خواص گیاه رزماری - 10 خاصیت رزماری برای پوست و بدن | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

خواص گیاه رزماری - 10 خاصیت رزماری برای پوست و بدن | پزشکی


بعضی از خصوصیات معالجه ای جالب و منحصر به شخص رزماری شامل توانایی برای زیاد شدن حافظه، خوب شدن خلق و خو، کم شدن التهاب ، تسکین درد ، حفاظت از سیستم ایمنی بدن، برانگیختن گردش خون، سم زدایی جسم ،مراقبت از جسم در مقابل عفونت‌های باکتریایی، پیشگیری از پیری زودرس و التیام مریضی‌های پوستی است.

درباره رزماری:

روغن رزماری بومی مناطق مدیترانه‌ای بوده و یکی از گیاهان شایعی است که برای مقاصد متفاوت مورد مصرف قرار می‌گیرد. این گیاه اهمیتمند نه تنها بو و مزه ویژهی دارد بلکه دارای مزایای خیلیی برای تندرستی است.

نام علمی این گیاه چند ساله و چوبی Rosmarinus officinalis می‌باشد اما زیادتر مردم آن را با نام رزماری می‌شناسند.

هنظیر دیگر گیاهان دارویی، رزماری نیز در خانواده‌ی نعناع جای گرفته است اما عطر و مزه نمایانه‌ی آن را ندارد.

رزماری دارای مزه تلخ،گرم و گس تری است و مصرف آن در سس، سوپ، خورش، کباب و چاشنی خیلی شایع است.اگرچه مقادیر اندکی از رزماری که به عنوان مزه دهنده در خوراکی ها مصرف می‌شود ، نقادراست اثر بیشتری بر روی جسم داشته باشد اما اضافه کردن مرتب برگ آن به خوراکی ها قادراست مزایای خیلیی داشته باشد.

خصوصیات رزماری:

  1. خصوصیات گیاه رزماری برای تثبیت حافظه:

یکی از اولین موارد گزارش شده و یا مستند از رزماری به عنوان یک محرک شناختی بود. گفته می‌شد که رزماری به خوب شدن حافظه و زیاد شدن هوش وتمرکز یاری می‌کند.

اگرچه همه ی این ادعاها در دست تحقیق و تحقیق است اما استفاده آن قادراست اثر مناسبی بر روی زیاد شدن حافظه داشته باشد. این ماده به شما یاری می‌کند ذهن تازه و جوان‌تری داشته باشید.

رزماری همینطور برای برانگیختن فعالیت‌های شناختی در دوران کهنسالی خیلی سودمند است. در مردمی که از آشفتگیات شناختی رنج می‌برند استفاده رزماری قادراست سودمند باشد.رزماری یک مکمل جانشین مناسب برای زیادتر معالجه‌های مدرن است.

  1. خوب شدن خلق و خو و استرس با رزماری:

عطر و بوی رزماری قادراست به تنهایی خلق و خوی شما را خوب شدن بقسمتد، ذهن شما را پاک سازد و استرس را کم شدن دهد.در مردمی که گرفتار نگرانی مزمن و یا عدم تعادل هورمون‌های استرس هستند، استفاده رزماری قادراست سودمند باشد.

وقتی که این گیاه استفاده شود قادراست تاثیرات مثبتی داشته باشد. در آروماتراپی نیز از اسانس رزماری برای این مقاصد مصرف می‌شود.

  1. تاثیرات رزماری در تثبیت سیستم ایمنی بدن:

مواد فعال در رزماری آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی و ضدسرطانی هستند. این نشان دهنده یک حمله سه جانبه در برابر خیلیی از مریضی‌های متفاوت و فاکتور های مریضی زا است که قادراست سیستم ایمنی جسم را تهدید کند.این مواد آنتی اکسیدانی یک خط دفاعی ثانویه در پشت سیستم ایمنی جسم تشکیل می‌دهند.

رزماری شامل میزان قابل توجهی از این مواد قدرتمند از جمله رزمارینیک اسید، اسید کافئیک و اسید بتولیک است.

  1. فایدههای آنتی باکتریایی گیاه رزماری:

با اینکه فایده کلی رزماری در تثبیت سیستم ایمنی جسم به تنهایی برای حفط تندرستی جسم کافیست اما این ماده در مقابل عفونت‌های باکتریایی به ویژه در معده خیلی سودمند و اثربخش است.

هلیکو باکتر پیلوری یک پاتوژن رایج و خیلی پرمخاطره است که قادراست سبب زخم معده گردد اما رزماری ازپرورش آن پیشگیری می‌کند. رزماری همینطور از بروز عفونت‌های استاف که سالیانه جان هزاران نفر را می‌گیرد، پیشگیری می‌کند.

  1. خاصیت ها تسکین دهنده معده گیاه رزماری:

رزماری به طور قدیمی در فرهنگ‌های متفاوتی برای معالجه دردهای شکمی، یبوست، نفخ و اسهال مورد مصرف قرار می‌گیرد. اثر ضد التهابی و محرک آن خیلی اثربخش است. درنتیجه اضافه کردن مقادیر خوب از رزماری به رژیم خوراکی قادراست به مرتب کردن اجابت مزاج یاری کند و سیستم گوارشی شما را خوب شدن بقسمتد.

همینطور بخوانید: شش عادت روزانه که سبب نفخ شکم می‌شود
  1. رزماری، تازه و خوشبو کننده نفس:

رزماری به عنوان یک فاکتور آنتی باکتریایی قادراست اثر خیلی شگفت انگیزی در خوشبو کردن دهان داشته باشد. همین امر سبب می شود تندرستی و بهداشت دهان و دندان نیز خوب شدن یابد. برگ‌های رزماری را در یک لیوان آب داغ قرار دهید و سپس با آب آن، دهان خود را بشویید. این کار سبب از دست دادن باکتری‌های زیان آور دهان شده و دهان شما را خوشبوتر می‌کند.

  1. مصرف رزماری برای برانگیختن جریان خون:

رزماری به عنوان یک محرک در جسم عمل می کند و تولید سلول‌های قرمز خون و جریان آن را زیاد شدن می‌دهد. این کار سبب خوب شدن عمل اکسیژن رسانی به بافت‌ها و هیکل‌های متفاوت می‌شود. همینطور زیاد شدن جریان خون قادراست به برانگیختن حرکت مواد غذایی به سلول‌هایی که به آن احتیاج دارند یاری کند.

  1. خصوصیات رزماری برای تسکین درد:

رزماری به عنوان یک ماده‌ی ضد درد به صورتمحلی برای معالجه درد مورد مصرف قرار می‌گیرد. وقتی که رزماری به صورت غذا استفاده شود نظیر یک تسکین دهنده درد عمل می‌کند. در واقع، یکی از مصرف‌های دوست داشتنی رزماری برای معالجه میگرن است. استشمام بوی رزماری برای کم شدن علامت‌های میگرن خیلی سودمند خواهد بود.

  1. فایده ضد التهابی رزماری:

شاید یکی از باارزش‌ترین کاربردهای رزماری مصرف آن به عنوان یک ماده‌ی ضد التهابی است. اسید کارنوسیک آنتی اکسیدان و ترکیب ضد التهابی قدرتمندی است که در رزماری یافت می‌شود و قادراست برای کم شدن التهاب مفاصل، ماهیچه‌ها و رگ‌های خونی سودمند باشد.

همین امر سبب شده است که رزماری به یک معالجه اثربخش برای مریضی‌های متفاوتی همانند فشار خون، نقرس، ورم مفاصل و صدمات متحمل شده در فعالیت بدنی یا جراحی تبدیل شود. افزون بر این، کم شدن التهاب در سیستم قلبی –عروقی قادراست برای زیاد شدن تندرستی قلب اثربخش باشد.

  1. سم زدایی از جسم با گیاه رزماری:

رزماری دارای طبیعت ادرار آور است و این بدان معناست که قادراست سموم جسم را از طریق ادرار از جسم دفع کند. اینکار سبب زیاد شدن تندرستی کلی جسم می‌شود. رزماری به خوب شدن تندرستی کبد در جسم نیز یاری بی‌شماری می‌کند.کبد یکی از ارگان‌هایی است که به سختی معالجه می‌شود.

  1. رزماری و تندرستی پوست:

فایده ضد پیری رزماری به مناسبی شناخته شده است. اگرچه این فایده در اسانس رزماری زیادتر دیده می‌شود اما برگ‌های آن نیز اثر خیلی مناسبی بر روی پوست دارند و می‌توانند سبب جوانسازی آن شوند. رزماری همینطور در معالجه لکه و جوش نیز به مناسبی عمل می‌کند.

پیامد رزماری:

روغن رزماری در مصارف آشپزی نبایست استفاده شود.اگر به خانواده‌ی نعناع حساسیت دارید امکان پذیر است استفاده رزماری برای شما زیان آور باشد. قبل از استفاده با یک کارشناس در این مورد مشورت نمایید.


نظر های خودتون را برای دانلود آهنگ شاد قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد