروتئین هایی می کنند که سبب التهاب می گردد.

پزشک بابی بوکا، کارشناس پوست و درماتولوژی بیمارستان نیویورک در این مورد اذعان داشته است که در جواب به تولید این پروتئین های التهابی، سلول های پوستی (کراتینوسیت ها) مداوما تکثیر می شوند، اما پوست قدیمی نقادراست به همان شتاب پوست ریزی کند و لذا متراکم و سخت شده و پلاک ها تشکیل می شوند .

به طور متداول، در مردمی که پسوریازیس ندارند، اپیدرم (لایه بیرونی پوست) در هر ۲۸ روز یک بار تازه می شود. اما در یک مریض مبتلا به  پسوریازیس، هر ۷ روز یک بار این اتفاق می افتد.

در اینجا فاکتور هایی ذکر شده اند که بنا به دید متخصصان امکان پذیر است ریسک دچار به پسوریازیس را زیاد شدن دهند. در حالی که نمی توان گفت که این فاکتور های دقیقا دلیل اصلی آغاز پسوریازیس هستند، لکن می توانند نقطه ی آغازی برای این مریضی باشند و به کرات مشاهده شده که با تغییر این فاکتور های، نشانه ها پسوریازیس نیز خوب شدن یافته اند.

  • عفونت ها
  • استرس
  • برخی از داروها
  • داشتن پوستی خشک
  • ضرر پوستی یا آفتاب سوختگی
  • سیگار کشیدن
  • آشامیدن میزان بیشتری الکل
  • فقدان ویتامین دی

گونه های پسوریازیس

پسوریازیس پلاک دار شایع ترین گونه پسوریازیس است و با ضایعات پوستی قرمز یا صورتی همراه می باشد.

پسوریازیس خال دار نیز سبب بروز زخم های کوچک و قرمزی می شود که قادراست تمام بدن، بازوها و پاها را فرا گیرد. این دومین گونه پسوریازیس است که خیلی شایع می باشد.

پسوریازیس معکوس همواره در چین های پوستی به عنوان مثال در زیر بغل و یا پشت زانوی پا، زیر سینه ها یا در ناحیه ی لب و یا کشاله ران مشاهده می شود.

پسوریازیس چرک دانه ای یا کورک دار یک گونه نادر از پزوریازیس است که سبب بروز حفره های کوچک و چرکینی در پوست می شود.

پسوریازیس اریترودرمیک خیلی نادر است اما یک مریضی خیلی جدی و پرمخاطره می باشد. این مریضی قادراست بیش از ۷۵ درصد از جسم را بپوشاند و سبب می شود که پوست به صورت لایه لایه در آمده و بریزد.

نشانه ها پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس قادراست در هر جایی از جسم رخ دهد، اما رایج ترین گونه پسوریازیس، پزوریازیس گونه پلاک دار است که همواره در آرنج، زانو و یا پوست سر قابل مشاهده می باشد.

نشانه ها اخطار دهنده پزوریازیس به شرح زیر می باشند.

روندا کلین یکی از کارشناسان پوست گروه پوستی کانکتیکات در این مورد می گوید لکه های پوستی که دارای رنگ صورتی یا قرمز بوده و بخش بالای آن ها به رنگ نقره ای در آمده است جزو نشانه ها اخطار دهنده ی پسوریازیس هستند. این لکه های پوستی امکان پذیر است با احساس خارش یا درد همراه باشند و تقریبا چنین به دید می رسد که پوست سوخته و یا مجروح شده است. اگر شماتلاش نمایید یکی از پلاک ها را از روی پوستتان بردارید، به دلیل وجود رگ های خونی موجود در آن، خون ریزی به راه خواهد افتاد و افزون بر این، یکی دیگر از علامت های شایع پزوریازیس این است که این پلاک ها همواره متقارن هستند، به جمله دیگر، اگر این لکه ها در یک طرف جسم مشاهده شوند، اکثر به صورت متقارن در بخش دیگر جسم نیز قابل مشاهده می باشند.

همینطور بخوانید: پسوریازیس و افسردگی، دیابت و پوکی استخوان

ناخن هایی با اشکال غیر طبیعی:

نشانه ها پسوریازیس امکان پذیر است بر روی ناخن نیز اثر بگذارد. پزشک بوکا در این مورد می گوید: “ناخن هایی با شکل های عجیب و غریب، ناخن های دارای حفره یا شیار دار، یا نقاط چرکین در زیر ناخن قادراست نشانه های از دچار به پزوریازیس باشند.

تغییرات دهانی:

پزشک بوکا می گوید: پزوریازیس قادراست بر روی زبان شما نیز اثر بگذارد و سبب شود زبان هنظیر یک کویر تکه تکه به دید برسد. البته این اتفاق تنها در گونه های پزوریازیس خیلی پیشرفته رخ می دهد.

چگونه می توان پسوریازیس را شناسایی داد؟

همواره، اگر شخص به گونه شایع پسوریازیس پلاک دار مبتلا شده باشد، کارشناس پوست فقط با نگاه کردن به پوست شما و به دست آوردن یک تاریخچه دکتری کامل، این مورد را شناسایی خواهد داد.

انتظار می رود که دکتر، سوالات بیشتری را در مورد نشانه ها و اینکه چه مدت این نشانه ها را تجربه کرده اید، داروهایی که استفاده کرده اید، روش زندگی تان (از جمله اینکه آیا سیگار می کشید یا نه، در هر شبانه روز چه میزان می خوابید) سابقه خانوادگی شما و موارد متعددی سوالاتی را مطرح کند. گاهی اوقات امکان پذیر است به بیوپسی (نمونه بافتی) برای تأیید شناسایی پسوریازیس، و تحلیل زیادتر، احتیاج باشد.

آرتریت پسوریاتیک چیست؟

چهار نفر از هر ۱۰ نفری که پسوریازیس دارند، آشفتگیی به نام آرتریت پسوریاتیک را تجربه می کنند که قادراست سبب تورم، سختی، خشکی و درد در بخش های متفاوت جسم شود. درنتیجه دکتر شما امکان پذیر است دست ها، مچ پا و پاهای شما را تحقیق کند و از شما بپرسد که آیا ناراحتی یا دردی را در انگشتان دست یا پای خود احساس می نمایید یا نه؟

پزشک کلیین می گوید: “به طور کلی، بدترین چیز در  آرتریت پسوریاتیک، صبح زمان یعنی همان وقتی است که از خواب بر می خیزید و این درد را در بخش های متفاوت جسم احساس می نمایید، و افزون بر این این آشفتگی درست هنظیر ورم مفاصل هر روز بدتر می شود.

گر چه رابطه بین پسوریازیس و آرتریت پسوریاتیک تنها تا محدودهی درک شده است، اما آخرین اخبار حاکی از آن است که همان طور که تحقیقات چند سال گذشته گزارش داده بودند متأسفانه بیماران مبتلا به پسوریازیس دربرابر ریسک زیادتر و  جدی تر دچار به  چاقی، افسردگی و مریضی های قلبی عروقی (حمله قلبی، سکته مغزی) قرار دارند که گاهی اوقات منجر به مرگ آن ها می شود.

پزشک بوکا در این مورد می گوید تمام این التهاب هایی که ما در غشای میانی پوست می بینیم، در واقع التهاب هایی هستند که احتمالا در پایین ترین لایه ی هیکل ها رخ داده اند. اگر پسوریازیس دارید، دکتر امکان پذیر است راهنمایی هایی را برای تغییر روش ی زندگیتان به شما توصیه کند. این توصیهات امکان پذیر است شامل میل کردن خوراکی های غذایی زیادتر و انجام تمرینات ورزشی زیادتر، ملاقات با یک کارشناس بهداشت روان و یا اقداماتی برای کم شدن فشار خون یا کلسترول باشند.

رایج ترین معالجه پسوریازیس چیست؟ و چگونه می توان از آن جلوگیری نمود؟

خبر بد این است که پسوریازیس یک مریضی مزمن و لاعلاج است، درنتیجه اگر شما بدان مبتلا شده اید، احتمالا این تقویتی است که برای باقی زندگی گریبان گیرتان خواهد بود. چرا که در حال حاضر هیچ معالجه قطعی برای آن وجود ندارد. اما اخبار مناسبی نیز در ارتباط با این مریضی وجود دارد. علامت ها می توانند به مرور وقت کم شدن یابند و گزینه های معالجه ای متعددی وجود دارد که هم اکنون  از همیشه اثربخشتر هستند و می توانند به شما یاری کنند تا نشانه ها این مریضی را تقلیل دهید

معالجه های شایع پسوریازیس جملهند از:

  • داروهایمحلی ، نظیر کرم های استروئیدی، ویتامین D یا ترکیبی
  • داروهای غذا شامل آپرمیلاست، آیتورتین، متوترکسات و سیکلوسپورین
  • لیزر یا نور معالجه ای
  • معالجه های بیولوژیکی

به یاد داشته باشید که اگر فکر می نمایید امکان پذیر است به پسوریازیس مبتلا شده باشید، ناچار نیستید در سکوت از این مریضی رنج ببرید. این چیزی نیست که بخواهید به دلیلش شرمنده باشید. پس مناسبتر است به دیدار یک کارشناس پوست بروید تا بتوانید به درستی معالجه شوید، از شر بثورات خلاص شوید و با اطمینان به نفس زیادتری زندگی نمایید.

 


نظر های خودتون را برای دانلود آهنگ شاد قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد