برای جلوگیری از سرطان چه باید کرد؟ 11 بهترین راه پیشگیری از سرطان | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

برای جلوگیری از سرطان چه باید کرد؟ 11 بهترین راه پیشگیری از سرطان | پزشکی


زمانی که جلوگیری از سرطان در ذهن خطور می‌کند عقل سلیم چنین می‌گوید، بیش از ۴۰٪ سرطان‌ها دراثر روش‌ اشتباه زندگی از قبیل سیگار کشیدن، پرخوری و ورزش نکردن است.

گرگوری ماسترز دکتر و کارشناس مرکز سرطان هلن اف گراهام در نیوارک دلور می‌گوید: یکی از فاکتور های سرطان ریه، سیگار کشیدن است. خیلیی از سرطان‌های پوست مربوط به آفتاب سوختگی است و خیلیی از سرطان‌های رحم مربوط به عفونت.

وی در دنباله می‌گوید که از طرف دیگر ژنتیک تا محدودهی در تعداد معدودی از سرطان‌ها اثر دارد. به معنای دقیق کلمه، تمرکز روی رفتار‌های سالم مؤثرترین راه برای کم شدن ریسک سرطان است.

در دنباله با مجله تندرستی همراه شوید تا ۱۱ راه اثربخش برای کم شدن ریسک سرطان از طریق روش زندگی سالم را معرفی کنیم:


  • مطلقا، به هیچ وجه سیگار نکشید

  • شاید عقلانی نباشد، اما زمانی جلوگیری از هر گونه سرطان در میان باشد کنار گذاشتن سیگار یک راه‌حل است. سیگار فاکتور ۳۰٪ از مرگ ‌و‌میرهای دراثر سرطان است. علی‌الخصوص سرطان ریه که بیش از دیگر سرطان‌ها فاکتور مرگ مردم است.

    به گفته‌ی متخصصان یکی از مناسبترین راه‌های کم شدن ریسک سرطان، پرهیز از توتون و تنباکو است. طبق مطالعه انجام شده سال ۲۰۱۰ در مجله‌ی اتحادیه دکتری آمریکا، حتی کم شدن هر روزه سیگار، از ۲۰ عدد به کمتر از ۱۰ عدد، ریسک سرطان ریه مردم سیگاری را ۲۷٪ کم شدن می‌دهد.

    به دید متخصصان، هر چه کمتر سیگار بکشید زندگی مناسبتری خواهید داشت. شما می‌توانید از موسسات ترک سیگار یاری بگیرید.

    مقاله مرتبط: مناسبترین روشهای ترک سیگار

  • مواظب وزن‌تان باشید

  • طبق دید موسسه آمریکایی تحقیقات سرطان(AICR)، اضافه وزن فقط به کمر شما ضرر نمی‌زند بلکه چاقی بیش از اندازه فاکتور زیاد شدن ریسک ۱۰ نوع سرطان از جمله مری، کلیه و کیسه صفرا است.

    بافت‌های چاق، پروتئینی تولید می‌کند که سبب التهاب می‌شود، سلولهای سرطانی را تثبیت می‌کند و ریسک دچار به سرطان را بالا می‌برد.

    افزون بر این، موسسه آمریکایی تحقیقات سرطان تخمین می‌زند که سالانه بیش از ۱۲۰۰۰۰مورد از سرطان‌های ایالات متحده آمریکا دراثر اضافه وزن است. پزشک پاتریشیا گانز می‌گوید که امروزه روش‌های ویژه زندگی حفظ وزن طبیعی را سخت‌تر از همیشه می‌سازد. فست فود ارزان هستند و بجای بیرون رفتن از خانه، زیادتر زمان خود را صرف تلویزیون و رایانه می‌کنیم.

    توصیه وی این است که مرتب خود را وزن نمایید و اگر عددهای ترازو رو به زیاد شدن بود، اقدامی نمایید. ضریب توده بدنی خود را زیر ۲۵ نگه دارید.

    همینطور بخوانید: رابطه چاقی و گونه های سرطان

  • حداقل ۳۰ دقیقه در هفته عرق بریزید

  • زمانی پای سرطان در میان باشد، ورزش کردن به اندازه قانون خوراکی حیاتی است. سالانه یک سوم مرگ ‌و ‌میرهای دراثر سرطان در ایالات متحده آمریکا مربوط به رژیم خوراکی و فعالیت بدنی است.

    با وجود اینکه انجمن تحقیقات سرطان آمریکا، هر هفته ۱۵۰ دقیقه ورزش در حد متوسط (۷۵ دقیقه فعالیت سخت) را پیشنهاد می‌کند، تحقیقات نشان می‌دهد ورزش‌های کم و کوتاه نیز قادراست مؤثر باشد.

    ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی در هفته کافیست تا اقبال دچار به سرطان سینه در خانم ها ۳۵٪ کم شدن یابد. در آمریکا از هر ۸ زن یک نفر به این مریضی مبتلا می‌شود. پزشک گانز می‌گوید: فعالیت بدنی در کنار یاری به حفظ وزن طبیعی، التهاب را نیز کم شدن می‌دهد و مانع از پیشرفت سلولهای سرطانی به سمت بدخیمی است.


    پیامد مشروبات الکلی و ریسک دچار به سرطان

    1. مشروبات الکلی را کنار بگذارید

    الکل فاکتور چندین گونه سرطان از جمله دهان، گلو، روده بزرگ و سینه است. دلیل دقیق آن شناخته نشده است، اما پژوهشگران گمان می‌کنند الکل به بافت‌های جسم ضرر می‌رساند، برای مثال، در روده بزرگ باکتری قادراست الکل را به میزان بیشتری استالدئید (گونهی ماده شیمیایی که در آزمایشگاه حیوانات به عنوان فاکتور سرطان شناخته شده است) تبدیل کند.

    در خانم ها استفاده لیکور (گونهی مشروب الکلی) مقدار استروژن ( گونهی هورمون در بافت سینه) را بالا می‌برد و به طور پنهانی ریسک سرطان سینه را زیاد شدن می‌دهد.

    همینطور بخوانید: پیامد استفاده شراب

    خصوصیات کلم بروکلی برای تندرستی و کم شدن ریسک گونه های مریضی

    1. کلم بروکلی را دوست داشته باشید

    سبزیجات تنها، قسمتی از یک رژیم سالم نیستند، بلکه فایده ضد سرطانی هم دارند. به همین علت هرروز ۲ و نیم عهده میوه وسبزیجات استفاده نمایید.

    سبزیجات سبزرنگ به‌خصوص کلم بروکلی، کلم بروکسل و کلم پیچ شامل مواد شیمیایی گلوکوزامین‌ها هستند که در فرایند گوارش به موادی تجزیه می‌شوند که تاثیرات ضد سرطانی دارند.

    برای مثال پژوهش سال ۲۰۰۰در مرکز آنکولوژی خانم ها نشان می‌دهد یکی از این موادپرورش سلولهای غیرعادی در رحم انسان را کم شدن می‌دهد.

    سبزیجات ضد سرطانی دیگر: گوجه فرنگی شامل لیکوپن است، فیتوشیمیایی که جلوی مولکولهای مخرب سلول را می‌گیرد این مولکول‌ها رادیکال آزاد ندلگرمیه می‌شوند.

    بادمجان شامل nasunin است، آنتی‌اکسیدانی که ذخیره خونی را که سلول‌های سرطانی برای تکثیر احتیاج دارند، متوقف می‌کند. به‌ علاوه دارا بودن چنین رژیم‌هایی جایی برای خوراکی های دیگر از جمله گوشت قرمز باقی نمی‌گذارد. مطالعات نشان می‌دهد استفاده ۶۰۰ گرم گوشت قرمز در هفته سبب سرطان روده می‌شود.


  • از کرم ضد آفتاب مصرف نمایید

  • خانم ها ۱۸ تا۳۹ سال نسبت به ملانوم (مهلک‌ترین گونه سرطان پوست) ضرر پذیرترند. در چهل سال اخیر شتابپرورش این مریضی به ۸۰۰٪ رسیده است.

    برنزه کردن پوست با اشعه ماورای بنفش تاحدی در آن اثر دارد، اما قرار گرفتن مقابل نور مستقیم آفتاب مضرتر است. خوشبختانه این ریسک با استفاده میزان اندکی ضد آفتاب ساده، کمتر می‌شود.

    طبق پژوهش انجام شده در سال ۲۰۱۰برروی ۱۶۰۰نفر که نتایج آن در مجله‌ی Clinical Oncology آورده شد، مردمی که هر روزه کرم ضدآفتاب مصرف می‌کنند ۵۰٪ کمتر از کسانی که از آن مصرف نمی‌کنند به ملانوم مبتلا می‌شوند. پزشک گانز می‌گوید: هر روز میزان اندکی کرم ضدافتاب با SPF ۱۵ بزنید.

    حتی در زمستان و روزهای ابری از کرم ضد آفتاب مصرف نمایید. وی توصیه می‌کند از ساعت ۱۰صبح تا ۴ بعدازظهر که اشعه ماورای بنفش بیشتر است از منزل بیرون نروید، مصرف کرم ضد آفتاب هنظیر مسواک زدن بایست یک عادت شود.


    مزایای آرامش برای تندرستی شما

    1. آرام باشید

    استرس به‌تنهایی نقادراست فاکتور سرطان شود، اما به گفته‌ی پزشک جانز، استرس قادراست محیط درون جسم را تغییر دهد تا اینکه وضعیت پیش سرطانی آشکارتر ‌شود. پژوهشی درسال ۲۰۱۳ در دانشگاه Ohio State نشان داد استرس همیشگی، فعالیت سلول‌های ایمنی را بوسیله برانگیختن روح و روان تغییر می‌دهد (این کار جسم را غرق هورمون برای مثال کورتیزول می‌کند.)

    حتی اگر الزامی نباشد، این امر سبب زیاد شدن التهاب می‌شود که قادراست به ‌طور پنهانی جهش سلول‌های سرطانی را پدید آورد. خوشبختانه، می‌توان با برنامه‌ریزی استرس را کم شدن داد. برای مثال، با انجام ورزش یوگا و چک نکردن ایمیل‌هایتان بعداز ساعت ۷ شب.

    پزشک گانز معتقد است کارهایی را انجام دهید تا بدنتان در سالم‌ترین تقویت قرار گیرد و جایی برایپرورش سلول‌های سرطانی نداشته باشد.


  • وضعیت خودتان را چک نمایید

  • چکاپ گرچه جلوی سرطان را نمی‌گیرد اما قادراست دکتران را از نشانه ها هشداردهنده‌ی پیش سرطانی (برای مثال وجود پولیپ در روده بزرگ یا یک خال مشکوک) باخبر سازد.

    به همین علت دکتران پیشنهاد می‌کنند بعد از ۲۰سالگی، برای جلوگیری از سرطان هر چند زمان یکبار چکاپ نمایید. خانم ها هر سه سال یکبار تا چهل سالگی بایست تست سینه انجام دهند و بعد از آن سالی یکبار ماموگرافی انجام دهند (تحقیق وآزمایش سینه تا ۲۵٪ ریسک سرطان کشنده سینه را کم شدن می‌دهد.)

    هر سه سال یکبار جهت جلوگیری از سرطان رحم تست پاپ اسمیر انجام دهید (از سال ۱۹۵۰ تاکنون، مرگ‌ و میر دراثر سرطان رحم با تست پاپ اسمیر ۷۵٪ کم شدن یافته است.)

    از ۵۰ سالگی روده بزرگ را چک نمایید (اگر پیشینه‌ی خانوادگی این مریضی را دارید زودتر این کار را انجام دهید.) به گفته‌ی متخصصان سرطان با شناسایی زود زمان قابل معالجه است.


  • حواس‌تان به کپک و قارچ باشد.

  • مایکوتوکسین‌ها و افلاتوکسین‌های موجود در کپک، در دسته سرطان‌زاترین مواد شناخته شده قرار دارند. اگر لوله آب ترک خورده در خانه دارید یا زیرزمین یا حمام‌تان رطوبتی دارد که بوی کپک‌زدگی می‌دهد، از یک متخصص در این زمینه یاری بگیرید تا فضای خانه‌تان را تحقیق کرده و ریسک را رفع کند.


  • دستِ یاری دادن داشته باشید.

  • تحقیقات بالینی نشان داده، داوطلب شدن، پیش‌کسوتی کردن و دیگر رفتارهای بشردوستانه و هم‌گونه‌گرایانه، سبب تثبیت عملکرد سیستم ایمنی می‌شود. برای تندرستی مناسب است که به‌طور منظم و مداوم در فعالیت‌های بااهمیت شرکت داشته باشید. و یکی ازبابرتری‌ترین فعالیت‌ها، یاری به دیگران است.


  • مکمل ویتامین دی استفاده نمایید.

  • احتمالا بیشتر در موردش شنیده‌اید، اما ویتامین دی واقعا از جنبه‌های گوناگونی برای تندرستی‌تان سودمند است و یکی از این خاصیت ها، کم شدن احتمال دچار به سرطان می‌باشد. به گفته مک‌کی، مسئله این‌جاست که به احتمال بیشتر به اندازه به اندازه از این ویتامین استفاده نمی‌نمایید.

    راه‌حل ساده‌اش، زیادتر زمان گذراندن در بیرون خانه است. تنها ده دقیقه دربرابر آفتاب وسط روز تابستان بودن، ده هزار واحد ویتامین دی در بدن‌تان تامین می‌کند. اما با نزدیک شدن به زمستان، آفتاب قدرت به اندازه برای این مقدار تولید را ندارد، درنتیجه، بایست زیادتر از منابع ویتامین دی نظیر ماهی‌های چرب در غذا‌تان مصرف کرده و مکمل این ویتامین را هم به رژیم خوراکی‌تان بیفزایید.

    هرچند انیستیتوی دارویی، دست‌کم گرفتن ۶۰۰ واحد ویتامین دی هر روزه را پیشنهاد می‌کنند اما انجمن غدد و زیادتر دکتران، گرفتن هر روزه ۲۰۰۰ واحد ویتامین دی را برای ایمنی تندرستی ضروری می‌دانند. از یک مکمل ویتامین دی با برند معتبر و تائید شده از دیدمواد دارویی مصرف نمایید.


    نظر های خودتون را برای دانلود آهنگ شاد قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد