فواید شگفت انگیز عسل | خواص و ارزش غذایی عسل | چرا باید عسل بخوریم؟ | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

فواید شگفت انگیز عسل | خواص و ارزش غذایی عسل | چرا باید عسل بخوریم؟ | پزشکی


عسل همواره یکی دوست داشتنی‌ترین غذا‌های آشپزی و در عین حال داروی تسکین خیلیی از مریضی‌ها بوده است. در سرتاسر کره خاکی نیاکان ما از مزایای عسل به مناسبی آگاه بودند. نخستین کاربردهای شناخته شده عسل در معالجه‌های دارویی به محدوده ۴۰۰۰ سال پیش بر روی لوحه‌های سنگی بر جای مانده از اقوام سومری باز می‌گردد.

عسل تقریبا محدوده ۳۰٪ از معالجه‌های دارویی سومریان را در بر می‌گرفت.

در هند، عسل یکی از باارزشترین عناصر طب کهن و قدیمی هندوها یعنی سیدها و آیوروداست.

در مصر باستان استفاده آن برای معالجه مریضی‌های پوستی و چشمی، و همینطور به عنوان مرهمی طبیعی‌ بر روی زخم‌ها و سوختگی‌ها مصرف می‌شد. فرهنگ‌های دیگر نیز از عسل برای اهداف دارویی گوناگون بهره می‌برند.

امروزه عسل کانون توجه خیلیی از تحقیقات علمیِ جوامع دکتری قرار گرفته تا تصورات نیاکان ما را در رابطه با کاربردهای بی‌شمار عسل تحقیق و اثبات نمایند. بیائید با هم نگاهی به این موارد بیاندازیم.


عسل و خاصیت ها آن بر تندرستی
  • عسل برای خون شما سودمند است.

  • عسل اثرات متفاوتی بر روی جسم دارد و این امر ارتباط به گونه استفاده شما دارد. اگر عسل را با آب ولرم آمیخته کرده و بنوشید، اثرات خیلی سودمندی بر روی تعداد گلبول‌های قرمز موجود در خون دارد.

    گلبول‌های قرمز خون مسئول سرایت اکسیژن موجود در خون به قسمت‌های متفاوت جسم هستند. عسل محلول در آب ولرم مقدار هموگلوبین‌های خون را زیاد شدن می‌دهد، هموگلوبین‌هایی که مانع کم‌خونی می‌شوند.

    کم خونی دراثر فقر آهن زمانی بروز می‌کند که مقدار آهن موجود در برنامه خوراکی یا جذب آن به اندازه نیست و ظرفیت سرایت اکسیژن موجود در خون به کمتر از حد متداول کم شدن یابد.

    کم‌شدن ظرفیت اکسیژن‌رسانی منجر به خستگی مفرط، تنگی نفس و گاهی افسردگی و مسائل دیگر می‌شود. عسل با ایجاد ظرفیت برای سرایت اکسیژن خون، این قبیل مسائل را خنثی می‌کند.

    اکسیژن به اندازه در خون حقیقتا باارزش است زیرا تعیین کننده میزان تندرستی جسم است و راحتی بازسازی سلول‌های جسم در گرو مقدار اکسیژن موجود در خون است. تحقیقات اولیه در این زمینه نشان از اثرات مثبت عسل روی مریضی فشار خون یا فشار خون بالاست. به طور قدیمی، عسل را برای کم شدن اثرات منفی افت فشار خون یا فشار خون پایین استفاده می‌کردند.

    همینطور شواهدی مگاماتی دال بر اینکه عسل مانع از کاهش تعداد گلبول‌های سفید خون در بیمارانی که متحمل شیمی‌معالجه ای‌ هستند وجود دارد.

    در آزمایشی که بر روی تعداد ممحدودهی از بیمارانِ متحمل شیمی‌معالجه ای که با ریسک فقدان گلبول‌های سفید خون مواجه بودند صورت پذیرفت، نمایان شد که در ۴۰٪ از آنان بعد از استفاده هر روزه ۲ قاشق چای‌خوری عسل در طی دوره شیمی‌معالجه ای ریسکعود فقدان گلبول سفید خون از بین رفته است.


  • عسل سالم‌تر از شکر است.

  • در رابطه با اثرات منفی شکر سفید بر روی جسم سخن بی‌شمار است. عسل جانشینی فوق‌العاده برای شکر است که هم شیرین و هم سالم است. گرچه ساختار شیمیایی عسل شامل قندهای ساده می‌باشد اما این ساختار کاملا مختلف از مواد شکر سفید است.

    عسل محدوده ۳۰٪ گلوکز و ۴۰٪ فراکتوز یعنی دو ماده تک‌‌قندی یا قند ساده، با ۲۰٪ قندهای پیچیده دارد. عسل همینطور شامل دکسترین و فیبر نشاسته می‌باشد. این ترکیب به تعدیل مقدار قند خون یاری فراوانی می‌کند.


  • عسل برای مردمی که یوگا انجام می‌دهند، سودمند است.

  • استفاده عسل مواد شیمیایی خونِ مردمی که به تمرینات یوگا مبادرت می‌ورزند رامناسب می‌سازد و استفاده عسل اکیدا به آنان پیشنهاد می‌شود.

    استفاده مرتب عسل انرژی زیادتری به سیستم شیمیایی جسم می‌قسمتد.

    در صورتی که میزانی عسل را در آب ولرم حل نمایید و صبح‌ها پیش از آغاز حرکات یوگا میل نمایید، عملکرد سیستم شیمیایی جسم را تثبیت می‌کند.


  • عسل از خصوصیات ضدباکتریایی و ضدعفونی کنندگی برخوردار است.

  • استفاده عسل سبب بیشتر شدن خصوصیات داروهای ضدباکتریایی، تثبیت عملکرد پادتن‌ها و ایستادگی در برابر فعالیت‌های میکروبی زیان آور می‌شود.

    مطالعات متعددی در زمینه اثرات عسل در معالجه زخم‌ها صورت پذیرفته است. یکی از این مطالعات نشان داد که فایده دارویی عسل زخم را دستخوش فرایند پاکسازی ویژه‌ای می‌کند، یعنی باکتری‌های موجود در زخم شرکت‌کنندگان را به طور کامل از بین می‌برد.

    در مطالعه‌ای دیگر روند معالجه جراحات و زخم پای ۵۹ نفر از شرکت کنندگان که ۸۰٪ آنان به معالجه‌های متعارف جواب مثبت نشان نداده بودند، با مصرف عسل خام از سر گرفته شد. زخم‌های تمام بیماران به استثنای زخم‌های یک مریض خوب شدن یافتند. افزون بر این، زخم‌های عفونی بعد از یک هفته عسل معالجه ای استریل شدند.

    در طب سنتی، یکی از مزایای مصرف عسل، معالجه عفونت‌های دستگاه تنفسی است. استفاده هر روزه عسل مسائلی از قبیل تنگی نفس و خلط بیش از اندازه گلو را رفع می‌کند.

    همینطور تحقیقات بالینی اثبات می‌کند که عسل طبی، فاکتور های مریضی‌زایی که ناقل آن خوراکی ‌ها هستند را از بین می‌برد از جمله این مریضی‌ها می‌توان به باکتری روده و تیفوئید ذکر کرد.

    همینطور اثبات شده که عسل مقاومت باکتریایی را در هم می‌شکند تا جسم در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها ایستادگی نکند. پژوهشگران گرفتنند که عسل در معالجه عفونت‌های حاد دراثر زخم‌های باز و عفونت‌های دراثر خاک اثرات مثبتی نشان می‌دهد.

    عسل به طرق متفاوت به جنگیدن با عفونت‌ها پرداخته و تقویت را برای زیاد شدن مقاومت فاکتور های مریضی‌زا سخت می‌کند. آنتی‌بیوتیک‌ها، عموما باکتری‌های در حالپرورش را هدف گرفته، به آنان این اقبال را می‌دهند تا دست از مقاومت بردارند.

    همینطور نمایان شده عسل آنچه تفاکتور باکتریایی خوانده می‌شود را در هم گسیخته و همین امر سبب کم شدنِ شدت فایده مریضی‌زایی باکتری‌ها شده و برای آنتی‌بیوتیک‌ها فرصت اثرگذاری فراهم می‌آورد.


  • عسل یک غذا انرژی‌زاست.

  • یکی از باارزش‌ترین کاربردهای عسل در طب سنتی انرژی‌زایی بی‌درنگ آن است. همان‌طور که در بالا ذکر شد، عسل شامل گونه های متفاوتی از مولکول‌های قند و به طور ویژه گلوکز و فراکتوز می‌باشد. به هرحال، بر خلاف شکر سفید که فراکتوز و گلوکز ترکیب می‌شوند و قند را می‌سازند و فرایند هضم آنان نیز مرحله های زیادتری را طی می‌کند، در عسل این دو مولکول شکر از یکدیگر جدا هستند. بدین ترتیب، گلوکز اثر منشا انرژی‌زا را بر پیمانه دارد.

    انجمن ملی عسل ایالات متحده اکیدا استفاده عسل را پیشنهاد می‌کند زیرا عسل شامل مقادیر اندکی از گونه های متفاوت ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد. لیستی از این مواد شامل: Niacin، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک، کلسیم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم و روی می‌شود.


  • عسل به هضم خوراکی یاری می‌کند

  • عسل سبب کم شدن یبوست، نفخ و گاز معده می‌شود و از اینکه ملینی ملایم است از آن سپاسگزاریم. همینطور عسل لبریز از خصوصیات پروبیوتیک یا باکتری‌های سودمند از قبیل bifido bacteria و lactobacilli است که در هضم خوراکی ، تثبیت سیستم ایمنی جسم و کم شدن آلرژی اثربخشند.

    عسل را جانشین شکر استفادهی خود نمائید تا اثرات مواد سمی تولید شده توسط قارچ‌ها در روده را کم شدن دهید .


  • عسل با عفونت‌های پوست سر و گونه های عفونت‌های جلدی جنگیدن می‌کند.

  • همینطور عسل خاصیت ها بیشماری برای تندرستی پوست سر و جسم دارد. در یک تحقیق مختصر که بر روی ۳۰ مریض به تحقیق اثر عسل در معالجه چربی نابهنجار پوست و شوره سر پرداخت، از شرکت‌کنندگان درخواست شد تا عسل خام رقیق را هر یک روز در میان با ملایمت بر روی نقطه‌ای که ناهنجاری پوستی قرار دارد به مدت ۲ تا ۳ دقیقه بمالند.

    عسل بایست پیش از شستن به مدت ۳ ساعت روی منطقه ناهنجاری پوستی باقی می‌ماند. با این روش معالجه در همه ی بیماران علامت‌های بهبودی مشخص شد. از شدت خارش کاسته شده بود و لایه‌های متلاشی شده نسوج سلولی در طی یک هفته مناسب شدند، در عین حال جراحات و زخم‌ها در طی دوهفته از بین رفتند. ریزش موی بیماران نیز خوب شدن یافته بود. بعلاوه، بیمارانی که این روش معالجه ای را برای مدت شش ماه و یک بار درهفته دنباله دادند، به هیچ وجه مریضیشان مجدد عود نکرد.


  • عسل به خواب عمیق و درست در بچه ها یاری می‌کند.

  • نتایج مگاماتی از چندین تحقیق نشان می‌دهد که عسل سبب خوب شدن کیفیت خواب در بچه ها می‌شود. با توجه به بیان دید پدرومادر، تحقیقات منتج به این شد که عسل سبب کم شدن سرفه‌های شبانه بچه ها شده و همین امر خواب عمیق‌تر و آرام‌تری را برای بچه ها دنبال دارد.


    تذکرات فراوان ذکر در مورد عسل:
    1. عسل‌هایی که رنگ تیره‌تری دارند از خصوصیات آنتی‌اکسیدانی قوی‌تری برخوردارند. عسل فاسد نمی‌شود و در صورتی که درب ظرفی که عسل را در آن نگه می‌دارید به مناسبی ببندید تا هوایی داخل آن نشود، امحلمراقبت آن برای مدت زیاد وجود خواهد داشت. در واقع باستان‌شناسان در مقبره فراعنه در مصر باستان واقع در شهر Thebes و در مقبره Tutankhamen چندین و چند شیشه‌ مهر و موم شده عسل یافتند. اما هیچ اطلاعاتی مبنی بر اینکه باستان‌شناسان با آن تمام شیشه عسل چه کردند، در دست نیست!
    2. به بچه ها زیر ۱۲ ماه نبایست عسل داده شود زیرا این ریسک وجود دارد که عسل شامل تخم قارچِ باکتری بوتولیسم باشد و منجر به مسمومیت خوراکی حاد در نوزادان شود. این تخم‌های قارچ در ذرات گرد و غبار و خاک یافت می شوند و امکان پذیر است به گونهی به عسل راه یابند. سیستم ایمنی جسم نوزاد هنوز آمادگی مقاومت با چنین عفونت‌هایی را نمایان نکرده است.
    3. مطلب‌ای دیگر که بایست به دلیل بسپارید این است که عسل برای مردم مبتلا به دیابت فرق چندانی با شکر سفید ندارد. هم عسل و هم شکر سفید مقدار قند خون را زیاد شدن داده و در صورت استفاده عسل از سوی این بیماران بایست معالجه مشابهی با استفاده شکر برای آن در دید گرفت.

    کاربردهای عسل در سیدها و آیورودا

    احتمالا هیچ‌کس نظیر هندی‌ها چنان ژرف درباره مزایای عسل کنکاش نکرده است. عسل موهبت طبیعت به بشر تلقی می‌شد و از مواد الزامی در هر آشپزخانه‌ای به حساب می‌آمد.

    عسل قسمت باارزشی از برنامه خوراکی تمام مردم بالای ۱۲ ماه را تشکیل می‌دهد. آنان عسل را غذا قابل هضمی تلقی می‌کنند و باور دارند که به آسانی در جسم انسان هضم می‌شود. یکی از کاربردهای عسل در سیدها و آیورودا، مصرف دارویی از آن است.

    زمانی که دارویی با عسل آمیخته می‌شود، با شتاب و راحتی جذب جسم شده و در کل سیستم بدنی و گردش خون اثرگذار است. همینطور گفته می‌شود که عسل فایده دارویی خود را حفظ می‌کند و اثرات آن برای مدت‌ها باقیست.

    عسل در متون سیدها برای معالجه موارد وابسته با ushna (در ترجمه‌ای آزاد، آتش معنا می‌دهد) از قبیل ترشحات مخاطی بیش از اندازه، استفراغ، مسائل گاز معده و از بین بردن آلودگی‌های خونی تجویز می‌شد.

    متون سیدها به معرفی هفت گونه مختلف عسل می‌پردازد که این فرق بر حسب مکانیست که عسل از آن جمع شده، عسلی که از جنگل‌های انبوه کوهستانی جمع‌آوری شده با عنوان عسل کوهی یا عسل کوهستانی شناخته می‌شود و گفته می‌شود که دارای اهمیتمندترین خصوصیات دارویی است.

    اعتقاد بر این است که شهدی که زنبورها جمع کرده و این گونه عسل را می‌سازند خصوصیات گیاهان دارویی خیلیی را در خود جای داده است.


    شیوه های معالجه ای و کاربردهای قدیمی عسل
    آب عسل

    ۳-۱ قاشق چای‌خوری عسل با یک لیوان آب که به دمای اتاق رسیده، دوبار در روز استفاده شود تا نسوج جسم تثبیت شده و از ضعف سیستم عصبی کاسته شود.

    ۳-۱ قاشق چای‌خوری عسل با یک لیوان آب ولرم، بی‌درنگ فایده انرژی‌زایی خود را نشان می‌دهد و به کنترل وزن یاری فراوانی می‌نماید.

    همینطور بخوانید: خاصیت ها آب و عسل برای تندرستی

    استعمالمحلی

    در صورتی که عسل را بر روی خراش‌های پوستی بمالید، به شتاب آن را التیام قسمتیده و اسکار را به حداقل می‌رساند.


    خاصیت ها عسل و لیمو

    به میزان مساوی عسل و آب لیموی تازه را به صورتمحلی نظیر ماسک به مدت ۲۰ دقیقه روی صورت خود ماساژ دهید و این کار را دو بار در روز انجام دهید تا لکه‌های سیاه از روی صورتتان محو شوند.


    حفظ تندرستی قلب

    آب یک عدد انار تازه را بگیرید و۱ قاشق سوپ‌خوری عسل به آن بیافزایید.

    هر روز صبح ناشتا بنوشید.

    با سوزنی بلند، سوراخی درون خرما ایجاد نمایید. درون آن را با عسل پر نمایید و دوبار در روز و هر بار ۲ تا ۴ عدد خرما میل نمایید.


    عسل علاج سرماخوردگی

    اگر از پیامد جانبی سرماخوردگی رنج می‌برید یا از آن دسته مردمی هستید که هر روز صبح که بیدار می‌شوید بینی شما کیپ است، استفاده چریش(یاس بنفش هندی)، فلفل و زردچوبه تا حد خیلی بیشتری به شما یاری خواهد کرد.

    در اینجا به چند نمونه از روش‌های معالجه ای ذکر می‌کنیم:

    گزینه۱: ۱۰ الی ۱۲ عدد دانه فلفل را به مناسبی بکوبید و اجازه دهید یک شب در ۲ قاشق چای‌خوری عسل خیس بخورد. (۸ الی ۱۲ ساعت) صبح دانه‌های فلفل را خورده و البته به مناسبی بجویید. شما می‌توانید اندکی زردچوبه به عسل اضافه نمائید.

    گزینه ۲: برگ‌های چریش را آسیاب نمایید، به وضعیت خمیری در آورید و به صورت گلوله‌های کوچکی گرد نمایید و گلوله‌ها را درون عسل بیاندازید و صبح به صورت ناشتا استفاده نمایید.

    معجون هندوانه، زنجبیل و نعناع ترکیبی خنک کننده

    دستورالعملی خنک کننده با عسل و هندوانه، فوق‌العاده برای ماه‌های فصل تابستان

    مواد لازم:

    • ¼ هندوانه
    • ۱ تکه سه سانتی زنجبیل
    • ¼ فنجان برگ نعنای تازه
    • نمک برای مزه‌دار کردن
    • پودر فلفل سیاه برای مزه‌دار کردن
    • ۳ قاشق سوپ‌خوری عسل

    طرز تهیه:

    1. هندوانه را پوست کنده، دانه‌هایش را جدا نمایید و خرد نمایید. تکه‌های خرد شده را درون آمیخته کن بریزید.
    2. زنجبیل را پوست کنده، له کرده و درون آمیخته کن بریزید.
    3. برگ‌های نعناع، نمک، پودرفلفل و عسل را هم درون آمیخته کن بریزید.
    4. تمام مواد را با هم آمیخته نمایید تا نرم شوند. مواد را از صافی عبور دهید.

    شربت بدست آمده را درون لیوان‌ها بریزید و سرو نمایید.


    حسن ختام این مقاله را به حقایقی چند درباره عسل و زنبورها تخصیص می‌دهیم:

    در محدوده ۲۵۰۰۰ نوع زنبور شناخته شده در جهان وجود دارد که در کمال تاسف بعضی از این نوع‌ها در ریسک انقراض قرار دارند.

    تقریبا ۸۰٪ از غذا‌های موجود در سوپرمارکت بنابراین گرده‌افشانی زنبورها آماده می‌شود.

    نخستین پیشینه جمع‌آوری عسل از سوی بشر به ۶۰۰۰ سال پیش از میلاد باز می‌گردد! این پیشینه بر اساس اثر و نگارهای بدست آمده از غارها و بویژه غار عنکبوتی در والنسیای اسپانیا جمع‌آوری شده است.

    هر زنبور بایست ۱۰ میلیون بار سفر و کاوش کرده تا شهد جمع کند یا معادل ۱.۵ دور چرخش دور زمین تا بتواند معادل ۵۰۰ گرم عسل آماده کند.

    ۳۲ دیدگاه

    1. ❖ said در خرداد ۳۰, ۱۳۹۴در۱:۰۹ ب٫ظ

      Said

      جواب ›
    2. ❖ said در خرداد ۳۰, ۱۳۹۴در۱:۱۲ ب٫ظ

      عسل برای زن مردی که بچه دارنمی شود خاصیت دارد

      جواب ›
      • ❖ میلاد در تیر ۵, ۱۳۹۵در۷:۰۱ ب٫ظ

        ژل رویال و سیاهدانهداستفاده کنند

        جواب ›
    3. ❖ ندا در مرداد ۱۹, ۱۳۹۴در۱۰:۴۶ ق٫ظ

      عسل واقعا شگفتی هستیه.
      جواب ›

    4. ❖ جعفر دیدی در آذر ۱۴, ۱۳۹۴در۱۱:۲۲ ق٫ظ

      باسلام ممنونم ا مطالب مناسب تان اگه عسل طبیعی باشه مردم دیابتی با خیال آسان می خورند قند خون آنان بالا نمی رود و پایین هم می اید و زخم های دیابتی را معالجه هم می کند من به مردم دیابتی عسل می دهم و سالیان بیشتری هست که مشتری من هستند .مهندس دیدی –

      جواب ›
      • ❖ احمد در اردیبهشت ۵, ۱۳۹۵در۱۲:۲۸ ب٫ظ

        دقیقا با دید شما موافقم
        جواب ›

    5. ❖ جعفر دیدی در آذر ۱۴, ۱۳۹۴در۱۱:۲۸ ق٫ظ

      از مدیریت محترم پوزش می خواهم اصلا تنها راه شناسایی عسل گل از دیگر عسل ها فقط همین ازمایش دیابت بعلاوه فشار خون است مردم با فشار خون بالا حتی ۲۰ با میل کردن عسل گل فشار خون آنان نه تنها بالا نمی رود بلکه پایین هم می اید . ممنونم دیدی

      جواب ›
    6. ❖ arman در دی ۱۵, ۱۳۹۴در۹:۳۵ ب٫ظ

      خدارو شکر به دلیل این نعمت بزرگ

      جواب ›
    7. ❖ ali khan ibrahimi در دی ۲۰, ۱۳۹۴در۱۰:۲۰ ق٫ظ

      سلام روز بخیر دلگرمی وارم که دربارهمراقبت زنبورهای عسل وزیاد شدن زنبور داری درمناطق بایست همکاری نماید ویاراهنمای نماید .

      جواب ›
    8. ❖ Hami در اسفند ۲۵, ۱۳۹۴در۵:۱۲ ق٫ظ

      عسل بر هر درد بی معالجه شفاست.من روزی ۶،۷بار با آب ولرم میخورم

      جواب ›
    9. ❖ امیر در اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۵در۸:۲۰ ب٫ظ

      من هر روز صبح یک قاشق ناشتا میخورم

      جواب ›
    10. ❖ عبداللهی در خرداد ۹, ۱۳۹۵در۲:۴۴ ب٫ظ

      خب آخه الان عسل طبیعی از کجا بیاریم؟هیچ کدوم از عسلهایی که تو مغازه ها هست طبیعی نیست.مامانم دیابتیه.ازمغازه هایی که غذاهای دیابتی دارن واسش عسل خریدم ولی متاسفانه اونهم قلابی بود

      جواب ›
      • ❖ محسن در خرداد ۱۴, ۱۳۹۵در۱۰:۵۸ ق٫ظ

        متاسفانه مسئله بزرگیه نمایان کردن عسل طبیعی و فقط بایست یک فروشنده مطمئن نمایان نمایید.
        جواب ›

      • ❖ زمانه در تیر ۲۷, ۱۳۹۵در۵:۴۴ ب٫ظ

        عزیزم از ایل شاه کرمی بخر اینا عشایر کوچ نشین لرستان هستن عسلشونم عین بقیه چیزای عشایر واقعا عالیه یعنی ما که پارسال خریدیم خیلی خشنود بودیم البته همواره تولیدشون کمه و فقط توی بهار تا پاییز دارن ولی اگر بتونی گیر بیاری خیلی مناسبه یه نماینده فشیوه هم تو تهران دارن شمارشو برات میذارم عزیزم . دلگرمیوارم موفق باشی

        جواب ›
      • ❖ مسلم در شهریور ۲۲, ۱۳۹۵در۴:۴۷ ب٫ظ

        سلام اگر مایل بودید با ایمیل بنده ارتباط بگیرید
        جواب ›

    11. ❖ هزو در شهریور ۵, ۱۳۹۵در۱۱:۲۲ ق٫ظ

      سلام من یه فروشنده عسل طبیعی هستم.اگه کسی خواست در خدمتم.برای اعتماد میتونید ببرید آزمایشگاه.صددرصد طبیعی .البته یه گونه دیگه هم هست درصد خالصیتش از نود درصد به بالاست

      جواب ›
    12. ❖ جواد در شهریور ۲۸, ۱۳۹۵در۳:۵۵ ب٫ظ

      عسل طبیعی خالص دارم از ارتفاعات منطقه دوهزارم واقع در تنکابن.زنبورام تو زمستان زیر برف هستن صددرصد خالص آزمایشگاه خواستین حاضرم. عسل هر کیلو۱۰۰هزار تومان بدون موم. با موم ۸۵ هزارتومان

      جواب ›
    13. ❖ رحیم در مهر ۱۷, ۱۳۹۵در۱:۰۱ ق٫ظ

      با سلام من محدوده هیجده سال است که عسل میفروشم و به تمام اقوام و همکاران عسل میدهم و تمام خیلی خشنود هستند وحتی یکی از همکارانم گفت خانمم که عفونت شدید داشت و یکسال با پزشک و دارو مناسب ننیشد با عسل من مناسب شد اگر خواستید در خدمتیم
      جواب ›

    14. ❖ رحیم در مهر ۱۷, ۱۳۹۵در۱:۰۵ ق٫ظ

      عسل من از کوهستآنانی کرمانشاه است و حاضرم با هر عسل دیگه به رقابت بگذارم و چون مستقیم از خودمون هست و واسطه ندارد قیمت عادلانه ۲۵۰۰۰ تومان میفروشم از یک کیلو تا یک تن

      جواب ›
    15. ❖ مهسا در آذر ۵, ۱۳۹۵در۱۱:۳۸ ب٫ظ

      سلام عزیزان من در شرکتی کار میکنم که عسلهای ارگانیک میارن بخواین براتون سفارش میدم با ساکارز زیر ۵ که مردم دیابتی با خیالت آسان میتونن مصرف کنند.با شهد گیاهان متفاوت به محصولمون اطمینان کامل دارم اگرم خواستین ازمایشاه هم میبریم.

      جواب ›
      • ❖ نیما در شهریور ۲۹, ۱۳۹۶در۱۱:۴۶ ب٫ظ

        سلام من میخام

        جواب ›
    16. ❖ navidazizpor در دی ۱۴, ۱۳۹۵در۱۲:۰۴ ب٫ظ

      باسلام خدمت دوستان عزیز بالا خواندم که میگن با مسئله عدم وجود عسل طبیعی مواجه هستین.من کسانی رو سراغ دارم هم عسل کوهی که صد درصد طبیعی هست ومناسبترین گونه عسل هستش وهم عسل کندو که بدون شکر هستش اگه کسی بخواد میتونم معرفیش کنم.عسل هم تضمینی هست۰۹۱۷۵۷۳۷۵۴۸

      جواب ›
    17. ❖ رضا جواهری در بهمن ۱۰, ۱۳۹۵در۱۲:۴۶ ب٫ظ

      اینجانب رضا جوا