خواص نوشیدن آب آشامیدنی برای لاغری و کاهش وزن | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

خواص نوشیدن آب آشامیدنی برای لاغری و کاهش وزن | پزشکی


مدت‌های مدیدی، تصور عموم بر این بود که آشامیدن آب به کم شدن وزن یاری می‌کند. در حقیقت، ۳۰ تا ۵۹٪ بزرگسالان امریکایی که در صدد کم شدن وزنند، به آشامیدن آب زیادتر روی می‌آورند.

مطالعات خیلیی حاکی از آن است که آشامیدن آب برای کم شدن وزن و نگه‌داشتن آن سودمند است.

این مقاله شرح می‌دهد که چگونه آشامیدن آب قادراست به لاغری یاری کند.


آشامیدن آب به سوزاندن کالری زیادتر یاری می‌کند

بیشتر مطالعات ذکر شده در دنباله، به اثر آشامیدن ۰.۵ لیتر آب ذکر دارد. آشامیدن آب مقدار سوزاندن کالری‌،که به عنوان مازاد انرژی‌های استفادهی شناخته می‌شود، را زیاد شدن می‌دهد.

برای اثبات این موارد، مطالعه‌ایی درباره‌ی اضافه وزن و چاقی بچه ها انجام شد که نشان داد مازاد انرژی‌های استفادهی پس از آشامیدن آب سرد تا ۲۵٪ زیاد شدن می‌یابد.

مطالعه‌ایی دیگر در زمینه‌ی اضافه وزن، اثرات استفاده بیشتر آب تا زیادتر از ۱ لیتر در روز را بر روی خانم ها تحقیق نمود. یافته‌ها نشان داد که در یک دوره‌ی ۱۲ ماهه، ۲ کیلو از وزن آنان کاسته می‌شود.

از آنجایی که این خانم ها به جز آشامیدن زیادتر آب هیچ‌گونه تغییر دیگری در روش‌ی زندگی خود ایجاد نکرده بودند، این نتایج خیلی قابل توجه بود.

افزون بر این، هر دوی این مطالعات نشان داد که آشامیدن ۰.۵ لیتر آب منجر به سوزاندن ۲۳ کالری زیادتر می‌شود. که در مقیاس سالانه، محدوده ۱۷۰۰۰کالری یا بیش از ۲ کیلوگرم چربی است.

مطالعات متعدد دیگری در این زمینه صورت پذیرفت که در آن به مردم مبتلا به اضافه وزن هر روزه و به مدت ۱ هفته ۱ تا ۱.۵ لیتر آب داده شد. نتایج، کم شدن چشمگیری در وزن، شاخص توده‌‌ی بدنی، دور کمر و چربی جسم را نشان می‌داد.

این نتایج مادامی که آب سردتر بود، چشمگیرتر می‌شد. زمانی که آب سرد می‌نوشید، جسم از کالری زیادتر برای گرم نمودن و رساندن دمای آب به دمای جسم یاری می‌گیرد.


آشامیدن آب پیش از خوراکی اشتها را کم می‌کند

بعضی ادعا می‌کنند آشامیدن آب پیش از خوراکی اشتها را کم کند. در واقع، حقایقی در ورای این موضوع نهفته است، اما تقریبا فقط به مردم میانسال و مسن ممحدوده می‌گردد.

مطالعات نشان می‌دهد میانسالانی که قبل از هر نوبت خوراکی آب می‌نوشند، وزنشان تا ۲ کیلوگرم، در طی یک دوره ۱۲ هفته‌ای، کم شدن می‌یابد.

در یک مطالعه، متشکل از دو گروه شرکت‌کننده‌ی میانسال مبتلا به اضافه وزن و چاقی نمایان شد گروه اول که پیش از هر نوبت‌ی خوراکی آب می‌آشامیدند تا ۴۴٪ زیادتر از گروه دوم که پیش از خوراکی آب نمی‌آشامیدند، کم شدن وزن داشتند.

مطالعه‌ای دیگری نیز در این زمینه نشان داد، آشامیدن آب پیش از صبحانه مقدار چربی استفادهی در این نوبت را تا ۱۳ ٪ کم شدن می‌‌دهد.

اگر چه امکان پذیر است آشامیدن آب پیش از نوبت‌های خوراکی برای مردم میانسال و مسن‌تر خیلی سودمند باشد، اما مطالعات در این زمینه بر روی مردم جوان‌تر، حاکی از کم شدن چشمگیر و مشابهی در استفاده کالری نیست.

همینطور بخوانید: رژیم آب معالجه ای
آشامیدن آب زیادتر با کم شدن استفاده کالری و عدم دچار به زیاد شدن وزن پیوند خورده است

از آنجا که آب به‌طور طبیعی فاقد کالری است، پس به طور کلی با استفاده کالری کمتر در رابطه است. مادامی که آب را جانشین دیگر آشامیدنی‌های پر کالری و مملو از شکر نمایید، این امر پژوهشگر می‌شود.

مطالعات مشاهده‌ای نشان می‌دهد مردمی که غالبا آب می‌نوشند به طور متوسط ۹٪ کمتر از دیگران کالری جذب می‌کنند.

آشامیدن آب همینطور قادراست مانع از زیاد شدن وزن در زیاد ‌مدت گردد. به طور کلی، هر ۴ سال به وزن یک شخص متداولی محدودها ۱.۴۵۰ کیلوگرم اضافه می‌شود.


این مقدار امکان پذیر است با رعایت موارد زیر کم شدن یابد:

افزودن یک فنجان آب: اضافه نمودن یک فنجان آب به استفاده آب هر روزه امکان پذیر است این اضافه وزن را تا محدوده ۰.۱۳ کیلوگرم کم شدن دهد.

آب را جانشین دیگر آشامیدنی‌ها نمایید: عدم استفاده آشامیدنی‌های شامل شیرین کننده و جانشین نمودن آنان با یک فنجان آب، زیاد شدن وزن ۴ ساله را تا ۰.۵ کیلوگرم کم شدن می‌دهد.

تشویق بچه ها به آشامیدن آب از ارزش ویژه‌ایی برخوردار است، زیرا مانع از اضافه وزن و چاقی آنان می‌شود.

به تازگی مطالعه‌یی در رده‌ی سنی محصلین و با هدف کم شدن نرخ چاقی با تشویق بچه ها به آشامیدن آب صورت پذیرفت، آن‌ها فواره‌های آب را در ۱۷ مدرسه نصب کردند و دروسی مبتنی بر استفاده آب برای پایه‌ی دوم و سوم ارائه نمودند.

پس از اتمام سال تحصیلی، ریسک دچار به چاقی به طور گسترده در مدارسی که استفاده آب را زیاد شدن داده بودند تا ۳۱٪ کم شدن یافته بود.


چه مقدار آب برای لاغری بایست نوشید؟

خیلیی از مقامات بهداشتی آشامیدن ۸ لیوان آب در روز را پیشنهاد می‌کنند. اما این مقدار کاملا در نوسان و تصادفی است، زیرا هنظیر خیلیی از چیزهای دیگر، احتیاج به آب، در کل به جسم شخص ارتباط دارد.

برای مثال، مردمی که تعرق بالایی دارند یا به‌طور منظم ورزش می‌کنند، احتمالا به نسبت مردمی که چندان فعال نیستند به آب زیادتری احتیاج دارند. ضروری است مردم مسن‌ و مادران شیرده نیز نسبت به آشامیدن و جذب آب توجه زیادتری داشته باشند.

به‌خاطر داشته باشید که جسم از خیلیی خوراکی ها و آشامیدنی‌ها نظیر، قهوه، چای، گوشت، ماهی، شیر و به‌ویژه میوه‌ها و سبزیجات آب گرفتن می‌کند. به عنوان یک قاعده‌ی تقریبی، شما بایست همیشه وقتی که تشنه‌اید آب بنوشید و به اندازه‌ی به اندازه بنوشید که تشنگی خود را رفع نمایید.

اگر متوجه شدید که سردرد دارید، حال بدی دارید، دائما گرسنه هستید یا مسئله تمرکز دارید، پس امکان پذیر است گرفتار بی‌‌آبی خفیف شده باشید. آشامیدن آب زیادتر این مسئله را رفع می‌سازد.

براساس مطالعات، آشامیدن هر روزه‌ ۱ تا ۲ لیتر آب برای یاری به کم شدن وزن کفایت می‌کند.

آب مورد احتیاج جسم در مقیاس‌های متفاوت:

لیتر: ۱ تا ۲ لیتر

لیوان : ۴ تا ۸ لیوان

اما در دید داشته باشید که این تنها یک قاعده‌ی عمومی است. بعضی مردم به مقدار کمتری آب احتیاج دارند، حال آنکه دیگرین به میزان زیادتری احتیاج دارند. همینطور آشامیدن آب بیش از اندازه نیز قادراست منجر به مسمومیت آبی شود. حتی در موارد حاد نظیر مسابقات، آشامیدن آب منجر به مرگ شده است.

همینطور بخوانید: در روز چقدر آب بخوریم؟
آب برای لاغری قادراست واقعا مفید باشد.

آب ۱۰۰٪ فاقد کالری است، به سوزاندن زیادتر کالری یاری می‌کند و اگر پیش از خوراکی استفاده شود حتی قادراست اشتها را فروکش نماید.

چنانچه آب را جانشین آشامیدنی‌های شامل شیرین کننده نمائید، مزایای آن حتی زیادتر هم می‌شود. راهی خیلی ساده برای کم شدن شکر و کالری.

با این حال، به دلیل داشته باشید که اگر مبتلا به اضافه وزن یا چاقی هستید و بایست مقدار چشمگیری از وزن خود کم نمائید، افزون بر آشامیدن آب کارهای دیگری نیز بایست انجام دهید.

آب تنها یکی از موارد است، تکه‌ای خیلی کوچک از یک پازل.