خواص روغن نعناع - 15 کاربرد و خاصیت اسانس نعناع | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

خواص روغن نعناع - 15 کاربرد و خاصیت اسانس نعناع | پزشکی


روغن نعناع یکی از تطبیق پذیر ترین روغنهای اساسی است. شما می توانید از این روغن مفید به صورتمحلی و داخلی برای برطرف کردن تعدادی از بی قراری های تندرستی از درد عضلات و نشانه ها آلرژی فصلی گرفته تا مسائل گوارشی مصرف نمایید. افزون بر این، روغن نعناع به طور متداول برای زیاد شدن میزان انرژی و خوب شدن تندرستی پوست و هم موی مورد مصرف قرار می‌گیرد.

با توجه به تحقیق انجام ‌شده توسط مرکز تحقیقات دانشگاه تافتس نعناع دارای فعالیت های ضد میکروبی و ضد ویروسی قابل توجهی است. همینطور به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند ، اقدامات ضد توموری را در مطالعات آزمایشگاهی به نمایش می گذارد ، تاثیرات ضد حساسیت و ضد درد را نشان می دهد و به تسکین دستگاه گوارش یاری می کند. با وجود این خصوصیات بی شمار جای تعجب نیست که روغن نعناع به عنوان یکی از باارزش ‌ترین روغنهای الزامی در دنیا به شمار می رود.

روغن نعناع چیست؟

نعناع یک نوع ترکیبی از نعناع و نعناع آبی (Mentha aquatica) است. روغن ‌های الزامی، توسط CO2 یا استخراج سرد قسمت‌های هوایی تازه گیاه گلدار جمع‌ آوری می‌ شوند. مؤثرترین عناصر شامل منتول (۵۰-۶۰ درصد) و منتفون (۳۰ تا ۳۰ درصد) است.

گونه های نعناع:

شما می توانید نعناع را به چندین شکل ، از جمله روغن الزامی نعناع ، برگ های نعناع ، اسپری نعناع و قرص نعناع نمایان کرده و مورد مصرف قرار دهید. منتول فعالترین ماده غذایی نعناع است و به برگ آن تاثیرات تثبیت کننده و انرژی قسمت می دهد. روغن منتول به علت دارا بودن خصوصیات سودمند آن هموارهً در بالم ، شامپو و دیگر محصولات جسم مورد مصرف قرار می گیرد.

تاریخچه

نه تنها روغن نعناع یکی از قدیمی‌ ترین گیاهان اروپایی است که برای مصارف دکتری به کار می‌ رود، بلکه بعضی از گزارش‌های تاریخی استفاده آن را به طب سنتی چینی و ژاپنی وابسته می دانند. خیلیی از مصارف روغن نعناع به ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد و در چندین هرم مصر یافت شده‌است.

امروزه روغن نعناع به علت خصوصیات ضد تهوع و تاثیرات تسکین دهنده بر روی معده و روده بزرگ نیز پیشنهاد می شود. یکی دیگر از اثرات اهمیتمند روغن نعناع تأثیرات خنک کننده آن است و به منظور تسکین درد عضلات زمان مصرفمحلی نیز سودمند است. افزون بر این ، روغن الزامی نعناع فایده ضد میکروبی را به نمایش می گذارد ، به همین علت می توانید از آن برای مقاومت با عفونت ها و حتی تازه کردن نفس تان مصرف نمایید. استثنائی است، نه؟

۱۵ استفاده و فایده روغن نعناع

بعضی از باارزش ترین کاربردها و خاصیت ها روغن نعناع جملهند از:

  1. درد عضلانی و مفاصل را تسکین دهید

اگر می خواهید بدانید که روغن نعناع برای درد خوب است یا نه؟ پاسخ این سوال مثبت است. روغن الزامی نعناع یک داروی ضد درد و آرامش قسمت عضلات است. همینطور دارای تاثیرات خنک کننده ، تثبیت کننده و ضد اسپاسم است. روغن نعناع به ویژه در کم شدن سردرد تنشی هنظیر یک استامینوفن اثربخش است.

یک مطالعه نشان می دهد که روغن نعناع ای که به صورتمحلی اعمال می شود دارای مزایای تسکین درد وابسته با سندرم درد میوفاسیال است. پژوهشگران گرفتنند که روغن نعناع ، اکالیپتوس ، منتول ، کپسایسین و دیگر داروهای گیاهی امکان پذیر است سودمند باشد زیرا به عنوان مسکنمحلی عمل می کنند.

برای مصرف روغن نعناع به منظور تسکین درد ، به اندازه است هر روزه ۲ الی ۳ قطره از این روغن را به صورتمحلی در منطقه دردناک قرار دهید و یا ۵ قطره را به همراه یک نمک Epsom به حمام آب گرم اضافه نمایید. ترکیب نعناع با روغن اسطوخودوس نیز راهی عالی برای یاری به آرام کردن جسم و کم شدن درد عضلات است.

  1. مواظبت از سینوس و دیگر مزایای تنفسی

استنشاق روغن نعناع منتشر شده قادراست به تمیز کردن سینوسهای شما یاری کرده و برای گلو درد نیز سودمند است. نعناع به عنوان یک ماده خلط آور عمل می کند و به باز کردن مجاری تنفسی ، پاکسازی مخاط و کم شدن احتقان یاری می کند و یکی از مناسبترین روغن های اساسی برای معالجه سرماخوردگی ، آنفولانزا ، سرفه ، سینوزیت ، آسم ، برونشیت و دیگر تقویت تنفسی است.

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که مواد موجود در روغن نعناع دارای خصوصیات ضد میکروبی ، ضد ویروسی و آنتی اکسیدانی است ، به همین علت قادراست به جنگیدن با عفونت های دستگاه تنفسی یاری کند.

روغن نعناع را با روغن نارگیل و روغن اکالیپتوس آمیخته نمایید تا یک روغن خانگی سودمند درست نمایید. همینطور می توانید ۵ قطره از روغن نعناع را در فضا منتشر نمایید یا ۲ الی ۳ قطره از آن را به صورتمحلی روی پیشانی ، قفسه سینه و پشت گردن خود بمالید.

  1. تسکین آلرژی فصلی

روغن نعناع به شدت در تسکین عضلات مجاری بینی شما اثربخش است و به تمیز کردن کثیفی و گرده از دستگاه تنفسی شما در فصل آلرژی یاری می‌ کند. این روغن به علت خصوصیات برانگیختن کننده ، ضد التهابی و تثبیت کننده یکی از مناسبترین روغن های اساسی برای معالجه آلرژی محسوب می شود.

یک مطالعه آزمایشگاهی که در مجله اروپایی تحقیقات دکتری منتشر شد، نشان داد که منتول تاثیر معالجه ای بالقوه ای را برای معالجه آشفتگیات التهابی مزمن نظیر رینیت آلرژیک ، کولیت و آسم برونشی در این مطالعه نشان داده است.

برای یاری به تسکین نشانه ها آلرژی فصلی، روغن نعناع و اکالیپتوس را در فضای خانه منتشر نمایید و یا ۲ الی ۳ قطره روغن نعناع را به طور هر روزه به شقیقه، سینه و پشت گردن خود بمالید.

  1. زیاد شدن انرژی و خوب شدن عملکرد ورزشی

به عنوان یک جانشین غیر سمی برای آشامیدنی‌ های انرژی زا پرمخاطره، اندکی روغن نعناع به همراه داشته باشید. روغن نعناع قادراست به خوب شدن حافظه و هوشیاری در زمان استنشاق یاری کند و چه شما به فشار اندکی در طول تمرینات هفتگی خود احتیاج دارید و چه برای یک رویداد ورزشی تمرین می‌نمایید، می ‌تواند برای زیاد شدن عملکرد فیزیکی شما مورد مصرف قرار گیرد.

مطالعه‌ای که در ژورنال ابن‌سینا Phytomedicine منتشر شد، تاثیرات نعناع را در عملکرد ورزشی مورد تحقیق قرار داد. ۳۰ دانش ‌آموز پسر سالم به طور تصادفی به گروه ‌های آزمایش و کنترل تقسیم شدند. به آن ‌ها یک دوز غذا از روغن الزامی نعناع داده شد و پارامترهای فیزیولوژیکی و عملکرد آن‌ ها اندازه گیری شد.

برای تثبیت میزان انرژی و خوب شدن غلظت آن با روغن نعناع ، ۱ الی ۲ قطره روغن نعناع را با یک لیوان آب آمیخته کرده و سپس استفاده نمایید ، و یا اینکه ۲-۳ قطره از آن را به صورتمحلی به معابد و پشت گردن خود بمالید.

  1. تسکین سردرد

روغن نعناع قادراست گردش خون را خوب شدن قسمتد ، روده را تسکین داده و عضلات سفت را نیز تسکین دهد. تمام این تقویت قادراست سبب سردردهای تنشی یا میگرن شود و دراین تقویت روغن نعناع یکی از مناسبترین روغن های الزامی برای تسکین سردرد است.

یک آزمایش بالینی از سوی پژوهشگران در کلینیک عصبی در دانشگاه کیل آلمان، نشان داد که ترکیبی از روغن نعناع، روغن اکالیپتوس و اتانول یک تاثیر ضد درد قابل ‌توجه با کم شدن حساسیت به سردرد دارند. زمانی که این روغن ها بر روی پیشانی و شقیقه ها اعمال می شوند ، سبب زیاد شدن عملکرد شناختی می شوند ، و دارای یک تاثیر آرامش عضلانی و ذهنی هستند.

برای مصرف روغن نعناع به عنوان یک معالجه طبیعی سردرد ، فقط ۲ الی ۳ قطره از این روغن را بر روی شقیقه ها، پیشانی و پشت گردن خود بمالید.

  1. خوب شدن نشانه ها سندرم روده برانگیختن پذیر (IBS)

مطالعات حاکی ازآن است که کپسول های روغن نعناع در معالجه طبیعی سندرم روده برانگیختن پذیر (IBS) مؤثر هستند. روغن نعناع ای که برای خوب شدن نشانه ها IBS مصرف می شود، سبب کم شدن اسپاسم در روده می شود ، ماهیچه های روده شما را آرام می کند و قادراست به کم شدن نفخ و گاز یاری کند.

برای یاری به تسکین نشانه ها IBS ،تلاش نمایید ۱ الی ۲ قطره روغن نعناع را داخل یک لیوان آب حل کرده و سپس استفاده نمایید. همینطور می توانید ۲-۳ قطرهمحلی روی شکم تان بمالید.

  1. تنفس تازه و پشتیبانی از تندرستی دهان و دندان

بیش از هزار سال است که برای تنفس تازه از نعناع مصرف می شود. احتمالا علت این کاربرد، اثر نعناع در از بین بردن باکتری ها و قارچ هایی است که منجربه عفونت می شوند. و یک مطالعه آزمایشگاهی که در ژورنال دندان‌ دکتری اروپا منتشر شد، نشان داد که روغن نعناع (به همراه روغن درخت چای و روغن آویشن) دارای فعالیت ضد میکروبی علیه پاتوژن های دهان از جمله استافیلوکوکوس اورئوس ، انتروکوکوس فکالیس ، اشریشیا کلی و کاندیدا آلبیکانس هستند.

برای تثبیت تندرستی دهان و خوشبو کردن نفس ،تلاش نمایید از خمیردندان جوش شیرین خانگی مصرف نمایید. همینطور می توانید یک قطره روغن نعناع را به خمیر دندان خریداری شده خود اضافه نمایید یا قبل از آشامیدن یک لیوان آب قطره ای از آن را زیر زبان تان اضافه نمایید.

  1. تثبیتپرورش مو و کم شدن شوره سر

خیلیی از مردم می پرسند که “مصرف روغن نعناع چه اثری بر روی موهای ما دارد؟” حقیقت این است که روغن نعناع در خیلیی از محصولات مواظبت از مو به کار می ‌رود، چون می‌ تواند به طور طبیعی موهای ضرر‌ دیده را تثبیت کند. روغن نعناع می ‌تواند به عنوان یک معالجه طبیعی برای موهای کم ‌پشت به کار رفته و به برانگیختن پوست سر نیز یاری می ‌کند.

به علاوه ، منتول یک ماده ضد عفونی کننده قدرتمند است ، درنتیجه قادراست به از بین بردن میکروب هایی که امکان پذیر است در موهای شما ایجاد شوند ، یاری کند. منتول حتی در شامپو ضد شوره هم مصرف می شود.

برای مصرف روغن نعناع مو برای تثبیتپرورش و غذا مو ، به اندازه است ۲ الی ۳ قطره نعناع را به شامپو و نرم کننده خود اضافه نمایید. شما هم چنین می ‌توانید با اضافه کردن ۵ تا ۱۰ قطره روغن به یک بطری اسپری پر از آب یک اسپری روغن نعناع درست نمایید و یا به سادگی ۲ الی ۳ قطره روغن نعناع را روی پوست سر خود بریزید و ماساژ دهید.

  1. برطرف کردن خارش

تحقیقات نشان می دهد که محتوای منتول موجود در روغن نعناع سبب پیشگیری از خارش می شود.

در یک کارآزمایی بالینی شامل ۹۶ زن باردار که به طور تصادفی انتخاب شده بودند ، شناسایی داده شد که نعناع قادر به خوب شدن نشانه ها خارش است. برای این مطالعه ، خانم ها دو بار در روز به مدت دو هفته ترکیبی از روغن نعناع و روغن کنجد یا دارونما مصرف کردند. پژوهشگران گرفتنند که شدت خارش در گروه معالجه شده با روغن نعناع نسبت به گروه دارونما اختلاف آماری معنی داری نشان می دهد.

برای یاری به تسکین خارش با نعناع ، به اندازه است ۲ الی ۳ قطره روغن نعناع را به صورتمحلی بر روی منطقه خارش دار بمالید و یا ۵ الی ۱۰ قطره از آن را به یک وان آب گرم اضافه نمایید. اگر می خواهید از نعناع بر روی پوستی حساس مصرف ‌نمایید، قبل از مصرفمحلی آن را با میزان برابر روغن حامل ترکیب نمایید. برای تسکین خارش همینطور می توانید روغن نعناع را با روغن اسطوخودوس ترکیب نمایید ، زیرا اسطوخودوس دارای خصوصیات تسکین دهنده است.

  1. یاری به دفع حشرات

برخلاف ما انسآنان ، تعدادی از مخلوقات کوچک از جمله مورچه ها ، عنکبوت ها ، سوسک ها ، پشه ها ، موش ها و احتمالاً حتی شپش ها از بوی روغن نعناع متنفر هستند. مروری بر مقالات دفع حشرات که ژورنال مالاریا منتشر شده است ، نشان می دهد که زیادترین روغن های الزامی مورد مصرف در دفع حشرات شامل نعناع ، لیموترش ، گرانیول ، کاج ، سدر ، آویشن و میخک هستند.

یک مطالعه دیگر نشان داد که فقط ۰.۱ میلی ‌لیتر از روغن نعناع ای که بر روی بازوها اعمال شده ‌بود، به ۱۵۰ دقیقه حفاظت کامل در مقابل پشه‌ ها منجر شد.

  1. کم شدن وضعیت تهوع

زمانی ۳۴ مریض بعد از عمل جراحی قلب گرفتار وضعیت تهوع بعد از عمل شدند و از روغن نعناع منتشر شده در فضا استنشاق کردند، مقدار تهوع آنان نسبت به قبل از استنشاق نعناع فرق معنی داری داشت. از بیماران خواسته شد که احساس تهوع را در مقیاس ۰ تا ۵ ارزیابی کنند و به آن امتیاز ای بین ۰ تا ۵ بدهند. میانگین امتیاز از ۳.۲۹ قبل از استنشاق روغن نعناع ، به ۴۴/۱ پس از مصرف روغن نعناع رسید.

برای خلاص شدن از شر وضعیت تهوع ، به اندازه است روغن نعناع را بطور مستقیم از بطری استنشاق نمایید ، یک قطره روغن نعناع را به یک لیوان آب اضافه کرده و استفاده نمایید و یا ۱ الی ۲ قطره از آن را به پشت گوش تان بمالید.

  1. خوب شدن نشانه ها کولیک

تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد روغن نعناع قادراست به عنوان یک معالجه طبیعی کولیک سودمند باشد. طبق یک مطالعه منتشر شده ، مصرف روغن نعناع به اندازه دارویی که برای معالجه کولیک بچه ها مصرف می شود ، اثربخش است. پژوهشگران گرفتنند که میانگین وقت گریه در میان نوزادان مبتلا به کولیک از ۱۹۲ دقیقه به ۱۱۱ دقیقه در روز رسیده ‌است. این دارویی است که برای تسکین گاز ، نفخ و ناراحتی معده مصرف می شود. لطفا قبل از مصرف روغن نعناع برای نوزاد، حتما با دکتر مشورت نمایید.

  1. تثبیت تندرستی پوست

روغن نعناع زمان مصرفمحلی روی پوست دارای فایده آرام قسمت ، نرم کننده ، تسکین دهنده و ضد التهاب است. همینطور این روغن سودمند دارای فایده ضد عفونی کننده و ضد میکروبی نیز می باشد.

برای خوب شدن تندرستی پوست خود و مصرف روغن نعناع به عنوان داروی خانگی برای آکنه ، ۲ الی ۳ قطره نعناع را با روغن الزامی اسطوخودوس با مقادیر برابر آمیخته نمایید و ترکیب آن را به صورتمحلی در بخش ضرر دیده قرار دهید.

  1. تسکین پوست آفتاب سوخته

روغن نعناع قادراست پوست آفتاب سوخته را آبرسانی کند و درد دراثر آفتاب سوختگی را تسکین دهد. همینطور قادراست برای پیشگیری از آفتاب سوختگی نیز مصرف شود. یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که روغن نعناع دارای SPF (عاملمراقبت در برابر آفتاب) زیادتر از دیگر روغن های اساسی از جمله اسطوخودوس ، اکالیپتوس ، درخت چای و روغن گل سرخ اثرگذار است.

برای یاری به التیام قسمتیدن پوست خود بعد از قرار گرفتن دربرابر آفتاب و یاری بهمراقبت از پوست در برابر آفتاب سوختگی، ۲ الی ۳ قطره روغن نعناع را با یک قاشق چای خوری روغن نارگیل آمیخته کرده و مستقیماً روی پوست خود بمالید.

  1. فاکتور بالقوه ضد سرطان

اگرچه تحقیقات زیادتری در این زمینه مورد احتیاج است ، اما بعضی مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که نعناع امکان پذیر است به عنوان یک ماده ضد سرطان سودمند باشد. یک مطالعه از این دست نشان داد که مواد منتول با القای مرگ سلولی و مرتب کردن فرآیندهای سلولی،پرورش سرطان پروستات را مهار می کند.

اقدامات احتیاطی و تاثیرات جانبی روغن نعناع

درست است که نعناع و روغن نعناع یک معالجه سودمند و اثربخش است اما بعضی هشدارهای مربوط به نعناع وجود دارد که بایست آن ها را رعایت نمایید. آیا روغن نعناع می ‌تواند به شما صدمه بزند؟ وقتی که به طور خوب مورد مصرف قرار می‌ گیرد، ایمن تلقی می‌ شود.

اگر می خواهید از روغن نعناع بر روی پوست حساس مصرف نمایید ، همیشه ابتدا آن را با یک روغن حامل (نظیر روغن نارگیل) رقیق نمایید. اگر به تازگی از روغن نعناع مصرف نمایید ، ایده مناسبی است که قبل از مصرف این روغن روی سطوح بزرگتر ، روی بخش کوچکی از پوست آن امتحان نمایید.

مصرف روغن نعناع روی صورت یا سینه نوزادان یا خردسالان پیشنهاد نمی شود، زیرا این امر قادراست سبب سوزش پوستی شود. همینطور شواهدی به اندازه برای پیشنهاد استفاده روغن نعناع برای خانم های که باردار یا شیرده هستند وجود ندارد.

آیا روغن نعناع برای آشامیدن خوب است؟ بله ، اما فقط در مقادیر اندک!

گفته می شود ، استفاده مقادیر بیش از اندازه روغن به صورت غذا قادراست سمی باشد ، درنتیجه به یاد داشته باشید که تمام آنچه شما احتیاج دارید ۱-۲ قطره در هر بار مصرف است. استفاده آن امکان پذیر است برای عده ای پیامد جانبی داشته باشد که شامل سوزش سر دل ، گرگرفتگی ، زخم دهان و سردرد است.

نعناع زمان مصرف هموقت با آهن قادراست جذب آهن را کم شدن دهد. اگر از مکمل های آهن و روغن نعناع مصرف می نمایید ، حداقل سه ساعت بین این دو بگذارید.


نظر های خودتون را برای دانلود آهنگ شاد قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد