واکسن یک سالگی و تمام نکاتی که در رابطه با آن باید بدانید. | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

واکسن یک سالگی و تمام نکاتی که در رابطه با آن باید بدانید. | پزشکی


هر کودکی که متولد می‌شود در چندین نوبت بایست واکسن تزریق کند تا ریسک بعضی مسائل و مریضی‌ها را در نوزاد کم شدن دهد. در واقع واکسن سبب می‌شود تا سیستم دفاعی جسم تثبیت شده و مقاومت مناسبتری در برابر مریضی‌ها داشته باشند.

یکی از باارزشترین واکسن‌ها که بچه ها گرفتن می‌کنند واکسن یک سالگی است که به MMR هم معروف است و از مریضی‌هایی چون سرخک، سرخجه و اوریون جلوگیری می‌کند.

نکات ضروری درباره واکسن یک سالگی

وقتی که نوزاد یک سالگی خود را به پایان می‌رساند، ضروری است برای تزریق واکسن به مراکز بهداشتی و معالجه ای بروید. البته اگر در تهران زندگی می‌نمایید، کارشناس اطفال تهران تزریق واکسن یک سالگی را انجام می‌دهد که می‌توانید رجوع نمایید.

این واکسن در ۲ دوز تزریق می‌شود که دوز اول آن در سن یک سالگی و دوز دوم در ۱۸ ماهگی گرفتن می‌شود.

اگر می‌خواهید بدانید که واکسن یک سالگی کجا تزریق میشود بایست بگوییم که این واکسن به بازوی راست بچه و زیر جلدی تزریق می‌شود.

واکسن یک سالگی و پیامد آن

همواره هر واکسنی پس از تزریق، نشانه ها و پیامدهای دارد. در این قسمت واکسن یک سالگی و پیامد آن را برای شما بازگو خواهیم کرد.

از نشانه های که پس از تزریق واکسن امکان پذیر است با آن مواجه شوید، به‌وجود آمدن تورم و قرمز شدن در بخشی خواهد بود که تزریق انجام شده است.

همواره پس از تزریق تا ۲ هفته امکان پذیر است دانه‌های قرمز رنگ در سراسر جسم بچه مشخص شود که به‌هیچ‌وجه بی قرار‌کننده نیست و پس از مدتی، خوب شدن نمایان می‌کند.

شاید قبل از اقدام به واکسیناسیون کودک، شما با این سوال مواجه شوید که آیا واکسن یک سالگی تب دارد؟

در جواب بایست بگوییم بله، واکسن زدن وقت یک‌سالگی بچه همواره در بیشتر بچه ها با نشانه ها تب بروز می‌کند.

این واکسن امکان پذیر است با پیامدهای مثل تب، لرز، کم شدن اشتها و بدن‌درد بروز نمایان کند که به‌علت مننژیت آسپتیک، ایجاد می‌شوند و پس از مدتی رفع می‌شوند.

البته در موارد نادر امکان پذیر است با پیامدهای مثل تهوع، استفراغ، سرگیجه و اسهال هم مواجه شوید. همینطور احتمال خیلی پایین تشنج هم تا ۲ هفته بعد از تزریق وجود دارد که البته اصلا رایج نیست.

واکسن یک سالگی برای کدام بچه ها ممگونه است؟

اگر بچه بعد از تزریق دوز اول واکسن، به‌غیر از نشانه ها طبیعی گرفتن واکسن، واکنش‌های آلرژیک نشان دهد، دوز دوم را نبایست به او تزریق کرد.

مسائلی که سبب کاستی سیستم ایمنی هم می‌شوند، گرفتن این واکسن را ممگونه می‌کنند. اگر کودکتان یا اقوام درجه یک او مریضی‌های سیستم ایمنی دارند، واکسن MMR نبایست تزریق شود.

اگر بچه مسئله انعقاد خون داشته باشد هم این واکسن نبایست تزریق شود، همینطور اگر بچه شما به تازگی خون یا فرآورده‌های خونی گرفتن کرده نبایست به او واکسن زد.

اگر بچه به سرماخوردگی متوسط تا شدید مبتلا است چه درصورتی که تب داشته باشد یا نداشته باشد، تا وقت خوب شدن بچه مناسبتر است تزریق انجام نشود.

البته وقتی که بچه مریض است مثل مریضی‌های عفونی، سرماخوردگی همراه با تب خفیف، اسهال، عفونت گوش و دوران نقاهت مریضی، گرفتن آنتی‌بیوتیک یا زندگی با خانم باردار، سوء غذا، هرگونه جراحی که انجام شده یا در آینده قرار است انجام شود، مریضی‌های قلبی، ریوی، کبد، کلیه، دیابت، سندروم داون و فلج مغزی مسئلهی در رابطه با تزریق این واکسن نخواهند داشت.

واکسن یک سالگی در بچه ها با مریضی ویژه

تزریق واکسن MMR به بچه های که مسائل بدخیمی دارند یا بایست عمل پیوند انجام دهند یا انجام داده‌اند و بچه های که مریضی‌های خودایمنی دارند، ممگونه است. چون یک ویروس زنده است و مسائل این بچه ها را بیشتر شدن می‌کند.

بچه های که مسائل خونی مثل لنفوم یا لوسمی دارند و تحت شیمی معالجه ای قرار گرفته‌اند نبایست واکسن بزنند. تنها درصورتی گرفتن واکسن برای این بچه ها بلامانع است که ۳ ماه از آخرین شیمی معالجه ای آن‌ها گذشته باشد.

تاخیر در واکسیناسیون

همواره تاخیر ۲ یا ۳ روزه برای واکسن مسئلهی ایجاد نمی‌کند ولی تاخیر زیادتر، امکان پذیر است عواقبی داشته باشد.

اگر دیرتر از موعد برای تزریق واکسن بچه اقدام نمایید، تاثیرات معالجه ای آن کم شدن نمایان می‌کند. همینطور سبب می‌شود تا واکسن‌های بعدی هم نتوانند در وقت معین تزریق شوند و آن‌ها هم با تاخیر مواجه می‌شوند.

این واکسن را از ۳ روز قبل از یک سالگی بچه و ۳ روز بعد از یک سالگی، می‌توان به بچه تزریق کرد.

واکسیناسیون به‌موقع، سبب می‌شود تا جسم در برابر ویروس ایمن شده و به‌راحتی گرفتار آن‌ها نشود و اگر وقتی هرکدام از آن مریضی‌ها بروز نمایان کرد، خیلی روش و آسان باشد و به‌شتاب معالجه شود.

در صورتی که اگر تزریق واکسن به‌موقع انجام نشود یا کلا از انجام آن امتناع بورزید، سیستم ایمنی هیچگونه دفاعی در برابر آن مریضی نخواهد داشت و درصورت دچار، مریضی به شدیدترین وضعیت امکان پذیر بروز می‌کند که خیلی پرمخاطره خواهد بود.

مواظبت‌های واکسن یک سالگی

شما به‌عنوان والد بچه بایست حتما توجه داشته‌ باشید تا موارد مواظبت قبل و بعداز واکسن را به‌درستی و با دقت رعایت نمایید که در این قسمت تمام مواظبت‌های ضروری را برای شما شرح می‌دهیم.

  • حتما در وقت مقرر همراه با کارت واکسن به مراکز بهداشت یا نزد دکتر کارشناس بروید و توضیحات کارت واکسن را خوانده و اطلاعات ضروری را کسب نمایید.
  • سعی ننمایید بچه را به‌زور برای گرفتن واکسن ناچار نمایید، بلکه با آرامش و سرگرم کردن او، اجازه دهید واکسیناسیون انجام شود. چون در این سن بچه شما هوشیارتر شده و درک زیادتری از اطراف خود دارد، پس امکان پذیر است برای گرفتن واکسن امتناع بورزد.
  • برای تزریق واکسن یک سالگی کودکتلاش نمایید بچه خود را در آغوش بگیرید و با نوازش و مهربانی یا اسباب‌بازی مورد علاقه‌اش حواس او را پرت نمایید.
  • ارتباط چشمی خیلی باارزش است، زیرا سبب می‌شود بچه آرامش داشته باشد. پس صورت بچه را به سمت خودتان بچرخانید.
  • پس از انجام واکسیناسیون اگر بچه ناآرام بود با او بازی نمایید یا او را شیر بدهید. حتما هر ۴ ساعت یک‌بار به بچه قطره استامینوفن بدهید که از تب و درد در ناحیه تزریق جلوگیری شود.
  • مایعات بیشتری به بچه بدهید. برخورد آب با محل تزریق هم کاملا بلامانع است و حتی اگر بچه درد داشت یک پارچه تمیز را با آب سرد مرطوب کرده و روی محل واکسن قرار دهید.
  • در روز دوم پس از تزریق، اگر بچه درد داشت، می‌توانید از کمپرس گرم مصرف نمایید و به‌مدت کم و تعداد بالا انجام شود تا پوست بچه ضرر نبیند.

واکسن یک سالگی یکی از باارزش‌ترین واکسن‌هایی است که هر کودکی بایست گرفتن کند و در ۲ دوز نیم میلی‌لیتری تزریق می‌شود. اگر کودکی مبتلا به مریضی سل باشد نبایست این واکسن را بزند.

همینطور تا ۴ هفته پس از واکسن شناسایی و تست سل هم مختل می‌شود. حتما توجه داشته‌ باشید پس از تزریق واکسن به‌هیچ‌وجه به بچه آسپرین ندهید.

می‌توانید برای جلوگیری از ایجاد درد و تب، قبل از رفتن به مرکز واکسیناسیون به بچه استامینوفن بدهید و پس از آن هم محل ت
نظر های خودتون را برای دانلود آهنگ شاد قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد