روغن کانولا: خوب یا بد؟ خواص و مضرات روغن کانولا | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

روغن کانولا: خوب یا بد؟ خواص و مضرات روغن کانولا | پزشکی


چربی های موجود در رژیم خوراکی خیلی باارزش هستند؛ بدون چربی های مناسب، جسم نقادراست به درستی عمل کند با این حال… در مورد تاثیرات بهداشتی متفاوت چربی ها و روغن ها سردرگمی هایی وجود دارد.

روغن پخت و پزی که به عنوان یک انتخاب سالم به بازار عرضه می شود، روغن کانولا است. این روغن دارای میزان بیشتری چربی اشباع شده و میزان اندکی چربی اشباع نشده، از جمله اسیدهای چرب امگا ۳ است.

تولید کنندگان آن را “سالم ترین روغن پخت و پز جهان” ندلگرمیه اند – گرچه برخی از کارشناسان مخالف هستند.

این مقاله نگاه عمیقی به روغن کانولا و نحوه اثر آن بر تندرستی شما دارد.

روغن کانولا چیست؟

در ایام قدیم، روغنی که روغن کلزا ندلگرمیه می شد اکثر برای اهداف صنعتی مصرف می گردید.

تولید آن ارزان بود، اما مردم نمی توانستند آن را میل کنند، زیرا شامل مواد ناشایست زیر بود:

  • اسید اوریکیک: یک اسید چرب است که سبب ضرر به قلب می شود (در بعضی از مطالعات بر روی موش ها دیده شده است).
  • گلوکوزینولات: مواد تلخی که مزه روغن را بد می کند.

یک گروه از دانشمندان کانادایی می خواستند روغن کلزا را به روغن غذا تبدیل کنند، درنتیجه آنان از روش های اصلاح نژادی برای ایجاد “دانه هایی” مصرف کردند که کمتر شامل این مواد زیان آور و تلخ بود.

به این ترتیب کانولا متولد شد… اما “کانولا” اصطلاح بازاریابی است. این اسم از اسم روغن کانادایی گرفته شده است(برخی باور دارند آن را برای روغن کانادایی، با اسید کم به این اسم نامگذاری کرده اند).

کانولا در واقع گیاه منحصر به شخصی نیست. این نام فقط نامی دیگر برای کلزا است.

امروزه، محدوده ۹۰ درصد از محصولات کلزا در جهان به صورت ژنتیکی اصلاح شده است.

حرف آخر: روغن کانولا از کلزا استخراج شده است که دارای مواد ناشایست کمتری است. زیادتر محصولات گیاه کلزا در دنیا به صورت ژنتیکی تغییر یافته است.

مقاله مرتبط: مناسبترین روغن ها برای پخت و پز

شیوه آماده روغن کانولا:

مطمئنا فرایند آماده روغن کانولا شبیه فرآیندهای ساده ای که برای ساخت دیگر روغن ها/چربی های دوست داشتنی نظیر کره، روغن زیتون یا روغن نارگیل مصرف می شود، نیست.

این واقعیت که این روغن دربرابر حرارت بیشتر قرار می گیرد یکی از علامت های ریسک در تندرستی این روغن است. این روغن دارای چربی های اشباع نشده است که خیلی حساس به گرما هستند و به راحتی اکسید می شوند.

برای استخراج روغن از دانه ها از یک حلال سمی به نام هگزان مصرف می شود. مقادیر اندکی از هگزان در روغن های پخت و پز یافت می شود.

در طول این فرآیند تولید غیر طبیعی، میزانی از روغن ها ضرر می بینند. نمیتوانید بگویید چون روغن دئودورانت دارد، بو را از بین میبرد.

در یک مطالعه، روغنهای کانولا و سویا که در قفسه های فروشگاه ها در ایالات متحده یافت می شوند، تحقیق شدند. آنان گرفتنند که ۰.۵۶٪ تا ۴.۲٪ از اسید های چرب در آنان ترانس چربی سمی هستند.

متاسفانه این مطلب بر روی برچسب ذکر نشده است.

چربی های ترانس غیرطبیعی استثنائی زیان آور هستند و منجر به خیلیی از مریضی های جدی، به ویژه مریضی های قلبی… بزرگترین قاتل در جهان، می شوند.

با این حال، به یاد داشته باشید روغن کانولا ارگانیک و تحت فشار سرد تحت این تقویت آماده نشده اند و شامل این حجم چربی های اکسید شده یا چربی های ترانس نیستند.

متاسفانه بیشتر روغن های کانولا یا کلزا با شیوه پردازش صنعتی ساخته می شوند.

حرف آخر: روغن کانولا با شیوه پردازشی خیلی غیر طبیعی ساخته شده است که شامل گرما، دئودورانت و محلول سمی هگزان است. میزان بیشتری چربی ترانس در طول این فرایند شکل می گیرد.

مواد غذایی روغن کانولا

روغن کانولا نظیر دیگر روغن های تصفیه شده دارای مواد غذایی الزامی اندکی می باشد.

با این حال، شامل میزان اندکی از ویتامین های محلول در چربی E و K می باشد.

ترکیب اسید چرب روغن کانولا:

  • چربی اشباع شده: ۷٪.
  • چربی غیر اشباع: ۶۳٪.
  • چربی دارای حلقه های اشباع نشده: ۲۸٪ (با امگا ۶ و امگا ۳ در نسبت ۲:۱)

به دلیل داشته باشید که ارقام و نسبت دقیق می توانند بین دسته های متفاوت مختلف باشند. با توجه به منطق متعارف، چربی اشباع شده بد است و چربی های اشباع نشده مناسب است، درنتیجه با توجه به این مشکل ترکیب اسید چرب خیلی عالی است.

با این حال… چند مطلب بایست در اینجا ذکر شود:

اگر چه چربی اشباع شده در گذشته زیان آور بوده است، مطالعات اخیر نشان داده اند که این چربی هیچ رابطهی با مریضی قلبی ندارد.

درنتیجه، چربی اشباع شده کم چرب روغن کلزا کاملا نامربوط به موضوع است، اگرچه این مشکل به عنوان یکی از شعارهای بازاریابی مصرف می شود.

روغن کانولا همینطور دارای چربی های غیراشباع است که سالم هستند. این چربی ها به میزان بیشتر در روغن زیتون یافت می شوند.

می رسیم به چربی دارای حلقه های اشباع نشده… داستان جالب می شود.

درست است که روغن کلزا شامل مقادیرمناسب چربی های امگا ۶ و امگا ۳ است.

با این حال، در دید داشته باشید که اگرچه ما چربی های غیر اشباع احتیاج داریم، اما بیشتر به آن ها احتیاج نداریم.

میل کردن میزان بیشتری روغن کنولا سبب زیاد شدن چربی های غیر اشباع شده به سطوح غیر طبیعی می شود.

این اسید های چرب در غشای سلولی گنجانده شده و آماده به اکسیداسیون هستند و می توانند سبب بازتاب های زنجیره ای رادیکال آزاد و ضرر به مولکول های باارزشی نظیر پروتئین ها و DNA شوند.

همینطور امگا ۳ در روغن کلزا ALA (اسید لینولنیک آلفا) است.

ALA شکل گیاهی امگا-۳ است که تا وقتی که به فرمهای حیوانی – EPA و DHA تبدیل نشده باشد بی خاصیت است.

مطالعات متعددی نشان می دهد که انسان در تبدیل ALA به EPA و DHA ناکارآمد است، درنتیجه میزان بیشتر امگا ۳ در روغن کانولا هیچ اهمیتی ندارد.

همینطور در دید داشته باشید در طول فرایند تولید، خیلیی از این چربی های چرب غیر اشباع “دوست قلب” فاسد شده و قسمت عظیمی از آن ها به چربی های ترانس تبدیل شده اند!

اگر منشا مناسبی از امگا ۳ می خواهید، یک یا دو بار در هفته ماهی چرب یا مکمل شامل روغن ماهی میل کنید.

حرف آخر: اگر چه کانولا شامل چربی های اشباع نشده است، قسمت بزرگی از آنان فاسد شده یا به چربی های ترانس تبدیل شده اند. این روغن دارای چربی اشباع شده به میزان خیلی اندکی است، که واقعا باارزش نیست زیرا چربی اشباع شده بی آسیب است.

روغن کانولا کلسترول را کم شدن می دهد، اما آیا این مشکل باارزش است؟

ما چند آزمایش کنترل شده انجام دادیم که در آن پژوهشگران به مردم روغن کانولا دادند و سپس نشانگرهای خون نظیر کلسترول را تحقیق کردند.

با این حال، این مطالعات خیلی کوتاه مدت هستند (زیاد ترین ۴ ماه است، اما زیادتر آنان ۳-۴ هفته طول می کشد) و برای تعیین تاثیر این روغن بر مریضی قلبی خیلی کوتاه هستند.

مقاله مرتبط: ۸ غذا کم شدن دهنده کلسترول

باارزش است بدانیم که میزان کلسترول یک فاکتور ریسک است و لزوما دلیل مریضی نیست.

برای دانستن اینکه آیا چیزی واقعا از مریضی قلبی پیشگیری می کند، بایست به اندازه گیری مریضی های قلبی بپردازیم و فقط یک نشانگر خون به اندازه نیست.

مطالعات دیگر که چندین سال طول کشید نشان داده است اگرچه روغنهای گیاهی در کوتاه مدت کلسترول را پایین می آورند، اما می توانند در درازمدت ریسک مریضی قلبی را زیاد شدن دهند.

درنتیجه، من تاثیر کلسترول را نظیر تاثیر نمک در دید می گیرم. به احتمال بیشتر استفاده روغن کانولا نیز دارای تاثیرات مضری است که از برتری پایین آوردن کلسترول بدتر است.

این روغن نظیر روغن های گیاهی دیگر بد نیست اما هنوز هم مباحث بیشتری در مورد آن وجود دارد. روغن نباتی و گیاهی به طور کلی ناسالم است. روغن کانولا / کلزا نیز استثنا نیست.

سعی نمایید روغن ارگانیک کانولا یا روغن کانولا تحت فشار سرد آماده نمایید زیرا این روغن چربی اکسید شده و چربی ترانس کمتری دارد و استفاده آن مناسبتر از دیگر روغن ها است.

اما در این صورت میزان بیشتری کالری تولید نمی شود و با این روغن نمی توان پخت و پز انجام داد. همینطور دارای میزان بیشتری چربیهای اشباع نشده است.

روغن کانولا متعارف (که زیادتر مردم استفاده می کنند) دارای مواد غذایی اندکی است، چربی های امگا ۶ اکسید شده بیشتری دارد، چربی های ترانس و اسیدهای چرب امگا ۳ بیشتری دارد که به شکل ناخوبی ایجاد شده اند.

به طور کلی روغن کانولا نظیر دیگر روغن های گیاهی نظیر روغن سویا بد نیست اما باز هم خیلی سالم نیست. مناسبتر است به جای روغن کانولا، روغن زیتون یا روغن نارگیل استفاده نمایید.


نظر های خودتون را برای دانلود آهنگ شاد قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد