اختلال شخصیت مرزی چیست؟ علل، نشانه ها و درمان BPD! | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

اختلال شخصیت مرزی چیست؟ علل، نشانه ها و درمان BPD! | پزشکی


شاید واژه آشفتگی شخصیت مرزی (BPD) را بارها و بارها شنیده باشید. این واژه برای زیادتر مردم سردرگم کننده است و اطلاعات بیشتری درباره اش ندارند.

چنین ختلالی بیش از ۱.۴ درصد بزرگسالان آمریکایی را تحت اثر خود گذاشته اما NAMI معتقد است که تعداد این مردم حتی بیش از ۵.۹ درصد است. خانم ها زیادتر از آقایان با چنین آشفتگیی شناسایی می شوند هر چند تحقیقات و مطالعات انجام شده نشان می دهد هم آقایان و هم خانم ها به چنین تقویتی مبتلا می شوند.

گاهی از اوقات آشفتگی شخصیت مرزی با افسردگی یا PTSD اشتباه گرفته می شود. بحث های اشتباه بیشتری درباره این آشفتگی وجود دارد.

آشفتگی شخصیت مرزی هم به درستی شناسایی داده نمی شود و هم به درستی معالجه نمی گردد.

بعضی از دکتران هم هستند که بیماران مبتلا به BPD را ویزیت نمی کنند چون باور دارند چنین آشفتگیی قابل معالجه نیست. اما واقعیت چنین نیست.

در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم و به سوالاتی که درباره آشفتگی شخصیت مرزی وجود دارد جواب دهیم. پس همراه ما باشید…

همینطور بخوانید: تعریف مریضی روانی چیست؟

آشفتگی شخصیت مرزی چیست؟

آشفتگی شخصیت مرزی مریضی روحی حادی است که مسائلی را در خلق  و خو، خویشتن شنایی و رفتار ایجاد می کند. مردمی که با چنین آشفتگیی دست و پنجه نرم می کنند در مرتب کردن احساساتشان مسئله دارند و برای بازه وقتی زیاد مدت احساسات شدیدی را تجربه می کنند.

به همین خاطر بازگشت این مردم به یک جایگاه ثابت و پایدار اندکی سخت است. بعضی از مردمی که مبتلا به BPD هستند عملکرد خیلی بالایی دارند اما زیادترشان نمی توانند کارهای روزانه شان را به درستی انجام دهند و در انجام کارهایشان مسئله دارند.

مردم مبتلا به آشفتگی شخصیت مرزی امکان پذیر است در حفظ شغل یا تکمیل تحصیلاتشان به مسئله میل کنند، آشفتگی سوء استفاده مواد داشته باشند، در روابط بد گیر بیفتند و به خودشان ضرر بزنند.

علامت های آشفتگی شخصیت مرزی چیست و به چه مواردی بایست توجه کرد؟

علامت های چنین آشفتگیی دربرگیرنده مواردی است که در دنباله بیان خواهیم کرد اما به دلیل داشته باشید که هر شخصی که از چنین آشفتگیی رنج می برد تمام علامت های زیر را نخواهد داشت. شدت این علامت ها در مردم متفاوت، مختلف خواهد بود:

  • نوسانات خلق و خو
  • خشم ناخوب و مسئله در کنترل کردن آن
  • داشتن دیدگاه سیاه و سفید نسبت به زندگی. برای این مردم یا تمام چیز مناسب است یا تمام چیز بد.
  • ترس شدید از طرد شدن توسط خانواده یا دوستان. همین امر سبب می شود این مردم نتوانند تنهایی را تحمل کنند.
  • نگرانی و یا افسردگی که قادراست از چند ساعت تا چند روز طول بکشد.
  • مدلی روابط ناپایدار، از حس شدید دوست دارا بودن یا حس شدید دوست نداشتن یا خشم
  • خویشتن شناسی اشتباه یا دارا بودن تصویر اشتباه از خود
  • رفتارهای پرریسک که در برگیرنده سوء استفاده موارد، ارتباط زناشویی ناایمن، رانندگی بد و صرف اشتباه هزینه ها است.
  • رفتارهای ضرر رسان به خود مثل بریدن یا زخمی کردن جسم یا اقدام به خودکشی
  • عدم همکاری و حس پوچی

آیا کارشناسان می دانند چه چیزی سبب دچاری مردم به آشفتگی شخصیت مرزی می شود؟

تحقیق بر روی این آشفتگی هنوز در مرحله های اولیه قرار دارد. کارشناسان بر این باورند که هنوز تمرکز به اندازه بر روی این آشفتگی وجود ندارد. با این حال آنان باور دارند که مواردی همانند ژنتیک و عاملهای محیطی قادراست سبب دچاری مردم به چنین تقویتی شود.

به عنوان مثال سوء مصرف شخص در همان دوران کودکی و دیگر تروماها قادراست شخص را دربرابر دچار به آشفتگی شخصیت مرزی قرار دهد. اما کارشناسان به فرق هایی که در عملکرد مغزی مردم مبتلا به این آشفتگی وجود دارد هم ذکر می کنند (به ویژه آن بخشی از مغز که احساسات و داوری ها را کنترل می کند امکان پذیر است رابطه درست و مناسبی با هم نداشته باشد).

مردمی که مسائل حاد و مزمنی در مرتب کردن احساساتشان دارند هنظیر خودروی گریزی با پدال سرعت دهنده هستند. حالا این گریزی را با ترمز کوچکی همانند ترمز خودروی فیات تصور نمایید. ترمزهای مغز در قشر پیش پیشانی قرار گرفته که در آن علت آوردن، فهمیدن عواقب کار و مرتب کردن اهداف صورت می گیرد.

وقتی که تمام چیز مناسب پیش می رود و جاده باز و صاف است، این خودروها می توانند با شتاب زیادتری نسبت به دیگر خودروها حرکت کنند اما به محض اینکه جاده گرفتار پیچ و خم می شود، شتابشان را به تدریج کم می کنند و به کنار جاده می روند. ما هم که قبلا شاهد شتاب گرفتنشان بودیم حالا به دلیل این موضوع سردرگم می شویم. چون این مردم را دوست داریم چندین بار بهشان اخطار می دهیم و می گوییم پیچ و خم جاده نزدیک است.

مردمی که با آشفتگی شخصیت مرزی دست و پنجه نرم می کنند می توانند روابط موفقی داشته باشند؟

زیادتر علامت های BPD اثر بیشتری بر روی روابط مردم دارد و همین امر سبب می شود کار کردن، دوست نمایان کردن و حتی روابط عاشقانه چالش برانگیز باشد. شخصی که با آشفتگی شخصیت مرزی دست و پنجه نرم می کنند یک روز احساسی نزدیکی به یکی می کنند و روز بعد امکان پذیر است بخواهند ارتباط شان را با او تغییر دهند.

ترس از طرد شدن سبب می شود در ارتباط ناسالمی باقی بنظیر یا حتی مورد سوء مصرف قرار گیرند. با این حال با انجام فرآیندهای معالجه ای، شخص قادراست نحوه مدیریت احساساتش را به طور اثربخش بیاموزد.

همسران این مردم هم در برنامه ویژه به خودشان شرکت می کنند تا نحوه برقراری رابطه با آنان را یاد بگیرند.

همچنبن بخوانید: چند طرز فکر کردن زیان آور برای تندرستی روان

برای آشفتگی شخصیت مرزی چه معالجه هایی پیشنهاد می شود؟

روان معالجه ای اولین خط معالجه برای چنین مردمی است. این روش معالجه ای، هر هفته یک یا دو جلسه با مشاور برگزار می شود و به آنان یاری می کند احساس مناسبتری داشته باشند. معالجه بعضی از علامت ها نسبت به علامت های دیگر ساده تر است و اکثر روند معالجه ای بر روی دیگر آشفتگیاتی که امکان پذیر است واضح باشند تمرکز می کند.

دو گونه روند معالجه ای دربرگیرنده DBT و MBT است.

در روند معالجه ای DBT که یک رویکرد حل مشکل است به مریض مهارت های ویژهی آموزش داده می شود و به او یاری می کند احساسات شدیدی که دارد را کنترل نماید و رفتارهای خودتخریبی را کمتر نماید.

در روند معالجه ای MBT که گفتارمعالجه ای است به مردم یاری می کند بر روی وضعیت روحی خود تمرکز کنند و ببینند دیگران چه فکر کردنات و احساساتی دارند.

داروی ویژهی برای آشفتگی شخصیت مرزی وجود دارد؟

بر اساس گفته های کارشناسان داروی ویژهی برای معالجه این آشفتگی وجود ندارد. اما گاهی از اوقات دکتر مریض داروهایی را برای هدف قرار دادن علامت های ویژهی همانند نگرانی، افسردگی و نوسانات خلق و خو تجویز می کند.

شخصی که با این آشفتگی دست و پنجه نرم می کند بایست ارتباط نزدیکی با دکتر داشته باشد و در ارتباط با روند معالجه و پیامد جانبی بعضی از داروها با او صحبت کند.


نظر های خودتون را برای دانلود آهنگ شاد قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد