خواص برگ های شلغم برای سلامت بدن | برگ شلغم چه خاصیتی دارد؟ | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

خواص برگ های شلغم برای سلامت بدن | برگ شلغم چه خاصیتی دارد؟ | پزشکی


برگ های شلغم قسمتی از خانواده سبزیجات cruciferous محسوب می‌شوند که افزون بر شلغم این خانواده شامل کیل، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم برگ و rutabaga می‌باشد. این مخزن لبریز از مواد غذایی با کالری ممحدودهی که دارد بایست در فهرست خرید هفتگی شما قرار گیرد. ریشه شلغ استفاده غذا داشته و خاصیت ها خیلیی برای تندرستی دارد، اما تمرکز این مقاله بر روی ساقه یا برگ‌های سبز آن خواهد بود.

برگ شلغم بر حسب شاخص تراکم مواد غذایی بالاترین رتبه را به خود تخصیص می‌دهند، که این شاخص مقدار ویتامین، مواد معدنی و مواد غذایی گیاهی را برحسب مقدار کالری محاسبه می‌نماید. برگ‌های شلغم، خردل و کلم برگ و همینطور کلم پیچ و برگ چغندر سویسی از ۱۰۰۰ نمره بالاترین امتیاز امکان پذیر را کسب نموده‌اند.

وظیفه عمده مرکز علمی طب غذا معالجه ای، گردآوری قسمتی از مجموعه مقالات در رابطه با خاصیت ها مواد خوراکی دوست داشتنی در حفظ تندرستی می‌باشد. به عنوان مثال به تجزیه و تحلیل مواد غذایی برگ‌های شلغم پرداخته و نگاهی موشکافانه معطوف به خاصیت ها آن در حفظ تندرستی، گنجاندن هرچه زیادتر برگ‌های شلغم در برنامه خوراکی و ریسکات احتمالی استفاده برگ‌های آن دارد.


تجزیه و تحلیل برگ های شلغم

یک فنجان برگ شلغم پخته شامل ۲۹ کالری، ۲ گرم پروتئین، ۰ گرم چربی، ۶ گرم کربوهیدرات، ۵ گرم فیبر و ۱ گرم قند می‌باشد، تامین کننده ۶۶۰٪ از ویتامین K ضروری در روز، ۲۲۰٪ از ویتامین آ ، ۶۶٪ ویتامین سی ، ۴۲٪ فولیت، ۲۰٪ کلسیم الزامی، ۱۴٪ ویتامین E و ۶٪ آهن می‌باشد.

برگ‌های شلغم هم نظیر دیگر سبزیجات برگ‌دار شامل بالاترین حجم نیترات (بیش از ۲۵۰ میلی‌گرم/۱۰۰ گرم) می‌باشد. جذب مقادیر بی‌شماری نیترات از برنامه خوراکی منجر به کم شدن فشار خون شده، سبب تقلیل مقدار اکسیژن مورد احتیاج در حین انجام حرکات ورزشی می‌شود و کارایی ورزشکار را زیاد شدن می‌دهد.


خصوصیات برگ شلغم در حفظ تندرستی
پوست و مویی سالم با برگ‌های شلغم

زمانی که به روش‌های حفظ پوست و مویی سالم فکر می‌نمایید، میل کردن برگ‌های شلغم به ذهنتان هم خطور نمی‌کند، اما بایست خطور کند! برگ‌های شلغم برای پوست شما فوق‌العاده هستند زیرا لبریز از ویتامینA، ماده غذایی مورد احتیاج برای تامین چربی پوست که موها را مرطوب نگه می‌دارد، می‌باشد. همینطور ویتامین A برایپرورش نسوج جسم از جمله پوست و مو حیاتیست.

جذب ویتامین C به اندازه (۱ فنجان برگ شلغم پخته بیش از ۵۰٪ آن را تامین می‌کند) برای ساخت و حفظ کلاژن الزامیست، که ماهیت پوست و مو را تشکیل می‌دهد.

فقر آهن یکی از رایج‌ترین علت ها ریزش مو به حساب می‌آید، که با جذب آهن به اندازه از مواد خوراکی شامل آهن همانند کلم برگ می‌توان مانع از دنباله ریزش موها شد. در صورتی که آهن به اندازه در برنامه خوراکی شما گنجانده نشده باشد این امر بر روی عملکرد جسم و چگونگی استفاده انرژی در جسم نیز اثربخش خواهد بود.


زیاد شدن جذب آهن

فقر آهن یکی از رایج‌ترین فقدآنانی مواد غذایی کشورهای پیشرفت یافته است و از عمده علت ها کم‌خونی به شمار می‌رود. میل کردن خوراکی های پربار از ویتامین C با خوراکی های لبریز از آهن، زمینه جذب حدبیشتری آهن را فراهم می‌کند. برگ‌های شلغم به خودی‌خود منشای فوق‌العاده از ویتامین C و منشای مناسب از آهن هستند.


برگ شلغن برای جلوگیری از پوکی استخوان

جذب اندک ویتامین K با ریسک بالایی از عدم موفقیتگی استخوان در رابطه است. استفاده ویتامین K به اندازه متضمن خوب شدن تندرستی استخوان‌هاست و با جذب مناسبتر کلسیم همراه بوده، سبب کم شدن دفع کلسیم از ادرار شده و اثر تعدیل کننده پروتئین استخوان را ایفا می‌کند.

تنها یک فنجان برگ شلغم پخته شامل حجم بی‌شماری معادل ۵۲۹ میکرو‌گرم ویتامین K است که فراتر از احتیاج هر روزه شما خواهد بود. تاج طلای کلسیم برسر برگ‌های شلغم نهاده شده است، در هر گرم میوه‌ و سبزی مقادیر خیلی بیشتری کلسیم نهفته است.


خصوصیات برگ شلغم در جلوگیری از سرطان و معالجه آن

در برگ‌های شلغم مواد غذایی بی‌شماری مخفی شده است که فوق‌العاده‌ترین جنگجویان در برابر سرطان هستند.

در طی ۳۰ سال گذشته اعتقاد بر این بود که استفاده سبزیجات cruciferous با کم شدن ریسک دچار به سرطان از جمله سرطان ریه و روده رابطه مستقیم دارد.

مطالعات به تازگی حاکی از آن است که مواد شامل سولفور (معروف به sulforaphane) نه تنها به سبزیجات cruciferous مزهی گزنده می‌قسمتند بلکه نیروی جنگیدن با سرطان نیز بر پیمانه همین مواد محول شده است.

امروزه Sulforaphane به علت خصوصیات تاخیری و بازدارندگی از سرطان و نتایج نویدقسمت وابسته باسرطان melanoma، مری، پروستات و لوزالمعده مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

پژوهشگران گرفتنند که مواد سولفورآفین می‌توانند مانع از تشکیل آنزیم پروتئین‌های معروف به histone deacetylase(HDAC) که در پیشرفت سلول‌های سرطانی اثر شناخته شده‌ای دارند ‌شوند. قابلیت متوقف‌سازی آنزیم‌ هیستون، غذا‌های شامل سولفورآفین را به فاکتور بالقوه نیرومندی در معالجه سرطان مبدل می‌کند.

نمایان شده برگ‌های شلغم و دیگر سبزیجات سبز رنگ که شامل مقادیر بیشتری کلروفیل می‌باشند اثرات مثبتی در انسداد سیکل مخرب آمین‌های سرطان‌زا که بر تاثیر کباب کردن مواد خوراکی در حرارت بالا تشکیل می‌‌شود دارد.

اگر علاقه بی‌شماری به کباب کردن غذا‌ها بر روی ذغال دارید، به طور حتم بایست آنان را با سبزیجات سبز رنگ استفاده نمایید تا تاثیر آن را خنثی کند.

بافزون برگ‌های شلغم به عنوان منشای فوق‌العاده از آنتی‌اکسیدان قوی ویتامین C می‌باشد که در برابر شکل‌گیری رادیکال‌های آزاد که از علت ها شناخته شده سرطان هستند، مقاومت می‌کند.


برگ شلغم و دیابت

مطالعات نشان می‌دهند که مردم مبتلا به دیابت گونه ۱ که در برنامه خوراکیشان فیبر بیشتری گنجانده شده مقدار گلوکز خونشان پایین‌تر است و شاخص قند خون در مردم مبتلا به دیابت گونه ۲ نیز خوب شدن یافته و از مقدار چربی و انسولین استفادهی آنان نیز کاسته شده است. یک فنجان برگ شلغم پخته محدودها شامل ۵ گرم فیبر است.

راهنمای بهداشت غذا به طور هر روزه برای خانم ها در محدوده ۲۱- ۲۵ گرم و برای آقایان در محدوده ۳۰- ۳۸ گرم فیبر پیشنهاد می‌کند.

همینطور برگ‌های شلغم شامل آنتی‌اکسیدانی معروف به اسید آلفالیپوییک می‌باشد که به طور معناداری از مقدار گلوکز خون کاسته، مقدار حساسیت به انسولین را زیاد شدن داده و مانع از تغییرات شیمیایی حاد در جسم بیماران مبتلا به دیابت می‌گردد. همینطور مطالعات در این زمینه اثبات می‌کند که اسید آلفالیپویک سبب کم شدن ضرر‌های عصب‌ها یا دستگاه عصب خودکار در بیماران مبتلا به دیابت می‌شود.

مطلب قابل ذکر اینکه، بیشتر مطالعات به شیوه وریدی از اسید آلفالیپوییک بهره بردند و اعتماد ندارند که مکمل‌های غذا هم نتایج مشابهی را حاصل نماید.


گوارش مناسبتر با برگ های شلغم

برگ‌های شلغم هم لبریز از فیبرند و هم شامل مقادیر بیشتری آب که مانع از یبوست شده، عمل دفع را مرتب کردن کرده و به حفظ تندرستی سیستم گوارش یاری فراوانی می‌کند.


باروری

بر اساس اعلان دانشگاه دکتری هاروارد برای خانم های که در سن باروری قرار دارند، استفاده آهن بی‌شمار با منبع گیاهی از قبیل اسفناج، باقالی، کدو تنبل و لوبیا سبز سبب تثبیت باروری می‌گردد.

جذب اسید فولیک به اندازه برای خانم ها باردار جهتمراقبت از نوزاد در برابر کاستی لوله عصبی حیاتیست. استفاده هر روزه یک فنجان برگ شلغم، محدودها ۴۲٪ فولیک اسید و ۶٪ از آهن مورد احتیاج جسم را تامین می‌کند.


خواب و خلق‌وخوی مناسبتر با برگ شلغم

کولین موجود در برگ‌های شلغم، ماده غذایی باارزشی است که به خواب، تحرک ماهیچه‌ها، یادگیری و حافظه یاری می‌کند. همینطور کولین به حفظ ساختار غشای سلول یاری کرده، به ارسال سیگنال‌های عصبی یاری ‌رسانده، سبب راحتی جذب چربی شده و التهابات مزمن را کم شدن می‌دهد.

در عین حال فولیت موجود در برگ‌های شلغم، با جلوگیری از تشکیل اسیدهای آمینه غیر پروتئینی معروف به homocysteine در بدن، به معالجه افسردگی یاری می‌کند که مانع از رسیدن خون و دیگر مواد غذایی به مغز می‌شود.

با دخالت در سیکل تولید مقدار افراطی homocysteine سبب ترشح هورمون‌های سودمندی نظیر سرتونین، دوپامین و نورپینفرین خواهید شد که نه تنها سبب مناسبتر شدن خلق‌ و خو می‌شود بلکه کیفیت خواب و اشتها را خوب شدن می‌قسمتد.


ورزش و عملکردهای ورزشی

نمایان شده است که گنجاندن نیترات در برنامه خوراکی سبب اکسیژن‌رسانی به عضلات در حین انجام فعالیت‌های ورزشی شده و توانایی شخص را در تحمل انجام فعالیت‌های ورزشی پایدار زیاد شدن می‌دهد و احتمالا کیفیت زندگی را برای بیماران قلبی‌عروقی، تنفسی یا گوارشی که انجام فعالیت‌های هر روزه برایشان به علت فقدان اکسیژن سخت است را زیاد شدن می‌دهد.

آب ریشه چغندریا همان لبو(ماده‌ای غذا لبریز از نیترات) تا ۲.۸٪ (۱۱ ثانیه) سبب خوب شدن عملکرد فعالیت دوسیکل‌سواری در ۴ کیلومتر تلاش و ۲.۷٪ (۴۵ ثانیه) در ۱۶.۱ کیلومتر تلاش می‌شود. ریشه چغندر یکی از چندین نمونه سبزیجاتی است که لبریز از نیترات می‌باشد. از غنی‌ترین منابع می‌توان به سبزیجات با برگ‌های سبز همانند برگ‌های شلغم و آرگولا ذکر کرد.


دیگر خصوصیات برگ های شلغم

استفاده گونه های و اقسام میوه‌ها و سبزیجات با کم شدن ریسک دچار به گونه های مریضی‌های حاد رابطه مستقیم دارد.

اغلب مطالعات بر این امر ذکر دارد که استفاده هرچه زیادتر غذا‌های گیاهی نظیر برگ‌های شلغم ریسک دچار به مرض چاقی، دیابت، مریضی‌های قلبی و به طور کلی مریضی‌های منجر به مرگ را کم شدن داده در عین حال سبب خوب شدن رنگ رخسار، زیاد شدن انرژی و روی‌هم رفته کم شدن وزن می‌شود.

باارزش است که به یاد داشته باشید فقط به علت وجود ویتامین‌ها، مواد معدنی یا آنتی‌اکسیدانی موجود در سبزیجاتی نظیر برگ‌های شلغم نیست که آنان را به قسمت باارزشی از برنامه خوراکی ما بدل می‌کند. بارها و بارها اثبات شده که استفاده این مواد غذایی سودمند به شکل مکمل نتیجه مشابهی را حاصل نخواهد کرد.


پیامد و ریسکات مخفی برگ شلغم

در صورتی که قرص‌های رقیق کننده خون نظیر کومادین (وارفارین) استفاده می‌نمایید، توجه داشته باشید که نبایست به طور ناگهانی استفاده مواد خوراکی شامل ویتامین K که سبب غلظت خون می‌شوند را در برنامه خوراکی خود کم یا بیشتر نمائید.

در صورتمراقبت در تقویت ناخوب، امکان پذیر است آب سبزیجات شامل نیترات جایگاه خوبی برای جمع شدنباکتری‌ها باشد، یعنی نیترات را به نیتریت تبدیل کرده و آب سبزیجات را مملو از آلودگی می‌کند.

اگر از مریضی‌های قلبی عروقی یا مسائل یکسان رنج می‌برید، پیش از آغاز رژیم خوراکی لبریز از نیترات با دکتر خود مشورت نمایید. رژیم خوراکی لبریز از نیترات با داروهای ویژهی همانند نیترات‌های آلی یا داروهای نیتریت که برای آنژین، فشار خون بالای شریان ریوی، آشفتگیات زناشویی مصرف می‌شود، فعل و انفعالات منفی نشان می‌دهد.

فقط یک رژیم کامل یا مدلی استفاده کامل قادراست سبب جلوگیری از مریضی‌ها و دستیابی به تندرستی کامل شود. مناسبترین شیوه گنجاندن گونه های متفاوت مواد خوراکی به برنامه خوراکی هر روزه است و استفاده یک ماده غذا منحصر به شخص به عنوان کلید تندرستی کفایت نخواهد کرد.


چگونه برگ‌های شلغم زیادتری به رژیم خوراکی خود بیافزائیم؟

شلغم‌هایی که دارای برگ‌های ضخیم‌تر و شیارهای عمیق‌تری هستند را خریداری نمایید. برگ‌های کوچک، تردترند و مزهی ملایم‌تر دارند. برگ‌های شلغم را در یخچال نگه دارید تا تازگی خود را حفظ کنند.

پاستا با برگ‌های شلغم

برگ‌های شلغم را با پاستا سرو نمایید.

برگ‌های شلغم در سالادهای خام یا در ساندویچ یا سمبوسه به صورت پخته، تفت داده شده، سرخ شده یا در صورتی که به سوپ افزوده شود، مزه دلپذیری دارند.

سیر تازه را در روغن زیتونِ کاملا تازه سرخ نمایید تا سیرها کاملا نرم شوند، سپس برگ‌های شلغم را به آن اضافه نمایید و سرخ کردن مواد را دنباله دهید تا ترد شوند. از سرخ کردن مواد در چربی حیوانی پرهیز نمایید و مطمئن شوید که سبزیجات شما بیش از اندازه پخته نشوند زیرا این امر سبب می‌شود مزه تلخ سولفور قوی‌تر و زیادتر احساس شود. لوبیا چشم بلبلی و برنج قهوه‌ای را به آن بیافزائید تا مزه مطلوب‌تری به این خوراکی بدهد.


نکاتی ظریف در باب افزودن برگ‌های شلغم زیادتر به برنامه خوراکی هر روزه:

یک مشت برگ شلغم تازه به املت یا تخم‌مرغ خود بیافزائید

یک مشت برگ شلغم را درون آبمیوه‌گیری ریخته و با آب‌میوه تازه یا اسموتی خود آمیخته نمایید

برگ‌های شلغم را در میزان اندکی روغن زیتون سرخ نمائید و با اندکی پودر فلفل تازه و پنیر پارمزان رنده شده مزه‌دار نمایید. کنار خوراکی ی اصلی یا روی سیب‌زمینی پخته خود گذاشته و میل نمایید.

۶ دیدگاه

  1. ❖ صدیقه در آذر ۱, ۱۳۹۴در۱۰:۴۰ ب٫ظ

    خیلی عاااااالی

    جواب ›
  2. ❖ مریم در دی ۱۶, ۱۳۹۴در۸:۴۰ ب٫ظ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    جواب ›

    • دانلود آهنگ شاد قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد