بوی بد تنفس نشانه چیست؟ 9 بیماری که میتواند علت بوی بد دهان باشد | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

بوی بد تنفس نشانه چیست؟ 9 بیماری که میتواند علت بوی بد دهان باشد | پزشکی


تحقیق و آزمایش نحوه‌ی تنفس‌های سریع نه تنها مانع از شرمندگی در موقعیت‌های دسته جمعی می‌شود، بلکه زندگی شما را نجات می‌هد.

مطالعات منتشر شده در آوریل ۲۰۱۵ که در مجله‌‌ی Gut به چاپ رسید حاکی از آن بود که جدیدترین تکنولوژی در تحقیق تنفس، منجر به شناسایی سرطان معده در اولین مرحله های پیشرفت آن می‌شود. اما سرطان معده تنها سرطانی نیست که از تحقیق و آزمایش تنفس می‌توان به شناسایی آن دست یافت.

اگرچه در اکثر موارد بوی بد نفس‌ها دراثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است، اما گاهی این بوی ناخوشایند از نشانه ها مریضی‌های نهفته‌ی دیگری حکایت دارد. در چنین تقویتی تنفس‌های بدبو پرهیز ناپذیرند و حتی تازه‌ترین نفس‌ها در ورای مریضی‌های داخلی مستتر می‌شوند.


  • بوی بد تنفس و سرطان معده

  • در امریکا انجام آزمایشات منظم که به شناسایی سرطان معده منجر می‌شود چندان رایج و خوشایند نیست، این ناخوشایندی اکثر به علت شیوه هجومیِ شناسایی یعنی آندوسکپی ناشی می‌شود. اما با پیشرفت تکنولوژی که با انجام تست تنفس معروف به تجزیه و تحلیل nanoarray صورت می‌پذیرد که به شناسایی مواد ویژهی در تنفس که با مریضی‌ها مرتبطند می‌پردازد، قطعا تغییراتی در زمینه‌ی آزمایشات منظم حاصل خواهد کرد.

    پژوهشگران در حیفای اسرائیل، به تحقیق نمونه‌هایی از تنفس ۴۸۴ شرکت‌کننده که به مدت ۱۲ ساعت هیچ آب و خوراکی نخورده بودند و حداقل از ۳ ساعت پیش از انجام این آزمایش سیگار نکشیده بودند، پرداختند. شناسایی بر آن بود که ۹۹ مورد از شرکت‌کنندگان مبتلا به سرطان معده هستند اما هنوز برای معالجه اقدام نکرده‌اند.

    با مصرف تکنولوژی تجزیه تحلیل nanoarray سرطان معده در مرحله های اولیه کاملا دقیق شناسایی داده شد که همین امر به کارشناسان در تعیین مقدار ریسکی که مریض را تهدید می‌کند، یاری فراوانی نمود.

    گرچه این مطالعات جزئی و مگاماتیست اما آزمایشات گسترده‌تری در اروپا در دست تحقیقست تا نمایان شود تجزیه تحلیل nanoarray قادراست به عنوان روشی کارآمد اثربخش واقع شود یا نه.


  • بوی بد تنفس و سرطان ریه

  • کارشناسان ضرر‌شناسی همواره با روش‌های بافت‌برداری و بی‌شمارمایی به شناسایی سرطان ریه اقدام می‌کنند، اما طبق مطالعات انجام پذیرفته در سال ۲۰۱۳ نمایان شد که با مصرف تست تنفس نه تنها مریض متحمل هزینه‌های گزاف نخواهد شد بلکه این شیوه از دید بیماران جانشین خوبی برای روش‌های هجومی می‌باشد.

    در این شیوه از “بینی الکترونیکی” با برنامه‌های از پیش طراحی شده که نماهای متفاوتی از مواد آلی گریز و ناپایدار در بازدم را مشخص می‌سازد، مصرف می‌شود.

    پژوهشگران دانشگاه لاتویا نمونه‌های از تنفس ۴۷۵ شرکت‌کننده را جمع آوری نمودند که این شرکت‌کنندگان متشکل از ۲۵۲ نفر مبتلا به سرطان ریه، ۲۲۳ نفر از دیگر مریضی‌های وابسته با ریه رنج می‌بردند و داوطلبان سالم، که ۲۶۵ نفر از آنان سیگاری و ۲۱۰ نفر دیگر غیر سیگاری تشکیل می‌شد.

    پژوهشگران گرفتنند که شناسایی سرطان ریه در ۱۲۸ نفر از شرکت‌کنندگان غیر سیگاری کاملا درست بوده و فقط در ۵ مورد شناسایی اشتباه داده شده است. در بین شرکت‌کنندگان سیگاری نیز بینی الکترونیکی شناسایی داد که ۱۱۴ نفر از آنان مبتلا به سرطان ریه و در ۵ مورد شناسایی با خطا همراه بود.


  • نارسایی قلبی و بدبو بودن تنفس

  • مقاله‌ای که در مارچ ۲۰۱۳ در مجله‌ی قلب شناسی به چاپ رسید حاکی از آن بود که پژوهشگران قادرند با مصرف تست ساده‌ی تنفس، مریضی نارسایی‌ قلبی را شناسایی دهند.

    پژوهشگران کلینیک کلیولند نمونه‌های از تنفس ۴۱ مریض را جمع نمودند. شناسایی بر آن بود که ۲۵ نفر از این بیماران رسما در ریسک حمله‌ی قلبی دراثر نارسایی قلبی حاد قرار دارند. گرچه ۱۶ مورد از آنان مبتلا به مریضی‌های قلبی وعروقی دیگر بودند اما نشانه های از نارسایی قلبی در آنان دیده نمی‌شد.

    سپس پژوهشگران از تکنولوژی عظیم طیف‌سنج برای تحلیل نمونه‌های تنفس بهره بردند تا مواد مولکولی و شیمیایی نشانه ها نارسایی‌های قلبی را بازشناسند. تست تنفس در ظرف ۲ ساعت به درستی بیمارانی که از نارسایی قلبی رنج می‌بردند را از دیگر بیماران مبتلا به دیگر مسائل قلبی عروقی شناسایی داد.


  • تنفس با بوی میوه یا استون: دیابت

  • عدم توانایی در کنترل دیابت شخص را آماده دچار به مریضی‌های لثه و خشکی دهان می‌نماید. چنانچه مقدار قند خون ناپایدار و نامتعادل باشد، جسم شخص تحلیل رفته و قادر به نبرد با باکتری‌ها نخواهد بود، همین امر سبب بروز عفونت و صدمه به لثه‌ها خواهد شد. تنفس بدبو دراثر همین عقونت است.

    اما تنفسی که بوی میوه یا بوی شبیه استون( پاک‌کننده‌ی لاک ناخن) دارد امکان پذیر است یکی از پیامد پرمخاطره مریضی دیابت معروف به ketoacidosis باشد.

    چنانچه جسم انسولین به اندازه در اختیار نداشته باشد ازاسیدهای چرب که تولید کننده‌ی اسیدهای کتون هستند، برای تامین انرژی مصرف می‌کند. چنانچه این اسیدها که شامل استون، اسید هیدروکسی بوتیریک و اسید استیک هستند در خون جمع شدنکنند و سبب غلظت خون شوند، قادراست منجر به کما یا حتی مرگ مردم دیابتی گردد.


  • تنفس با بوی ماهی: نارسایی کلیه

  • بوی ماهی همواره از استفاده خوراکی هایی دریایی نیست: شخصی که از دهانش بوهایی نظیر ماهی، ادرار یا آمونیاک استنشاق شود، امکان پذیر است مبتلا به نارسایی کلیه باشد.

    کلیه با تولید ادرار مسولیت دفع سموم شیمیایی از خون را بر پیمانه دارد. در نارسایی‌ کلیه که مرحله‌ی پایانی مریضی‌های کلیوی نیز خوانده می‌شود، کلیه‌ها متحمل چنان ضرری می‌شوند که قادر به زدودن ضایعات تولیدی و سموم شیمیایی از خون نیستند.

    درزمان بروز چنین تقویتی، امحل خروج و دفع سموم پرمخاطره و ضایعات از جسم وجود نخواهد داشت و جمع شدنآنان تقریبا منجر به ضرر به تمام‌ی اعضای جسم خواهد شد. چنانچه نارسایی کلیه بر سیستم تنفسی شخص اثر گذارد و مسائل تنفسی حادی را برای وی ایجاد کند، تنفسی که بوی ماهی از آن استنشاق می‌شود، پدیدار خواهد شد.


  • دهان ترش: ایست مزمانی تنفس در خواب

  • تنفس بدبوی صبحگاهی پس از خواب شبانه شاید امری عادی به دید برسد. ترشح بزاق در حین خواب کم شدن می‌یابد، که همین امر مجالی برای تکثیر وپرورش باکتری‌های مولد بو فراهم می‌سازد.

    اما کند شدن ترشح بزاق در طول خواب امکان پذیر است دراثر باز ماندن دهان برای مدت زیاد باشد. احتمالا مردمی که از آشفتگیات خواب از قبیل ایست مزمان تنفس در خواب و خروپف رنج می‌برند، نارسایی تنفس از راه بینی داشته و ناچار به تنفس از راه دهان می‌شوند که همین امر منجر به ایجاد بوی ناخوشایند در دهان آنان می‌گردد.


  • GERD

  • تنفس‌های متعفن امکان پذیر است از نشانه ها جمع شدنگندیدگی در روده باشد.

    مسائل گوارشی از قبیل رفلاکس اسید معده و مری معروف به GERD قادراست در تنفس مشخص شود.

    هر یک از مسائل گوارشی ذکر شده قادراست فرایند هضم درست خوراکی از معده را به تعویق اندازد یا موانعی بر سر راه آن ایجاد کند.

    چنانچه خوراکی امحل عبور از سیستم گوارشی را نیابد، فرایند فساد آن آغاز می‌گردد. حتی اندک میزان خوراکی ی هضم نشده نیز قادراست سبب وضعیت تهوع و تنفس بدبو می‌گردد. دنداندکتران نیز زمانی که حلق مریض قرمز و ورم کرده باشد و فرسایش اسید را در گلوی مریض مشاهده نمایند، درمی‌یابند که وی به GRED مبتلاست.

    اما GRED تنها مسئله گوارشی که سبب تنفس بدبو می‌شود، نیست. نتایج مطالعات منتشر شده در مجله‌ی دکتری میکروبیولوژی در سال ۲۰۰۸ حاکی از آن بود که چنانچه باکتری H. pylori که فاکتور زخم معده است در دهان جای خوش کند، سبب تنفس متعفن می‌گردد.


  • عفونت دستگاه تنفسی و بوی بد دهان

  • عفونت‌های مجرای تنفسی از قبیل آنفلونزا، برونشیت و سینوزیت در زمره‌ دلایل ریشه‌ای تنفس‌های بدبو به شمار می‌روند. چنانچه عفونت‌های مجرای تنفسی به بافت‌های دستگاه تنفسی ضرر برساند یا آنان را ملتهب سازد، زمینه‌ی تولید و غذا‌ی باکتری‌های سلولی و مخاطی فراهم می‌شود. ‌

    حساسیت‌ و آبریزش‌ بینی نیز قادراست فاکتور تنفس بدبو گردد زیرا امحل بسته‌شدن حفره‌های بینی به حدبیشتر می‌رسد. گرفتن حفره‌های بینی به اجبار سبب تنفس از راه دهان می‌گردد که نتیجتا منجر به خشکی وپرورش باکتری‌های متعفن در سر راه دستگاه تنفس می‌شود.


  • پوسیدگی دندان‌ها و التهاب لثه

  • زمانی که مینای دندان سائیده و از بین رود، خرده‌های خوراکی خود را در حفره‌های ایجاد شده بر اساس سائیدگی معروف به پوسیدگی دندان‌ رسوب می‌کنند. از آنجایی که حتی مسواک زدن نیز نقادراست این رسوبات را بزداید در نهایت محلپرورش باکتری‌ها شده و تنفسی بدبو را به ارمغان می‌آورد.

    التهاب لثه از دیگر مسائلیست که تنفسی بدبوی را دنبال دارد. باکتری‌هایی که سبب تورم لثه می‌شوند، افزون بر درد شدید با تنفس‌های بدبو و شبیه کپک همراهند.


    نظر های خودتون را برای دانلود آهنگ شاد قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد