کوید 19 و آزمایشات مربوط به آن | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

کوید 19 و آزمایشات مربوط به آن | پزشکی


آزمایشگاه واژه‌ای است که بارها و بارها به گوش شما رسیده و شاید حداقل یکبار در طول زندگیتان به این مرکز رجوع کرده‌اید. بخصوص در این روزها که دکتران جهت شناسایی مریضی کرونا برای مراجعین خود تست‌های متفاوت آزمایشگاهی تجویز می‌کنند. از طرفی امکان پذیر است واژه آزمایشگاه برای بعضی مردم کلمه‌ای دلهره آور باشد؛ به طوری‌که پس از انجام تست تا روز گرفتن پاسخ آزمایشگاه، استرس اینکه نکند به مریضی ویژهی مبتلا شده تمام فکر و ذهنش را درگیر آن می‌کند.

این استرس و تشویش‌ها امری عادی‌ست و برای هرکسی قادراست این حس تداعی شود؛ زیرا کسی علاقه ندارد که به مریضی ویژهی مبتلا شود و بدنش درگیر درد و رنج گردد. تمام انسان‌ها طالب تندرستی هستند اما به این مطلب بایست توجه داشته باشند که پاسخ همین تست‌های آزمایشگاهی به پیشگری و معالجه خیلی از مریضی‌ها یاری کرده و مانع به وجود آمدن یک فاجعه می‌شوند. مثلا کرونا ویروس، از جمله مریضی‌هایی است که اگر زود شناسایی داده نشود برای مریض عواقب بدی را به همراه خواهد داشت به طوری که این ویروس بعضی مردم مبتلا شده را طی چند هفته به کام مرگ می‌کشد.

اینکه بدانیم بروز بعضی نشانه ها در جسم مثل تب و درد و سرفه، نشان دهنده یک سرما خوردی ساده است یا وجود ویروس کرونا، تنها از راه آزمایش و تست‌هایی که در آزمایشگاه‌ها صورت می‌گیرد امکان‌پذیر است. خوشبختانه خیلیی از آزمایشگاه‌ها به علت مسری بودن ویروس کرونا و به جهت رعایت پرتکل‌های بهداشتی و نیز با در دید گرفتن ناتوانی بعضی از بیماران نظیر مردم مسن، نمونه گیری در محل را در فهرست خدمات خود اضافه کرده‌اند تا با این شیوه هم از ازدحام مردم داخل آزمایشگاه پیشگیری کنند و هم بیماران و رجوع کنندگان با خیالی راحت‌تر و با وضعیت مناسبتر هر گونه تستی را در منزل یا محل کار خود انجام دهند.

آزمایشگاه عماد از جمله آزمایشگاه‌های بزرگ و معتبر ایرانی است که افزون بر انجام کلیه آزمایشگاه‌های بالینی، آزمایش‌های پاتولوژی و دیگر خدمات را نیز در حوضه‌ی کاری خود دارد. یکی از تست‌هایی که در این آزمایشگاه چه به صورت حضوری و چه به صورت نمونه گیری در محل انجام می‌دهد، تست کووید ۱۹ است که در دنباله در مورد این تست توضیحاتی ارائه خواهیم داد. تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

راه‌های شناسایی کووید ۱۹

یافته‌های بالینی در کنار پاسخ تست آزمایشگاه شناسایی کرونا را امکان‌پذیر می‌سازد. دکتران با توجه به نشانه های که بیماران رجوع کننده به آن ذکر می‌کنند سیتی اسکن از ریه و آزمایش‌های متفاوت خون را برای بیماران تجویز می‌کنند. از جمله تست‌های تخصصی که برای شناسایی کرونا در آزمایشگاه‌ها از بیماران گرفته می‌شود PCR و آزمایش سرولوژی( آنتی بادی) می‌باشد. قبل از این دو تست تخصصی، در مرحله اول دکتر جهت شناسایی مریضی افزون بر تجویز عکس از ریه، چند آزمایش اولیه را نیز درخواست می‌کند. در تست اولیه خون CBC، تعداد نوتروفیل و مقدار لنفوسیت شخص را با شمارش گلبول‌های سفید خون محاسبه می‌کنند. در این آزمایش تغییراتی که در نوتروفیل نسبت به مقدار لنفوسیت صورت می‌گیرد نشان دهنده وجود ویروس کرونا می‌باشد یعنی در ویروس کرونا تعداد نوتروفیل زیادتر از تعداد لنفوسیت می‌شود.

همینطور نتایج حاصل از دو آزمایش CRP و ESR که برای محاسبه مقدار عفونت اولیه جسم انجام شده را ضمیمه تست اولیه می‌کنند تا به عمل شناسایی و وجود کرونا ویروس در جسم سرعت قسمتیدن به قسمتیده شود. در بعضی زمان ها دکتر افزون بر تست‌های نام برده آزمایشات خونی دیگر نظیر LDH و CPK را نیز تجویز می‌کند تا در شناسایی مریضی گرفتار تردید و اشتباه نشود. بعد از این آزمایش‌ها، دکتر تست تخصیصی پی آر سی و سرولوژی و یا آنتی ژن را تجویز می‌کنند.

تست مولکولی شناسایی کرونا

آزمایش پی سی آر (PCR) یک گونه آزمایش مولکولی است و از دقیق‌ترین روش‌های شناسایی مریضی کرونا می‌باشد که در آن به یاری وسیله‌ای به نام سوآپ از بینی و یا حلق مریض نمونه گیری می‌کنند تا به یاری این نمونه بتوانند وجود یا عدم وجود ویروس Sars_cov_2 را شناسایی دهند. البته بعضی آزمایشگاه‌ها این نمونه گیری را به جهت رفاه حال رجوع کنندگان به صورت نمونه گیری در محل انجام می‌دهند. سپس برای انجام آزمایش، توسط کیت‌ها، ژنوم ویروس از نمونه استخراج می‌شود و در مرحله بعد با یاری شیوه پی سی آر این ژنوم را تکثیر می‌کنند تا قابل شناسایی شود. در آزمایشگاه عماد پاسخ این تست همواره بعد از ۲۴ ساعت به دست رجوع کننده می‌رسد.

تست آنتی بادی برای شناسایی کووید ۱۹

این آزمایش بر اساس شیوه الایزا صورت می‌گیرد و در آن به دنبال شناسایی دو آنتی بادی به نام‌های Anti SARS_CoV_2lgM و Anti SARS_CoV_2lgG می‌باشند و جهت شناسایی آن‌ها به نمونه خون مریض و جداسازی سرم احتیاج است. جسم بیماران در وقت مبازه با مریضی‌های عفونی بعضی از آنتی بادی‌ها را تولید می‌کنند. این آزمایش خوب کسانی است که گرفتار آلودگی ویروس کرونا هستند اما هیچ گونه نشانه و پیامد نمایانی را از خود نشان نمی‌دهند. همواره در هفته سوم مریضی سطوح جمع شدناین آنتی بادی‌ها زیاد شدن یافته و بنابراین حساسیت تست سرولوژی نیز بالاتر خواهد بود. همواره نتایج پاسخ این آزمایش در کنار آزمایش PCR تفسیر می‌شود.

اولویت انجام این تست‌ها همواره با کسانی‌ست که دارای سرفه، تنگی نفس و تب هستند و نیز مردمی که با این بیماران در ارتباط بوده‌اند. البته کسانی که دارای نشانه های شبیه سرماخوردگی دارند با مشورت دکتر معالج احتیاجی به دادن تست نداشته اما بنابر احتیاط ضروری بایست خود را قرنطینه کنند و استآسان نمایند.

تست آنتی ژن برای شناسایی کووید۱۹

در این گونه تست که به آن تست ریپید یا تست سریع نیز گفته می‌شود، قطعات پروتئینی ویروس کووید ۱۹ را ردیابی می‌کنند. بدین منظور جهت انجام آزمایش نمونه را توسط یک سوآپ از بینی یا گلو نمونه گیری می‌کنند. پاسخ این تست نسبت به دیگر تست‌ها خیلی سریع است و محدوده چند دقیقه بعد از نمونه گیری نتیجه حاصل می‌شود. این تست برای وقتی خوب است که تعداد رجوع کننده خیلی بالا باشد و برای سرعت قسمتیدن به در امر شناسایی مریضی کرونا از این مصرف می‌کنند. این گونه تست در بعضی زمان ها امکان پذیر است نتیجه کاذب اعلام کند به همین علت دکتران از آن کمتر مصرف می‌کنند. برای گرفتن نمونه این تست نیز آزمایشگاه‌ها، نمونه گیری در محل کار یا منزل را نیز تقبل می‌کنند.

آزمایشگاه عماد با دارا بودن کادری مجرب و کارشناسان کارآمد کلیه خدمات آزمایشگاهی را برای یاری به حفظ تندرستی مردم انجام می‌دهد. شما می‌تواتید برای آشنایی زیادتر با خدمات آن به سایت آزمایشگاه عماد رجوع نمایید و ضمن گرفتن اطلاعات ضروری از خدمات این آزمایشگاه نیز به صورت حضوری و هم آنلاین بهرمند شوید.


نظر های خودتون را برای دانلود آهنگ شاد قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد