طب هومئوپاتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

طب هومئوپاتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ | پزشکی


طب هومئوپاتی شکلی از معالجه جانشین و مکمل است که از مقادیر خیلی اندک مواد طبیعی که در مقادیر بیشتر سبب ایجاد مریضی می شود برای معالجه همان مریضی بهره می برد. این شاخه از علم از قرن نوزدهم مورد مصرف قرار گرفته و  با گذشت وقت نیز در میان بعضی از مردم مقبولیت خود را حفظ نموده است.  مطلب جالب سرگذشت این است که اولین مطالعات وابسته با استفاده این شیوه معالجه ای بر روی مردم داوطلب سالم انجام شده  که خیلی شبیه ازمایش های بالینی امروزی است.

اگرچه با ظهور و نمایانیش معالجه های پیشرفته برای مریضی ها، از مقبولیت هومئوپاتی نیز کاسته شد اما هنوز هم بیش از ۲۰۰۰ ماده وجود دارد که در این شیوه معالجه ای مورد مصرف قرار می گیرد.

مناسب حالا سوال اینجاست که طب هومئوپاتی واقعا چیست؟ چگونه کار می کند؟ مطالعات انجام شده در مورد اثربخش بودنش  چه می گویند؟ چگونه می توان این شیوه معالجه ای را با گزینه های معالجه ای متداول مقایسه کرد؟ ایا پیامد جانبی یا ریسکاتی در مورد هومئوپاتی گزارش شده است؟ در این مقاله قصد داریم جواب این سوالات را با هم مرور کنیم.

چه دیدیه ای پشت طب هومئوپاتی وجود دارد؟

 دیدیه ای که پشت این شیوه معالجه ای وجود دارد خیلی ساده است. مردمی که از این علم پشتیبانی و پشتیبانی می کنند بر این باورند که شبیه، شبیه را معالجه می کند.  این مردم باور دارند موادی که سبب ایجاد مریضی در یک شخص سالم می شود قادراست علامت های آن را هم معالجه کند .

طرفداران علم هومئوپاتی بیان می کنند که مقادیر اندک  از ماده ای که سبب مریضی شده است قادراست جسم را برانگیختن کند و آن را به خود معالجه ای وادار نماید.  اگرچه این موضوع به دید عجیب و غیر منطقی می رسد اما این دیدیه تا حدی شبیه دیدیه واکسیناسیون است که در طب مدرن به کار می رود.

در واکسیناسیون نیز کارشناسان بر این باورند که با وارد کردن مقادیر اندکی از میکروب های کشته شده یا غیر فعال شده به جسم می توان آن را در برابر پیشرفت مریضیمراقبت کرد و از بروز مریضی در آینده جلوگیری نمود.

 اصول و قوانین هومئوپاتی:

 پشت این طب بحث برانگیز سه قانون اصلی وجود دارد:

  • قانون شبیه ها: قانون شبیه ها به همان دیدیه شبیه، شبیه را معالجه می کند ذکر دارد.
  • اصل معالجه واحد: این اصل بدین معنی است که یک معالجه واحد بایست بتواند علامت های فیزیکی، احساسی و روحی مریضی را پوشش دهد.
  • قانون حداقل دوز: تنها مقادیر اندکی از ماده مددید بایست مورد مصرف قرار گیرد.

تحقیقات و پژوهش های علمی انجام شده بر روی معالجه هومئوپاتی:

 نتایج وابسته با اثربخش بودن این روش معالجه ای به دلیل نبود تمرینات و فعالیت های مرتب کردن شده در حوزه تحقیقات ، یکسان نبوده است. همین امر سبب شده است دوز خوب برای معالجه هومئوپاتی در قسمت های متفاوت مختلف و متغیر باشد.

یکی از مطالعات مروری انجام شده در سال ۲۰۱۶  طراحی مطالعات و نتایج به دست آمده از آن ها را مورد تحقیق قرار داد. نتیجه این مطالعه این بود که هومئوپاتی شخصی سازی شده و شخصی امکان پذیر است تاثیر معالجه ای ویژه اندکی داشته باشد.

یکی از مطالعات مروری بزرگ در سال ۲۰۱۸ هم یکی از ادعاهای شایع طب هومئوپاتی را مورد تحقیق قرار داد.

حامیان این طب بر این باورند که چنین شیوه معالجه ای قادراست اثر باارزشی در جلوگیری یا معالجه عفونت های شدید مجاری تنفسی در بچه ها داشته باشد. بر اساس این مطالعه مروری، هیچ شاهدی مبنی بر اینکه چنین معالجه ای در بچه ها اثربخش بوده است وجود ندارد.

به دلیل کیفیت گزارش دهی تاثیرات و پیامد جانبی معالجه های هومئوپاتی در مطالعه مروری، پژوهشگران نتوانستند نتیجه گیری درستی در مورد امنیت این روش معالجه ای داشته باشند.

طب هومئوپاتی و معالجه سرطان:

 هنظیر دیگر شیوه های معالجه ای، اثر معالجه هومئوپاتی بر روی مردم مبتلا به سرطان هم بیشتر شناخته شده نیست. مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهد این معالجه وقتی که در کنار معالجه های متداول مصرف شود امکان پذیر است تاثیر بازدارندگی بر روی سرطان داشته باشد، علامت های موجود را کم شدن دهد و کیفیت زندگی مردم را خوب شدن بقسمتد. با اینحال در حال حاضر هیچ کس نمی داند می توان چنین مطالعاتی را بر روی انسان ها انجام داد یا نه. برای جواب دادن به این سوال بایست مطالعات و تحقیقات زیادتری انجام شود.

پیامد جانبی و امنیت طب هومئوپاتی:

معالجه های هومئوپاتی پروفایل ایمنی منطقی دارند چون تنها مقادیر خیلی اندکی از ماده فعال که خیلی رقیق شده مورد مصرف قرار می گیرد. با اینحال مردمی که باردار هستند یا معالجه ویژهی را برای تقویت شان گرفتن می کنند بایست قبل از مصرف این معالجه با دکتر خود مشورت کنند.

در این مردم حتی مقادیر اندک هم قادراست پرمخاطره باشد.  بایست به دلیل داشته باشید که معالجه های هومئوپاتی نمی توانند جای معالجه های متداول را در زیادتر تقویت و مریضی های موجود بگیرند. به عنوان مثال درباره معالجه سرطان هیچ شواهدی وجود ندارد که این مواد تاثیری بر روی جسم داشته است. در چنین تقویتی اگر طب هومئوپاتی به جای معالجه های متداول که در مطالعات متفاوت تاثیرقسمتی شان ثابت شده مورد مصرف قرار گیرد قادراست به جای خوب شدن درد و مسائل موجود، ان ها را زیاد شدن دهد.

از آنجایی که تاثیر این معالجه به زمان ترکیب شدن با معالجه های متداول بیشتر نمایان نیست بایست قبل از استفاده طب هومئوپاتی یا دیگر مکمل های غذا ای با دکتر تان مشورت نمایید. تمام ما به مناسبی می دانیم که بعضی از ویتامین ها و مواد معدنی می توانند با معالجه هایی همانند شیمی معالجه ای یا تابش معالجه ای تداخل داشته باشد.

تقابل یا طب متداول:

طب هومئوپاتی با طب متداولی که امروزه از آن برای معالجه مریضی های متفاوت مصرف می کنیم مختلف است.  در طب متداول امروزی از داروها، شیمی معالجه ای، جراحی و غیره مصرف می شود و به همین خاطر تاثیرات به دست آمده نیز مختلف خواهد بود. وقتی که معالجه های متداول با معالجه های جانشین همانند طب هومئوپاتی ترکیب می شود و در معالجه مریضی هایی همانند سرطان مورد مصرف قرار می گیرد به آن  رویکرد یکپارچه برای معالجه سرطان هم می گویند. برای درک این تاثیرات بایست تحقیقات زیادتری انجام شود.