علت سرد شدن پاها چیست؟+ درمان های خانگی سردی پا | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

علت سرد شدن پاها چیست؟+ درمان های خانگی سردی پا | پزشکی


تجربه پاهای سرد از وقتی به وقت دیگر متداول و طبیعی است. تغییرات دما و همینطور تغییر در تندرستی و انتخاب روش زندگی، برخی از رایج ترین دلیل های پای سرد است و مرتب کردن این فاکتور های همواره به کم شدن نشانه ها یاری می کند.

در این مقاله،تلاش می کنیم بعضی از دلایل دکتری پاهای سرد را تحقیق کنیم. همینطور معالجه های خانگی را برای گرم کردن پاها و حس راحتی لیست می کنیم.

دلیل سرد شدن پاها چیست؟

علت ها متفاوتی برای پاهای سرد وجود دارد، از دمای زمستان تا گردش خون و آشفتگیات عصبی. علت ها پاهای سرد جملهند از:

دماهای سرد:

سرد شدن پاها در دماهای سرد متداول است. با این حال، تجربه دارا بودن پاهای سرد در درجه حرارت طبیعی یا گرم امکان پذیر است علامت ای از یک مسئله دکتری پایه باشد.

پاهای سرد یکی از بازتاب های طبیعی جسم نسبت به دمای سرد است. زمانی که جسم وارد یک منطقه سردتر شود، رگ های خونی در هیکل هایی همانند دست ها و پاها، تنگ می شوند. این موضوع سبب می شود جریان خون به این مناطق کم شدن یابد. همینطور مقدار گرمای جسم را از دست می دهد.

هیکل های پایین قسمت هایی از جسم هستند که دورتر از هیکل های حیاتی قرار دارند، درنتیجه کم شدن جریان خون به این هیکل ها یاری می کند تا گرما و جریان خون در بخش های باارزش جسم حفظ شود. با گذشت وقت این کم شدن جریان خون قادراست سبب کم شدن اکسیژن در بافت ها شود و سبب بروز یک رنگ آبی در آن ها گردد. اگر این تقویت مزمانی باشد همواره بیشتر جدی نیست و جسم قادراست به وضعیت طبیعی خود باز گردد.

بعضی از مردم سندرم رینود دارند. همین امر سبب می شود قرار گرفتن دربرابر دمای سرد و یا فشار بیشتر سبب ممحدوده شدن جریان خون گردد و بنابراین به سرما یا بی حسی انگشتان دست یا پا منجر شود.

استرس یا نگرانی بالا:

قرار گرفتن در وضعیت استرس یا نگرانی بیشتر نیز قادراست به پاهای سرد منجر شود. یکی از جواب های طبیعی جسم به استرس یا تقویت عصبی، پمپاژ آدرنالین به جریان خون است. آدرنالین قادراست رگ های خونی را منقبض کند و همین امر جریان خون به نواحی دور جسم را کم شدن می دهد.

دنیای مدرن پر از موارد استرس زاست اما زیادتر آن ها جسم را در ریسک فوری قرار نمی دهد. درنتیجه جوابمراقبت ی امکان پذیر است زیان آورتر باشد و دستان و پاهای شما را به طور مکرر سرد سازد. کم شدن استرس و فشار قادراست به خوب شدن این تقویت یاری کند.

مسائل جریان خون:

پا و دست ها احساس سردی می کنند، زیرا جریان خون در دماهای سرد ممحدوده می شود.

مسائل مربوط به گردش خون یک دلیل خیلی شایع در پاهای سرد است. شخصی که دارای گردش خون ضعیف است، اکثر در رساندن خون به اندازه به بخش های پایین جسم گرفتار چالش می شود.

گردش خون ضعیف قادراست دلایل متفاوتی داشته باشد. نشستن زیاد مدت در پشت میز یکی از این دلایل است. سیگار کشیدن نیز قادراست رسیدن خون به هر منطقه از جسم را سختتر سازد. درنتیجه مردمی که سیگار می کشند امکان پذیر است زیادتر از دیگرین دربرابر پاهای سرد قرار داشته باشند.

کلسترول بالا قادراست به پلاک هایی که در داخل شریان ها شکل می گیرد منجر شود. همین امر قادراست گردش خون به پاها را کم شدن دهد. بعضی از مریضی های قلبی نیز می توانند سبب ایجاد پاهای سرد شوند، درنتیجه شخص بایست با دکتر خود در مورد هر نوع مسائل قلبی موجود یا فاکتور های ریسک صحبت کند.

معالجه های خانگی پاهای سرد

کم خونی:

کم خونی وقتی رخ می دهد که شخص گلبول های قرمز طبیعی اندکی در جسم خود داشته باشد. این موضوع قادراست به دلیل خیلیی از فاکتور های، از جمله فقدان آهن، ویتامین B12، یا فولات، یا مریضی مزمن کلیه باشد.

موارد کم خونی متوسط تا شدید امکان پذیر است سبب ایجاد پاهای سرد شود. کم خونی همواره به تغییرات در رژیم خوراکی و مکمل ها جواب می دهد.

مناسبتر است شناسایی کم خونی را به دکتر واگذار نمایید و پیشنهاد های معالجه ای را دنبال نمایید.

دیابت:

مردمی که مبتلا به دیابت هستند زیادتر از دیگرین دربرابر مسائل گردش خون همانند پاها و دست های سرد قرار دارند. وجود میزان بالای قند قادراست به تنگ تر شدن شریان ها و کم شدن منشا خونی به بافت ها منجر گردد.

در بعضی از مردم دیابت قادراست به نروپاتی محیطی دیابت منجر شود که شکلی از ضرر عصبی است. ضرر عصبی دیابتی همواره در مردمی رخ می دهد که برای بازه وقتی زیاد مدت میزان قند خون خود را کنترل نکرده اند. دیگر علامت های اسیب عصبی دیابتی در برگیرنده حس سوزن سوزن شدن، بی حسی، درد سوزناک در پاهاست.

آشفتگیات عصبی:

دیگر آشفتگیات عصبی نیز امکان پذیر است سبب سرد شدن پاها شود. ضرر عصبی امکان پذیر است به دلیل ضرر نظیر یخ زدگی شدید باشد، یا امکان پذیر است به دلیل یک وضعیت دکتری اصلی ایجاد گردد.

نوروپاتی محیطی امکان پذیر است به دلیل مریضی کبد یا کلیه، عفونت یا ژنتیک باشد. همواره نشانه ها دیگر نظیر بیخوابی و سوزن شدن را ایجاد می کند. معالجه نشانه ها نظیر سرد شدن پاها قادراست به شخص یاری کند تا ناراحتی موجود را کم شدن دهد.

کم کاری تیروئید:

کم کاری تیروئید دراثر غده تیروئید ضعیف است که میزان هورمون تیروئید کمتری تولید می کند که اثر منفی بر متابولیسم جسم دارد.

متابولیسم جسم بر گردش خون، ضربان قلب و درجه حرارت جسم تأثیر می گذارد، درنتیجه هر چیزی که بر عملکرد تیروئید تأثیر می گذارد و سبب کم کاری تیروئید می شود به پاهای سرد می انجامد.

مردم مبتلا به کم کاری تیروئید امکان پذیر است نسبت به سرما زیادتر حساس باشند و امکان پذیر است نشانه ها دیگری نظیر خستگی، زیاد شدن وزن و مسائل حافظه را تجربه نمایند.

نوروپاتی محیطی چیست؟

نوروپاتی محیطی قادراست سبب ایجاد حس سوزش، بی حسی و از دست دادن توانایی درک گرما و یا سرما شود.

پاهای سرد و معالجه آن

معالجه های خانگی سرد شدن پاها

کار کردن به طور مستقیم با یک دکتر برای شناسایی هر دلیل زمینه ای از پاهای سرد، مناسبترین راه برای پیشگیری از ایجاد نشانه ها است.

با این حال، خیلیی از معالجه های خانگی می توانند به گرم کردن پا و حفظ راحتی شخص یاری کنند.

حرکت:

حرکات منظم، امکان پذیر است برای معالجه پاهای سرد سودمند باشد. این موضوع اگرچه به دید ساده می رسد اما بالا بردن و حرکت دادن یکی از ساده ترین راه ها برای گرم کردن جسم و یاری به جریان خون در پاهاست.

مردمی که ساعت های زیاد پشت میز می نشینند بایست این حرکات را انجام دهد.

جوراب:

مصرف جوراب خوب و گرم برای مردمی که پاهای سر دارند خیلی باارزش است. وقتیکه داخل منزل هستید می توانید از این جوراب ها مصرف نمایید.

حمام پا:

یکی از سریع ترین شیوه ها برای خوب شدن پاهای سرد قرار دادن آن ها در آب گرم است. وان را با آب گرم پر نمایید و پاهای خود را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در آن شناور سازید. این موضوع قبل از خواب خیلی سودمند خواهد بود.مردمی که ضرر عصبی دیابتی دارند بایست از آب داغ در پاهای خود پیشگیری نمایند.

مصرف پد گرم یا بطری آب داغ:

مردمی که به دلیل پای سرد نمی توانند به خواب بروند، می توانند از پد گرما یا بطری آب گرم زیر پای خود مصرف کنند.


چه وقتی به دکتر رجوع کنیم؟

اگرچه دارا بودن پاهای سرد به طور گاه به گاه طبیعی است، اما مواردی وجود دارد که امکان پذیر است ضروری باشد با رجوع به دکتر از آن اعتماد حاصل نمایید. هر کسی که به طور مرتب یا بدون هیچ علتی پاهایش سرد می شود، بایست با دکتر خود در مورد دلایل احتمالی صحبت کند. اگر پاهای سرد با علامت های زیر همراه بود حتما با یک دکتر مشورت نمایید:

  • کم شدن وزن یا زیاد شدن وزن
  • تب
  • درد مفاصل قابل توجه
  • زخم ها بر روی انگشتان یا انگشتان پا که برای مدت زیاد احتیاج به معالجه دارند
  • تغییرات پوستی نظیر بثورات یا پوست ضخیم

اگر پا احساس سردی درونی داشته باشد، اما با احساس پوست این سرما احساس نشود، بایست به دکتر رجوع نمایید.

نتیجه گیری:

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم سردی پاها به طور گاه به گاه طبیعی است اگر علامت های مداومی داشتید به دکتر رجوع نمایید. معالجه دلایل زمینه ای قادراست احساس مناسبتری ایجاد کند.


نظر های خودتون را برای دانلود آهنگ شاد قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد