علایم سکته مغزی چیست؟ 5 نشانه معمولی که هشدار خطرناک سکته است! | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

علایم سکته مغزی چیست؟ 5 نشانه معمولی که هشدار خطرناک سکته است! | پزشکی


 

زمانی پای تندرستی در میان باشد، این احتمال وجود دارد که بزرگترین بی قراری شما سکته مغزی نباشد. این مسئلهی است که تنها مردم مسن بایست درموردش بی قرار شوند، درست است؟ تند نروید.

هرچند که بیشتریت سکته‌ها در مردم بالای ۶۵ سال اتفاق می‌افتد، اما محدوده ۱۰٪ از سکته‌ها در مردم زیر ۴۵ سال رخ می‌دهد و خانم ها بیش از آقایان دربرابر ریسک هستند. درواقع، طبق گفته‌ی انجمن قلب امریکا، سالانه زیادتر از ۱۰۰۰۰۰ زن کمتر از ۶۵ سال سکته می‌کنند. این حقیقت به این معناست که شما یا اطرافیانتان، می‌توانید دربرابر ریسک باشید، خیلی زودتر از وقتی که انتظار دارید.

پزشک اندرو استیمر، مدیر برنامه سکته در بیمارستان دانشگاه MedStar Georgetown می‌گوید که، به معدود علت های ریسک سکته در خانم ها بیش از آقایان است. از جمله سیگار کشیدن، فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت که روی هر دو جنسیت اثر می‌گذارد، اما بعضی از نشانه ها به خانم ها تخصیص دارد. بارداری یکی از این فاکتور های است، به‌ویژه در سه‌ماهه‌ی سوم و در هفته‌ها و ماه‌های بعد از زایمان. بعضی از آنان به علت تغییرات هورمونی اتفاق می‌افتد.

چنانچه در استآسان مطلق باشید، جریان خون در رگ‌ها کند می‌شود، که شما را زیادتر آماده لخته شدن خون می‌کند.‌

میل کردن قرص‌های ضدبارداری قادراست ریسک سکته را در شما زیاد شدن دهد. همینطور خانم های که میگرن را با پیامد عصبی تجربه می‌کنند، زیادتر دربرابر ریسک هستند. استیمر می‌گوید: تمام این فاکتور های در کنار هم ریسک سکته را در خانم ها زیاد شدن می‌دهد.

به گفته‌ی استیمر، شایع‌ترین گونه، سکته‌های ایسکمیک است (که محدوده ۸۰ تا ۹۰٪ تمام موارد را شامل می‌شود)، وقتی که لخته شدن خون مانع از رسیدن خون و اکسیژن به اندازه به مغز می‌شود، رخ می‌دهد. او می‌گوید: در زمینه سکته ، آنان می‌گویند وقت حیاتی است. به این معنا که هرچه زیادتر صبر نمایید، وقت زیادتر برای بروز ضرر همیشگی وجود دارد.

افزون بر روش زندگی سالم، توجه به نشانه ها اولیه‌ی مناسبترین شگرد دفاعیست. پس فورا به اورژانس رجوع نمایید. در دنباله باارزش‌ترین علامت‌های ریسک آورده شده است:


  • احساس ضعف یا بی‌حسی در قسمتی از بدن

  • از دست دادن ناگهانی قدرت یا ناتوانی در یکی از اعضای بدن، به ویژه در بازو و زانو، علامت‌ی شایع سکته است. یک گوشه از صورتتان نیز امکان پذیر است بی‌حس شود.


  • آشفتگی در تکلم

  • این علامت به چند صورت بوجود می‌آید: صحبتتان امکان پذیر است بریده بریده شود یا تنها در گفتن کلمات مسئله داشته باشید. همینطور امکان پذیر است برای درک آنچه دیگران می‌گویند با مسئله مواجه شوید. استیمر می‌افزاید که این امر قادراست با گستره‌ایی از وضعیت خفیف تا شدید همراه شود. درحالی که تمام ما لحظاتی را داریم که نمی‌توانیم یک کلمه را به یاد آوریم یا کلمه را درست ادا کنیم.

    استیمر می‌گوید: زیادتر مردم خودشان و یا بدنشان را به اندازه به اندازه می‌شناسند تا شناسایی دهند این زودگذر است و یا تنها درمورد یک کلمه ویژه بکار می‌رود. می‌گویم اگر کسی در زمان صحبت گرفتار آشفتگی شد، چه بریده بریده صحبت کردن یا ناتوانایی در تکلم، برای مثال کلمات در نوک زبانشان باشد ولی به یاد نیاورند، وقت آن است که فورا دنبال معالجه باشید. اساسا اگر چیزی غیرعادی به‌ دید رسید، بایست خیلی سریع دنبال رسیدگی دکتری باشید.

    همینطور بخوانید: نشانه ها اخطار دهنده سکته
  • سردرد شدید

  • به احتمال بیشتر سردرد در سکته‌های همراه با خونریزی رخ می‌دهد، چیزی که به گفته‌ی او زمانی رخ می‌دهد که به جای اینکه رگ مسدود شود، تراوش می‌کند و خونریزی مغزی می‌نمایید. سکته‌های همراه با خونریزی به‌نسبت سکته‌های بدون آن خیلی کمتر شایع هستند، محدوده ۱۰ تا ۱۵٪ از تمام سکته‌ها به حساب می‌آید اما مقدار مرگ و میر بالاتری دارند.


  • از دست رفتن قسمتی از بینایی

  • خیلی شبیه به ضعف و بی‌حسی هیکل بدن، مسائل بینایی نیز همواره یک‌طرفه هستند. اما به‌جای ازدست‌دادن بینایی کامل یک چشم، زیادتر احتمال دارد که قسمتی از بینایی هر دو چشم از دست برود (برای مثال، هیچ یک از چشم‌ها نمی‌توانند سمت چپ را ببینند.). استیمر می‌گوید، علت آن این است که چشم و عصب بینایی کاملا سالم هستند، اما جایی که اطلاعات در آن پردازش می‌شوند ضرر دیده است.


  • درحمله‌ی ناگهانی یکی یا تمام‌ی این علامت‌ها را تجربه می‌نمایید.

  • نشانه نمایانه‌ی یک سکته، حمله‌ی ناگهانی این نشانه ها اخطار دهنده هستند که بایست بزرگترین علتی باشند که بلافاصله به نزدیکترین بیمارستان بروید. علامت‌ها خیلی سریع اتفاق می‌افتند، اما تمام آن‌ها نبایست رخ دهند تا مجوز رفتنتان به اورژانس شوند.


    مطلب پایانی: استیمر می‌گوید که، اگر هر نوع حمله‌ی ناگهانی، نشانه عصبی جدید روی یک طرف جسم اثر بگذارد، سریع به اورژانس می‌روم. امکان پذیر است میگرن و یا چیز خوش خیم دیگری باشد، اما مسئله وقتی است که شما به دکتر رجوع ننمایید، در آن وقت شما مجال معالجه واقعی سکته مغزی را از دست می‌دهید. اگر فکر می‌نمایید یکی از نشانه ها را دارید، سریع تصمیم گرفته و به اورژانس بروید، حتی اگر به چیزی که خیلی جدی نیست مربوط شود، خیلی مناسبتر است که سالم باشید تا متاسف.


    نظر های خودتون را برای دانلود آهنگ شاد قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد