خواص روغن لیموترش برای پوست، مو و سلامت بدن | روغن ضروری لیمو چیست؟ | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

خواص روغن لیموترش برای پوست، مو و سلامت بدن | روغن ضروری لیمو چیست؟ | پزشکی


لیموترش و روغن لیمو ترش حداقل ۱۰۰۰ سال در دکتری آیورودا برای معالجه طیف گسترده ای از وضعیت های تندرستی مصرف شده است.

مرکبات به علت استفاده بی‌شمار‌شان در خوراکی و دارو منشا اصلی روغن‌ های الزامی هستند و روغن لیمو ترش به علت تطبیق پذیری و ویژگی‌ های آنتی‌اکسیدان قوی اش، یکی از باارزش‌ ترین روغن ‌های مرکبات به شمار می رود.

خاصیت ها تندرستی روغن لیمو ترش به طور علمی نمایان شده ‌است. توانایی لیمو ترش برای تصفیه سموم از بدن، دلیل شناخته شدن آن بوده و به طور گسترده از لیمو ترش برای برانگیختن تخلیه دستگاه لنفاوی، احیای انرژی، پاکسازی پوست و جنگیدن با باکتری ‌ها و قارچ ‌ها مصرف می ‌شود.

در حقیقت روغن لیمو یکی از الزامی ترین روغن هایی است که برای خیلیی از اهداف از جمله سفید کننده طبیعی دندان، پاک کننده خانگی و خشبو کننده لباسشویی مصرف می شود.

همینطور بخوانید: خصوصیات لیموترش

روغن الزامی لیمو چیست؟

لیموترش که از لحاظ علمی یکی از مرکبات است گیاهی گلدار بوده که به خانواده گیاهان نیمه ‌گرمسیری تعلق دارد. لیمو ترش در خیلیی از مناطق در سراسر جهانپرورش می کند، هرچند این گیاه بومی آسیا بوده و اعتقاد بر این است که محدوده ۲۰۰ سال قبل از میلاد به اروپا آورده شده است.

در آمریکا ملوانان انگلیسی برایمراقبت از خود در برابر بیماری ها و مریضی ‌های دراثر عفونت‌ های باکتریایی در دریا از لیمو ترش مصرف می ‌کنند.

روغن لیمو ترش توسط پرس سرد پوست لیمو (نه میوه درون لیمو) به دست می آید. در واقع پوست لیمو به علت فیبرهای محلول در چربی آن زیادترین مقدار مواد غذایی لیمو را داراست.

روغن الزامی لیمو ترش متشکل از خیلیی از مواد طبیعی از جمله ترپن ها، سزکویی‌ ترپن ها، آلدهیدها، الکل ‌ها، استرها، و استرول ها است.

لیمو و روغن لیمو به علت خصوصیاتی چون رایحه های شاداب و تمیز، پاکسازی و تصفیه محیط و تمیزکاری دوست داشتنی هستند.

تحقیقات نشان می دهد که روغن لیمو شامل آنتی اکسیدان های قوی است و به کم شدن التهاب، جنگیدن با باکتری ها و قارچ ها، زیاد شدن میزان انرژی و کم شدن هضم یاری می کند.


۹ فایده روغن لیموترش
  • روغن لیمو برای از بین بردن وضعیت تهوع و استفراغ

  • اگر به دنبال راهی برای رهایی از وضعیت تهوع هستید، به ویژه اگر باردار هستید و هر صبح این وضعیت را تجربه می نمایید، روغن لیمو ترش به عنوان یک معالجه طبیعی و اثربخش عمل می ‌کند.

    یک کارآزمایی بالینی، تصادفی و کنترل ‌شده در سال ۲۰۱۴ تاثیر استنشاق لیمو بر روی وضعیت تهوع و استفراغ در دوران بارداری را مورد تحقیق قرار داد. یکصد زن باردار مبتلا به وضعیت تهوع و استفراغ به چند گروه کنترل تقسیم شدند و شرکت کنندگان گروه به محض آن که احساس تهوع می کردند ، روغنی را تنفس می کردند.

    پژوهشگران گرفتنند که بین گروه های شاهد و شرکت کننده در میانگین نمرات تهوع و استفراغ، اختلاف آماری قابل توجهی وجود دارد، این در حالی بود که گروهی که روغن لیمو را استنشاق کرده بودند، دارای نمرات خیلی پایین تری بودند و وضعیت تهوع در آن ها خیلی کم شدن یافته بود.

    این تحقیق نشان داد که روغن لیمو ترش می‌ تواند به عنوان ابزاری برای کم شدن وضعیت تهوع و استفراغ در دوران بارداری مصرف شود.


  • روغن لیموترش هضم و گوارش را خوب شدن می قسمتد

  • روغن لیمو ترش قادراست به تسکین مسائل گوارشی، از جمله مسائلی نظیر گاستریت و یبوست یاری کند.

    یک مطالعه حیوانی در تفاکتورات شیمیایی و بیولوژیکی که در سال ۲۰۰۹ منتشر شده، نشان داد که زمانی روغن لیمو به موش ها داده شد، توسط کم شدن مخاط شکمی (مایع معده) و کار کردن به عنوان یک فاکتور محافظ گوارشی علیه لژیون های معده نشانه ها گاستریت کم شدن یافت.

    همینطور یک مطالعه ۱۰ روزه کنترل شده به صورت تصادفی ، با هدف تحقیق تأثیر روغن لیمو، رزماری و نعناع بر روی یبوست در سالمندان انجام شد.

    پژوهشگران گرفتنند مردمی که از روغن های الزامی مذکور برای ماساژ شکمشان مصرف کرده بودند، نسبت به دیگرین دارای یبوست کمتری بودند. آن ها همینطور گرفتنند که تعداد حرکات روده در گروه آزمایش شده زیادتر شده بود. تسکین طبیعی یبوست در میان شرکت کنندگان دو هفته پس از معالجه نیز دنباله داشت.


  • خصوصیات روغن لیمو برای پوست

  • روغن لیمو ترش با کم شدن آکنه، غذا پوست ضرر دیده و آبرسانی پوست به پوست شما یاری می کند.

    مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌ دهند که روغن لیمو قادر است ضرر سلول و بافت پوست که توسط رادیکال‌ های آزاد ایجاد می ‌شود را کم شدن دهد. این به دلیل فعالیت آنتی ‌اکسیدان قوی و اثرات ضد پیری روغن لیمو ترش است.

    افزون بر این یک تحقیق علمی منتشر شده حاکی از آن است که با توجه به مواد ضد میکروبی روغن لیمو ترش ، این روغن الزامی در برابر مسائل پوستی مثل تاول ‌ها، گزش حشرات، مواد چرب، بریدگی ‌ها، زخم‌ ها، سلولیت (جمع شدنربی در زیر پوست) آکنه روزاسه و عفونت‌ های ویروسی پوست نظیر زخم ‌های سرد و زگیل اثربخش است.


  • روغن لیموترش برای لاغری

  • آیا می دانید که روغن لیمو امکان پذیر است قادر به تسکین شکافت چربی جسم باشد؟ هنظیر روغن گریپ‌ فروت که یکی از مناسبترین روغن ‌های الزامی برای کم شدن وزن است، لیمو نیز شامل d – limonene است که به پشتیبانی از متابولیسم جسم شما یاری می‌ کند و غدد لنفاوی شما را تصفیه می‌ کند که این امر می ‌تواند به کم شدن وزن نیز یاری کند.

    یک مطالعه بر روی حیوانات در ژورنال بیوشیمی بالینی و غذا نشان داد که زمانی موش ‌ها با پلی فنول های لیمو که از پوست لیمو برای یک دوره ۱۲ هفته‌ای استخراج شده بود همراه شدند، زیاد شدن وزن، انباشت پد چربی و ایجاد هیپرلیپیدمی، هیپرگلیسمی و مقاومت به انسولین به طور قابل توجهی سرکوب شد.


  • پاکسازی و تصفیه جسم با روغن لیموترش

  • روغن لیمو دارای تاثیر تمیز کنندگی ومراقبت از جسم است. این روغن الزامی به دفاع از جسم در برابر فاکتور های مریضی زای زیان آور و ترویج سم زدایی از طریق خون و کبد یاری می ‌کند. روغن لیمو همینطور تخلیه غدد لنفاوی را برانگیختن می کند، که این امر به جسم یاری می کند تا خود را از پسماندها و سموم پاک کند.

    مطالعه انجام‌ شده بر روی حیوانات در سال ۲۰۱۶ نشان داد که زمانی روغن اسانس لیمو به موش‌های مبتلا به ضرر حاد کبد و کلیه داده شد، توانست استرس اکسیداتیو و ضرر به هر دو عضو را کم شدن دهد.

    مطالعه دیگر حیوانات، تاثیرات روغن لیمو و دیگر روغن‌های اسانس را بر وضعیت آنتی‌اکسیدان هیکل‌ها در موش‌ها آزمایش کرد.

    معالجه موش ‌ها به مدت شش ماه با روغن ‌های الزامی حتی با دوزهای پایین، به کم شدن استرس اکسیداتیو و حفظ یکپارچگی ساختاری و فعالیت عملکردی هیکل ها انجدلگرمی. ترکیب روغن الزامی لیمو و عصاره زنجبیل بیش ‌ترین اثر آنتی ‌اکسیدان را بر کبد و مغز موش ‌ها داشت.


  • روغن لیمو برای زیاد شدن تندرستی و بهداشت دهان

  • در حالیکه روغن لیمو دارای خصوصیات ضد باکتری و ضد قارچی است، به عنوان یک معالجه طبیعی برای خیلیی از مریضی های دهان، از جمله برفک دهان و نفس بدبو عمل می کند. همینطور این روغن سودمند قادراست برای سفید کردن دندان ها به طور طبیعی و پیشگیری از پوسیدگی دندان نیز مصرف شود.

    یک کارآزمایی بالینی تاثیرقسمتی عصاره لیمو در معالجه ترشحات دهانی را در ۹۰ مریض مبتلا به اچ آی وی / ایدز مورد تحقیق قرار داد و مصرف عصاره لیمو برای پیشگیری از برفک دهان با توانایی آن در برخورد با تقویت موجود در یک جمعیت مبتلا به اچ آی وی تایید شد.

    اگر چه به علت ماهیت اسیدی لیمو ترش به عنوان فاکتوری در ایجاد فرسایش دندان شناخته می شوند، اما به دید نمی رسد که روغن لیمو ترش سبب فرسایش یکسان اسید اسکوربیک شود.


  • کم شدن سرفه و برانگیختن دستگاه لنفاوی با روغن لیموترش

  • روغن لیمو فایده ضد باکتری، آنتی‌ اکسیدانی و ضد التهابی دارد به همین علت به زیاد شدن سیستم ایمنی جسم و جنگیدن با مریضی ‌های تنفسی یاری می ‌کند.

    هم چنین این روغن سودمند به عنوان یکی از باارزش‌ ترین روغن‌های الزامی برای آلرژی عمل می‌ کند. این روغن یکی از مناسبترین روغن ‌ها برای معالجه سرفه است چون به سیستم لنفاوی یاری می ‌کند که شما را از پاتوژن های زیان آورمراقبت کرده و سبب کم شدن تورم در غدد لنفاوی شما می ‌شود.


  • این روغن به عنوان فاکتور ضد میکروب کار می کند

  • مطالعات نشان می ‌دهد که روغن لیمو ترش به دلیل دو ترکیب اصلی یافت ‌شده limonene و b – pinene در آن به عنوان یک فاکتور ضد میکروبی طبیعی عمل می‌ کند. این سبب می‌ شود روغن لیمو یک ابزار قدرتمند در حفاظت از مواد خوراکی باشد.

    روغن لیمو ترش می ‌تواند برای تصفیه سموم زیان آور، مثل باکتری ‌ها، قارچ ‌ها و فاکتور های پاتوژن زیان آور مورد مصرف قرار گیرد. مصرف عصاره لیمو به عنوان یک محصول تمیز کننده طبیعی، خانه شما را عاری از محصولاتی که با مواد شیمیایی پرمخاطره ساخته می‌ شوند نگه می‌ دارد.

    افزون بر این، تحقیقات و تحقیق ها حاکی از آن است که روغن لیمو می ‌تواند برای یاری به حفاظت از سیستم خوراکی ما نیز مورد مصرف قرار گیرد. پژوهشگران در مطالعه تحقیق تاثیرات نگهدارنده روغن لیمو، گرفتنند که لیموپرورش باکتری در گوشت گاو را مهار می ‌کند.

    اسانس لیمو با موفقیت ازپرورش Listeria monocytogenes پیشگیری کرد، و این نشان می‌ دهد که اثر باارزشی در پیش‌ گیری از آلودگی منابع خوراکی ما ایفا می ‌کند. این امر برای سیستم خوراکی ما سودمند است زیرا گزارش شده است که آلوده شدن مواد خوراکی به باکتری هایی نظیر فهرستریا مونوسیتوژنز، سالمونلا، استافیلوکوک اورئوس و اشریشیا کولی هستند، مریضی های خوراکی را به دنبال دارد.


  • روغن لیمو امکان پذیر است به عنوان فاکتور ضد تومور کار کند

  • مطالعات حیوانی نشان می دهد که لیمونن، جزء اصلی روغن لیمو، دارای تاثیرات ضد تومور و شیمی معالجه ای است. غذا غذا لیمو سبب کم شدن ریسک دچار به کارسینومای پستان (سرطان سینه) می شود.

    مطالعات حیوانی همینطور نشان می دهد که مصرف روغن مرکبات شامل لیمونن به صورتمحلی امکان پذیر است یک گزینه ایمن و خوب برای یاری به خانم ها برای پیشگیری از سرطان سینه باشد، اما تحقیقات زیادتری در مورد این موضوع ضروری است.


    موارد مصرف روغن لیمو

    ضدعفونی کننده طبیعی:

    آیا به دنبال راهی برای رهایی از ضدعفونی کننده هایی نظیر الکل و وایتکس هستید؟ آیا به دنبال راهی برای تمیز کردن دوش کهنه خود هستید؟ ۴۰ قطره روغن لیمو و ۲۰ قطره روغن درخت چای را به یک شیشه اسپری اضافه نمایید و آن را با آب خالص (و اندکی سرکه سفید) برای یک محلول تمیز کننده قدیمی پر نمایید. این محصول تمیز کننده طبیعی می ‌تواند برای از بین بردن سموم و باکتری‌ ها در خانه شما به ویژه در مکان‌ هایی نظیر آشپزخانه و حمام مورد مصرف قرار گیرد.

    لباسشویی:

    اگر خیلی زمان است که لباس های کثیف را درون ماشین لباسشویی ریخته اید، فقط چند قطره روغن لیمو را قبل از خشک کردن اضافه بنمایید، به این صورت لباس‌ هایتان از بوی نامطبوع ماشین لباسشویی رهایی می یابند.

    تمیز کردن چوب و نقره:

    یک پارچه مایع آغشته به روغن لیمو (با محدوده ۱۰ قطره روغن) به نقره و جواهرات لکه دار شما یاری می کند. روغن لیمو را می توان برای تمیز کردن چوب هم مصرف کرد.

    ماده شوینده ماشین ظرفشویی:

    برای پیشگیری از مواد شیمیایی شوینده موجود، از روغن لیمو برای شستن ظرف های درون ماشین ظرفشویی تان مصرف نمایید

    از بین بردن مواد چسبناک:

    مواد چسبناک نظیر آدامس را از طریق روغن لیمو از بین ببرید. فقط ۳-۵ قطره روغن لیمو را به یک دستمال مرطوب اضافه نمایید.

    تمیز کننده دست ها:

    آیا زمانی در حال تعمیر اتومبیل و دورخه تان هستید، صابون متداولی به اندازه به اندازه دست هایتان را تمیز نمی کند؟؟ بی قرار نباشید، فقط چند قطره اسانس لیمو را به صابون تان اضافه نمایید و دست های تمیزتان را تحویل بگیرید!

    سفید کننده دندان ها:

    روغن لیمو، جوش‌ شیرین و روغن نارگیل را آمیخته کرده و دو دقیقه قبل از شستشو ، این ترکیب را بر روی دندان‌ های خود بمالید.

    شستشوی صورت:

    شستن صورت با روغن لیمو سبب روشن تر شدن و نرم تر شدن پوست شما می شود. روغن لیمو، استخودوس و روغن آفتابگردان را ترکیب کرده و صورت تان را با آن بشویید. یا به سادگی دو الی سه قطره روغن لیمو را با جوش‌شیرین و عسل ترکیب نمایید.

    پاک کننده ناخن:

    می توانید روغن های اسیدی نظیر لیمو ترش، گریپ فروت و پرتقال شیرین را ترکیب کرده و بر روی ناخن هایتان بمالید. نه تنها لاک ناخن قدیمی شما را از بین می‌برد، بلکه برای حفاظت از تندرستی ناخن ‌های شما نیز سودمند خواهد بود.

    زیاد شدن روند کم شدن وزن:

    برای پشتیبانی از متابولیسم جسم و یاری به روند کم شدن وزن تان ۲ تا ۳ قطره روغن لیمو را به یک لیوان آب اضافه نمایید.

    خوب شدن وضعیت شما:

    تقریبا ۵ قطره روغ لیمو در خانه یا محیط کار قادراست به خوب شدن روحیه و جنگیدن با افسردگی شما یاری کند.

    تثبیت سیستم ایمنی:

    برای تثبیت سیستم ایمنی بدن، از بین بردن باکتری ها و پشتیبانی از سیستم لنفاوی خود، ۲-۳ قطره اسانس لیمو را با یک قاشق چای خوری روغن نارگیل آمیخته نمایید و آمیخته را به گردن خود بمالید.

    تسکین سرفه:

    از روغن لیمو به عنوان معالجه خانگی برای سرفه نیز مصرف می شود، ۵ قطره روغن لیمو را با نصف قاشق چای خوری روغن نارگیل را با هم ترکیب نمایید.

    پاکسازی خلط ها:

    برای یاری به از بین بردن خلط ها و از بین بردن گرفتگی، ۲-۳ قطره روغن لیمو را با نصف قاشق چای خوری روغن نارگیل ترکیب نمایید و آن را به صورتمحلی به سینه و بینی خود بمالید.

    از بین بردن نشانه ها آلرژی:

    برای یاری به تخلیه سیستم لنفاوی خود و از بین بردن علامت های آلرژی فصلی، ۵ قطره روغن لیمو را در خانه پخش نمایید، ۵ قطره را به مواد شوینده خود اضافه نمایید، یا ۵ تا ۱۰ قطره را در یک بطری اسپری بریزید و روی پرده ها، فرش ها و کاناپه های تان اسپری نمایید.

    برطرف کردن تهوع:

    برای از بین بردن وضعیت تهوع و کم شدن استفراغ، روغن لیمو را مستقیما از بطری استنشاق نمایید، ۵ قطره را در خانه یا محل کارتان پخش نمایید، یا ۲-۳ قطره را با نصف قاشق چای خوری روغن نارگیل ترکیب نمایید و به سینه و پشت گردن خود بمالید.

    خوب شدن گوارش:

    برای کم شدن ناراحتی های گوارشی نظیر یبوست، ۱-۲ قطره از روغن لیمو را با یک لیوان آب سرد یا آب گرم با عسل اضافه نمایید و آن را دو بار در روز بنوشید.

    یاری به دفع مسمومیت:

    برای یاری به تصفیه جسم و سم زدایی، ۱ – ۲ قطره از یک روغن را به یک لیوان آب اضافه نمایید و آن را دو بار در روز بنوشید.


    پیامد احتمالی روغن لیموترش

    روغن لیمو قادراست زمان مصرفمحلی به نور
    نظر های خودتون را برای دانلود آهنگ شاد قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد