کیست موکوسی چیست؟ درمان کیست موکوسی انگشت و دهان | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

کیست موکوسی چیست؟ درمان کیست موکوسی انگشت و دهان | پزشکی


کیست موکوسی کیسه های کوچک و پرشده از مایعی هستند که امکان پذیر است در دهان ، بر روی انگشتان دست یا پا پیشرفت یابند. این موارد همواره بی ریسکند اما می توانند ازاردهنده باشند و البته گزینه های متعددی برای از بین بردن آن ها وجود دارد.

در این مقالهتلاش می کنیم گونه های متفاوت این کیست را با هم مرور کنیم و دلایل و نحوه معالجهشان را مورد تحقیق قرار دهیم.

کیست موکوسی روی لثه

گونه های کیست موکوسی:

این گونه کیست دو گونه اصلی دارد:

 کیست موکوسی دهانی:

 همانطور که از نامش نمایانست، این گونه کیست در دهان پیشرفت نمایان می کند. آن ها در نزدیکی دهانه غده های بزاقی تولید می شوند و اکثر بر روی لب یا کف دهان نیز دیده می شوند.  کیستی که بر روی کف دهان ایجاد می شود را رانولا می گویند. کیستی که بر روی لثه ها ایجاد می شود اپولیس نام دارد.  آن ها امکان پذیر است در هر جایی از دهان دیده شوند. کیست موکوسی دهانی  در مردمی که زیر ۳۰ سال هستند رایج تر است.

کیست موکوسی روی انگشت

 کیست موکوسی دیجیتال:

 کیست های موکسی می توانند در  نواحی متفاوتی از جسم پیشرفت نمایان کنند.  کیست های دیجیتال به عنوان کیسه های سفتی در نزدیکی مفاصل انگشت دست یا  پا دیده می شوند. این گونه کیست به عنوان ضایعاتی از مفاصل شکل می گیرند. امکان پذیر است چنین مواردی از مفاصل دور باشند و در نزدیکی پایه انگشتان دست یا پا نیز شکل گیرند.

 کیست های موکسی دیجیتال در مردم کهنسال به  خصوص مردمی که بیش از ۷۰ سال سن دارند دیده می شود.

 دلیل کیست موکوسی:

کیست های موکوسی دهانی اکثر به دلیل ضرر به لب ها یا بخش های داخلی دهان تشکیل می شوند. شایع ترین دلیل بروز چنین تقویتی جمله است از:

  • گاز گرفتن لب
  • مکش لب
  • پیرسینگ
  • ضایعات غیر طبیعی دندان

کیست های موکوسی دهانی که بر روی  کف دهان پیشرفت نمایان می کنند زیادتر به دلیل انسداد غدد بزاقی زیر زبان تشکیل می شوند.  هنوز معلوم نیست چه چیزی سبب ایجاد کیست دیجیتال می گردد.  مایع در مفاصل انگشت دست یا پا امکان پذیر است از طریق سوراخ های کوچکی گریز کند. این موضوع سبب تورم پوست و ایجاد کیست می شود. این سوراخ های کوچک امکان پذیر است به دلیل پیری هم تشکیل شوند.

علامت های کیست موکوسی:

کیست های موکوسی کیسه های کوچکی هستند که در برگیرنده مایع شفافی می باشند. آن ها همواره نرم‌اند یا ظاهر درخشانی دارند و رنگشان آبی- صورتی است.

این کیست ها می توانند اندازه مختلفی داشته باشند اما همواره عرض آن ها ۵ الی ۸ میلی متر است. کیست های موکوسی همواره به جز علامت های خود کیست علامت دیگری ندارند.

آن ها می توانند ازاردهنده باشند اما همواره دردی ایجاد نمی کنند. کیست های دهانی بزرگ امکان پذیر است با جویدن یا صحبت کردن تداخل ایجاد نماید. همینطور این کیست‌ها امکان پذیر است  بترکند و این موضوع سبب نشت مایع شده و ریسک عفونت را زیاد شدن می دهد.

تشخیص:

تشخیص کیست های موکوسی آسان است. دکتر قادراست این کیست را از طریق معاینه جسمی مناطق مددید شناسایی دهد. در بعضی از موارد برای تایید شناسایی امکان پذیر است دکتر، بافت برداری (بیوپسی) را توصیه کند.

این فرایند در برگیرنده برداشتن نمونه کوچکی از پوست و تحقیق آن در آزمایشگاه است.  تجزیه و تحلیل این نمونه به تایید حاد بودن تقویت موجود همانند سرطان یا دیگر ضایعات هم یاری می کند. دیگر تست هایی که در این تقویت به کار می رود شامل سونوگرافی و سی تی اسکن است.

کیست موکوسی دهان

 معالجه کیست موکوسی:

در زیادتر موارد، کیست خود به خود خوب شدن نمایان می کند و احتیاجی به معالجه نخواهد داشت؛ نبایست به کیست دست بزنید یا آن را بترکانید، این کار سبب باز شدن زخم می شود و قادراست آغاز به عفونت کند.

با گذشت وقت کیست خودش می ترکد و قادراست معالجه شود. پاکسازی گاه به گاه کیست با آب نمک قادراست از بروز عفونت جلوگیری نماید.

مردمی که با کیست موکوسی دست و پنجه نرم می کنند بایست از گاز گرفتن یا مکش لب یا لب داخلی پرهیز کنند زیرا اینکار تقویت را بدتر می کند/ اگر کیست ناراحتی بیشتری ایجاد کرد یا بیش از چند هفته طول کشید بایست به دکتر رجوع شود.

دکتر یا دنداندکتر قادراست از سوزن استریل برای ترکاندن کیست مصرف کند. برای برداشتن این کیست می توان از موارد زیر یاری گرفت:

  • معالجه با لیزر: کیست را می توان به یاری لیزر از روی پوست جدا کرد.
  • کریوتراپی: با منجمد کردن کیست می توان آن را برداشت.
  • جراحی: در موارد حادتر، می توان کیست را به یاری جراحی برداشت. غده ای که سبب ایجاد کیست می شود نیز برداشته می شود. جراحی برای کیست هایی که چندین بار عود کرده اند شایع تر است.

برداشتن کیست های موکوسی همواره فرآیند امنی است. در موارد نادر، نواحی احاطه کننده امکان پذیر است در طول فرایند ضرر ببیند.

 نتیجه گیری:

کیست های موکوسی همواره بی ریسک هستند و می توانند خود به خود خوب شدن یابند. اغلب، این موارد در عرض چند هفته ناپدید می شوند.  دست زدن یا ترکاندن کیست قادراست شتاب معالجه را کند کند و سبب زیاد شدن ریسک دچار به عفونت شود. اگر کیست سبب ایجاد درد شده یا  ناآسان کننده است و بیش از اندازه طبیعی بر روی جسم باقی مانده است بایست با دکتر مشورت نمایید.