چگونه استرس شدید درسی را کنترل کنیم؟ 9 بهترین روش کاهش استرس امتحانات | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

چگونه استرس شدید درسی را کنترل کنیم؟ 9 بهترین روش کاهش استرس امتحانات | پزشکی


از آنجائیکه در دنیایی زندگی می‌کنیم که پر از عاملها و ابزارهای استرس‌زا است، امروزه استرس قسمتی از زندگی روزانه ما شده است.

استرس کشنده می‌توان سبب بروز مسائل روحی و جسمی خیلی شدید و یا حتی در پاره‌ای از موارد قادراست سبب بروز آشفتگیات و مریضیهایی شود. نمایان کردن راهکاری خوب برای غلبه بر این مسائل خیلی حیاتی است.

استرس یکی از واکنشهای طبیعی جسم در موقع ریسک است که سبب می‌شود جسم مهیا گریز و یا جنگ شود. استرس همینطور فعالیت سیستم‌های متفاوت جسم را برای مهیا سازی در مواجهه با تهدیدات احتمالی کم شدن و یا زیاد شدن می‌دهد.

اگر گرفتار استرس حاد هستید احتیاج است که با مصرف تمام راهکارهای امکان پذیر این مسئله را حل نمایید. می‌توانید حل این مسئله را با تغییر در گونه نگرشتان آغاز نمایید.

تغییر در نگرش سبب تازه شدن گونه نگاهتان به مسائل شده و مهارتتان در دفترکار زندگی بالا می‌برد. به دید من این راهکار شالوده و اساس کنترل و مدیریت استرس در زندگی می باشد.

این روشهایی را که در دنباله به شما خواهیم گفت دنبال نمایید تا از استرس فاصله بکیرید. این راهکارها به شما یاری خواهند کرد که از شر استرس حاد خلاص شوید، توانایی سیستم دفاعی بدنتان بالا رود و بنابراین بدنتان مناسبتر کار کند.


۱. در زمان عصبانیت تصمیم نگیرید

بر کسی پوشیده نیست که مردم در زمان عصبانیت تصمیمات غیر معقول و نسنجیده می‌گیرند. زمانی که در حال جر و بحث با کسی هستید به طور خود به خود عصبانی خواهید شد. این عصبانیت سبب بروز استرس زیادتر و پیامدهای ناخوشایند بعد از آن خواهد شد.

به عقیده من مناسبتر است بعد از آرام شدن و از دست دادن عصبانیت، طرفین به بحث خود دنباله دهند و به نتیجه برسند. وقفه‌ای که در میانه جر و بحث به وجود می‌آید مجالی را به شما می‌دهد که ذهن خود را از فکرها و احساسات مخرب خالی نمایید.

همینطور بخوانید: گیاهان دارویی برای معالجه استرس

۲. دست از بی قراری بردارید

خیلیی از مردم باور دارند که بی قراری در انجام کارها به آنان یاری می‌کند که در موقعیتهای سخت مناسبتر عمل کرده و تمام چیز زندگیشان را تحت کنترل بگیرند. متاسفانه این باور اشتباه سبب زیاد شدن استرس در زندگی می‌شود.

زمانی در مورد مساله‌ای بی قرار هستید این تصویر در ذهن شما شکل می‌گیرد که اتفاق بدی خواهد افتاد و به تدریج فکرها منفی به ذهنتان خطور خواهند کرد.

این بی قراریها به تدریج تبدیل به عادت می‌شوند و شما ناچار خواهید شد با استرس مزمن در زندگی کنار بیایید. به علاوه بی قراری امکان پذیر است ذهن شما را پر از حس ترس و وحشت کند.

گاهی اوقات مردمتلاش می‌کنند که در تقویت سخت به آرامش برسند. ذهن شما کلید حل این مسئله است. فکرها مثبت را جانشین فکرها منفی نمایید و بدانید که بی قراری، خیلی برای تندرستی جسم و روان شما پرمخاطره است.

چگونه استرس شدید را معالجه کنیم؟


۳. به خود سخت نگیرید

اغلب اوقات شما خودتان را به دلیل کارهایی که انجام داده‌اید نمی‌قسمتید. انسآنانی پر تلاش هموارهتلاش ‌شان بر این است که خود را به معیار‌های بالای زندگی نزدیک کنند و خود را در همان حد نگه دارند. این موردیت اخلاقی سبب بروز استرس بیشتری می‌شود.

احساس گناه در مردم سبب بوجود آمدن نگرانی و افسردگی می‌شود. خودتان را به دلیل کارهایی که از کنترل شما خارج هستند سرزنش ننمایید. مناسبتر است که نگاهی به فکرها و احساساتتان بیندازید تا بدین وسیله قادر باشید فکرها منفی درونی خود را تحت کنترل بگیرید.

اگر احساس می‌نمایید جایی از کار می‌لنگد به عقب بر گردید و از خودتان سوال کنید چه نکات مثبتی را از آن اتفاق بد و ناخوشایند می‌توانید یاد بگیرید. به علاوه اگر احساس خوشنودیمندی درونی از خودتان را زیاد شدن دهید تبدیل به شخصی موفق و با اطمینان به نفس خواهید شد.


۴. نفس عمیق کشیدن را تمرین نمایید

نفس عمیق یکی از مناسبترین روشهای کم شدن استرس و دور حفظ کردن جسم از اسپاسمهای عصبی و تنش است.

ورزشهای هوازی فعالیت سیستم عصبی و تولید گلبولهای سفید خون را زیاد شدن می‌دهند. محل خوبی را نمایان نمایید و دستانتان را بر روی قفسه سینه و شکمتان قرار دهید. بر روی نفس کشیدنتان تمرکز نمایید و بالا و پایین رفتن شکمتان را احساس نمایید.

توصیه من این است که این روش را به منظور خوشنودیمندی در زمان انجام آن یاد بگیرید. این شیوه آرام قسمت، خیلی اثربخش و سودمند است و سبب می‌شود در زمان انجام آن استرس و عصبانیت را فراموش نمایید.


۵. احساساتتان را بشناسید

اگر قادر به درک و شناخت احساساتتان شوید کیفیت زندگیتان نیز بالا خواهد رفت. این شیوه به آسانی مقدار استرس و نگرانی را در شما کم شدن می‌دهد.

اگر با احساساتتان رابطه برقرار نمایید اقبال این را خواهید داشت که از لحاظ احساسی و جسمی تندرست بمانید.

احساساتتان را سرکوب ننمایید زیرا این کار اثرات مخربی را بر روی جسم و روانتان بر جای خواهد گذاشت؛ به علاوه سرکوب کردن احساسات سبب از بین بردن ارتباط‌تان با کسانی می‌شود که دوستشان دارید. این کار همینطور سبب زیاد شدن استرس و تنش در زندگی می‌شود.


۶. احساساتتان را رشد دهید

احساساتتان را در درون ذهنتان حبس ننمایید. با احساسات خود رابطه برقرار نمایید.

اگر نمی‌دانید چگونه این کار را انجام دهید کافیست که تمام احساسات مناسب و بد خود را بر روی کاغذ بنویسید. در این صورت اقبال این را دارید که روشهای جدیدی را برای رشد آنان نمایان نمایید.

با این شیوه شما یاد خواهید گرفت که چگونه با استرس به طور اثربخشتری مقاومت نمایید. یادگیری رشد احساسات شالوده و پایه پیشرفت ذهن است.

کم شدن استرس با خندیدن


۷. خنده استرس را کم شدن می‌دهد

خنده مناسبترین، ارزانترین و آسانترین راهکار مثبت بودن است.

نگرش مثبت و شوخ طبع بودن هر دردی را معالجه می‌کند. حتی خنده‌های کوتاه و گذرا سبب ایجاد تغییرات مثبتی در جسم شما می‌شوند. خنده با شل کردن ماهیچه‌ها استرس را در جسم کم شدن می‌دهد.

خیلیی از مردم با شوخ طبعی هم روحیه خود را عوض می‌کنند و هم روحیه مردم را تازه می‌کنند. این مردم نسبت به بقیه کمتر دربرابر افسردگی و نگرانی قرار می گیرند.


۸. واقعیت هایی را که قادر به تغییر آنان نیستید بپذیرید

شما بدون شک زمانی که یاد می‌گیرید چیزهایی در زندگی وجود دارند که قادر به تغییر و یا کنترل آنان نیستید راحتر می‌توانید استرس و نگرانیتان را فراموش نمایید.

من مناسب می‌دانم که احساس بیچاره‌گی احساس خیلی بدی است اما شما بایست با این واقعیت کنار بیایید که یک سری چیزها را نمی‌توانید در زندگی کنترل نمایید.

شما بایست چیزهایی را که قادر به تغییر آنان هستید با شجاعت تغییر بدهید. این شیوه به شما یاری می‌کند که نگرش مثبتتان را خوب شدن بقسمتید.


۹. قدر دان باشید

یکی از روشهای اثربخش مقاومت با استرس این است که قدر دان تندرستی خود باشیم. من مردم بیشتری را می‌شناسم که با وجود مسائل بیشتری که در زندگیشان دارند نگرش مثبت خود به زندگی را تغییر نداده‌اند.

من مطمئنم هر انسانی در زندگی چیزهایی خیلیی دارد که بایست به دلیل آنان سپاسگذار خداوند باشد. کسانی که قدر دان زندگی هستند نسبت به استرس مقاوم‌تر می‌باشند و مقدار خوشنودیشان از زندگی زیادتر است.