روش های صحیح انتقاد از دیگران | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

روش های صحیح انتقاد از دیگران | پزشکی


 تاثیر انگشت هیچ دو نفری در عالم یکی نیست. همینطور گونه فکر کردن، زندگی و انگاره های هیچ دو نفری با هم یکی نیست. با این حال انس در گونه خود موجودی دسته جمعی است و در ذات خود ناچار است که با دیگران زندگی کند. جمع بندی این دو مگامه نشان می دهد ، اختلاف انسان ها با هم یک موضوع کاملا قطعی و طبیعی است زیرا انسان ها مثل هم فکر و زندگی نمی کنند.

اختلاف بین انسان ها سبب تعارض بین آنان می شود و آنان گاهی با گفتگو و هالگوی ، گاهی با مفاکتوره و داد و ستد نمرهات و گاهی با تنازع و درگیری و حتی با قهر و پرهیز از یکدیگرتلاش در برطرف کردن یا پایان این تعارض دیدگاه دارند.

یکی از باارزشترین کارهایی که مردم در وقت اختلاف انجام می دهند، انتقاد از هم است. مردم به وسیله انتقاد اشکال رفتار یا فکر طرف مقابل را به وی می گویند . اما این انتقاد همیشه سازنده نیست و گاهی هم به عمیق شدن اختلاف منجر می شود. این چند دسته نه تنها یاریی به اصلاح ایراد نمیکند بلکه شدیدترین اثرات منفی را در روحیه شخص ایجاد می‌کند.

شرمنده کردن

 به آن دسته از انتقاداتی گفته می‌شود که هیچ هدف سازنده ای ندارد. شخصتلاش می کند در این شیوه از نقطه ضعف طرف مقابل مصرف کند و در واقع او را تحقیر می کند. این گونه انتقاد کردن ریشه در بی اخلاقی یا ضعف های شخصیتی شخص انتقاد کننده دارد و مردم موفق در روابط از این گونه انتقاد ها مصرف نمی کنند (مثال:تو خیلی قد کوتاهی، صدایت خیلی خش دارد(

انتقاد نا نمایان

 این گونه بیان دید ، به آن دسته از انتقاد ها گفته می‌شود که شخص انتقاد کننده علت دقیق انتقاد را بیان نمی‌کند. مثلا این که بگوید: شام امشب خوشمزه نبود. انتقاد خیلی کلی است و نمیتوان فهمید که کجای کار واقعا ایراد دارد .این گونه انتقادات در عموم مردم بهانه‌جویی نام می گیرد.

انتقاد بدون ارائه ی توصیه

 این گونه خطاب ها به انتقاد هایی گفته میشود که هیچ راهنمایی ای برای اصلاح رفتار داده نمیشود مثلا اگر بگوئیم:حرف زدنت به دلم نمی‌نشیند. دلم نمی آید با تو شراکت کند. و…

قطعا این گونه رفتار مرموز نیز سبب بیشتر شدن تنش بین مردم می شود.

سرزنش

در این گونه بیان دید شخص انتقاد کننده بدون اینکه به تقویت طرف مقابل واقف باشد از او انتقاد می کند مثل اینکه بگوید: لباست خیلی چروک است در حالی که علت های مثل تنگی زمان ، اوضاع مالی و … در دید نگرفته شده باشد.

این سرزنش ها که غالبا از سوی پدرومادر و همواره از سر دلسوزی هم بیان می شود ، به علت عدم ریشه یابی رفتار و نگاه بالا به پائین از حدی که می گذرد دیگر کارایی ندارد.

تاکید روی نقاط منفی

گاهی شخص انتقاد کننده نقاط مثبت هیچ کاری را در دید نگرفته و فقط به جنبه های منفی قضیه تکیه می کند. مثلا یک مرد در جواب دیدسنجی همسرش در مورد خوراکی بگوید:

 سالاد شام ترش بود= بدون در دید گرفتن دیگر جنبه های مثبت کار

این گونه بیان کردن انتقاد در کارهایی که اجزای متفاوتی دارد خیلی مخرب و ویرانگر ارتباط است.

تهدید کردن

 انتقاد هایی که با «وگر نه» مطرح می‌شود؛ انتقادات تهدید آمیز است.

 زمانی در اصلاح رفتار متوصل به تهدید شدید بدانید که یا انتقاد شما تاثیر نخواهد داشت یا به روابط متقابل تان صدمه خواهد زد. این تهدید امکان پذیر است ضربه به منافع طرف مقابل باشد یا محرومیت او. اما در هر حال اگر نتیجه هم بدهد ایجاد کینه می کند.

ساندویجی به نام انتقاد

اصل انتقاد یک شیوه تربیتی سودمند است اما چیزی که به عنوان انتقاد سازنده از آن یاد می شود چیست؟ سوال این است که با مصرف انتقاد های مخرب گفته شده چگونه میتوانید یک انتقاد مثبت انجام دهیم؟

در تئوری تحلیل رفتار متقابل یکی از مناسبترین شیوه های ارائه انتقاد یا به جملهی نوازش منفی و بازدارنده آن است که ابتدا به نقاط مثبت کار توجه کرده و شخص را تحسین نمایید. سپس ایراد را بگویید و پس از ایراد هم باز با تثبیت شخصیت انتقاد شونده انتقاد را به پایان برسانیم.

مطلب باارزش دیگر این که اگر ضرری در رفتار شخص دیدید به این توجه نمایید که آیا این رفتار قابل تغییر است یا نه؟ اگر پاسخ خیر است، مناسبتر است انتقاد ننمایید. اما اگر این رفتار قادراست تغییر نمایان کند آغاز به انتقاد نمایید.

 انتقاد شما نبایست کلی باشد قبل از انتقاد بایست تحقیق نمایید که دقیقا از چه رفتاری می خواهید انتقاد نمایید . به دیگر فاکتور های امکان پذیر در ایجاد رفتار معیوب توجه نمایید (نظیر تنگی زمان، عدم حوصله ، وضع مالی و …)

اگر توانستید با هالگوی و تمام جانبه نگری و زبان نیکو حرف بزنید و از تمام باارزشتر وقتی که عصبانی نیستید ؛ می توانید انتقاد خود را بیان نمایید .

زمانی انتقاد خود را بیان کردید برای اصلاح رفتار توصیه بدهید ویادتان باشد هیچ زمان مستقیما توصیه را به او نگویید از طرف مقابل بخواهید تا برای اصلاح رفتار معیوب توصیه بدهد و شما تایید نمایید.

اگر بدنبال مطالب روانشناسی هستید که از زبان اساتید و روانشناسان خبره گفته شده که پایه علمی و منشا موثق دارد با سایت تابناک جوان همراه باشید تا مطالب با مناسبترین روش نگارشی و قابل درک برای عموم به دست شما برسد.

مطالبی که در حیطه انتقاد کردن در تابناک جوان وجود دارد:

انتقاد یعنی چه

ضرب المثل در مورد انتقاد

احادیثی در مورد انتقاد

متن در مورد انتقاد پذیری

جملات بزرگان در مورد انتقاد

شیوه درست انتقاد از دیگران


نظر های خودتون را برای دانلود آهنگ شاد قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد