پسوریازیس و افسردگی، دیابت و پوکی استخوان | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

پسوریازیس و افسردگی، دیابت و پوکی استخوان | پزشکی


پسوریازیس یک مریضی مزمن پوستی است که سبب می‌شود سلول‌های پوست به شتاب بر روی میزان پوست جمع شدنکنند و سبب ایجاد تکه‌های قرمز، خشک، خارش دار و ضخیم گردند. این مریضی محدوده ۷.۵ میلیون نفر از آمریکایی‌ها را درگیر خود کرده است. پسوریازیس افزون بر دردناک و ناخوشایند بودن، قادراست سبب زیاد شدن مریضی‌های دیگری شود که بعضی از آن‌ها تهدید کننده تندرستی شخص هستند. در این مقاله قصد داریم ۴ مریضی وابسته با پسوریازیس را با هم مرور کنیم.

چاقی و دیابت گونه ۲:

مردمی که مبتلا به دیابت گونه ۲ هستند بیش از ۵۰ درصد نسبت به دیگر مردم امکان پذیر است به مریضی پسوریازیس مبتلا شوند. مردم چاق نیز که دارای شاخص توده بدنی (BMI) بالای ۳۵ هستند امکان پذیر است نسبت به مردمی که وزن عادی دارند دو برابر زیادتر دربرابر دچار به این مریضی قرار بگیرند. همه ی این نتایج بر اساس مطالعات انجام شده در دانمارک به دست آمده است که در مجله انجمن دکتری آمریکا منتشر شده است. استیو داولوی استادیار پوست در مرکز دکتری ایالت وین در دیترویت می‌گوید: سال‌هاست که در مورد رابطه مریضی پسوریازیس با دیگر مریضی‌ها اطلاعاتی داریم اما همیشه فکر می‌کردیم که این مریضی قادراست به دلیل عاملهای زیست محیطی همانند سیگار کشیدن یا اضافه وزن ایجاد شود. اما این مطالعه نشان می‌دهد که حتی پس از در دید گرفتن این عاملها، هنوز هم یک قسمت ژنتیکی قوی در این مورد وجود دارد.

پوکی استخوان:

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که ارتباط خیلی روشنی بین پوست ملتهب و استخوان‌های ضعیف وجود دارد. وقتی که پژوهشگران سی تی اسکن را بر روی ۱۰۰ مریض مبتلا به پسوریازیس انجام دادند، گرفتنند که زیادتر این مردم استخوان‌های خود را به همراه میزان زیاد شدن یافته ماده‌ای به نام سیتوکین IL-17A (یک پروتئین سیستم ایمنی جسم است که مانع از فعالیت‌های وابسته با ساخت استخوان در جسم می‌شود) از دست داده‌اند. در همین حال دانشگاه رم بر اساس مطالعات انجام شده گرفتن که ۶۰ درصد از بیمارانی که به پسوریازیس مبتلا هستند استئوپنی (کم شدن تراکم استخوان) را نیز دارند و ۱۸ درصد از آن‌ها به مریضی پوکی استخوان مبتلا هستند. آن‌ها همینطور گرفتنند که ریسک استئوپنی و پوکی استخوان هر ساله برای مردمی که مبتلا به مریضی پوستی پسوریازیس هستند ۵ درصد زیاد شدن نمایان می‌کند. البته خبرهای مناسبی نیز وجود دارد. داروهای ویژهی که برای معالجه مریضی پسوریازیس مورد مصرف قرار می‌گیرد( همانند داروی Cosentyx و Taltz) قادراست با مسدود کردن سیتوکین IL-17A جلوی از دست رفتن استخوان‌ها را بگیرد.

مریضی کرون و کولیت اولسروز:

بر اساس مطالعه‌ای که در دانشگاه هاروارد انجام شده است ،تقریبا ۱۰ درصد از خانم های که به مریضی پسوریازیس مبتلا هستند امکان پذیر است یک مریضی التهابی روده همانند کرون و کولیت اولسروز را نیز تجربه کنند. داولوی در این باره چنین توضیح می‌دهد: ما فکر می‌کنیم که تمام این مریضی‌ها دلایل ژنتیکی یکسانی دارند. یعنی معتقد هستیم که آشفتگی در دو سیتوکین – اینترلوکین ۱۲ و اینترلوکین ۲۳ – که به مرتب کردن سیستم ایمنی جسم یاری می‌کنند در این مریضی‌ها دخیل هستند. جالب توجه است که مصرف داروی Stelara برای مریضی پوستی پسوریازیس با عملکرد این دو سیتوکین تداخل ایجاد می‌کند و سبب خوب شدن علامت‌های مریضی کرون می‌شود.

افسردگی:

محدوده ۱۶.۵٪ از بیماران مبتلا به پسوریازیس با استانداردهای اساسی افسردگی روبرو هستند. بر اساس مطالعه انجام شده بیماران مبتلا به پسوریازیس میزان افسردگی بالایی دارند. داولوی در این باره می‌گوید: این موضوع یکی از موقعیت‌هایی است که علت ایجاد این مریضی بیشتر نمایان نیست. اینکه مریضی پسوریازیس سبب ایجاد خجالت و ناراحتی در مردم می
نظر های خودتون را برای دانلود آهنگ شاد قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد