خواص روغن ریشه گیاه وتیور | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

خواص روغن ریشه گیاه وتیور | پزشکی


روغن وتیور در طب سنتی جنوب اسیا، جنوب شرقی اسیا، غرب آفریقا برای هزاران سال مورد مصرف قرار گرفته است. این گیاه بومی هند است و برگ ها و ریشه های آن کاربردهای استثنائی ای دارند.

وتیور به عنوان گیاهی با اهمیتی شناخته می شود زیرا فایده تسکین قسمتی، معالجه کنندگی ومراقبت کنندگی دارد.

این گیاه یک ماده خنک کننده طبیعی برای جسم است و همین امر سبب شده درکشورهای متفاوت دوست داشتنی باشد. در حقیقت، در هند و سریلانکا این گیاه به عنوان روغن خنک کننده شناخته می شود.

بعضی از کاربردهای این روغن در برگیرنده خوب شدن گرمازدگی شدید، آشفتگیات مفصلی و مسائل پوستی است.

مصرف روغن وتیور قادراست روشی برای زیاد شدن انرژی در زمان های باشد که شخص خیلی خسته است. افزون بر این، چنین روغنی برای خنک کردن جسم در طول دماهای خیلی بیشتر و تسکین حس نگرانی و عصبی بودن به کار می رود.

تحقیقات اخیر بر روی روغن وتیور نشان می دهد این روغن قادراست علامت های بیش فعالی را در مردم خوب شدن بقسمتد. این روغن قادراست میل زناشویی را زیادتر کند و بی خوابی را بدون احتیاج به دارو معالجه نماید. مزایای بیشتری برای این روغن وجود دارد و مردم می توانند از مزایای آن در منزل بهره ببرند. روغن الزامی آن برای محصولات پوستی و مواد آرام کننده خیلی عالی است.

گیاه وتیور و مواد آن:

وتیور متعلق به خانه Poaceae و بومی هند می باشد. در هند شمالی و غربی، این گیاه به عنوان خوس شناخته می شود. وتیور خیلی نزدیک به Sorghum است اما خصوصیات ریخت شناسی متعددی با دیگر علف ها همانند علف لیمو دارد.

وتیور و علف آن را می توان با ۵ فوت ارتفاع نمایان کرد. ساقه های آن خیلی بلند هستند و برگ ها نیز بلند و نازک اند. گل های این گیاه رنگ قهوه ای مایل به بنفش دارند و بر خلاف زیادتر سیستم های ریشه دار، ریشه آن به سمت پایینپرورش می کند و عمق آن قادراست به هشت پا نیز برسد.

گیاه وتیور در برابر خشکسالی خیلی مقاوم است و قادراست از خاک در برابر فرسودگیمراقبت کند. از آنجایی که ریشه های عمیقی دارد به راحتی کنده نمی شود و به همین خاطر برای تثبیت برش های مسیر راه آهن و خوب شدن تقویت به کار می رود. این گیاه قادراست میزان آب را مسدود سازد و جریان آب را کند کند. روغن وتیور از ریشه گیاه به دست می اید و در برگیرنده بیش از ۱۰۰ ترکیب متفاوت است. ترکیب باارزشی که در این گیاه وجو دارد خوسیمن، دلتاسلینن، بتا وتیونن، سیکلو کوپاکمفان ۱۲- اول، وتیسلیننول، خوسیمول، ایزووالانسنول، آلفا وتیون و بتا ویتون است.

این روغن رنگ قهوه ای کهربایی دارد. هنظیر روغن الزامی چوب صندل، بوی این روغن نیز با زیاد شدن سنش خوب شدن نمایان می کند و بوی آن به موقعیت گیاه ارتباط خواهد داشت.

خصوصیات روغن ریشه گیاه وتیور

۷ فایده روغن وتیور:

  1. قادراست به عنوان آنتی اکسیدان عمل کند:

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که مانع از اسیب های ویژه به سلولی می شوند(به ویژه اسیب هایی که به دلیل اکسیداسیون رخ می دهند)

وقتی که گونه های ویژهی از مولکول اکسیژن اجازه نمایان می کنند به راحتی و ازادانه در جسم حرکت کنند آن ها سبب ایجاد اسیب اکسیداتیو می شوند که مربوط به تشکیل رادیکال های ازاد است. رادیکال های آزاد خیلی برای جسم و بافت های آن زیان آور هستند. بعضی از مزایای استفاده خوراکی ها و گیاهان پربار از انتی اکسیدان در برگیرنده کند کردن روند پیری، خوب شدن تندرستی و درخشندگی موها، کم شدن ریسک دچار به سرطان، سم زدایی از جسم و زیاد شدن طول زندگی است.

  1. زخم و علامت های آن بر روی پوست را معالجه می کند:

روغن وتیور قادراست زخم های موجود بر روی پوست را با ترویج و زیاد شدن تولید مجدد پوست و بافت های آن معالجه کند. این گزینه پوست را جوان تر می سازد و لکه های تیره و علامت های آکنه و مریضی هایی همانند آبله مرغان را از بین می برد.

روغن وتیور به عنوان روغن ضد پیری شناخته شده است و قادراست به طور اثربخش ترک پوستی، علامت های زخم و دیگر آشفتگیات پوستی را معالجه کند. افزون بر این، چنین روغنی به عنوان معالجه خانگی برای تسکین درد دراثر سوختگی عمل می کند و یک معالجه اثربخش برای آکنه است.

روغن وتیور قادراست برای خانم های که ترک پوستی بعد از بارداری دارند هم سودمند باشد. با اضافه کردن چند قطره روغن وتیور به محلول شستشوی صورت، صابون جسم یا لوسیون های موجود، می توانید متوجه فرقی که این روغن بر روی پوست ایجاد می کند بشوید.

بعد از به کار بردن این روغن صورت شما ترکیب و حس مناسبتری خواهد داشت. روغن وتیور فایده ضد عفونی کنندگی هم دارد. وقتی که این روغن بر روی بافت یا پوست اعمال می شود قادراست احتمال عفونت را کم شدن دهد و باکتری ها را نابود سازد.

همینطور بخوانید: چگونه جای زخم های قدیمی را از بین ببریم؟
  1. ADHD را معالجه می کند:

در سال ۲۰۰۱، مطالعه انجام شده نشان داد روغن وتیور در معالجه ADHD بچه ها خیلی اثربخش است. مطالعه موردی برای دو سال( ۱۹۹۹ الی ۲۰۰۱) انجام شد و در برگیرنده ۴۰ بچه ۶ الی ۱۲سال بود. بیست نفر از بچه ها با ADHD شناسایی نشده بودند و به عنوان گروه کنترلی به کار رفتند. بیست نفر از بچه ها نیز این آشفتگی را داشتند. روغن الزامی که در این مطالعه به کار رفته بود روغن اسطوخودوس، وتیور، ترکیبی از کندر، روغن ضروی گل بی مرگ(گل خشک)،چوب صندل،ملیسا و blue cypress بود.

این روغن های الزامی بر روی مردم برای سی روز مصرف شد. بچه های که از دستگاه های استنشاقی در شب مصرف می کردند و روغن الزامی را سه بار در روز مورد مصرف گذاشته بودند نتایج دلگرمیوارکننده ای داشتند. مزایای روغن اسطوخودوس نمایان و واضح بود. این روغن توانسته بود عملکرد بچه ها را تا ۵۳ درصد زیاد شدن دهد. روغن الزامی cedarwood عملکرد را تا ۸۳ درصد زیادتر کرده بود و روغن وتیور نیز عملکرد را تا ۱۰۰ درصد زیاد شدن داد.

مطالعه انجام شده نشان داد فایده آرام کنندگی روغن وتیور به بچه ها یاری می کند با علامت های ADHD و ADD جنگیدن کنند. این علامت ها در برگیرنده مسئله در تمرکز، به راحتی گرفتار پریشانی شدن، مسئله در ساوقتدهی و تبعیت از دستورالعمل ها، نداشتن صبوری و رفتارهای نگرانی است. این مطالعه که برای پشتیبانی از روغن وتیور انجام شده بود خیلی دلگرمیوار کننده بود و قادراست یک شیوه معالجه خانگی برای آشفتگی بیش فعالی کم توجهی باشد

  1. به عنوان داروی زیاد شدن میل زناشویی به کار می رود:

استرس های فیزیکی و جسمی قادراست به کم شدن میل زناشویی منجر شود. یکی از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۰ که نتایج آن در مجله Hormones and Behavior چاپ شد نشان می دهد این ماده قادراست برای زیاد شدن میل زناشویی سودمند باشد. پژوهشگران گرفتنند وقتی که میزان کورتیزول در جسم در زمان ها استرس زیاد شدن می یابد و تستوسترون نیز با زیاد شدن میزان به این تقویت جواب می دهد.

مسئله اینجاست که میزان تستوسترون به تدریج به میزان پایین تری از کورتیزول می رسد. وقتی که در وضعیت استرس زا زندگی می نمایید میزان تستوسترون در جسم کم شدن می یابد و میل به برقراری ارتباط زناشویی هم کم می شود.

از آن جایی که روغن وتیور به عنوان تسکین قسمت و آرام کننده به کار می رود ذهن و بدنتان را آرام می کند و همین امر میزان هورمون ها را به طور طبیعی خوب شدن می قسمتد. همینطور وجود خواب به اندازه برای جسم نیز از ارزش خیلی بیشتری برخوردار است.

بر اساس مطالعات انجام شده دارا بودن خواب به اندازه و خوابیدن در وقت خوب دو مورد از اثربخشترین و طبیعی ترین شیوه ها برای زیاد شدن میزان تستوسترون است. از آنجایی که روغن وتیور فایده تسکین قسمتی و ارام کنندگی دارد قادراست شما را آرام سازد و سبب خوب شدن خوابتان شود و بی خوابی را معالجه نماید. با دارا بودن خواب به اندازه جسم قادراست به وضعیت طبیعی و سالم خود باز گردد. درنتیجه اگر نمی توانید مناسب بخوابید از روغن وتیور مصرف نمایید.

  1. عملکرد جسم را خوب شدن می قسمتد:

روغن وتیور قادراست سیستم عصبی و ایمنی را تثبیت کند. یکی از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۵ در هند نشان داد روغن وتیور اثر باارزشی در حفاظت از جسم بازی می کند. این روغن قادراست نتایج و مواد سمی داروهای شیمی معالجه ای را که برای معالجه سرطان های متفاوت به کار می رود کم شدن دهد.

این روغن به دلیل فایده آنتی اکسیدانی خود قادراست مانع از ایجاد ضرر به DNA شود و از سلول هامراقبت نماید. فایده مقوی و تسکین قسمتی این روغن سبب زیاد شدن قدرت سیستم ایمنی و پشتیبانی از سیستم عصبی می شود.

وقتی که جسم در تقویت استرس زا قرار دارد، میزان آدرنالین و کورتیزول زیاد شدن نمایان می کند، فشار خون امکان پذیر است بالا رود و تنفس و ضربان قلب نیز سریع تر می شود. سپس گلوکز در جریان خون آزاد می شود تا برای زیاد شدن انرژی مهیا باشد. هضم،پرورش، تولید و عملکرد سیستم ایمنی تحت اثر این تقویت استرس زا قرار می گیرد و جریان خون به پوست کمتر می شود. در این تقویت قدرت تحمل درد زیادتر می شود.

کم شدن میزان استرس بر روی تندرستی قلب، مغز، هضم و سیستم ایمنی تاثیر دارد و مزایای مناسبی برای دیگر سیستم های جسم خواهد داشت. به همین خاطر معالجه های خانگی برای نگرانی همانند مصرف روغن وتیور خیلی سودمند خواهد بود.

  1. نگرانی و عصبی بودن را کم شدن می دهد:

روغن وتیور به طور قدیمی در آروماتراپی برای آرام سازی و تسکین استرس های عاطفی، حملات پانیک ، تروما، نگرانی، بی خوابی و افسردگی به کار می رود.

یکی از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۵ تاثیر این روغن به عنوان ابزاری که به معالجه نگرانی و دیگر بازتاب های موجود یاری می کند را مورد تحقیق قرار داد. وقتی که این روغن به موشها داده شد، فعالیت مغزی دراثر استرس را تحت اثر خود قرار داد.

در حقیقت، این روغن قادراست اثری هنظیر دیازپام داشته باشد. همانطور که می دانید دیازپام دارویی است که برای معالجه نگرانی، اسپاسم های عضلانی، تشنج و دیگر تقویت دکتری تجویز می شود.

  1. موریانه را دور می کند:

یکی از مطالعات انجام شده، دور شدن موریانه به یاری هشت روغن الزامی همانند روغن وتیور، روغن برگ cassia،روغن میخک، روغن اکالیپتوس و دیگر موارد را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. از میان روغن های الزامی تست شده، روغن وتیور اثربخشترین روغن در دفع موریانه ها بود و فعالیت بلندمدتی از خود نشان داد.

این روغن قادراست فعالیت موریانه ها را کم شدن دهد. یکی دیگر از مطالعات انجام شده نشان می دهد روغن وتیور قادراست لاروهای پشه را کنترل کند و پشه ها را از محیط دور سازد. بعضی از پشه ها ناقل مریضی های متفاوتی همانند مالاریا هستند.

بعضی از مردم برای از بین بردن شپش روی پوست سر از روغن وتیور مصرف می کنند. این روغن یک ماده غیر سمی است و مناسبترین ماده برای کشتن چنین حشراتی است.

چگونه روغن وتیور را بیابیم؟

یافتن این روغن در عطاری ها و به صورت آنلاین کار خیلی ساده ای است. به دنبال روغنی باشید که از طرف شرکت معتبری ارائه شده و طبیعی است. در این گونه روغن از گیاه وتیور به صورت ۱۰۰ درصد مصرف می شود. یک بطری ۱۰ میلی لیتری از این روغن بین ۱۰ الی ۱۵ دلار قیمت خواهد داشت. روغن وتیور امکان پذیر است با روغن زنجبیل، روغن یاسمین، اسطوخودوس، روغن لیمو و پرتقال ، چوب صندل و روغن گل رز ترکیب شود.

شما می توانید اسنفج وتیور را هم به صورت آنلاین خریداری نمایید. بعضی از گونه های اسفنج ها از ریشه وتیور ساخته شده اند و برای لایه برداری از پوست مرده و خوب شدن جریان خون به کار می روند. این ها بوی مناسب و معطری دارند و فایده آنتی باکتریایی از خود نشان می دهند.

کاربردهای ساده و اسان روغن وتیور:

بعضی از کاربردهای اسان روغن وتیور را در دنباله با هم مرور می کنیم:

  • با فرو بردن ریشه وتیور تمیز در آب جوش خنک شده برای دو الی سه ساعت می توانید آب وتیور خود را آماده نمایید. مطمئن شوید ظرف را می پوشانید. این آب فایده آرام قسمتی بر روی جسم دارد و به عنوان تصفیه کننده خون عمل می کند. این آب را می توان برای شستن موها و ایجاد حس خنک کنندگی مورد مصرف قرار داد.
  • ۵ الی ۱۰ قطره از این روغن را در آب حمام خود بریزید. این روغن فایده خنک کنندگی و بوی مناسبی دارد و مصرف آن در حمام مانع از گرم شدن بیش از اندازه می شود و قادراست به آرام سازی و معالجه بی خوابی یاری نماید. برای زیاد شدن فایده ارام کنندگی آن می توانید روغن وتیور را با روغن اسطوخودوس و روغن رز ترکیب نمایید
  • برای اینکه ذهن و خلق و خوی شما هم از این ترکیب نفع ببرد، سه الی پنج قطره از آن را بر روی مچ دست، قفسه سینه یا گردن قرار دهید
  • روغن ماساژ آرام قسمت خود را با ترکیب ۳ الی ۵ قطره از این روغن با مقادیر مساوی از روغن جوجوبا ایجاد نمایید. این ترکیب پوست را تمیز و مرطوب می سازد و سبب ارامش ذهن می شود.

پیامد جانبی احتمالی روغن وتیور:

این روغن الزامی کاملا امن است و برانگیختن کننده، حساسیت زا یا سمی نیست. با اینحال خانم ها باردار و خانم های که به بچه ها خود شیر می دهند نبایست از این روغن مصرف نمایند زیرا اطلاعات به اندازه در مورد پیامد جانبی روغن وتیور بر روی نوزاد یا جنین وجود ندارد. وقتی که این روغن در دوز اندک دکتری استفاده می شود قادراست برای مردم امن باشد. آشامیدن آب وتیور نیز امن است.

بعضی از منابع ادعا می کنند روغن وتیور قادراست سبب سقط جنین شود اما شواهد به اندازه برای اثبات این موضوع وجود ندارد. اگر دارویی استفاده می نمایید یا باردار هستید قبل از استفاده این روغن حتما با دکتر خود مشورت نمایید.

دانلود آهنگ شاد قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد