خواص سیب زمینی شیرین - ویتامین ها و مواد معدنی موجود در سیب زمینی شیرین | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

خواص سیب زمینی شیرین - ویتامین ها و مواد معدنی موجود در سیب زمینی شیرین | پزشکی


سیب زمینی های شیرین نه تنها خوشمزه هستند بلکه پربار از ویتامین ها و مواد معدنی خیلی نیز می باشند.

گونه های خیلیی از این سیب زمینی وجود دارد که هر یک ترکیب متفاوتی از مواد غذایی دارند. این ها می توانند توسط رنگ سیب زمینی ها شناسایی داده شوند چون آنان در رنگ هایی نظیر قرمز، زرد، بنفش، قهوه ای، سفید، نارنجی و… موجود هستند.

مردم اکثر آنان را با سیب زمینی هندی اشتباه می گیرند اما هر دو کاملا مختلف هستند. این ها همینطور رابطه نزدیکی با سیب زمینی های متداولی ندارند و می توانند به صورت خام، آب پز، پخته یا به شکل بخارپز استفاده شوند.

این سبزی ریشه ای، یک منشا پربار از فیبر، کربوهیدرات ها، پروتئین، مواد معدنی، ویتامین ها و غیره است. با توجه به حضور تعداد خیلی بیشتری از اجزای الزامی، به از بین بردن خیلیی از مریضی ها و جنگیدن با آشفتگیات خیلیی نظیر دیابت، گونه های متفاوتی از سرطان و… یاری می کند.

بیایید ببینیم این سبزی غده ای چه خاصیت های ارائه می دهد؟!

همینطور بخوانید: جدول اهمیت خوراکی سیب زمینی

حقایق غذا ای سیب زمینی شیرین

سیب زمینی های شیرین،عاری از کلسترول و کم چربی هستند. ریشه ها شامل ۳۰-۲۵ درصد از کربوهیدرات کل غده است. میزان آب در این سیب زمینی ها محدوده ۷۷%، پروتئین ۱.۶%، فیبر ۳% و کربوهیدرات ها محدوده ۲۰% است.

فیبرهای رژیمی موجود در این سیب زمینی ها جملهند از: سلولز ۳۱.۱۹ گرم در هر ۱۰۰ گرم، لیگنین ۱۶.۸۵ گرم در هر ۱۰۰ گرم، پکتین ۱۵.۶۵ گرم در هر ۱۰۰ گرم و همی سلولز ۱۱.۳۸ گرم در هر ۱۰۰ گرم.

این سیب زمینی ها یک منشا مناسب از پروتئین و قندهای طبیعی نیز می باشند.

شاخص قند خون این سیب زمینی ها قادراست توسط جوشاندن آنان کم شدن یابد، در حالی که با برشته کردن یا پختن زیاد شدن می یابد.

توسط مطالعات علمی ثابت شده که به دلیل اهمیت خوراکی بالای سیب زمینی های شیرین، آنان خواص معالجه ای بیشتری دارند.

ویتامین ها و مواد معدنی در سیب زمینی شیرین

ویتامین A

این سیب زمینی ها، میزان مناسبی ویتامین A دارند؛ به ویژه سیب زمینی های شیرین نارنجی. ویتامین A یا رتینول، یک ویتامین محلول در چربی است که برای بینایی مناسب و حفظ تندرستی کلی چشم ها و همینطور عملکرد قرنیه، الزامی است.

جدای از آن، این ویتامین تندرستی ریه ها، قلب و کلیه ها را تحت کنترل نگه می دارد و اثر باارزشی در تثبیت عملکرد سلولی،پرورش استخوان و سیستم ایمنی جسم ایفا می کند.

ویتامین B

منابع اصلی ویتامین های B،گوشت و دیگر محصولات غیرسبزیجاتی هستند. سیب زمینی های شیرین شامل میزان به اندازه از این ویتامین نیز هستند. برگ های سیب زمینی شیرین شامل ویتامین B هستند و می توانند در مهیا سازی خوراکی مورد مصرف قرار گیرند.

سیب زمینی های شیرین، لبریز از ویتامین B6 هستند که برای جنگیدن با افسردگی، آرتریت روماتوئید و غیره مورد احتیاج است. این ها همینطور پربار از پنتانوئیک اسید و بیوتین هستند که برای تجزیه خوراکی و مصرف آن برایپرورش، ضروی می باشند. اسید پنتانوئیک به تولید هورمون ها نیز یاری می کند. این غده ها همینطور پربار از Niacin -یک گونه ویتامین B- هستند که فقدان آن قادراست سبب سوء هاضمه، زخم دهان، استفراغ و غیره شود.

ویتامین C

یک ویتامین باارزش دیگر یعنی ویتامین C در میزان  به اندازه در سیب زمینی های شیرین وجود دارد. این ویتامین، خصوصیات آنتی اکسیدانی نشان می دهد و اثر باارزشی در سنتز کلاژن ایفا می کند. آن در برابر ضرر دراثر رادیکال های آزاد و نوع های اکسیژن فعال از بدنمراقبت می نماید.

مطالعات نشان داده اند که ویتامین C، ریسک سکته قلبی را کم شدن می دهد و به مردمی که از فشار خون بالا رنج می برند، یاری می نماید. افزون بر این، بعضی تحقیقات ادعا می کنند که این ویتامین، احتمال سرطان دهان، روده بزرگ، ریه و پروستات را کم شدن می دهد.

ویتامین E

سیب زمینی های شیرین شامل میزان قابل توجهی ویتامین E هستند که فقدان آن سبب آشفتگیات ژنتیکی، تعادل بد، ضعف عضلانی و غیره می شود. آن برای جنگیدن با پاتوژن هایی نظیر باکتری ها و ویروس ها الزامی است. آن، غشای سلولی را حفظ کرده و از ضرر دراثر استرس اکسیداتیو پیشگیری می نماید.

این ویتامین در زمانی که از منابع طبیعی گرفتن شود، ریسک دچار به مریضی پارکینسون را کم شدن می دهد اما به شواهد زیادتری برای اثبات آن احتیاج است.

ویتامین K

این یک ویتامین محلول در چربی است که عمدتا در مواد خوراکی یافت می شود و در بعضی قسمت های جسم نیز وجود دارد.

ویتامین K، اثر باارزشی در لخته شدن خون در جسم ایفا می کند. آن همینطور برای تثبیت تندرستی استخوان سالمندان نیز الزامی است. از آنجا که غده های سیب زمینی پربار از این ویتامین هستند، آنان می توانند به سنتز پروتئین مربوط به هموستاز یاری کنند.

همینطور بخوانید: خصوصیات پیاز

سدیم

سدیم، ماده ای است که در میزان کم، مورد احتیاج است. آن اساسا برای شل کردن و انقباض عضلات، حفظ تعادل آب و مواد معدنی و برای هدایت تکانه عصبی مورد احتیاج است. اگر میزان سدیم در جسم درست نباشد، قادراست سبب بروز مسئله شده و امکان پذیر است زیان آور باشد.

برای حفظ تعادل، شخص بایست خوراکی های کم سدیم استفاده کند. از آنجا که سیب زمینی های شیرین شامل یک میزان به اندازه از سدیم هستند، مریضی هایی که توسط سطوح پایین سدیم ایجاد می شوند -نظیر افت فشار خون وضعیتی– را تحت کنترل نگه می دارند.

پتاسیم

پتاسیم به وفور در سیب زمینی های شیرین یافت می شود و برای عملکرد خوب اعصاب و عضلات ضروی است.

یک سیب زمینی شیرین با سایز متوسط شامل ۶۹۴ میلی گرم پتاسیم است که بالاترین مقدار در بین تمام مواد خوراکی می باشد. پتاسیم در زمانی که از طریق رژیم خوراکی استفاده شود، برای استخوان ها سودمند بوده و فشار خون را نیز تحت کنترل نگه می دارد.

آهن

جسم ما برای عملکرد درست به بعضی ریزغذایی ها احتیاج دارد. یکی از آن ریزغذایی ها، آهن است که برایپرورش و نمو جسم و تولید هموگلوبین مورد احتیاج است.

آهن به میزان به اندازه در سیب زمینی های شیرین وجود دارد درنتیجه استفاده سیب زمینی شیرین، فقدان آهن را کم شدن می دهد.

منگنز

منگنز، یک ماده معدنی حیاتی دیگر است که جسم ما احتیاج دارد. سیب زمینی های شیرین، یک منشا پربار از منگنز هستند.

باارزش است که جسم مان، میزان خوبی از منگنز داشته باشد چون فقدان آن قادراست به ناباروری، ضعف، ناهنجاری های استخوان و غیره منجر شود.

کلسیم

جسم ما به چند علت به کلسیم احتیاج دارد. کلسیم به لخته شدن خون یاری می کند، ضربان قلب را حفظ می نماید، به انبساط و انقباض عضلات یاری می کند، هورمون ترشح می کند و دندان ها و استخوان ها راتثبیت می نماید.

سیب زمینی های شیرین، منشا مناسبی از کلسیم هستند و بنابراین، می توانند مسائل مروبط به فقدان کلسیم را از بین ببرند.

مس

جسم ما به مس برای یاری به فرایند جذب آهن احتیاج دارد. آن همینطور در ترکیب با آهن برای تشکیل سلول های قرمز خون عمل می کند.

سیب زمینی های شیرین به میزان به اندازه مس دارند و از این رو، استفاده آنان قادراست تندرستی کلی جسم را خوب شدن بقسمتد.

روی

روی یک از مواد غذایی حیاتی است که جسم ما احتیاج دارد. فقدان این ماده معدنی قادراست سبب افسردگی، بی اشتهایی، روان پریشی، اسهال و غیره شود.

سیب زمینی های شیرین، میزانمناسب ی روی دارند و بنابراین می توانند سبب تسکین این آشفتگیات شوند.

همینطور بخوانید: خصوصیات معالجه ای سیر

دیگر اجزاء و خصوصیات سیب زمینی شیرین

آنتوسیانین

همانطور که در خیلیی از مطالعات ثابت شده، سیب زمینی های شیرین بنفش رنگ با آنتوسیانین که در برابر سرطان روده بزرگمراقبت فراهم می کند، پربار شده هستند.

مواد بیواکتیو

برگ های سیب زمینی شیرین نیز پربار از مواد غذایی خیلی و مواد بیواکتیو هستند. استفاده این برگ ها، نتایج مثبتی را در مریضی های قلبی عروقی، عملکرد سیستم ایمنی بدن، ضرر رادیکال های آزاد و غیره نشان داده است.

بتاکاروتن

بتاکاروتن در این میوه، عمدتا مسئول حضور ویتامین A است و از آنجا که سیب زمینی های شیرین با این ترکیب پربار شده هستند، آنان فقدان رتینول در بچه ها را از بین می برند. آن همینطور به مریضی های قلبی و سرطان ریه یاری می کند.

اسید کلروژنیک

سیب زمینی های شیرین، میزان قابل توجهی اسید کلروژنیک نیز دارند و به همین علت است که می توانند در تندرستی جسم اثر داشته باشند و از بعضی مریضی های مزمن پیشگیری کنند.

افزون بر این ها، موادی نظیر تیامین، ریبوفلاوین، سلنیوم و غیره در مقادیر کم وجود دارند.

سیب زمینی شیرین یا سیب زمینی متداولی

همانطور که قبلا ذکر شد، سیب زمینی های شیرین با سیب زمینی های متداولی مختلف هستند اما سوال این است که کدام یک مناسبتر می باشد؟ اجازه دهید نگاهی بیندازیم.

سیب زمینی های متداولی، مواد غذایی کمتر (یعنی ویتامین ها و مواد معدنی) نظیر ویتامین A و C، سدیم، پتاسیم و کلسیم دارند. از سوی دیگر، مواد متعددی در سیب زمینی های شیرین وجود دارند که در گونه متداولی آن وجود ندارد.

سیب زمینی های شیرین، شاخص قند خون پایینی نیز دارند که یک برتری اضافه است. سیب زمینی های متداولی نیز اهمیت سیری و شاخص قند خون بالایی دارند که قادراست زیان آور بوده و سبب تاثیرات سوئی در انسان ها شود.

درنتیجه روشن است که اهمیت غذا ای سیب زمینی های شیرین، بالاتر است و از این رو، انتخاب سالم تری نسبت به سیب زمینی های ساده هستند.

همینطور بخوانید: فایده های شگفت انگیز کدو سبز
نکات
  • سیب زمین های شیرین بایست در محیطی با تهویه خوب در دمای اتاق (۶۵-۶۰ درجه فارنهایت)مراقبت شوند و مطمئن شوید که سیب زمینی های تمیز، خوش شکل و سفت را انتخاب می نمایید.
  • اگر خودتان سیب زمینی های شیرین را در خانه می کارید، از گیاه گواهی دار (تصدیق شده) مصرف نمایید و برای پیشگیری از مریضی ها، به موقع جای آن را تغییر دهید.

نتیجه

می توان نتیجه گرفت که سیب زمینی های شیرین به دلیل حضور مواد غذایی خیلی، با وضعیت غذا ای مناسب وابسته هستند. جای دادن آنان در رژیم خوراکی تان عاقلانه است چون انتخاب سالم تری برای جسم تان می باشند.


نظر های خودتون را برای دانلود آهنگ شاد قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد