عوارض مصرف زیاد پروتئین - چرا نباید بیش از حد پروتیین مصرف کنیم؟ | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

عوارض مصرف زیاد پروتئین - چرا نباید بیش از حد پروتیین مصرف کنیم؟ | پزشکی


 

رژیم‌های بر مبنای پروتئین نظیر رژیم پالئو یا اتکینز، این روزها دوست داشتنیند، اما تحقیقات نشان داده‌اند که چنین استراتژی‌های خوراکی، شاید آنچنان که بدید می‌رسد هم تندرستی نباشند.

برنامه‌های خوراکی پر پروتئین، که همواره به گوشت، لبنیات و دیگر محصولات حیوانی خیلی بها می‌دهند، می‌توانند با تقویت دکتری پرمخاطرهی گره میل کنند! اگر در حال حاضر چنین رژیمی گرفته‌اید، پس از اینکه متوجه شدید دکتران در اینباره چه گفته‌اند بایست در مورد منوی خوراکی هایتان مجدد فکر نمایید.

آخرین تحقیقات درباره پروتئین

یکی از آخرین تحقیقاتی که توسط مجله‌ی Cell Metabolism و بر روی ۶۳۸۱ نفر با ممحدودهه‌ی سنی ۵۰ سال به بالاانجام شده است، نشان داده که استفاده پروتئین بیشتر، مخصوصا پروتئین‌های حیوانی، قادراست همانند استفاده سیگار زیان آور باشد! در حقیقت شرکت کنندگان بین ۵۰ تا ۶۵ سال این تحقیق که در میانسالی‌شان مقادیر بیشتری پروتئین حیوانی استفاده می‌کردند، در طول تحقیق، چهار برابر، مرگ و میر زیادتری بر تاثیر سرطان داشته‌اند!

ناراحت کننده‌تر از این، اینکه تعریف «پروتئین بیشتر» از نظر این تحقیق، خیلی کمتر از مقادیری است که در رژیم‌های مد این روزها توصیه می‌شود! چرا که شرکت کنندگانی که فقط ۲۰ درصد از کالری هر روزه‌شان را پروتئین تشکیل می‌داده، در این دسته بندی قرار گرفته‌اند. اما بعنوان مثال رژیم پالئو محدوده ۳۸ درصد کالری هر روزه‌اش از پروتئین تشکیل شده است، یعنی تقریبا دو برابر!

چرا پروتئین ریسک دچار به سرطان را زیاد شدن می‌دهد؟

با تحقیق بر روی موش‌های آزمایشگاهی روشن شد که رژیم‌های پر پروتئین، میزان هورمونپرورش IGF-1 را زیاد شدن می‌دهد. در تحقیقات انسانی هم یافت شده که هر کس IGF-1 زیادتری داشته باشد، به احتمال زیادتری بخاطر دچار به سرطان خواهد مرد.

والتر لونگو، یکی از پژوهشگران و استاد زیست شناسی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، می‌گوید: وقتی که پروتئین بیشتر استفاده نمایید، این عاملهایپرورش زیاد شدن یافته و ما نشان داده‌ایم که آنان می‌توانند به سلول‌های متداولی یاری کنند که مثل سلول‌های سرطانی شوند و گسترش یابند.

شاید این تحقیق ناگوار بدید بیاید، اما اولین تحقیق این چنینی نیست. در یک آزمایش دکتری دیگر، پژوهشگران، گروهی را که نه سیگار می‌کشیدند و نه الکل می‌آشامیدند، و محدوده نیمی از آنان هم گیاهخوار بودند مورد مراقبت و نگهداری گرفتند. آنان گرفتنند گیاهخواران آن مجموعه، به احتمال خیلی کمتری به سرطان مبتلا خواهند شد.

تحقیق پهناور دیگری که در آلمان و انگلیس انجام شده، دقیقا نتایج مشابهی را نشان داده است. گیاهخواران محدوده ۴۰ درصد کمتر در ریسک دچار به سرطان هستند.

انستیتوی تحقیقاتی سرطان آمریکا در سال ۲۰۰۷ نیز تایید کرد که ریسک بالقوه‌ی رژیم های خوراکی حیوانی، ریسک دچار به چندین گونه سرطان را زیاد شدن خواهد داد.

و به اعتقاد کمیته‌ی دکتران «گزارش مسئولیت دکتری»، در کشورهایی که چربی حیوانی زیادتری استفاده می‌کنند، نظیر چربی گوشت، کره و پنیر، سرطان سینه شیوع زیادتری دارد.

منابع پروتئینی غیر گوشتی

در پروتئین های گیاهی، زیاد شدن ریسک دچار به سرطان مشاهده نشده است، پس به سراغ لوبیا، توفو، مغزها و آجیل‌ها بروید تا مواد غذایی آنان به بدنتان برسد. بقیه‌ی رژیم خوراکی‌تان را نیز حول محور غلات کامل و خوراکی های گیاهی نظیر میوه ها، سبزیجات و نان و پاستا قرار دهید و چربی مورد احتیاج بدنتان را نیز از روغن زیتون، آووهدیه و منابع سالم دیگر تامین نمایید.

شاید در ابتدا این وضعیت برایتان چالش بر انگیز باشد، اما کم کم خو گرفته و خواهید آموخت که عاشق خوراکی های سالم باشید و مطمئن باشید که زندگی زیاد‌تری نیز خواهید داشت.

دانلود آهنگ شاد قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد