خواص چای سبز؛ کاهش دهنده فشارخون، کاهش وزن، دیابت و آلزایمر | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

خواص چای سبز؛ کاهش دهنده فشارخون، کاهش وزن، دیابت و آلزایمر | پزشکی


آب خالص، ایده‌آل‌ترین آشامیدنی‌ موجود است، اما چای با کیفیت نیز یکی دیگر از موارد اهمیتمند در بین آشامیدنی‌هاست. چای هم نظیر آب نه تنها برای جسم آبرسانی قویست، بلکه بیشتر گونه های چای‌ها خاصیت ها دیگری نیز دارند.

چای با کیفیت، به ویژه چای سبز، شامل آنتی‌اکسیدان پلی‌فنول می‌باشد که به شناسایی پژوهشگران فاکتور پیشگیرانه در خیلیی از مریضی‌هاست و خصوصیات ضد پیری دارد. ۳۰٪ از هر برگ‌ چای‌سبز از پلی‌فنول تشکیل شده است.

در گروه پلی‌فنول‌ها، فلونوئیدها قرار دارند که شامل کاتچین‌ها (از گونه های آنتی‌اکسیدان‌ها) هستند. یکی از قوی‌ترین کاتچین‌ها  epigallocatechin-3-gallate (EGCG)هستند که در چای سبز یافت می‌شوند. اثبات شده که این ماده موجود در چای سبز اثر فوق‌العاده‌ مثبتی بر روی خیلیی از مریضی‌ها و حالات جسمی و روحی مردم دارد.

بر اساس مطالعاتی که سابقا صورت گرفته بود، چای سبز بر روی یک سری مولکول‌های عصبی اثر گذاشته،پرورش و گسترش سلول‌های سرطانی را متوقف می‌کند. همینطور سبب توقف خون‌رسانی به سلول‌های سرطانی می‌شود.

EGCG از خصوصیات آنتی آنژیوژنیک و ضدسرطانی برخوردار است و تقویتی را برای جسم فراهم می‌کند تا سلول‌های سرطانی به شیمی‌معالجه ای جواب مثبت دهند. بعلاوه تحقیقات نشان داده که EGCG از تصلب شرائین، ورم سینوس‌های مغزی، حملات قلبی و لخته شدن خون که منجر به سکته مغزیست، پیشگیری می‌کند و تمام اینها به علت توانایی‌ این ماده درمناسب ‌سازی حرکت خون سرخرگ‌ها و خوب شدن جریان خون در رگ‌هاست.

چای سبز و فایده کم شدن فشار خون به ‌طور طبیعی

تحقیقات اخیر در این زمینه بر یافته‌های پیشین صحه گذاشته و مزایای چای سبز بر تندرستی را تائید می‌کند. پس از تجزیه و تحلیل ۲۵ مورد که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، بر روی آنان آزمایشاتی صورت پذیرفت و نتایج امر در نشریات متفاوتی انتشار یافت از جمله مجله بریتانیایی غذا در ۵ اکتبر، نتایج به قرار زیر بود: فشار خونِ آن دسته از مردمی که به طور مداوم چای سبز استفاده می‌کنند، به طور قابل توجهی خوب شدن یافته است. همینطور این گزارش در روزنامه تایمز نیز به چاپ رسید.

“پس از ۱۲ هفته آشامیدن چای سبز، تا ۲.۶mmHg در وضعیت انقباض قلب و ۲.۲ mmHgدر وقت استآسان بین دو تپش قلب، از مقدار فشار خون کاسته می‌شود. این نتایج به طور چشمگیری پس از استفاده چای سبز مشاهده شده، در حالی که چای سیاه در رتبه دوم چنین اثراتی قرار دارد.

کم شدن ۲.۶ mmHg از مقدار فشار خون در وضعیت انقباض قلب به معنای کم شدن ۸ درصدی از مقدار ریسک سکته مغزیست، ۵ درصد کم شدن تصلب شرائین شاهرگ‌ها که منجر به فوت می‌شود و ۴٪ کم شدن در همه ی موارد وابسته با فشار خون منجر به فوت.

اگرچه به طور قطع نمی‌توان گفت چه میزان چای برای بهره‌گیری از تمام مزایای آن کفایت می‌کند، آمار منتشر شده در تحقیقات پیشین، بین ۳ تا ۴ فنجان چای سبز را در روز توصیه می‌کرد.

به عنوان مثال در مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۷ بر اساس شواهدی صراحتا اعلام شد که آشامیدن ۳ فنجان چای یا زیادتر در روز – در این مورد ویژه چای سیاه – ریسک انسداد رگ‌هایی که منجر به حملات قلبی می‌شوند را کم شدن می‌دهد.

در موارد مشابهی نیز نشان داده شد که آشامیدن ۳ تا ۴ فنجان چای سبز در روز، تندرستی قلب و رگ‌های وابسته با قلب و عروق را زیاد شدن می‌دهد که این فایده را مدیون تعادل فشار خون در رگ‌ها ومراقبت از خون در برابر لخته شدن است.

چای سبز و خصوصیات آن در خوب شدن مرض چاقی، دیابت و آلزایمر

به دید می‌رسد مواد ویژه و غذایی موجود در آن، پتانسیل ناممحدودهی در حفظ تندرستی جسم دارد و کاتچین‌ها فقط قسمت کوچکی از آن محسوب می‌شوند. خوشبختانه چای سبزِ با کیفیت، منشای فوق‌العاده از آنتی‌اکسیدان‌ است که آنان را به آسانی در دسترس قرار می‌دهد.

افزون بر مزایای اثربخش بر روی سیستم گردش خون، مطالعات پیشین نشان داد که EGCG موجود در چای سبز به طور ویژه بر روی متابولیسم چربی‌ها اثر داشته و به همین علت فایده چربی‌سوزی دارد و از چاقی پیشگیری می‌کند.

در سال ۲۰۱۰ مطالعاتی که به ارزیابی پتانسیل EGCG در رابطه با کم شدن وزن پرداخته بود، نشان داد که استفاده چای سبز فایده چربی‌سوزی را تا ۳۳٪ زیاد شدن می‌دهد. EGCG هم مانع ازپرورش سلول‌های چربی در جسم شده و هم به دفع چربی‌ها یاری فراوانی می‌کند و بدین ترتیب مانع از اضافه وزن می‌شود. مرض چاقی و دیابت تقریبا دو یار جدایی‌ناپذیرند و هر چیزی که برای یکی از آنان سودمند باشد برای دیگری نیز سودمند خواهد بود.

در واقع در یکی از مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نمایان شد که اثر EGCG برای کم شدن شاخص قند خون موش‌های مبتلا به دیابت عملکردی یکسان انسولین دارد و به توصیه آنان چای سبز، به ویژه عصاره چای سبز با کیفیت، در جلوگیری و معالجه دیابت سودمند است.

پژوهشگران گرفتنه‌اند که چای سبز پتانسیل عملکرد مغز را خوب شدن می‌قسمتد و از زوال مغز که با پیری در رابطه است، جلوگیری می‌کند.

مخصوصا EGCG مانع از تولید پروتئین بتاآمیلوئید در جسم می‌شود که اگر در مغز انباشته شود، صدمات جبران‌ناپذیری به عصب‌ها زده و در درازمدت منجر به زوال مغز می‌گردد، از جمله حالاتی که در مریضی آلزایمر دیده می‌شود.

بر اساس نتایج تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۵ منتشر شد، پژوهشگران EGCG خالص را به موش‌هایی که به طور ژنتیکی آماده زوال مغز بودند تزریق کردند؛ نتایج دال بر آن بود که ریسک دچار به آلزایمر در آنان تا ۵۴٪ کم شدن یافت.

چای سبز و خصوصیات دیگر

کاتچین‌های موجود در چای سبز از پاره شدن مویرگ‌های داخل چشم و دیگر مریضی‌های وابسته با چشم پیشگیری می‌کند. در یکی از تحقیقات انجام شده، پژوهشگران بافت‌ چشم موش‌هایی که به آنان چای سبز می‌دادند را تجزیه تحلیل کردند و فهمیدن که بافت‌های چشم از قبیل عدسی و شبکیه، کاتچین‌های موجود در چای سبز را جذب می‌‌کند.

مطابق با دید مولف، اکسیداتیو سبب آشفتگیات بیولوژیکی نظیر صدمه به ژن‌های وراثتی و فعال کردن آنزیم‌های پروتئینی می‌شود که به بافت سلول‌ها صدمه زده یا عملکرد آنان را مختل می‌کند و در نهایت منجر به مریضی‌های چشمی می‌گردد.

کاتچین موجود در چای سبز:

ریسک دچار به سرطان سینه را کم شدن می‌دهد

التهابات و دردهای دراثر آرتروزهای روماتوئیدی را التیام می‌قسمتد

ریسک دچار به مریضی‌های خودایمنی را تقلیل می‌دهد

تندرستی لثه‌ها را زیاد شدن می‌دهد

سبب خوب شدن سیستم گوارشی می‌شود

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۸ نشان داد که روغن گیاهی عصاره چای سبز در معالجه زگیل‌های تناسلی و اطراف مقعد اثربخش است. زگیل‌های تناسلی و مقعدی دراثر ویروس پاپیلومای انسانی است و دیگر معالجه‌های طاقت‌فرسا اثر چندانی بر روی آنان ندارند.

پژوهشگران بیش از ۵۰۰ نفر بزرگسال که از وجود بیش از۳۰ زگیل‌ تناسلی رنج می‌بردند را آزمایش کرده و به بعضی از آنان کاتچین و به بعضی دیگر دارونما دادند. ۵۷٪ بیمارانی که کاتچین استفاده کرده بودند، زگیل‌هایشان به طور کامل از بین رفته بود، در حالی که در گروه کنترل فقط ۳۴٪ از بیماران معالجه شده بودند.

چای سبز با کیفیت، سبز رنگ است

گونه های ناممحدوده چای سبز در بازار موجود است، من به شما دو گونه چای پیشنهاد می‌کنم. دو گونه از دوست داشتنی‌ترین گونه های آن به اعتقاد من، پودر چای سبز Matcha و چای Tulsi- گیاه دارویی قدرتمندی که خاصیت ها فوق‌العاده‌ای دارد- است.

به طور کلی بر روی چای سبز حداقل، فرایندهای عمل‌آوری صورت می‌پذیرد و به همین علت شامل مقادیر بیشتری EGCG می‌باشد. برخلاف چای‌های دیگر که ناچارید آنان را خیس و صاف نمایید، پودر چای سبز را مستقیما داخل آب می‌ریزیم.

پودر چای سبز Matcha صد برابر چای‌هایی که در کارخانه تولید می‌شود، شامل EGCG می‌باشد و از آنجایی که شما برگ خالص چای سبز را استفاده می‌نمایید، درهر فنجان چای سبزی که می‌نوشید تمام خصوصیات آن را گرفتن می‌نمایید.

چای سبز افزون بر اینکه منشای لبریز از آنتی‌اکسیدان‌هاست، شامل ویتامین A،B،D،E، B5،H و K، منیزیم و مواد معدنی دیگر نظیر روی، کروم و سلنیوم می‌باشد. یکی از راه‌های شناسایی هوشمندانه کیفیت چای سبز این است که چای حقیقتا سبز باشد. اگر چای سبز شما زیادتر متمایل به قهوه‌ای بود تا سبز، به احتمال قوی اکسید شده است که خیلیی از مواد اهمیتمند آن صدمه دیده و یا حتی از بین رفته است.

برای زیاد شدن فایده چای سبز، اندکی آب لیموی تازه به فنجان خود بیافزایید. تحقیقات پیشین نشان داده بود که اضافه نمودن ویتامین C به طور قابل توجهی اثرات کاتچین را زیاد شدن داده و قدرت جذب آن را زیاد شدن می‌دهد. در واقع مرکبات مقدار جذب کاتچین را تا ۵ برابر زیاد شدن می‌دهند و سبب می‌شود کاتچین موجود در چای سبز ابراز وجود کند!

چای سبز اثر عمده‌ای در برنامه خوراکی سالم ایفا می‌کند

اگر از آشامیدن چای سبز لذت می‌برید، هرطور شده تعداد فنجان‌های استفادهی خود را زیاد شدن دهید. چای سبز خود را بدون افزودن شکر، شیر و یا هر نوع افزودنی دیگری میل نمایید (فقط مرکبات مجاز است) زیرا افزودن آنان اثرات معکوسی به همراه خواهد داشت. یک‌بار دیگر می‌گویم که چای سبز شامل زیادترین مقدار EGCG می‌باشد و به اعتقاد من بعد از آب، چای سبز با کیفیت سودمندترین آشامیدنی است.

یکی دیگر از فوق‌العاده‌ترین انتخاب‌ها قادراست، چای سبز نعنایی باشد که لبریز از آنتی‌اکسیدان است. مواد شیمیایی پیچیده و ویژه این گیاه خوشبو از مزایایی بهره‌مند است که خیلی فراتر از گونه های دیگر چای‌هاست. چای نعنایی شامل هزاران ترکیب سودمند فتو‌شیمیایی است که از خصوصیات بیشتری برای حفظ و خوب شدن تندرستی برخوردار است.

عملکرد متقابل این مواد و پتانسیل آنتی‌اکسیدانی آنان سبب مرتب کردن هورمون‌ها و زیاد شدن سیستم ایمنی شده، با استرس جنگیدن کرده و تندرستی عمومی جسم را از روش‌های متفاوتی زیاد شدن می‌دهد :

  • تثبیت سیستم ایمنی بدن
  • خصوصیات آرامش‌قسمتی و برطرف کردن استرس‌های گاه و بی‌گاه
  • خوب شدن متابولیسم و حفظ تندرستی آن
  • مرتب کردن شاخص قند خون در حد تندرستی
  • مرتب کردن مقدار کلسترول

۷ دیدگاه

  1. ❖ nasrin در آذر ۵, ۱۳۹۳در۲:۳۵ ب٫ظ

    باسلام وخسته نباشید به سلا متیم فکر میکنم چون با اهمیتترین نعمت ربانیست از شما هم تشکر که مارو یاری مینمایید

    جواب ›
  2. ❖ نازنین در آذر ۵, ۱۳۹۳در۴:۵۷ ب٫ظ

    جالب بود

    جواب ›
  3. ❖ pansy در دی ۱۳, ۱۳۹۴در۸:۰۴ ب٫ظ

    با سلام و درود . تشکر از مطالب آموزنده شما ، اگر منابع و مآخذ تحقیقات بدست آمده را هم عنوان می کردید خیلی مناسبتر می شد خصوصا برای دانشجویان و کسانی که به این تحقیقات نیاز دارند. و ضم
    نظر های خودتون را برای دانلود آهنگ شاد قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد