کیست مثانه چیست؟ علت و انواع درمان کیست و توده در مثانه | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

کیست مثانه چیست؟ علت و انواع درمان کیست و توده در مثانه | پزشکی


علت بروز و راههای معالجه کیست مثانه

کیست امکان پذیر است در داخل، بر رویِ یا اطراف مثانه تشکیل شود.

کیست های مثانه تنها وقتی شایع خواهند بود که شخص دیگر مسائل وابسته با سیستم ادراری را تجربه کند.

گونه های متفاوتی از کیست های مثانه وجود دارد که زیادتر آن ها سرطانی نیستند. این گونه کیست ها همواره علامت ای از خود بر جای نمی گذارند.

شخص مبتلا به کیست امکان پذیر است ادرار مکرر یا دردناکی را تجربه کند یا تقویتی داشته باشد که با دیگر مریضی ها اشتباه گرفته می شود.

در این مقالهتلاش می کنیم گونه های، دلایل، علامت ها، شناسایی و معالجه کیست مثانه را با هم مرور کنیم.

کیست مثانه چیست؟

کیست‌ها کیسه ای از بافت پرشده با هوا، چرک یا دیگر مایعات هستند. آن ها امکان پذیر است در هر جایی از جسم به صورت داخلی یا خارجی ظاهر گردند. کیست های مثانه، هموارهً در دیواره مثانه ایجاد میشوند.

این گونه کیست ها در مردمی که سیستم ادراری شان به طور طبیعی کار می کند به ندرت دیده می شود. چنین مواردی اکثر کوچک هستند و ضایعات بی ریسکی هستند که همواره توجه مردم را به خود جلب نمی کنند.

دکتر تنها وقتی که مسائل لگنی را تحقیق می کند قادراست چنین مواردی را بیابد.

در مثانه، کیست قادراست علامت ای یکسان با علامت های پولیپ داشته باشد کهپرورش غیر طبیعی ضایعات سلولی است. بر خلاف کیست ها، پولیپ ها با دیگر مواد پر نمی شود.

آیا کیست های مثانه سرطانی هستند؟

کیست های مثانه تقریبا همیشه بی ریسک و بی آسیب هستند و این موضوع بدین معنی است که چنین مواردی سبب ایجاد سرطان در شخص نمی شوند. دکتر قادراست برآمدگی جدید تشکیل شده را تحقیق کند و بگوید این برآمدگی کیست است یا تومور.

احتمال سرطانی بودن تومور زیادتر است. اگر برآمدگی به طور غیر طبیعی بزرگ شد یا نشان دهنده سرطان بود دکتر قادراست شیوه های تشخیصی زیادتری را دنبال کند و از گزینه های معالجه ای برای خوب شدن تقویت مصرف نماید.

بر اساس گفته های انجمن سرطان در آمریکا، عفونت مزمن مثانه قادراست ریسک دچار به سرطان مثانه را زیاد شدن دهد. اگر در این مورد بی قرار هستید با دکتر مشورت نمایید او قادراست عاملهای ریسک برایتان توضیح دهد و علامت ها را به دقت تحقیق نماید.

مقاله مرتبط: نشانه ها سرطان مثانه

علامت های کیست مثانه:

زیادتر کیست ها موارد کوچکی هستند که هیچ علامت ای از خود ندارند. شخص امکان پذیر است تنها وقتی که کیست بزرگ می شود یا می ترکد و سبب بروز عفونت میگردد، علامت ای را تجربه نماید. تقویت زمینه ای قادراست به علامت های دیگری هم منجر شود.

اگر علامت ها ظاهر شد امکان پذیر است در برگیرنده موارد زیر باشد:

  • درد به زمان دفع ادرار
  • خون یا رشته های خونی در ادرار
  • احتیاج دردناک به دفع ادرار
  • احتیاج مداوم و فوری به دفع ادرار
  • ناتوانی در کنترل مثانه
  • ادرار بیش از اندازه در شب
  • درد در کمر یا ناحیه لگن
  • بوی بد از ادرار

علامت های دیگر مسائل مثانه همانند سنگ کلیه و عفونت مجاری ادرار نیز امکان پذیر است شبیه این موارد باشد. علامت های این چنینی امکان پذیر است نشان دهنده سیستیت بینابینی باشد که یک گونه مریضی مزمن مثانه است و دلیل شناخته شده ای ندارد. این شریط اکثر به درد شدید به زمان دفع ادرار و تکرر ادرار منجر می شود که گاهی از اوقات به هر ده دقیقه یکبار هم می رسد.

مردمی که سیستیت بینابینی دارند امکان پذیر است درد شدیدی را به زمان پر بودن مثانه تجربه نمایند و وقتی که دفع ادرار کردند آسان شوند. بعضی از مردم نیز به زمان مقاربت زناشویی درد می کشند و این موضوع در مردمی که کیست مثانه دارند شایع نیست. شناسایی دقیق برای جلوگیری از بروز پیامد ناخواسته خیلی باارزش است.

همینطور بخوانید: دلیل درد مثانه

راههای شناسایی کیست مثانه

تشخیص کیست مثانه:

دکتر آغاز به پرسیدن سوالاتی در مورد علامت های اخیر و سابقه دکتری و خانوادگی شخص می کند؛ تست ادرار برای تحقیق عفونت نیز امکان پذیر است انجام بگیرد.

تشخیص دقیق یکی از نکات کلیدی برای خوب شدن تقویت است. دکتر اکثر وقتی که تست تصویربرداری از ناحیه لگن را به دلایل متفاوت تجویز می کند و آن را تحقیق می نماید متوجه کیست مثانه می شود.

دکتر عمومی که به وجود کیست مثانه مشکوک می شود قادراست شخص را به اورولوژیست ارجاع دهد.

کیست مثانه را می توان به یاری شیوه های زیر شناسایی داد.

تست های تصویربرداری:

این تست ها به دکتر اجازه می دهد داخل مثانه را ببیند و کیست را شناسایی دهد:

  • تست اشعه ایکس و سی تی اسکن از تابش برای ایجاد تصویر مصرف می کند
  • سونوگرافی به یاری امواج صوتی تصویر می سازد
  • اسکن MRI از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی برای ایجاد تصاویر دقیق بهره می برد

گونه های تست تصویربرداری انتخاب شده به تقویت موجود و تجهیزات در دسترس ارتباط دارد.

سیستوسکوپی:

این شیوه به دکتر یا اورولوژیست اجازه می دهد داخل مثانه را مورد تحقیق قرار دهد و کیست را مشاهده نماید. در این شیوه لوله ای با دوربین کوچک از طریق پیشاب راه در جسم قرار می گیرد و به مثانه می رسد.

بیوپسی:

بیوپسی از مثانه در برگیرنده برداشتن قسمت کوچکی از بافت های کیست و تحقیق آن در ازمایشگاه است. لوله ای که در برگیرنده دوربین و سوزن است با عبور از پیشاب راه به کیست می رسد و قسمتی از آن برای نمونه گیری برداشته می شود.


دلیل کیست مثانه چیست؟

امکان پذیر است دلایل احتمالی اندکی برای این تقویت وجود داشته باشد یا اصلا دلیل شناخته شده ای نمایان نشود.

دکتر امکان پذیر است در مورد دلیل مریضی مطمئن باشد یا اعتقاد داشته باشد که طیفی از مسائل سبب ایجاد چنین تقویتی شده است. عاملهای زیر قادراست ریسک پیشرفت چنین کیستی را در جسم شخص زیاد شدن دهند:

  • مصرف کاتتر
  • سابقه جراحی نزدیک در مثانه
  • سابقه سنگ کلیه یا سنگ مثانه
  • عفونت مجاری ادرار مکرر

کیست های مثانه امکان پذیر است به دلیل تقویت نادری همانند cystitis cystic ایجاد شده باشد. این تقویت وابسته با التهاب دائم در مجرای ادراری است که به دلیل برانگیختن یا باکتری در مثانه رخ می دهد.

معالجه های موجود برای کیست مثانه

معالجه کیست مثانه:

زیادتر کیست ها کوچک هستند و در زیادتر موارد به معالجه ویژهی احتیاج ندارند. وقتی که کیست مثانه سبب ایجاد علامت هایی در جسم شد و احتیاج به برداشته شدن داشت، دکتر قادراست از میان گزینه های متعدد یکی را انتخاب کند او امکان پذیر است تحلیه کیست یا دیگر موارد را توصیه نماید. برای کیست های بزرگ تر یا کیست هایی که پاره شده یا عفونی گشته اند دکتر قادراست از جراحی برای برداشتن آن مصرف کند.

معالجه امکان پذیر است در برگیرنده خوب شدن دلایل متفاوتی همانند عفونت مجاری ادرار باشد.

پیامد کیست مثانه:

کیست مثانه همواره خود به خود و بدون معالجه خوب شدن نمایان می کند اما امکان پذیر است تقویت زیر نیز رخ دهد:

  • انسداد کامل: کیست امکان پذیر است در دهانه مثانهپرورش کند و جریان ادرار را به طور کامل مسدود سازد. اگر چنین تقویتی معالجه نشده باقی بماند خیلی حاد خواهد بود و در اکثر موارد به جراحی احتیاج خواهد داشت.
  • پارگی و ترکیدن: کیست امکان پذیر است بترکد و مایع درون خود را به مثانه بریزد. این موضوع به دیگر علامت ها و عفونت منجر می شود.
  • عفونت: این گزینه قادراست حاد باشد و نواحی متفاوتی از مجاری ادرار را تحت اثر خود قرار دهد. عفونت بایست به شتاب معالجه شود.

نتیجه گیری:

کیست مثانه همواره بی ریسک است و زیادتر مردم هرگز متوجه آن نمی شوند. این موارد احتمال دارد سبب ایجاد پیامدهای شود و دکتر به طور دوره ای آن را تحقیق می کند و سلول های غیر طبیعی را تست می نماید. وقتی که شخص علامت کیست مثانه را داشت یا به طور مکرر عفونت مجاری ادرار را تجربه کرد بایست ارزیابی شود. شناسایی و معالجه زودزمان قادراست از بروز پیامد جلوگیری کند و شخص را آسان سازد.