علائم هشدار دهنده سکته قلبی و مغزی | چگونه پیشگیری کنیم؟ | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

علائم هشدار دهنده سکته قلبی و مغزی | چگونه پیشگیری کنیم؟ | پزشکی


من به دو علت بارها و بارها درباره‌ی سکته در برنامه‌‌های تلویزیونی‌ام صحبت کرده‌ام، زیرا نه تنها سکته سبب از کارافتادگی و در نهایت مرگ می‌شود بلکه به این علت که اکثر خانم ها از اینکه در چه ریسکی قرار دارند، آگاه نیستند.

سکته سومین فاکتور اصلی مرگ و میر در بین خانم ها است و تعداد سکته‌های خانم ها در سال نسبت به آقایان زیادتر است. با این وجود من متوجه شدم که اکثر مردم تصور می‌کنند که سکته یک مریضی آقایانه است و نشانه ها آن را در آقایان جستجو می‌کنند.

تعداد اندکی از مردم بر این امر واقفند که سکته در خانم ها قادراست نشانه ها مختلفی از آقایان داشته باشد.

این مطلب دقیقا همین هفته گذشته در طی عملیات نجات در اوهایو بر من آشکار گشت و نشان داد از هر ۱۰ زن تنها ۱ زن بعضی از نشانه ها کمتر شایع سکته‌ در خانم ها، آگاهی دارد.

من مدتی نشانه ها و علامت‌های سکته را تحقیق نمودم که در اختیارتان قرار می‌دهم تا در شناسایی مناسبتر سکته هم برای خودتان و هم عزیزانتان که امکان پذیر است در ریسک سکته باشند، یاریتان می‌کند.

همینطور بخوانید: نشانه ها سکته مغزی

چه کسانی در ریسک سکته قرار دارند؟

عاملهای پرمخاطره بیشتری وجود دارند که هم درباره خانم ها و هم آقایان صدق می‌کند و ریسک سکته را زیاد شدن می‌دهد. که این عاملها جملهند از:

  • سابقه سکته در بین اعضای خانواده.
  • فشار خون بالا یا کلسترول بالا.
  • دچار به دیابت.
  • استعمال دخانیات.
  • بی‌تحرکی یا اضافه وزن.

اما اکثر خانم ها آگاه نیستند که در صدر این عاملهای ریسک زیر مجموعه‌ای از عاملهای پرمخاطره دیگر وجود دارد که مختص خانم ها است که ریسک سکته را زیاد شدن می‌دهد. که جملهند از:

  • دچار به میگرن‌هایی که تجلی و پیش درآمدهایی مگام بر خود دارد، آنچه که در خانم ها خیلی رایج است.
  • استفاده گونه های ویژهی از قرص‌های ضدبارداری یا بهره‌گیری از هورمون به جای معالجه.
  • بارداری که سبب فشار خون شده و عملکرد قلب شخص را تحت اثر قرار می‌دهد.

من این نکات را برای متوقف ساختن روش‌های کنترل بارداری یا پرهیز از بارداری برایتان ذکر نمی‌کنم.

این عاملها در مقابل عاملهای اصلی که در ابتدا ذکر کردم چندان حائز ارزش به دید نمی‌رسد. اما من معتگام آگاهی از بعضی موارد برای کم شدن ریسک سکته و شناسایی نشانه ها آن در مرحله های اولیه برای خانم ها به طرزی باورنکردنی از ارزش ویژه‌ای برخوردار است.


نشانه ها اخطار دهنده سکته:

رایج‌ترین نشانه ها سکته شامل بروز ناگهانی:

  • بی‌حسی یا ضعف در صورت، دست‌ها یا پاها به ویژه در یک طرف بدن.
  • سردرگمی، آشفتگی در صبحت کردن یا آشفتگیات درکی.
  • آشفتگی در نظر یک چشم یا هردو چشم.
  • اخلالات تحرکی، سرگیجه یا عدم تعادل یا هماهنگی.
  • سردردهای شدید بدون دلیل.
  • هم خانم ها و هم آقایان امکان پذیر است از این نشانه ها رنج ببرند اما امکان پذیر است خانم ها نشانه ها دیگری نیز داشته باشند که در مقایسه با نشانه ها ذکر شده کمتر رایج است.
  • بیهوشی یا غش.
  • ضعف عمومی و نه فقط ضعف در بخش ویژهی از بدن.
  • آشفتگیات تنفسی.
  • سردرگمی، بی‌روحی یا احساس سرگشتگی.
  • تغییر ناگهانی در رفتار.
  • هذیان‌گویی.
  • احساس پریشانی.
  • وضعیت تهوع یا استفراغ.
  • درد ناگهانی در اعضاء بدن.
  • حمله‌ی صرعی.
  • سکسکه.

این فهرست قادراست بی قرار کننده باشد. با این وجود، آخرین باری که سکسکه کردید را به دلیل دارید؟ بی قرار نباشید؛ احتمالا دراثر سکته نبوده است.

مطلب‌ای کلیدی که بایست در ذهن خود جای دهید این است که زنگ ریسک زمانی به صدا در می‌آید که چندین نشانه ها با هم ظاهر شوند. شاید سکسکه به تنهایی بی قرار کننده نباشد اما اگر با احساس ضعف و تهوع همراه شد، چه چیزی دنبال خواهد داشت؟ مورد سکسکه از آن مواردیست که احتمالا به تنهایی دال بر سکته نخواهد بود.

البته هیچ یک از موارد بالا به تنهایی حاکی از سکته نیستند بلکه بروز دو یا چند مورد از آنان با هم دال بر آن است که شخص مستلزم یاری است.


برای جلوگیری از سکته چه بایست کرد؟

دو دیدگاه در اینباره وجود دارد:

نخست اینکه عاملهای ریسکزا را به حداقل برسانید. استفاده دخانیات، چاقی، دیابت و فشار خون بالا از عاملهای پرمخاطره و عمده‌ی بروز سکته هستند.

خوشبختانه، این عاملها در زمره عاملهایی قرار دارند که روش‌هایی برای آنان وجود دارد. با دکتر خود درباره‌ی نحوه‌ی ترک سیگار مشورت نمایید و از برنامه‌ی خوراکی و ورزشی ویژهی پیروی نمایید.

میل کردن درست نه تنها یاری می‌کند تا اضافه وزن خود را کم شدن دهید بلکه یاری می‌کند تا فشار خون و کلسترول خون را نیز پایین بیاورید. این تغییرات کوچک اثرات بزرگی بر تندرستی عمومی دنبال خواهد داشت و به جملهی سبب زیاد شدن طول زندگی شما می‌گردد.

دوما بایست بدانیم سکته چگونه است. نشانه های که از سکته در بالا عنوان نمودم را با خود همراه داشته باشید و موارد دیگری را به آن بیافزائید. به این صورت اطلاعات همواره در دسترس شما خواهد بود. چنانچه تصور می‌نمایید شخصی گرفتار سکته شده شتاب عمل به خرج دهید:

  1. صورت: از شخص بخواهید تا لبخند بزند و ببینید که آیا یک طرف از صورتش می‌افتد یا نه.
  2. بازوها: از شخص بخواهید بازوهای خود را بلند کند و ببینید که یک طرف در حال افتادن است یا نه.
  3. تکلم: از شخص بخواهید تا جملهی ساده را تکرار نماید و ببینید که گفتارش هماهنگ است یا عجیب.
  4. وقت: هر یک از این علامت‌های بالا دال بر آن است که شخص گرفتار سکته شده است. با اورژانس ارتباط بگیرید. چنانچه شخص متحمل نشانه ها دیگری غیر از این‌ مواردی که در بالا ذکر شد، بود که مشکوک به سکته می‌نمود باز هم با اورژانس ارتباط بگیرید. به یاد داشته باشید که وقت از ارزش فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

نشانه ها حمله قلبی خاموش

تمام حملات قلبی سبب درد قفسه سینه و عرق ریزی بیشتر نمی‌شوند: تحقیقی جدید از موسسه ملی تندرستی می‌گوید، برخی از حملات امکان پذیر است “به آرامی” عمل کنند و نشانهی نداشته باشند. پژوهشگران ۱۸۰۰ شخص ۴۵ سال و بالاتر را به‌کار گرفتند که مریضی قلبی نداشتند و سپس ۱۰ سال بعد قلب‌های‌شان را اسکن کردند. آنان گرفتنند ۸ درصد از شرکت‌کنندگان علامت‌هایی از بافت زخمی در قلب‌شان دارند.

بیشتریت این مردم نسبت به این مورد اطلاعی نداشته و تقریبا نیمی از آنان آماده حمله قلبی بودند. این یعنی امکان پذیر است آنان حمله قلبی را تجربه کرده باشند اما حتی این موضوع را ندانند.

به گفته پزشک دیوید بلومک، سرپرست رادیولوژی و تصویربرداری در مرکز بالینی NIH ، در بعضی موارد بیماران نشانه‌های دارند که احساس می‌کنند آن‌قدر بد نیست که به دکتر رجوع کنند. این نشانه ها قادراست شامل درد خفیف در قفسه سینه، وضعیت تهوع، استفراغ، خستگی بی علت، سوزش سر دل، تنگی نفس، و یا احساس ناراحتی در گردن یا آرواره باشد.

بله درست است: یک حمله قلبی خاموش امکان پذیر است احساسی شبیه یک دوره میکروب شکمی و یا آنفلوآنزا و یا بدهضمی داشته باشد. اما برخلاف علامت‌های این مریضی‌ها، حتی یک حمله قلبی خفیف قادراست یک بافت زخمی روی قلب‌تان باقی بگذارد.

حالا چرا این یک اتفاق خیلی باارزش است: زخم امکان پذیر است در جریان الکتریکی قلب شما دخالت کرده و سبب ضربان قلب غیرطبیعی وبی‌نظمی ضربان قلب گردد. زمانی این اتفاق روی می‌دهد، قلب شما امکان پذیر است خیلی تند بزند ونتواند به‌اندازه به اندازه خون را پمپاژ نماید. بنابراین ایست ناگهانی قلب رخ می‌دهد.

درنتیجه مناسبترین کاری که می‌توانید بنمایید چیست؟ زمانی کاملا احساس تندرستی نمی‌نمایید حواس‌تان کاملا به نشانه های که دارید باشد.

به گفته پزشک بلومک، برای مردم جوان‌تر و سالمتر، احتمال این حملات قلبی خیلی کم‌تر است. اما اگر شما بالای ۴۰ یا ۵۰ سال هستید و سابقه مریضی قلبی در خانواده دارید و یا دارای دیگر ریسک عاملها نظیر چاقی، فشارخون بالا، دیابت و یا سیگار کشیدن هستید، بایست درصورت مشاهده نشانه های که زیادتر از ۲۰ دقیقه به طول انجدلگرمیند و یا درتاثیر فعالیت شدیدتر شدند، در اسرع زمان به دکتر رجوع نمایید.

منتظر نمانید تا این علامت‌ها رفع شوند!

حتی اگر نشانهی هم ندارید، مناسب است که برای چکاپ سالیانه به دکتر رجوع نمایید. چون حمله قلبی شناسایی داده نشده، تنها چیزی نیست که قادراست قلب را زخمی کند: چیزهایی مثل فشارخون بالایی که مزمن شده، دیابت، چاقی، و سیگار هم می‌توانند به قلب ضرر بزنند. در حقیقت ۷۰ درصد کسانی که مریضی قلبی شناسایی داده نشده داشتند و از ایست ناگهانی قلب مرده بودند، مطالعات نشان داد زخم‌هایی از پیش در قلب‌شان داشتند.

به همین علت شناسایی به‌موقع مریضی قلبی باارزش است، زیرا دکتر قادراست پیش از وقوع حمله قلبی، این عاملها را کنترل کند. شما بایست از دکتر‌تان بخواهید جهت تحقیق کلسیم از شما سی‌تی اسکن بگیرد و یا تست سی‌تی آنژیوگرافی انجام دهد. با این شیوه می‌توان ایجاد پلاکت را در مرحله های اولیه شناسایی کرد.


نظر های خودتون را برای دانلود آهنگ شاد قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد