ارتباط بین نمک و فشارخون بالا چگونه است؟ | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

ارتباط بین نمک و فشارخون بالا چگونه است؟ | پزشکی


اگرچه رابطه بین استفاده نمک و فشار خون بالا نمایان است اما مکانیسم اصلی آن، چندان روشن نیست.

یک مطالعه جدید روی موشها نشان می‌دهد که استفاده نمک بیشتر در زیاد مدت، مانع کار مدارهای مغزی می‌شود که بطور متداول، فشار خون بالا را کنترل می‌کنند.

این پژوهشگران که به ریاست چالرز بورکه، استاد دانشکده دکتری دانشگاه مک گیل در کانادا فعالیت می‌کردند یافته‌های خودشان را در مجله نورون منتشر کردند.

همینطور بخوانید: پیامد نمک

به گفته ساوقت بهداشت جهانی(WHO)، استفاده بالای سدیم که در رژیم خوراکی ما، غالبا از نمک (کلرید سدیم) بدست می‌آید قادراست ریسک فشار خون بالا را در شخص زیاد شدن دهد که به نوبه خود سبب زیاد شدن ریسک حمله قلبی یا سکته مغزی می‌شود.

به همین علت، WHO پیشنهاد می‌کند که بزرگسالان، استفاده نمک خود را به ۵ گرم در روز (۲۰۰ میلی گرم سدیم) ممحدوده کنند و زیادتر از این میزان، استفاده نکنند. پتاسیم پایین نیز قادراست ریسک فشار خون بالا را زیاد شدن دهد.


در حال حاضر، خیلیی از خوراکی ها شامل سدیم هستند، بدون آنکه به آنان اضافه شده باشد. بعنوان مثال شیر و خامه در هر ۱۰۰ گرم شامل محدوده ۵۰ میلی گرم سدیم و تخم مرغ در هر ۱۰۰ گرم شامل محدوده ۸۰ میلی گرم سدیم می‌باشد.

به این میزان، خوراکی هایی که استفاده می‌کنیم و شامل نمک افزوده هستند را نیز اضافه نمایید. می‌بینید که میزان استفاده هر روزه، خیلی بیشتر می‌شود.

بعنوان مثال، هر ۱۰۰ گرم نان شامل ۲۵۰ میلی گرم سدیم، هر ۱۰۰ گرم گوشت فراوری شده نظیر بیکن محدوده ۱۵۰۰ میلی گرم سدیم و تنقلاتی نظیر پفک پنیری و ذرت بوداده در هر ۱۰۰ گرم شامل ۱۵۰۰ میلی گرم سدیم هستند. هر ۱۰۰ گرم عصاره گوشت و مرغ نیز محدوده ۲۰۰۰۰ میلی گرم سدیم دارد.

استفاده نمک بیشتر در دراز مدت، سبب از کار افتادن مدارهای مغزی می‌شود که جلوی زیاد شدن فشار خون را می‌گیرند.


پروفسور بورکه، که مسئولیت تحقیق در موسسه تحقیقات مرکز بهداشت دانشگاه مک گیل را نیز بر پیمانه دارد، توضیح می‌دهد که با زیاد شدن نمک استفادهی موشها، چه اتفاقی برای آنان افتاد: متوجه شدیم که یک دوره استفاده نمک بیشتر در موشها سبب تغییر بیوشیمیایی در سلولهای عصبی می‌شود که “وازوپرسین” را در گردش خون سیستمیک منتشر می‌کنند.

این تغییر که شامل یک مولکول نوروتروفیک به نام BDNF (فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز) است، مانع مهار این سلولهای عصبی ویژه توسط سلولهای دیگر می‌شود.

زمانیکه استفاده نمک، بیشتر نیست یک مدار مغزی که مقدار فشار شریانی را شناسایی می‌دهد، سلولهای عصبیVP را مهار یا متوقف می‌کند و جلوی ترشح مواد شیمیایی که فشار خون را بالا می‌برند، می‌گیرد.

زمانیکه استفاده نمک در درازمدت، بیشتر باشد این مدار کنترل را از کار می‌اندازد و به سلولهای عصبی VP اجازه می‌دهد مواد شیمیایی ترشح کنند که سبب زیاد شدن فشار خون می‌شود.


پژوهشگران این مطالعه خاطر نشان می‌کنند که اگرچه این یافته‌ها، قسمت باارزشی از معمای اینکه چطور نمک، فشار خون را زیاد شدن می‌دهد، حل می‌کند اما سوالات بیشتری وجود دارد که جواب داده نشده است.

بعنوان مثال آیا چنین مکانیسم مشابهی در انسان نیز وجود دارد؟ و اگر چنین است، چگونه امکان پذیر است این مکانیسم را برعکس کرد و اهداف معالجه چه چیزی خواهد بود؟

در این میان، پروفسور بورکه می‌گوید که ممحدوده کردن نمک در رژیم خوراکی، هنوز هم الزامی است.

همینطور بخوانید: خصوصیات نمک اپسوم

نکاتی برای کم شدن نمک در رژیم خوراکی

فقط اندکی توجه زیادتر به مواد خوراکی که می‌خریم و خوراکی که در رستوران می‌خوریم قادراست به ما یاری کند که استفاده نمک‌مان را بدون آنکه به یک مشکل تبدیل شود، کم شدن دهیم. در زیر چند راهنمایی آورده ایم:

  • ــ سبزیجات تازه یا یخ زده بدون سس بخرید.
  • ــ اگر سبزیجات کنسروی می‌خرید، گونه هایی را انتخاب نمایید که “بدون نمک افزوده” باشند.
  • ــ مرغ، ماهی و گوشت بدون چربی تازه را بجای گونه های کنسروی یا فراوری شده بخرید.
  • ــ زمان خرید گوشت یا ماهی تحقیق نمایید که هیچ ماده شور یا محلول نمکی به آن اضافه نشده باشد.
  • ــ سس‌ها، مواد و محصولات خوراکی فوری از جمله ماکارونی مهیا و برنج مزه دار را ممحدوده نمایید.
  • ــ برچسب حقایق غذا‌ای را تحقیق نمایید و آنانیی که شامل مقادیر کمتری نمک یا سدیم هستند، انتخاب نمایید.
  • ــ زمانی بیرون از خانه خوراکی می‌خورید، از قبل برنامه ریزی نمایید و به رستوران‌هایی بروید که مقادیر نمک یا سدیم را در منو ذکر کرده‌اند.
  • ــ قبل از خرید مواد خوراکی در یک رستوران زنجیره‌ای یا یک رستوران فست فود، بطور آنلاین اطلاعات غذا‌ای را تحقیق نمایید.
  • ــ از رستوران بخواهید که به خوراکی ی شما، نمک اضافه نکند.

بودجه این مطالعه از موسسه تحقیقات بهداشتی کانادا و موسسه ملی بهداشت تامین شد.

همینطور بخوانید: نمک دریایی چیست؟

در همین حال Medical News Today به تازگی گزارش داده که آشامیدن هر روزه یک لیوان آب چغندر، فشار خون بالا را کم شدن می‌دهد. آب چغندر شامل میزان بیشتری نیترات معدنی است که در بدن، به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود و رگهای خونی را شل و گشاد می‌کند.


نظر های خودتون را برای دانلود آهنگ شاد قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد