برای پاکسازی کبد چه بخوریم؟ 12 خوراکی سم زدایی کبد | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

برای پاکسازی کبد چه بخوریم؟ 12 خوراکی سم زدایی کبد | پزشکی


کبد یکی از اعضای باارزش و الزامی برای تندرستی جسم است.

جسم برای حذف سموم، تجزیه هورمون ها، پاکسازی خون، هضم چربی و ذخیره سازی مواد معدنی و ویتامین های الزامی به کبد احتیاج دارد. افزون بر این، کبد یکی از هیکل های سختکوشکرد در جسم محسوب می شود.

از آنجایی که این روزها تعداد آلاینده ها و سموم در هوا و خوراکی ها زیاد شدن یافته است، جسم برای خلاص شدن از شر آن ها به کبد احتیاج دارد.

در این مقاله قصد داریم در مورد بعضی از عملکردهای باارزش کبد ، عاملهای ریسک برای کبد ناسالم و مناسبترین خوراکی ها برای حفظ تندرستی کبد صحبت کنیم.


عملکرد کبد:
  • تجزیه هورمو ها و داروها
  • حذف گلبول های قرمز قدیمی
  • تولید پروتئین های الزامی
  • مرتب کردن ترکیب خون
  • حذف سموم از جریان خون
  • ذخیره سازی ویتامین A، آهن و مواد معدنی
  • و…

مسائل احتمالی کبد:

برای اینکه کبد بتواند به درستی در جسم کار کند بایست در تقویت بهینه قرار گیرد. متاسفانه زیادتر مردم ارزش دارا بودن یک کبد سالم را به درستی درک نمی کنند. افزون بر این، زیادتر مردم مسائلی همانند سیروز کبدی را نمی شناسند و به آن توجهی نمی کنند.

سیروز کبدی دراثر الکل،یک مریضی حاد و جدی است اما الکل تنها دلیل ایجاد این مریضی نیست.

مریضی های کبدی امکان پذیر است از موارد دیگری همانند سوء غذا مزمن، داروهای ویژه، قرار گرفتن دربرابر مواد شیمیایی، میل کردن خوراکی های خام دریایی یا استفاده تنباکو نشئت گرفته باشد. بر اساس گفته کارشناسان موارد زیر قادراست به کبد ضرر وارد کند:

  • شکر: همه ی قندهای ساده که در خوراکی های گریزوی شده به وفور یافت می شود سبب ضرر رساندن به کبد می شوند.
  • مکمل های گیاهی: بعضی از مکمل های گیاهی اگر با احتیاط و مشورت با کارشناس استفاده نشوند امکان پذیر است برای کبد زیان آور باشند.
  • نوشابه: نوشابه قادراست ریسک پیشرفت مریضی های کبدی را زیاد شدن دهد.
  • استامینوفن: استفاده بیشتر این دارو به کبد اسیب وارد می کند.
  • چربی های ترانس: چربی های ترانس برای کبد زیان آور هستند.
  • استفاده بیش از اندازه الکل: مناسبتر است استفاده الکل تا حد امکان پذیر ممحدوده شود

۱۲ خوراکی ی سودمند برای پاکسازی کبد

مناسب حالا که ارزش کبد را می دانید مناسبتر است با خوراکی هایی آشنا شوید که برای کبد سودمند هستند.

  1. بادام

همانطور که می دانید این ماده منشا پربار از ویتامین E است قادراست در برابر مریضی کبد چرب از بدنمراقبت کند. بادام و دیگر آجیل ها برای تندرستی قلب نیز سودمندند.

  1. موز

موز لبریز از پتاسیم است و همین امر سبب می شود در زیادتر رژیم های خوراکی گنجانده شود. موز به هضم یاری می کند و به کبد یاری می کند سموم را از جسم حذف کند.

  1. بلوبری

بلوبری شامل مواد غذایی(پلی فنول) است که در برابر مریضی کبدی از بدنمراقبت می کند. دیگر مواد خوراکی که پلی فنول دارند شامل شکلات تلخ، زیتون و آلو هستند.

  1. کلم بروکلی

کلم بروکلی نیز مزایای بیشتری برای جسم دارد. این سبزی یکی از موارد مناسب برای کبد محسوب می شود.

  1. قهوه

مزایای قهوه اکثر مورد بحث قرار می گیرد. مطالعات انجام شده نشان می دهد دو الی سه عهده از قهوه در روز قادراست ریسک دچار به سرطان کبد را کمتر کند.

  1. چای سبز

چای سبز لبریز از کاتچین است و قادراست از سرطان های متفاوتی همانند سرطان کبد جلوگیری کند. البته بایست مد دیدتان باشد که استفاده بی رویه چای سبز امکان پذیر است برای کبد زیان آور باشد.

  1. گیاهان

گیاهان و ادویه های متفاوتی می توانند برای کبد سودمند باشند. دارچین، زیره سبز، پودر کاری، ارگانو، رزماری و مریم گلی برای تندرستی کبد عالی هستند.

  1. جوی دوسر

جوی دوسر شامل فیبر است و همین امر سبب می شود زیادتر سیر شوید. تحقیقات نشان می دهد این ماده به کم شدن وزن یاری می کند و ریسک دچار به مریضی های کبدی را کم شدن می دهد.

  1. سبزیجات خام

میل کردن سبزیجات خامی همانند چغندر، کلک بروکسل، هویج، گل کلم، خیار و سبزیجاتی با برگ سبز برای تندرستی کبد سودمند است.

  1. اسفناج

اسفناج لبریز از آنتی اکسیدان هاست و به کارکرد مناسبتر کبد یاری می کند.

  1. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین یکی از موادی است که پتاسیم مناسبی دارد. در حقیقت، یک عدد سیب زمینی شیرین متوسط ۷۰۰ میلی گرم پتاسیم دارد. همینطور این ماده لبریز از فیبر است.

  1. آب

هیچ فهرستی بدون وجود آب کامل نخواهد بود. آب یک ماده عالی برای کبد است. این ماده افزون بر اینکه به کبد یاری می کند سموم را دفع نماید، شما را برای مدت وقت زیاد تری سیر نگه می دارد.


چه چیزهایی به کبد ضرر میزند؟

اگر فکر می‌نمایید فقط الکل برای کبد بد است، مجدد فکر نمایید. چیزهایی که هر روز مرتباً می‌خورید هم پیامدهای برای کبدتان دارد و میتواند به نارسایی کبدی منجر شود.

  1. شکر:

نمی‌توانید بدون شکر زندگی نمایید؟ آگاه باشید! کصرف بیشتر شکر فرآوری شده، ریسک مریضی‌های کبد را بالا می‌برد. درنتیجه حواس‌تان به میزان شکری که در چای‌، قهوه و یا پاپ‌کورن کاراملی‌تان می‌ریزید باشد.

  1. مونوسدیم گلوتدلگرمی:

با توجه به تمام قیل و قال‌هایی که برسر نودل به پا شده، احتمالا می‌دانید که میل کردن مونوسدیم گلوتدلگرمی قادراست منجر به مریضی کبد غیرچرب الکلی شود. آیا به دنبال نمایان کردن جانشین برای این نودل‌ها هستید؟

  1. ویتامین آ:

تمام می‌دانیم وینامین آ برای بینایی مناسب است اما مقدار بیشتر از این ویتامین قادراست برای کبد زیان آور باشد. تنها به اندازه دوز مورد احتیاج که توسط دکتر تجویز شده استفاده نمایید نه سرخود!

  1. گونه های نوشابه:

چه نوشابه‌های بدون قند و چه نوشابه‌های رژیمی، پر از شیرین‌کننده‌های غیرطبیعی و دی‌اکسیدکربن بالا هستند که منجر به مریضی کبد می‌شود.

  1. داروهای ضد افسردگی:

در موارد نادر، داروهای ضدافسردگی، مقدار سم را در کبد زیاد شدن می‌دهند، درنتیجه اگر هرگونه نشانه مریضی کبد را مشاهده کردید سریعا با دکتر‌تان مشورت نمایید.

  1. نمک:

این یک حقیقت معروف است که نمک بیشتر منجر به فشارخون می‌شود. اما چیزی که معروف نیست این است که نمک بیشتر به علت زیاد شدن تدریجی مایع، سبب مریضی کبد چرب می‌شود. همین امروز میزان نمک استفادهی‌تان را کنترل نمایید!

  1. خوراکی های بسته بندی:

آیا هر روز تنقلات و چیپس و … می‌خورید؟ خیلی مواظب باشید، چون چربی‌های ترانس موجود در این مواد خوراکی به کبد شما ضرر می‌رساند.


نظر های خودتون را برای دانلود آهنگ شاد قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد