منابع غذایی غنی از روی کدامند؟ 10 مورد از بهترین مواد غذایی حاوی زینک | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

منابع غذایی غنی از روی کدامند؟ 10 مورد از بهترین مواد غذایی حاوی زینک | پزشکی


آیا می‌دانستید که جذب روی به مقدار کافی، از طریق برنامه‌ی خوراکی با خوب شدن عملکرد سیستم ایمنی و التیام سریع زخم‌ها رابطه مستقیمی دارد؟ مزایای استفاده روی به همین موارد ممحدوده نمی‌شود.

بعضی از مطالعات حاکی از آن است که جذب روی به اندازه سبب کم شدن شدت و طول سرماخوردگی شده، عملکرد غده‌ی تیروئید را خوب شدن قسمتیده، مسئله انعقاد خون را رفع می‌سازد و اثرات مخرب زیاد شدن سن در زوال قرنیه را ممحدوده می‌کند.

مطابق با مطالعات انجام شده در ژوئن ۲۰۱۵ نمایان شد که روی اثری اساسی در مرتب کردن ضربان قلب ایفا می‌کند و بالقوه به جنگیدن با مریضی قلبی ناشی بی‌نظمی ضربان قلب می‌پردازد.

روی در زمره مواد معدنی ممحدوده اما الزامی قلمداد می‌شود، که جسم برای حفظ تندرستی خود فقط به میزان اندکی از آن احتیاجمند است( محدودها ۸ میلی گرم برای خانم ها بالغ و ۱۱میلی‌گرم برای آقایان بالغ کفایت می‌کند).

گرچه جسم فقط به میزان اندکی از آن احتیاج دارد، اما نمی‌توان قدرت این ماده‌ی معدنی را نادیده گرفت. در اینجا به ۱۰ ماده‌ی خوراکی لبریز از روی که قادراست روی مورد احتیاج هر روزه‌ی شما را تامین نمائید برایتان بر می‌شماریم.

همینطور بخوانید: خصوصیات روی چیست؟

صدف غذا

صدف دو کفه‌ایی منشای پربار از روی است و در هر صدف متوسط محدودها ۵.۳ میلی‌گرم روی یافت می‌شود. پوسته‌ی سخت صدف گرچه لبریز از پروتئین است اما خیلی کم کالری و مملو از ویتامین‌ها و دیگر مواد معدنی از قبیل ویتامینC، ویتامین B12، آهن و سلینیوم می‌باشد.

صدف پخته، تن صدف و یا خوراک سرو شده روی صدف را امتحان نمایید زیرا چندان باارزش نیست چگونه آن را سرو می‌نمایید، باارزش این است که خوراکی خوشمزه میل نموده‌اید که سیستم ایمنی جسم را تا حد بیشتری تثبیت می‌کند. البته رایجات دال بر آن است که صدف خاصیت ها دیگری نیز برای حفظ تندرستی دارد.


خرچنگ و خرچنگ دریایی

خرچنگ و خرچنگ دریایی منابعی فوق‌العاده برای تامین روی هستند. هر ۹۰ گرم خرچنگ، البته شاه خرچنگ آلاسکا، ۴۳٪(۶.۵ میلی‌گرم) و خرچنگ دریایی ۲۳٪(۳.۴ میلی‌گرم) روی پیشنهاد‌شده در روز را تامین می‌نماید.

گونه های ویژهی از ماهی‌ها از قبیل ساردین، سالمون، flounder و sole نیز شامل روی هستند اما میزان روی آنان خیلی کم‌تر از خرچنگ و خرچنگ دریایی است.

تگونه گسترده‌ایی از خوراکی های دریایی به رژیم‌‌های خوراکی تامین تندرستی قلب اضافه می‌گردد و بالطبع با روی موجود در آنان قلبی تپنده‌تر را برایتان به ارمغان می‌آورند!


گوشت قرمز و ماکیان

گوشت گوساله و مرغ فقط شامل پروتئین نیستند بلکه منابعی سودمند برای تامین روی نیز به حساب می‌آیند. برای جذب حدبیشتر مواد غذایی آنان گوشت گوساله‌ی جوان که رگه‌های چربی آن خارج شده را برگزینید یا از مرغ بدون پوست مصرف نمائید.

فقط ۹۰ گرم مرغ بدون پوستِ کباب‌پز شده قادراست روی هر روزه‌‌ی مردم را تامین نماید. البته تخم‌مرغ نیز شامل روی است و یک تخم‌مرغ بزرگ شامل ۴٪(۰.۶ میلی‌گرم) روی می‌باشد.


حبوبات

برای جذب حدبیشتری روی و بهره‌گیری از دیگر خاصیت ها حبوبات، خوراکی هایی نظیر نخود پخته، نخود، عدس، لوبیا سبز و لوبیای سیاه را به نوبت‌های خوراکی خود بیافزائید. یک چهارم فنجان نخود پخته شامل ۷٪(۱.۱ میلی‌گرم) روی هر روزه است، در عین حال نخود و عدس ۴٪(۰.۶میلی‌گرم)، لوبیا سبز و لوبیا سیاه ۳٪(۰.۵ میلی‌گرم) روی دارند.

به طور کلی گونه های بنشن خیلی کم‌کالری، لبریز از پروتئین و ویتامین، مواد معدنی و مملو از فیبر هستند.


سبزیجات

آیا می‌دانستید که سبزیجات غذایی نظیر قارچ، اسفناج، کلم، کلم بروکلی و سیر شامل روی هستند و در عین حال ویتامین‌های حیاتی و مواد معدنی را در خود جای داده‌اند؟

یک فنجان سبزیجات خام نظیر قارچ و کلم ۲٪(۰.۴میلی‌گرم) روی هر روزه‌ی مورد احتیاج جسم را تامین می‌کند. افزودن این خوراکی ها به برنامه‌ی هر روزه، بی‌آنکه کالری بیشتری استفاده نموده باشید، روی بی‌شماری را برایتان تامین می‌کند.


آجیل و مغزها

آجیل و مغزها از دیگر منابع عالی برای تامین روی محسوب می‌شوند که افزون بر روی، روح نیز به شما می‌قسمتند!

۳۰ گرم تخمه کدو یا هسته‌ی کاج تفت داده شده را درون سالاد خود خرد نمائید که به ترتیب ۱۵٪+(۲.۲ میلی‌گرم) و ۱۲٪ (۱.۸میلی‌گرم) از روی هر روزه را در خود دارند. یا یک مشت بادام هندی، گردو یا بادام زمینی را به ماست کم‌چرب یا جودوسر خود بیافزائید.

آیا تا به حال دانه چیا را امتحان کرده‌اید؟ یک قاشق سوپ‌خوری از اینها ۳٪(۰.۵میلی‌‌گرم) از روی هر روزه را قادراست تامین کند.


غلات کامل

خاصیت ها غلات کامل در حفظ تندرستی بی‌شمار است. زیرا لبریز از فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و درست حدس زدید، روی است.

فقط نصف فنجان جو دوسرِ پخته بیش از ۶٪(۰.۹میلی‌گرم) از روی مورد احتیاج جسم در روز را تامین می‌کند، حال آنکه برنج قهوه‌ایی پخته ۴٪(۰.۵ میلی‌گرم) و یک برش نان گندم ۳٪(۰.۵ میلی‌گرم) روی دارند. یکی دیگر از غلات کامل که مملو از روی می‌باشد، کوینولاست.

همینطور بخوانید: خاصیت ها گونه های غلات

غلات غنی‌شده‌ی صبحانه

غلات صبحانه با بعضی ویتامین‌ها و مواد معدنی از قبیل روی پربار شده‌اند. در کل، یک نوبت از آنان ۲۵٪(۳.۸ میلی‌گرم) روی هر روزه را فراهم می‌آورد. برچسب پشت محصول را تحقیق نمایید تا متوجه شوید غلات دوست داشتنی صبحانه‌ی شما شامل چه مقدار مواد غذاییست.

برای حصول نتیجه‌ی مناسبتر، غلات صبحانه‌ایی را برگزینید که حداقل شامل ۵ گرم فیبر باشد و آن را با شیر کم‌چرب یا بدون چربی و میوه‌ی مورد علاقه‌ی خود میل نمائید.


شیر و لبنیات

شیر و ماست افزون بر اینکه لبریز از کلسیم هستند، خیلی خوشمزه و مملو از روی نیز می‌باشند. یک فنجان شیر کم‌چرب یا بدون چربی ۷٪(۱ میلی‌گرم) روی دارد، در حالی که ۱ فنجان ماست کم‌چرب یا بدون چربی ۱۵٪(۲.۲ میلی‌گرم) از روی هر روزه را تامین می‌کند.

میزانی شیر کم‌چرب به غلات صبحاته، جودوسر یا اسموتی خود بیافزائید و روی آن هم اندکی ماست، کنجد عسلی و میوه‌ی تازه بریزید و سرو نمائید.


شکلات تلخ

چه سورپرایز شیرینی! منشای از روی بودن یکی دیگر از حقایق جالب درباره‌ی شکلات تلخ است. هرچه تلخ‌تر، مناسبتر: ۶۰-۶۹٪ از گونه های کاکائو‌ها شامل ۶٪(۰.۹ میلی‌گرم) روی هستند.

امکان پذیر است شکلات تلخ به دوست داشتنی‌ترین منشا تامین روی برای شما بدل شود، اما بایست به دلیل داشته باشید که شکلات تلخ نقادراست به تنهایی احتیاج جسم را تامین کند، بعلاوه اینکه بایست مقدار قند و کالری آن را دقیقا محاسبه نمائید و هر روزه فقط یک تکه شکلات میل نمائید.


نظر های خودتون را برای دانلود آهنگ شاد قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد