کمبود آهن چیست و چه علائمی دارد؟ روش‌های درمان کمبود آهن خون | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

کمبود آهن چیست و چه علائمی دارد؟ روش‌های درمان کمبود آهن خون | پزشکی


وقتی که مقدار آهن موجود در جسم مردم کمتر از میزان معیار باشد، شاهد پایین آمدن میزان گلبول‌های قرمز در خون خواهیم بود. دلیل این است که هموگلوبین‌های موجود در خون به وسیله آهن ساخته می‌شوند و در صورت نبود این هموگلوبین‌ها، عملکرد رساندن اکسیژن به بقیه بخش‌های جسم گرفتار مسئله می‌شود.

این قضیه قادراست به مسائلی نظیر آشفتگی در عملکرد عضلات جسم بینجامد. هموارهً فقدان آهن به علت عدم گرفتن آهنِ کافی در رژیم خوراکی به وجود می‌آید. رژیم‌های خوراکیِ غیر اصولی، زیاد شدن احتیاج جسم به آهن در دوران بارداری یا قاعدگی در خانم‌ها، خونریزی داخلی و مریضی‌های التهابی روده و… از جمله دیگر علت ها فقدان آهن در جسم به شمار می‌روند.

داروهای بیشتری وجود دارند که مصرف آن‌ها افزون بر تامین آهن جسم شما قادراست روند جذب آهن توسط جسم را نیز تثبیت کند. داروهایی مثل شربت سیموگلوبین و قطره آهن فروزومال برای مقاومت با آشفتگی فقدان آهن پیشنهاد می شوند. با این حال بایست ابتدا بتوانید نشانه ها این مسئله را شناسایی داده و سپس اقدامات ضروری برای تامین آهن مورد احتیاج جسم را انجام دهید.

نشانه ها فقدان آهن در خانم ها و آقایان چیست؟

فقدان آهن نشانه ها و علامت‌های گسترده‌ای دارد، اما دارا بودن یک یا چند مورد از این نشانه ها نقادراست علت قطعی بر فقدان آهن در جسم باشد. مناسبترین و مطمئن‌‌‌ترین راه برای اطلاع از اینکه فقدان آهن دارید یا نه، مشورت با دکتر و انجام آزمایش‌های مربوطه است. شایع‌ترین و رایج‌ترین نشانه ها فقدان آهن در خانم ها و آقایان جمله است از:

  • تنگی نفس: وقتی که جسم شخص گرفتار فقدان آهن شده باشد، خون توانایی سرایت اکسیژن به سراسر جسم را ندارد و عضلات اکسیژن ضروری برای فعالیت را گرفتن نخواهند کرد. همین موضوع سبب می‌شود احتیاج به تنفس زیاد شدن یابد و شخص به تنگی نفس گرفتار شود.
  • رنگ پریدگی: رنگ پریدگی در صورت و همینطور به طور ویژه در بخش‌های داخلی و پایین پلک‌ها یکی از نشانه ها رایج فقدان میزان آهن در جسم است. در چنین حالتی گلبول‌های قرمز کارایی خود را از دست داده‌ و بنابراین رنگ پوست در برخی بخش‌ها از دست می‌رود.
  • خستگی بیش از اندازه: در جسم مردمی که از فقدان آهن رنج می‌برند، اکسیژن رسانی به بخش‌های متفاوت گرفتار آشفتگی می‌شود. بنابراین احساس خستگی بیش از اندازه در جسم آن‌ها به وجود می‌آید.
  •  تپش غیرعادی قلب: نرسیدن اکسیژن مورد احتیاج به قسمت‌های متفاوت جسم و به‌خصوص ماهیچه‌ها سبب می‌شود که قلب فعالیت شدیدتر از خود نشان دهد تا این فقدان را جبران کند. این آشفتگی سبب می‌شود ضربان قلب شخص غیر عادی گردد و در زیاد مدت مسائل قلبی را نیز به همراه داشته باشد.
  • سرگیجه یا سردرد: زمانی فقدان آهن در جسم شدید شود، احساس سرگیجه یا روش بودن سر به مردم دست می‌دهد.
  • خشک و ضرر دیده شدن پوست و مو: وقتی که اکسیژن ضروری به بخش‌هایی نظیر پوست و مو نرسد، این بخش‌ها گرفتار ضعف می‌شوند. البته ضروری است بدانید ریزش مو به صورت طبیعی علامت فقدان آهن نیست و در صورت مشاهده ریزش توده‌ای و شدید بایست این موضوع را تحقیق نمایید.
  • دچار به سندروم پای بیقرار: این مریضی چنین است که شخص در وقت استآسان احساسی شبیه به خزیدن حشره یا خارش روی پا دارد. البته گفتنی است که تنها در ۲۵% موارد فقدان آهن سبب به وجود آمدن چنین مسئلهی می‌شود. ولی جبران این فقدان قادراست سبب حل مسئله شخص گردد.
  • احساس درد و تورم در دهان و زبان: در بعضی موارد تحقیق وضعیت دهان قادراست به ما نشان دهد که آیا شخص گرفتار فقدان آهن است یا نه. در صورتی که زبان شخص گرفتار رنگ پریدگی، التهاب، تورم یا صاف شدن غیر طبیعی در میزان شده باشد، می‌توان این مورد را به عنوان علامت فقدان آهن در جسم در دید گرفت.
  • شکننده یا قاشقی شدن ناخن‌ها: در موارد معدودی فقدان آهن سبب می‌شود ناخن‌های شخص به راحتی ترک بخورد و حتی بشکند. در برخی موارد که فقدان آهن حادتر می‌شود، شاهد قاشقی شدن قسمت انتهایی ناخن‌ها خواهید شد. در عین حال بایست خاطر نشان کرد که با دیدن چنین چیزی به صورت خودسرانه مکمل‌های آهن را استفاده ننمایید، بلکه مناسبتر است به یک پزشک کارشناس رجوع کرده و این مورد را با او در میان بگذارید.

برای معالجه کم خونی چه بخوریم؟

داشتن رژیم خوراکی خوب قادراست یاری کند که دیگر روش‌های معالجه فقدان آهن نتیجه مناسبتری روی جسم شخص داشته باشند. در این صورت روند معالجه مریضی‌هایی نظیر کم خونی آسان تر طی می‎شود. البته در دید داشته باشید که تقریبا هیچ زمان نمی‌توانید نتیجه خوبی که مکمل‌های شامل آهن به همراه دارند را با مصرف غذا‌های متفاوت در رژیم خوراکی خود بگیرید.

در دنباله مواد خوراکی سودمندی را که لبریز از آهن بوده و می‌توانند به تامین آهن جسم یاری کنند را معرفی می‌کنیم:

  • گوشت قرمز کم چرب
  • آجیل‌ها و دانه‌ها
  • سبزیجات متفاوت و به ویژه سبزیجاتی که برگ‌های تیره دارند
  • کوینولا، گندم، جو دو سر و گل همیشه بهار
  • صدف غذا
  • دانه سویا
  • سینه مرغ کباب شده به همراه سبزیجات و صیفی‌جات متفاوت
  • شیره انگور یا خرما
  • حبوبات متفاوت
  • تخم مرغ با کیفیت و ترجیحاً تخم مرغ محلی

مناسبترین داروی فقدان آهن چیست؟

قرص آیرون پلاس نیاک که به عنوان قرص آهن بدون پیامد گوارشی نیز شناخته می‌شود، یکی از مناسبترین داروها برای معالجه فقدان آهن است. آیرون پلاس به منظور معالجه کم خونی‌های دراثر فقر آهن و اسید فولیک مورد مصرف قرار می‌گیرد و شامل گیاهان دارویی است که جذب آهن در جسم را زیاد شدن داده و پیامد‌های جانبی دراثر استفاده آهن مثل یبوست را رفع می‌کنند.

یکی دیگر از راه‌های جبران فقدان آهن مصرف شربت آهن سندروس می‌باشد. این شربت که دارای ویتامین‌های گروه ب، فولیک اسید، ویتامین ث، مس و آهن است و افزون بر تامین آهن مورد احتیاج جسم سبب زیاد شدن جذب آهن جسم خواهد شد. این شربت‌ برای بچه ها و بزرگسالان قابل مصرف است، اما مقدار استفاده آن با توجه به سن مردم مختلف می‌باشد.

مصرف اسانس پرتقال در این شربت معالجه فقدان آهن سبب شده که بچه ها بتوانند راحت‌تر آن‌ها را استفاده کنند. در ضمن در وقت استفاده آهن سندروس یا دیگر محصولات معرفی شده مناسبتر است از میل کردن چای، دارو و لبنیات پیشگیری نمایید، چرا که این مواد سبب کم شدن جذب آهن خواهد شد. همینطور در صورتی که شربت سندروس سبب ایجاد مسائل گوارشی نظیر وضعیت تهوع در شما شد مناسبتر است این مکمل را محدوده نیم ساعت بعد از هر نوبت خوراکی استفاده نمایید.

چگونه فقر آهن را در بچه ها جبران کنیم؟

روش‌های معالجه فقدان آهن در بچه ها و بزرگسالان مختلف است، چرا که در این میان بچه ها ضرر پذیرتر و حساس‌تر هستند و تامین ویتامین یا دیگر املاح معدنی جسم آن ها ارزش زیادتری دارد. در خیلیی از موارد توجه به غذا خوب قادراست از فقدان آهن در بچه ها پیشگیری کند.

یکی از باارزش‌ترین مسائل استفاده مکمل‌های آهن برای بچه ها، سیاه شدن دندان‌ها می‌باشد. افزون بر داروهای ذکر شده در بالا قطره‌های آهن نیز تخصیصا برای بچه ها تولید می‌شوند. میزان استفاده هر روزه این مکمل‌ها برای بچه ها همواره ۱۰ قطره است که پدرومادر می‌توانند آن را به صورت مستقیم در دهان بچه بچکانند یا اینکه ابتدا در آب حل کرده و سپس به بچه خود بدهند.

قطره آهن فروزومال یکی از دوست داشتنی‌ترین قطره‌های آهن بچه ها است که افزون بر تامین آهن اجازه می‌دهد آشفتگیاتی که سبب کم شدن جذب آهن ازخوراکی می‌شوند رفع گردند. مصرف این قطره برای بچه ها افزون بر جبران فقدان آهن سبب زیاد شدنپرورش ذهنی و جسمی بچه ها خواهد شد.

برخلاف بعضی از مکمل‌های آهن مورد مصرف برای بچه ها، قطره آهن فروزومال پیامد گوارشی نداشته و به همین علت نشانه های نظیر یبوست، معده درد و وضعیت تهوع بعد از استفاده این دارو مشاهده نخواهد شد. مواد قطره آهن فروزومال به نوع‌ای هستند که بعد از استفاده هیچ تاثیری از خود برجای نمی گذارند و روی دندان‌های بچه هیچ لکه یا سیاهی را مشاهده نخواهید کرد.

این قطره آهن که ساخت ایران است از لحاظ کیفیتی با دیگر محصولات یکسان خارجی مقایسه می‌شود و از کیفیت بالایی برخوردار است. از طرفی مزه این مکمل‌ها به شکلی است که برای بچه ها خیلی خوب است و در وقت استفاده آن‌ها هیچ مسئلهی نخواهند داشت.

سخن پایانی

زمانی که آهن به مقدار به اندازه در جسم وجود نداشته باشد، تولید هموگلوبین و به دنبال آن سرایت اکسیژن در جسم با مسئله مواجه می‌شود. فقدان آهن را شایع‌ترین علت دچار به کم‌خونی می‌دانند و برای معالجه آن اکثر مصرف مکمل‌های شامل آهن به همراه رژیم خوراکی پربار از آهن پیشنهاد می‌شود.

مکمل‌های آهن همواره بدون احتیاج به نسخه دکتر از طریق داروخانه‌ها قابل خریداری می‌باشند. شما همینطور می‌توانید گونه های فرآورده‌های شامل آهن را به صورت آنلاین و از مراجع معتبری چون داروخانه آنلاین سودمند طب که تحت نظارت ساوقت خوراکی و دارو فعالیت می‌کنند، سفارش دهید. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که احساس می‌نمایید به فقدان آهن گرفتار شده‌اید، از استفاده خودسرانه شربت و قرص‌ آهن پیشگیری کرده و به دکتر رجوع نمایید.


نظر های خودتون را برای دانلود آهنگ شاد قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد