پوکی استخوان چیست؟ همه چیز در مورد انواع پوکی استخوان و راههای درمان | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

پوکی استخوان چیست؟ همه چیز در مورد انواع پوکی استخوان و راههای درمان | پزشکی


اول از تمام خبر مناسب این است که پوکی استخوان تقویتی است که اگر به درستی و در وقت خوب شناسایی داده شود قابل جلوگیری و قابل معالجه خواهد بود. با اینحال خبر بدی نیز برایتان داریم. همواره زیادتر مردم اگاهی و هوشیاری به اندازه برای جلوگیری و معالجه پوکی استخوان را ندارند. زیادتر مردم به ویژه خانم ها بالای ۵۰ سال، از این مریضی رنج می برند، شکل استخوان هایشان تغییر می کند و در بعضی از موارد جان خود را به دلیل چنین تقویتی از دست می دهند.

پوکی استخوان به تنهایی سبب ایجاد کمر درد نمی شود. با اینحال چنین تقویتی قادراست ستون فقرات را تضعیف نماید. در حقیقت عدم موفقیتگی استخوان ها اولین علامت اخطار دهنده این مریضی است. در پوکی استخوان پیشرفته، درد و ناتوانی به سراغ شخص می اید.

تمام ما به مناسبی می دانیم که پوکی استخوان یکی از شایع ترین مسائل در میان مردم است. تقریبا ۸ میلیون زن و ۲ میلیون مرد در ایالت متحده آمریکا از این تقویت رنج می برند. دیگر مردم نیز دربرابر ریسک پیشرفت پوکی استخوان قرار دارند. بعضی از آمارهای کلیدی در برگیرنده موارد زیر است:

  • تقریبا ۱.۵ میلیون نفر از پوکی استخوان و عدم موفقیتگی های دراثر آن رنج می برند. تخمین زده شده است که ۷۰۰۰۰۰ نفر از این مردم عدم موفقیتگی ستون فقرات را تجربه می کنند.
  • از سن ۵۰ سالگی به بعد، از هر دو خانم یک نفر و از هر چهار مرد یک نفر بعضی از عدم موفقیتگی های وابسته با پوکی استخوان را خواهد داشت.
  • به طور متوسط ۲۴ درصد از عدم موفقیتگی های لگن مربوط به مردم ۵۰ ساله و بالاتر از آن است.

همانطور که ساوقت جهانی بهداشت بیان کرده است، پوکی استخوان آشفتگی اسکلتی عمومی از کاهش توده استخوان هاست. این موضوع به عدم موفقیتگی منجر می شود. دو گونه پوکی استخوان وجود دارد:

پوکی استخوان گونه ۱:

این گونه پوکی استخوان عموما در خانم ها بعد از یائسگی رخ می دهد. در این تقویت میزان استروژن در جسم به شدت کم شدن نمایان می کند. این فرآیند سبب از دست رفتن ماده موجود در استخوان می شود.

این گونه پوکی استخوان در زنان رواج و شیوع زیادتری دارد و بین سنین ۵۰ الی ۷۰ سالگی پیشرفت نمایان می کند.

در این فرایند همواره میزان استخوان های ترابکولار کم شدن نمایان می کند. کم شدن در استحکام کلی استخوان ها به عدم موفقیتگی های مچ دست و ستون فقرات منجر می شود.


پوکی استخوان گونه ۲:

این گونه پوکی استخوان عموما بعد از سن ۷۰ سالگی دیده می شود و خانم ها را دوبرابر زیادتر از آقایان درگیر خود می سازد.

پوکی استخوان گونه ۲ در برگیرنده نازک شدن استخوان های ترابکولار و نیز استخوان های استخوان کورتیکال ناحیه کام سخت است. این فرایند اکثر به عدم موفقیتگی لگن و مهره ها می انجامد.


اغلب بین این دو گونه پوکی استخوان همپوشانی وجود دارد. همواره پوکی استخوان گونه ۱ را می توان به مناسبی شناسایی داد و در مرحله های اولیه جلوی آن را گرفت. بایست توجه داشته باشید که پوکی استخوان قادراست مسئله اولیه و اصلی باشد یا در بعضی از مردم مسئله ثانویه در دید گرفته شود.

تقریبا ۲۰ درصد از خانم ها و ۴۰ درصد از آقایانی که پوکی استخوان دارند علت ثانویه برای دچار به آن داشته اند.

برای اینکه بتوانید علت ها ثانویه دچار به پوکی استخوان را شناسایی دهید مناسبتر است با یک دکتر مشورت نمایید. دکتر سوابق خانوادگی و سابقه دکتری را تحقیق می کند و معاینات فیزیکی (و نیز تست های تشخیصی) را انجام می دهد.

پوکی استخوان مریضی است که در اصل با از دست دادن قابل توجهی از تراکم مواد معدنی استخوان (BMD) ایجاد می شود.

در اوایل زندگی، استخوان زیادتری در جسم ذخیره می شود و توده استخوانی بالا در سن ۳۰ سالگی است. بعد از اینکه شخص وارد فرایند پیری شد از حجم استخوان ها کاسته می شود. به همین خاطر است که زیاد شدن سن، شخص را دربرابر دچار به پوکی استخوان و عدم موفقیتگی های دراثر آن قرار می دهد.

همواره فرایند از دست دادن استخوان ها بین اوایل و اواخر دهه سی ام زندگی شخص آغاز می شود. خانم ها از این سن تا یائسگی میزان ویژهی از استخوان های خود را از دست می دهند:

  • استخوان ترابکولار (استخوان اسفنجی در داخل استخوان کورتیکال سخت) با نرخ ۱ درصد در سال از دست می رود.
  • استخوان کورتیکال (استخوان سفت و سخت) با نرخ ۰.۵ درصد در سال از دست می رود.

هورمون استروژن نیز اثر باارزشی در حفظ استحکام استخوان ها بازی می کند. دو خط از سلول ها برای استخوان ها وجود دارد. یکی از آن ها سلول های خورنده استخوان (استئوکلاست) و دیگری سلول های سازنده استخوان (استئوبلاست) است.

بدون هورمون استروژن، استئوکلاست زیادتر فعالیت می کنند و استخوان زیادتری از دست می رود. همین امر سبب نازک شدن استخوان ها می شود. به همین خاطر، خانم های که به سن یائسگی می رسند و میزان استروژن آن ها کم شدن نمایان می کند نرخ از دست دادن استخوان ها سالانه ۲ الی ۳ درصد زیاد شدن نمایان می کند. بعد از ۸ الی ۱۰ سال، نرخ از دست دادن استخوان ها به نرخ قبلی ۱ الی ۰.۵ درصد در سال می رسد. این فرایند از دست دادن چگالی استخوانی به ویژه بعد از یائسگی، علت اصلی پوکی استخوان در خانم ها محسوب می شود.

پوکی استخوان گونه ۱ قادراست تحت اثر اندازه گیری های پیشگیرانه قرار بگیرد. زیادتر این اندازه گیری ها به صورت شخصی موجود است و بایست هر چه سریع تر انجام شود. همانطور که قبلا نیز بیان کردیم توده استخوانی بالا همواره در سن ۳۰ سالگی رخ می دهد. اینکه توده استخوانی اوج چقدر است و بعد از آن چقدر از استخوان حفظ می شود به عاملهای متعددی ارتباط دارد.

این عاملها جملهند از:

۱. ژنتیک و پوکی استخوان:

مردم بایست استعداد ژنتیکی خود برای دچار به پوکی استخوان را بدانند. ژنتیک اثر باارزشی در این میان بازی می کند. تخمین زده شده است که محدوده ۷۵ درصد توده استخوانی اوج در مردم تحت اثر ژنتیک قرار دارد. ژن هایی برای کد کردن ویتامین D و گیرنده های استروژن وجود دارد که بر روی توده استخوانی اثر می گذارند.

اگر شخصی از لحاظ ژنتیکی متسعد پوکی استخوان باشد، ورزش، رژیم خوراکی خوب و تست منظم توده استخوانی از ارزش بالاتری برخوردار خواهد بود.


۲. ورزش و پوکی استخوان:

ورزش های وزنی و انقباض عضلات قادراست چگالی استخوان ها در ستون فقرات را زیاد شدن دهد.

پیشنهاد می شود مردم محدوده ۲۰ الی ۳۰ دقیقه از ورزش های هوازی را سه الی چهار بار در هفته انجام دهند تا توده استخوانی شان زیاد شدن نمایان کند.

در یکی از مطالعات انجام شده، آهسته دویدن، پیاده روی کردن و بالا رفتن از پله ها سه بار درهفته به همراه ۱۵۰۰ میلی گرم کلسیم در روز، چگالی استخوانی را زیاد شدن داده بود. تاثیر ورزش در استخر بر روی زیاد شدن چگالی استخوانی تعیین نشده است.

مردمی که به پوکی استخوان مبتلا هستند یا توده استخوانی پایینی دارند بایست در مورد ورزش کردن محتاط باشند.

فعالیت هایی که احتیاجمند پیچ و تاب دادن به ستون فقرات یا خم شدن به سمت جلو از طریق کمر است، قادراست برای این مردم پرمخاطره باشد. مردمی که در حال حاضر پوکی استخوان دارند بایست در مورد برنامه های ورزشی خود با دکتر مشورت نمایند.


۳. رژیم خوراکی و پوکی استخوان:

استفاده خوب کلسیم برای حفظ قدرت استخوان ها الزامی است. تخمین زده شده است که محدوده ۷۰ درصد از مردم به طور منظم میزان به اندازه از کلسیم و ویتامین D را استفاده نمی کنند. ویتامین D نیز برای جسم ضروی است زیرا به جذب ومراقبت کلسیم در استخوان ها یاری می کند. میزان کلسیم و ویتامین D توصیهی برای بزرگسالان به شرح زیر است:

  1. برای خانم ها پیش از یائسگی در سنین ۲۵ الی ۵۰ سال و خانم ها پس از یائسگی که معالجه جانشینی استروژن را انجام می دهند۱۰۰۰ میلی گرم از کلسیم در روز و ۴۰۰ واحد ویتامین D خوب خواهد بود. مردمی که به بچه خود شیر می دهند یا باردار هستند مناسبتر است هر روزه ۱۵۰۰ میلی گرم کلسیم استفاده نمایند.
  2. برای خانم ها بعد از یائسگی که سن آن ها کمتر از ۶۵ سال است و معالجه جانشینی استروژن را ندارند میزان توصیهی کلسیم برای هر روز ۱۵۰۰ میلی گرم و ۴۰۰ الی ۸۰۰ واحد ویتامین D است.
  3. برای خانم های که در سن ۲۵ الی ۶۵ سالگی قرار دارند، محدوده ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم در روز توصیه می شود.
  4. برای تمام مردمی که بالای ۶۵ سال قرار دارند؛ ۱۵۰۰ میلی گرم کلسیم در روز توصیه می شود.

ویتامین دی و کلسیم برای پوکی استخوان

کلسیم را می توان در زیادتر خوراکی های هر روزه نمایان کرد. به عنوان مثال محصولات لبنی همانند شیر، ماست و پنیر، سبزیجاتی با برگ سبز همانند اسفناج ، غلات، حبوبات و بعضی از ماهی ها کلسیم دارند. افزون بر این، مکمل های کلسیم نیز موجود است و مردم می توانند با مشورت دکتر از آن ها مصرف کنند.

هر کدام از این مکمل ها مقادیر متغیری از کلسیم دارند به همین خاطر قبل از استفاده بایست با دکتر مشورت گردد تا اعتماد حاصل شود میزان خوبی از آن استفاده می شود.

ویتامین D را می توان از نور خورشید، ماهی های چربی دار، جگر، خوراکی های پربار شده همانند شیر، آب پرتقال و غلات صبحانه به دست آورد.

مکمل های ویتامین D نیز در دسترس مردم قرار دارد. افزون بر استفاده خوب کلسیم و ویتامین D، مطالعات نشان داده است که یک رژیم خوراکی سالم ومناسب اثر باارزشی در جلوگیری از پوکی استخوان بازی می کند. به عنوان مثال رژیم خوراکی که پروتئین و سدیم بالایی دارد قادراست از دست دادن کلسیم را از طریق ادرار زیاد شدن دهد و همین امر در دسترس بودن کلسیم برای جسم را کم شدن می دهد.

بایست به این مطلب توجه داشته باشید که بیش از ۲۰۰۰ میلی گرم کلسیم در روز قادراست برای سنگ کلیه و کلیه پرمخاطره باشد. وقتی که کلسیم در میزان توصیهی استفاده می شود نقادراست تشکیل سنگ کلیه را زیاد شدن دهد. مردمی که از قبل مریضی های کلیوی داشته اند بایست با دکتر مشورت نمایند.


تست چگالی استخوان و داروها برای کم شدن از دست دادن استخوان ها:

آزمایش تراکم مواد معدنی استخوان (BMD) قادراست چگالی استخوان را در شخص اندازه گیری کند و آن را با چگالی استخوان در دیگر مردم مقایسه نماید.

این آزمایش نه تنها نرمال بودن استخوان ها را نمایان می کند بلکه اگر شخصی دربرابر ریسک برای عدم موفقیتگی قرار داشته باشد را نیز نشان می دهد.

بعضی از کارشناسان پیشنهاد می کنند هر یک یا دو سال یکبار این ازمایش برای خانم ها بالای ۶۵ سال و خانم های که در دوره پس از یائسگی قرار دارند و کمتر از ۶۵ سال سن دارند انجام شود.

بسته به آزمایش تراکم استخوانی و دیگر تست های تشخیصی که توسط دکتر انجام می شود، شخص کارشناس قادراست داروهایی را برای کم شدن نرخ از دست دادن استخوان و کمتر کردن عدم موفقیتگی دراثر پوکی استخوان تجویز نماید. برای اینکه بتوانید از داروهای تایید شده مصرف نمایید مناسبتر است با یک دکتر کارشناس مشورت نمایید.

روشی به نام اسکن DEXA قادراست مناسبترین شیوه تشخیصی برای پوکی استخوان باشد. این ازمایش با عبور اشعه ایکس با انرژی پایین از استخوان ها انجام می شود. این تست امکان پذیر است ۱۰ دقیقه طول بکشد و بدون درد خواهد بود. مقادیری که توسط این ازمایش ایجاد می شود را می توان با دو مورد زیر مقایسه کرد:

  1. جمعیت جوان بزرگسال: که امتیاز T نیز ندلگرمیه می شود. این تست واریانس بین مریض و جوانان بزرگسال را اندازه گیری می کند. اگر امتیاز به دست آمده بالای -۱ باشد، شخص نرمال و طبیعی است. گر امتیاز به دست آمده بین -۱ و -۲.۵ باشد شخص استئوپنی مبتلاس و اگر امتیاز به دست آمده زیر -۲.۵ باشد شخص پوکی استخوان دارد.
  2. گروه کنترلی منطبق بر سن و جنسیت: امتیاز Z واریانس بین مریض و میزان استخوان گروه کنترل را اندازه گیری می کند. گروه کنترل در برگیرنده دیگر مردم در گروه سنی مریض و جنسیت آن است. امتیاز ای که به طور غیر طبیعی بالا یا پایین باشد نشان دهنده احتیاج به انجام تست های زیادتر خواهد بود.

به یاری آنالیز آماری، اسکن DEXA قادراست ریسک دچار به عدم موفقیتگی دراثر پوکی از استخوان را در شخص نمایان کند. بر اساس توصیهات موجود، ازمایش تراکم مواد معدنی در استخوان در موقعیت های زیر پیشنهاد خواهد شد:

  • تمام خانم های که بالای ۶۵ سال هستند.
  • خانم ها در دوره پس از یائسگی که زیر ۶۵ سال هستند و عاملهای ریسک متعددی برای دچار به پوکی استخوان دارند.
  • در دوران یائسگی اگر در مورد معالجه جانشین هورمونی تصمیمی گرفته نشده باشد.
  • تست اشعه ایکس غیر طبیعی در ستون فقرات
  • مصرف زیاد مدت از داروهای استروئید غذا
  • غده تیروئید پر کار

همواره شناسایی پوکی استخوان برای تعیین این مورد است که ایا این یک مریضی اصلی است یا علامت ثانویه از مسئله دیگری است. به همین خاطر دکتر از طریق تحقیق سوابق و معاینه جسمی قادراست شناسایی مناسبی ارائه دهد و در بعضی از موارد به تست های دیگری برای شناسایی احتیاج خواهد داشت.


دلایل رایج پوکی استخوان ثانویه جمله است از:
  • آشفتگیات غدد درون ریز(هیپوگنادیسم، سختکوشی تیروئید، هیپرپاراتیروئیدیسم، دیابت)
  • آشفتگیات مغز استخوان
  • آشفتگیات کلاژن
  • آشفتگیات دستگاه گوارش(عدم جذب، سوء غذا)
  • دارو (آنتی اسیدهای آلومینیومی، داروهای ضد تشنج، شیمی معالجه ای، معالجه با گلوکوکورتیکوئید، جانشین هورمون تیروئید )

خانم های که بالای ۴۵ یا ۵۰ سال قرار دارند ریسک بالایی برای پیشرفت پوکی استخوان گونه ۱ خواهند داشت. مردمی که دربرابر ریسک دچار به پوکی استخوان قرار دارند بایست سنجش های پیشگیرانه را انجام دهند و علامت های اولیه پوکی استخوان را شناسایی نمایند.


عاملهای ریسک برای پوکی استخوان:

همواره عاملهای ریسک متعددی در پیشرفت پوکی استخوان اثر دارد. این عاملها جملهند از:

بالا رفتن سن: مردمی که بالای ۶۵ سال هستند ریسک زیادتری برای دچار به پوکی استخوان خواهند داشت.

جنسیت: همواره خانم ها زیادتر از آقایان دربرابر از دست دادن استخوان های خود هستند. با اینحال آقایان نیز دربرابر ریسک قرار دارند. ۲۰ درصد از بیمارانی که به پوکی استخوان مبتلا می شوند مرد هستند.

سابقه خانوادگی و شخصی: این موضوع در برگیرنده سابقه پوکی استخوان، سابقه عدم موفقیتگی در قسمتی از جسم در خانواده مادری و سابقه شخصی هر گونه عدم موفقیتگی استخوان به عنوان یک شخص بزرگسال است.

نژاد: خانم ها اسیایی ریسک زیادتری برای دچار به پوکی استخوان خواهند داشت.

گونه بدن: خانم های که استخوان های کوچکی دارند و وزن آن ها کمتر از ۱۲۷ پوند است همواره زیادتر از دیگرین دربرابر دچار به پوکی استخوان قرار می گیرد.

سابقه قاعدگی و یائسگی: حتی یائسگی متداولی نیز به تنهایی قادراست ریسک دچار به پوکی استخوان را زیاد شدن دهد. یائسگی زودرس و یا قطع قاعدگی قبل از یائسگی قادراست ریسک دچار به این مریضی را زیادتر کند.

(آقایان): هیپوگنادیسم

روش زندگی: رفتارهای وابسته با روش زندگی که قادراست ریسک دچار به پوکی استخوان را زیاد شدن دهد در برگیرنده فقدان کلسیم یا ویتامین D، نبود یا فقدان ورزش، مصرف بیش از اندازه از الکل و سیگار کشیدن است.

مریضی های مزمن و داروها: بعضی از داروهای ویژه قادراست به استخوان ها اسیب وارد کند و سبب ایجاد تقویتی شود که به آن پوکی استخوان ثانویه می گویند. این گونه از پوکی استخوان در ۲۰ درصد خانم ها و ۴۰ درصد آقایانی که پوکی استخوان دارند دیده می شود. بعضی از داروهای ویژه که برای معالجه آشفتگیات غدد درون ریز همانند سختکوشی تیروئید، آشفتگیات مغز استخوان، آشفتگیات کلاژن، مسائل گوارشی و آشفتگیات تشنجی مورد مصرف قرار می گیرد در این فهرست طبقه بندی می شود. مصرف زیاد مدت از گلوکوکورتیکوئیدها (استروئیدهای غذا) برای معالجه مریضی هایی نظیر آسم و آرتریت قادراست به ویژه برای استخوان ها مخرب باشد. خود این مریضی ها نیز به تنهایی پرمخاطره هستند پس نمی توانید بدون پیشنهاد دکتر و برای جلوگیری از پوکی استخوان داروهای خود را قطع یا جانشین نمایید.

بعد از اینکه سابقه دکتری، معاینات فیزیکی و تست های تشخیصی انجام شد و پوکی استخوان اولیه در شخص شناسایی گردید، معالجه آغاز می شود.

معالجه پوکی استخوان همواره در برگیرنده تغییر رژیم خوراکی، مواد غذایی، تمرین ورزشی (اگر عدم موفقیتگی وجود نداشته باشد) و مصرف داروهاست. هدف از معالجه پوکی استخوان پیشگیری از عدم موفقیتگی های بعدی است.

در ابتدا، دکتر تلاش می کند میزان خوب از کلسیم و ویتامین D و دیگر مواد غذایی مورد احتیاج را تجویز کند. اگر ضروری بود، تمرینات ورزشی و تناسب هیکل برای یاری به حفظ تراکم استخوان و کم شدن ریسکِ افتادن مورد مصرف قرار می گیرد.

تعدادی دارو برای معالجه پوکی استخوان وجود دارد و قادراست ریسک عدم موفقیتگی را کم شدن دهد. به طور کلی این دارو ها می توانند استحکام استخوان ها را حفظ کنند و از بروز عدم موفقیتگی استخوانی پیشگیری نمایند. داروهایی که برای معالجه یا جلوگیری از پوکی استخوان تایید شده است در برگیرنده موارد زیر می باشد:

داروهای پوکی استخوانی که قادراست تحلیل استخوان ها را متوقف یا کند نماید:

  • بیس فسفونات ها
  • کلسی تونین
  • تعدیل کننده انتخابی گیرنده استروژن همانند رالوکسیفن
  • استروژن/ هورمون معالجه ای

داروهای وابسته با پوکی استخوان که تشکیل استخوان را زیاد شدن می دهد:

  • تری پاراتید، هورمون پاراتیروئید

داروهای معالجه پوکی استخوان
بیس فسفونات ها:

این دسته از داروها که در برگیرنده آلندرونات (به عنوان مثال، فوزاماکس)، ایباندرونات (به عنوان مثال، Boniva) و ریسدرونیت (به عنوان مثال، یا Actonel) است برای جلوگیری و معالجه پوکی استخوان در آقایان و خانم ها مورد مصرف قرار می گیرد.

بیس فسفونات ها نرخ نازک شدن استخوان ها را کم شدن می دهند و همین امر مانع از پیشرفت پوکی استخوان می شود و ریسک عدم موفقیتگی مردمی که در حال حاضر پوکی استخوان دارند را کم شدن می دهد. این داروها غذا هستند و از راه دهان استفاده می شود.


آلندرونات

مصرف آلندرونات (به عنوان مثال فوزاماکس) سبب تغییر تعادل استخوان به سمت تشکیل استخوان با مهار تحلیل استخوان می شود. نشان داده شده است که این دارو قادراست توده استخوان را زیاد شدن دهد. آلندرونات خیلی گران تر از استروژن است، اما توانایی آن برای جلوگیری از عدم موفقیتگی خیلی شبیه به استروژن می باشد.

دو مطالعه در مورد آلندرونات وجود دارد که جملهند از:

  1. ۱۰ میلی گرم از آلندرونات در روز در دوره سه ساله توانسته است توده استخوانی زیادتری در ۹۶ درصد بیماران ایجاد نماید. این میزان توانسته است ریسک عدم موفقیتگی استخوان را به طور قابل توجهی کم شدن دهد.
  2. با استفاده آلندرونات، ۴۷ درصد کم شدن در عدم موفقیتگی مهره های جسم و ۵۰ درصد کم شدن در عدم موفقیتگی لگن، ۴۸ درصد کم شدن در عدم موفقیتگی مچ دست و ۲۸ رصد کم شدن در عدم موفقیتگی های بالینی دیده شده است.

ایباندرونات:

این دارو برای پوکی استخوان پس از یائسگی تایید شده است و یکبار در ماه به صورت غذا استفاده می شود. مصرف این دارو از دست دادن استخوان ها را کم شدن می دهد و تراکم استخوانی را زیادتر می کند. مصرف آن قادراست ریسک عدم موفقیتگی ستون فقرات را کم شدن دهد.


رزیدرونات:

این دارو نیز برای پوکی استخوان پس از یائسگی و پوکی استخوان برانگیختن شده توسط گلوکوکورتیکوئید (به عنوان مثال مصرف زیاد مدت از پردنیزون یا کورتیزون) مورد مصرف قرار می گیرد.

این دارو غذا بوده و به صورت هر روزه یا هفتگی استفاده می شود. مصرف آن قادراست ریسک از دست رفتن استخوان ها را کم شدن دهد، تراکم استخوانی را زیاد شدن دهد و ریسک شستگی ستون فقرات و غیره را بکاهد.


کلسی تونین:

کلسی تونین هورمونی است که به طور طبیعی در جسم تولید می شود و امروزه به صورت داروی تجویزی در اختیار مردم قرار دارد. می توان آن را به صورت تزریقی یا اسپری بینی مورد مصرف قرار داد. این دارو تراکم استخوانی را عمدتا در ستون فقرات زیاد شدن می دهد.

کلسی تونین برای بیمارانی مورد مصرف قرار می گیرد که تقریبا ۵ سال از یائسگی آن ها گذشته و تراکم استخوانی پایینی دارند. یا اینکه در بیمارانی که پوکی استخوان واضح دارند و مصرف استروژن را انتخاب نکرده اند یا نمی توانند مصرف کنند مورد مصرف قرار می گیرد. کلسی تونین برای مدیریت درد نیز سودمند خواهد بود.

در یکی از مطالعات انجام شده، بین دارونماها، استروژن، کلسی تونین و آلندرونات مقایسه ای صورت گرفته است. زیاد شدن در تراکم استخوان ها با همه ی فاکتور های به صورت زیر بوده است:

  • استروژن -۵ درصد
  • آلندرونات-۸ درصد
  • کلسی تونین -۲ درصد

هیچ پشتیبانی مازاد از دست دادن استخوان بعد از قطع استفاده استروژن و کلسی تونین دیده نشده است. با اینحال بعد از قطع استفاده آلندرونات، تعادل مثبت استخوان ها گزارش شده است.


رالوکسیفن یک تعدیل کننده انتخابی گیرنده استروژن:

رالوکسیفن قسمتی از داروهای دسته تعدیل کننده انتخابی گیرنده استروژن است که برای فراهم اوردن مزایای وابسته با استروژن بدون معایب آن پیشرفت یافته است. این دارو یک بار در روز به صورت غذا استفاده می شود و توانسته است توده استخوانی را زیاد شدن دهد و ریسک عدم موفقیتگی ستون فقرات را بکاهد.


معالجه با استروژن/ هورمون معالجه ای:

معالجه با استروژن به طور گسترده ای برای معالجه علامت های یائسگی در خانم ها پس از این دوران مورد مصرف قرار می گیرد. برای کم شدن ریسک پیشرفت سرطان آندومتر، دکتران اکثر هورم