درمان بیماری آرتریت پسوریاتیک چیست؟ 10 راه بهبود ورم مفاصل پسوریاتیک | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

درمان بیماری آرتریت پسوریاتیک چیست؟ 10 راه بهبود ورم مفاصل پسوریاتیک | پزشکی


Dan Fohrman، یک کارشناس روماتولوژیست می گوید: معالجه آرتریت پسوریاتیک به شدت نشانه ها، چگونگی اثر آن ها در زندگی روزانه و اینکه آیا ضرر یا خراب مفصلی وجود دارد یا نه ارتباط دارد.

برخی از مردم فقط وقتی که نشانه ها بروز می کنند به دارو احتیاج دارند. پزشک Fohrman می گوید دیگر مردم برای معالجه درد، تورم و کم شدن ضرر جراحی به داروهای قوی احتیاج دارند.

او می گوید: “تاثیرقسمتی این داروها در بعضی از بیماران هیچ چیز خارق العاده ای نیست.” در دنباله شیوه های معالجه ذکر شده است.


فیزیوتراپی

چگونه یاری می کند: حرکت، انعطاف پذیری و عملکرد مفاصل تحت اثر آرتریت پسوریاتیک قرار می گیرد. یک دکتر فیزیوتراپی مریض را به صورت منظم ورزش می دهد. تراپیست ها همینطور امکان پذیر است به مردمی که دردی در دست های خود دارند نیز یاری کنند و به آن ها آموزش دهند چگونه فعالیت های هر روزه را در محل کار و خانه با خیال آسان انجام دهند.

نکات باارزش: استیون پگت، استاد دکتری، روماتولوژیست و سرپرست دکتر در بیمارستان جراحی در نیویورک، پیشنهاد می کند که تمام بیماران یک معالجهگر فیزیکی و یک معالجهگر حرفه ای برای یادگیری تمرین ها و نحوه پیشگیری از سوء مصرف مفاصل داشته باشند. او می گوید: “این روال، قسمت باارزشی از مواظبت است.”


ضد التهاب غیر استروئیدی NSAIDs

اسامی: Advil، Motrin، Aleve، و غیره

چگونه یاری می کند: داروهای ضد التهاب سبب کم شدن درد و التهاب می شوند. این داروها اکثر اولین داروهایی هستند که بیماران استفاده می کنند و امکان پذیر است به تنهایی (اگر نشانه ها نسبتا ملایم باشد) یا به صورتی ترکیبی با دیگر داروها مصرف شوند.

نکات باارزش: پیامد جانبی شامل ریسک درد معده، یبوست و اسهال می باشد. خونریزی های دستگاه گوارش، ضرر کلیه، و فشار خون بالا نیز امکان پذیر است پیامد جانبی در زمان مصرف زیاد مدت باشند. همینطور امکان پذیر است پسوریازیس را بدتر کنند.


داروهای اصلاح کننده مریضی ضد روماتیسم (DMARDs)

چگونه یاری می کنند: خیلیی از داروهایی که آرتریت پسوریاتیک را معالجه می کنند، DMARDs هستند، اما متوترکسات (Trexall) رایج ترین آنان است. یکی دیگر سولفاسالازین(Azulfidine) است. آنان به صورت قرص وجود دارند و امکان پذیر است چند هفته یا چند ماه استفاده آن ها طول بکشد. این داروها می توانند ضرر مفصلی را رفع کنند (بر خلاف داروهایی که نشانه ها را معالجه می کنند).

نکات باارزش: این داروها اکثر اولین معالجه هستند، به ویژه اگر NSAID ها یاری نکند و یا آرتروز بدتر شود. پیامد جانبی شامل تهوع، درد معده و حساسیت به نور می باشد. استفاده کنندگان متوترکسات اکثر در هر یک تا سه ماه برای مسائل کبدی یا سلولی خون تحقیق می شوند.


هومیرا (adalimumab)

چگونه یاری می کند: ضرر مفصلی و نشانه ها آرتروز را کم شدن می دهد. هومیرا و چندین داروی آرتریت پسوریاتیک متعلق به یک زیر کلاس DMARD ها هستند که با مهار TNF)فاکتور نکروز تومور) عمل می کنند. TNF پروتئینی است که در بیماران مبتلا به آرتریت پسوریاتیک زیاد شدن یافته و به طور مستقیم ضرر مفصلی ایجاد می کند.

مطلب باارزش: پزشک پاگت می گوید: مهارکننده های TNF که به عنوان بیولوژیک شناخته می شوند، ریسک عفونت های جدی را دو برابر می کنند. پزشک Fohrman می گوید: با این حال، ریسک دچار به عفونت هنوز هم خیلی پایین است. هومیاریا هر دو هفته تزریق می شود. درد در محل تزریق و سردرد نیز امکان پذیر است پیامد جانبی آن باشند.


Enbrel (etanercept)

چگونه یاری می کند: ضرر مفصلی و نشانه ها آرتروز را کم شدن می دهد. هنظیر Humira Enbrel یک DMARD است که TNF را هدف قرار می دهد و سبب کم شدن التهاب می شود و ضرر مفصلی را متوقف می کند.

آنچه بایست بدانید: از آنجایی که Enbrel یک مهار کننده TNF است و سیستم ایمنی را سرکوب می کند، ریسک دچار به عفونت را زیاد شدن می دهد، گرچه مطالعات نشان می دهد که عفونت همواره جدی نیست. پزشک پاجت می گوید تمام مهار کننده های TNF پیامد جانبی مشابهی دارند و در پیشگیری از ضرر های مفصلی و کم شدن نشانه ها اثربخشند. با این حال، Enbrel ساختار شیمیایی اندکی مختلف از Humira دارد و یک یا دو بار در هفته تزریق می شود.


ریمیکاد (infliximab)

چگونه یاری می کند: ضرر مفصلی و نشانه ها آرتروز را کم شدن می دهد. متعلق به گروه مهار TNF از DMARDs است.

آنچه بایست بدانید: هر دو تا هشت هفته رمیکاد بایست در بیمارستان یا کلینیک تزریق شود زیرا این تزریق داخل وریدی است و محدوده دو ساعت طول می کشد. پزشک پیتگ می گوید یک چهارم دارو، یک پروتئین حاصل از موش است، درنتیجه احتمال بازتاب آلرژیک وجود دارد. مهار کننده های TNF سالانه ۱۵۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ دلار هزینه دارد.


سیمپونی (golimumab)

چگونه یاری می کند: یکی دیگر از مهار کننده های TNF که ضرر مفصلی و نشانه ها آرتروز را کم شدن می دهد، می باشد. پزشک فهرمان می گوید جواب بیماران به مهارکننده های TNF خیلی مختلف است درنتیجه گزینه های متعدد بایست در دسترس باشند.

آنچه بایست بدانید: Simponi، که توسط FDA در سال ۲۰۰۹ تایید شده است، یکی از مهارکننده های جدید TNF است و سابقۀ دیگر داروها را ندارد. اما داروهای خود تزریقی شبیه به دیگران است، مگر اینکه فقط یک بار در ماه داده شود. همینطور ریسک دچار به عفونت را زیاد شدن می دهد و عفونت های تنفسی فوقانی رایج تر است. نظیر دیگر مهارکننده های TNF، این دارو با اخطار در مورد سل و عفونت های قارچی تهاجمی همراه است.


داروهای ضدافسردگی

نام: آزاتیوپرین (Imuran، Azasan)، سیکلوسپورین (Sandimmune، Neoral)، leflunomide (Arava)

چگونه یاری می کند: نظیر متوترکسات، این داروها سیستم ایمنی را سرکوب می کند. همینطور DMARD ها هستند و شتاب خراب مفاصل را کم شدن می دهند.

آنچه بایست بدانید: این ها همواره در موارد خیلی شدید مصرف می شود. پیامد جانبی شامل ریسک عفونت، کم خونی و مسائل کبدی است. آزاتیوپرین و سیکلوسپورین هر یک تا سه ماه احتیاج به نظارت دارند تا کبد و خون تحقیق شوند. پزشک فهرمان می گوید او اکثر سیکلوسپورین را تجویز نمی کند، زیرا احتیاج به فشار خون متداولی و آزمایش کلیه دارد.


کورتیکواستروئیدها

نام: پیشینسون (پیشیسونون Intensol، Sterapred)؛ کورتیزون (تزریق)

چگونه یاری می کند: کورتیکواستروئید ها یا استروئید ها (هرچند استروئیدهای آنابولیک مورد سوء مصرف بعضی از ورزشکاران نیستند)، داروهای مهار کننده ایمنی هستند. پیشینسون به مدت کوتاهی برای کم شدن درد و تورم به صورت غذا استفاده می شود. تزریق کورتیزون به مفصل قادراست به طور مزمان درد و التهاب را نیز کم شدن دهد.

آنچه بایست بدانید: تکرار تزریق قادراست بافت را ضعیف کند، به اعصاب ضرر برساند و سبب بروز درد شود. با گذشت وقت استروئید ها می توانند سبب کم شدن استخوان، زیاد شدن وزن و تورم صورت شوند.


عمل جراحی

نام: جراحی جانشین مفاصل، آرتروپلاستی

چگونه یاری می کند: جراحی جانشین مفصل ضرر دیده با پروتز انجام می شود و قادراست به مفاصل دردناک یاری کند. برای مفاصل جانشین برای دست، که اکثر توسط آرتروز روماتوئید تحت اثر قرار می گیرند، همواره از لاستیک سیلیکون مصرف می شوند.

آنچه بایست بدانید: جراحی برای مردم مبتلا به خراب یا درد مفاصل انجام می شود که دردشان توسط دارو رفع نشده است و زندگی هر روزه را تحت اثر گذاشته است. هنظیر هر عمل جراحی، ریسک پیامد از قبیل عفونت وجود دارد. خوب شدن همواره شامل فیزیوتراپی می شود.


نظر های خودتون را برای دانلود آهنگ شاد قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد