علت سرماخوردگی های مکرر چیست؟ واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه؟ | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

علت سرماخوردگی های مکرر چیست؟ واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه؟ | پزشکی


با نزدیک شدن فصل سرما شاید یکی از باارزشترین دغدغه‌های تندرستی برای بیشتر ما سرماخوردگی باشد ، امروز در مجله تندرستی با علت ها اصلی سرماخوردگی آشنا خواهید شد.البته به زودی در یک مقاله جامع راهکارهای جلوگیری و معالجه سرماخوردگی را نیز برایتان بازگو خواهیم کرد.


قسمت ۱: رایج‌ترین علت ها سرماخوردگی؟

سرماخوردگی یکی از رایج‌ترین عفونت‌های مجاری تنفسی فوقانی محسوب می‌شود. گرچه اکثر مردم تصور می‌کنند که با پوشیدن لباس گرم در زمستان و قرار نگرفتن دربرابر هوای سرد، می‌توان مانع از سرماخوردگی شد، اما بایست بدانید که چنین تصوری افسانه‌ای بیش نیست. فاکتور اصلی در سرماخوردگی‌ها یکی از ۲۰۰ گونه ویروس موجود در جهان است!

سرماخوردگی متعارف، با تنفس ذرات ویروسی که از عطسه، سرفه، صحبت کردن شخص مبتلا به سرماخوردگی یا پاک کردن بینی‌اش در هوا پخش می‌شود، منتشر می‌شود. همینطور ویروس سرماخوردگی با لمس سطوح آلوده‌ای که شخص مبتلا لمس نموده نیز قابل سرایت است.

شایع‌ترین مکان‌های جمع شدنویروس‌ها، دستگیره در، تلفن، اسباب‌بازی بچه ها و حوله می‌باشد. براساس اعلام کمیته ملی آلرژی و مریضی‌های عفونی، ویروس‌های عفونی( که فاکتور اکثر سرماخوردگی‌ها هستند) تا سه ساعت بر روی سطوح سخت و دست‌ها زنده می‌نظیر.

شناخته‌شده‌ترین ویروس‌ها را می‌توان به چند گروه انگشت‌شمار طبقه بندی نمود از آن جمله: ویروس‌های عفونی انسانی، ویروس عفونی مشترک انسان و حیوان، ویروس آنفولانزا و ویروس آدنو.

از جمله متعارف‌ترین فاکتورین اصلی سرماخوردگی می‌توان به ویروس syncytial تنفسی که به ریه و دستگاه تنفسی تحتانی وابسته است، ذکر نمود. البته، خیلیی از ویروس‌ها هستند همچنان ناشناخته باقی مانده‌اند تا روزی که پیشرفت‌های جدیدی در علم حاصل گردد.

سرماخوردگی در فصل پاییز و زمستان خیلی رایج است. از اساسی‌ترین عاملها می‌توان به آغاز سال تحصیلی و تمایل مردم به ماندن در خانه ذکر کرد.

به‌علاوه هوا رو به خشکی رفته و همین فاکتور خشکی هوا، خشکی مجاری بینی را هم به همراه دارد که ریسک دچار به عفونت را چند برابر می‌کند. مقدار رطوبت در هوای سرد کم شدن می‌یابد؛ و تقویت آب و هوایی خشک با رطوبت پایین، زمینه را برای حیات زیاد ویروس سرماخوردگی فراهم می‌کند.


قسمت۲: ویروس سرماخوردگی

ویروس‌هایی که منجر به سرماخوردگی می‌شوند:

  1. ویروس‌های عفونی انسانی(HRVs)

این گروه از ویروس‌ها که بالغ بر ۱۰۰گونه می‌باشند، در زمره شناخته‌ترین فاکتور های سرماخوردگی به حساب می‌آیند. بر اساس گزارشات کمیته ملی آلرژی و مریضی‌های عفونی، بین ۳۰٪ تا ۵۰٪ از سرماخوردگی‌ها دراثر ویروس‌های همین گروه می‌باشند. همینطور این گروه از ویروس‌ها در دمای داخل بینی انسان به مناسبی امحلپرورش می‌یابند.

ویروس عفونی انسانی به شدت مسری هستند. با این وجود، به ندرت منتج به بروزعواقب پرمخاطرهی برای تندرستی مردم می‌شود.

مطالعات اخیر در این زمینه حاکی از آن است که ویروس‌های عفونی انسانی، ژن‌ها را دستکاری کرده و همین دستکاری سبب حساسیت افراطی سیستم ایمنی جسم خواهد شد و همین حساسیت منجر به وخیم‌ترین نشانه ها سرماخوردگی خواهد شد. دانشمندان با دستیابی به چنین اطلاعاتی، به کشفیات باارزشی در معالجه سرماخوردگی متعارف نائل آمده‌اند.


  • ویروس‌های عفونی مشترک بین انسان و حیوان

  • اگرچه ویروس‌های عفونی مشترک بین انسان و حیوان خیلی متگونه است که روی حیوانات هم اثر می‌گذارد، اما بر طبق آمار کمیته ملی آلرژی و مریضی‌ها (NIAID)، فقط ۵مورد از آن تمام تگونه، روی انسان نیز اثربخش است. بعد از ویروس‌های عفونی انسانی، ویروس‌های عفونی مشترک بین انسان و حیوان، دومین گروه از ویروس‌های شناخته شده فاکتور های سرماخوردگی‌های متعارف را به خود تخصیص می‌دهند. مطابق با تخمین NIAID، بین ۱۰تا ۱۵٪ سرماخوردگی بزرگسالان به این گروه از ویروس‌ها تخصیص دارد.

    سندرم تنفسی خیلی حاد (SARS )از ویروس‌های عفونی مشترک بین انسان و حیوان ناشی می‌شود.


  • ویروس آنفولانزای انسانی(HPIVs)، ویروس آدنو و ویروس سنیشیال تنفسی (RSV)

  • این سه گروه از ویروس‌ها عموما منجر به عفونت‌های خفیف در بزرگسالان می‌شود در حالی که در جسم بچه ها، مردم سالمند و آن دسته مردمی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، منتج به عفونت حاد مجاری تنفسی تحتانی خواهد شد. نوزادان نارس، بچه ها مبتلا به تنگی نفس و مردمی که از مریضی‌های ریوی یا قلبی رنج می‌برند در ریسک مریضی‌های پیشرفته‌تری از قبیل برونشیت و ذات‌الریه قرار دارند.

    از میان تگونهات ویروس آنفولانزا، آنفولانزای گونه ۱ منجر به بروز خروسک در بچه ها می‌شود. از ممیزه‌های ویژه خروسک، تغییرات صداست که زمانی که سرفه‌های شخص عفونی شود آغاز می‌شود. یافته‌های مرکز جلوگیری و کنترل مریضی‌ها هم دال بر این است که زیادترین ریسک دچار به ویروس آدنو، سربازان نظامی را تهدید می‌کند که منجر به مریضی‌های تنفسی حاد در آنان می‌شود.


  • ویروس‌های ناشناخته

  • با توجه به گزارشات منتشر شده از سوی NIAID، در محدوده ۲۰ تا ۳۰٪ از سرماخوردگی‌های بزرگسالان از ویروس‌های ناشناخته ناشی می‌شوند، اما بایست بدانیم که همچنان منبع سرماخوردگی ویروس است.

    همینطور بخوانید: معالجه سریع سرماخوردگی در خانه

    ۸ مطلب جالب درباره سرماخوردگی و واکسن آنفولانزا

    فکر می‌نمایید تمام چیز را درباره سرماخوردگی و آنفلوآنزای وحشتناک می‌دانید؟ نه نمی‌دانید، نکات زیر را بخوانید تا بدانید امسال چطور از خودتان مواظبت نمایید.

    1. واکسن آنفلوآنزا شما را از شر آنفلوآنزا خلاص می‌کند، پس همین الان برای واکسیناسیون اقدام نمایید.

    امکان پذیر است تا چند روز بعد از واکسیناسیون، احساس ناخوشی داشته باشید، اما نظیر دچار به خود آنفلوآنزا نیست. این واکسن، شامل ویروس‌های زنده آنفلوآنزا نیست، پس غیرامکان پذیر است که از طریق واکسن، به این مریضی مبتلا شوید. هرگونه درد، تب، تهوع و کوفتگی که تجربه می‌نمایید، نتیجه وضعیت تهاجمی سیستم ایمنی شما و تولید آنتی بادی علیه آنفلوآنزا می‎‌باشد.

    1. واکسن آنفلوآنزایی که از فروشگاه آماده می‌نمایید همانی است که دکتر‌تان به شما می‌دهد.

    واکسنی که دکتر می‌خواهد به شما بدهد را می‌توانید از بیرون هم آماده نمایید. حتی اگر بیمه‌تان این هزینه را پوشش ندهد، بازهم به نفع شماست.

    1. حیوان خانگی‌تان هم به این واکسن احتیاج دارد.

    اگر حیوانات خانگی شما مرتبا در خانه چوبی‌شان هستند یا به مراکز مواظبت هر روزه می‌سپاریدشان، آنان را هم واکسینه نمایید. شاید از آنان دربرابر موج جدید آنفلوآنزای سگیمراقبت نکند اما ۶۵ تا ۷۵ درصد قادراست در برابر آنفلوآنزای سگی فراگیرتر مصونیت ایجاد کند.

    1. به احتمال بیشتر امسال آنفلوآنزا نمی‌گیرید.

    برخلاف این حقیقت که خیلیی از مردم در واتمام شیوع آنفلوآنزای سالیانه به‌سر می‌برند، برای بزرگسالان بالای ۳۰ سال، این اتفاق تنها هر ده سال، دوبار روی می‌دهد. پژوهشگران می‌گویند، علتش آنتی‌بادی‌هایی است که سیستم ایمنی جسم ما زمان دچار تولید می‌کند و بعدها یادآوری می‌شود. این اتفاق به ما یاری می‌کند از آنفلوآنزا مصون بمانیم. بازهم راه‌حل می‌خواهید؟ هرسال واکسینه شوید، تا ایمنی بلند مدت نمایان نمایید.

    1. شما نمی‌توانید آنفلوآنزا را به سگ و گربه‌تان منتقل نمایید.

    آنان هم می‌توانند آنفلوآنزا بگیرند اما فقط از سگ و گربه‌های دیگر. و به ندرت هم کشنده خواهد بود.

    1. شما هم نمی‌توانید از سگ‌تان آنفلوآنزای سگی بگیرید.

    اما دیگر حیوانات خانگی‌تان می‌توانند مبتلا شوند، گربه‌ها، خوک‌ها و گونه های پرندگان و راسوها دربرابر این ریسک قرار دارند.

    اگر سگ شما نشانه های دارد( آبریزش بینی، تب، سرفه)، او را پیش دامدکتر ببرید. او را به مدت ۵ تا ۷ روز قرنطینه نمایید تا دیگر حیوانات در امان باشند. معالجه فوری برای آنفلوآنزای سگی وجود ندارد، مایعات بی‌شمار به او بدهید تا بدنش کم آب نشود. معالجهش یک تا دو هفته طول خواهد کشید.

    1. شما می‌توانید در بازی با سرماخوردگی برنده شوید.

    رینو ویروس یا ویروس بینی، فاکتور زیادتر سرماخوردگی‌هاست و دوست دارد داخل بینی مستقر شود؛ جایی‌که دمایش قادراست هفت درجه سردتر از دیگر بخش‌های جسم باشد، اما دانشمندان مطمئن نیستند که علتش چیست.

    مطالعه‌ای جدید در دانشگاه Yale نشان می‌دهد در دمای پایین، رینوویروس‌ها مناسبتر تولید مثل کرده و سیستم ایمنی ما به‌سختی قادراست با آن مقاومت کند.

    زمانی دمای هوا افت می‌کند، به اندازه به اندازه بخوابید، مرتب ورزش نمایید، و میوه‌جات و سبزیجات تازه به‌وفور میل کنید، ثابت شده که با این جلوگیری‌ها می‌توانید سیستم ایمنی‌تان را تثبیت نمایید.

    1. امکان پذیر است اثرات واکسن آنفلوآنزا رو به افول باشد.

    واکسیناسیون سالیانه، امکان پذیر است به‌زودی تبدیل به روشی ناکارآمد شود. واکسنی که سالهاست قابلیت پیشگیری از تمام یا دست‌کم زیادتر موج‌های ویروسی را داشته باشد، در ۵ تا ۷ سال آینده به یک واقعیت تبدیل خواهد شد یعنی هنوز چنین واکسنی موجود نیست.

    هم‌اکنون، این واکسن‌ها در حال تست شدن روی حیوانات هستند وتست انسانی این واکسن از سال ۲۰۱۶ آغاز خواهد شد.


    نظر های خودتون را برای دانلود آهنگ شاد قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد