خواص برگ کلم (کلم سفید) - ارزش غذایی و مضرات کلم | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

خواص برگ کلم (کلم سفید) - ارزش غذایی و مضرات کلم | پزشکی


کلم که به دلیل شباهت ظاهری با کاهو در این طبقه بندی قرار می‌گیرد در حقیقت از خانواده کلم‌هاست. سبزیجاتی همانند کلم، کلم پیچ و بروکلی جزو مواد غذایی برای جسم محسوب می‌شوند. اگرتلاش دارید رژیم خوراکی خود را خوب شدن بقسمتید بایست خرید کلم را در فهرست مواد خوراکی مورد احتیاج بگنجانید. همانطور که می‌دانید کلم رنگ‌های متفاوتی همانند سبز، قرمز و صورتی دارد و برگ‌های آن نرم و ترد است. این گیاه خوشمزه تنها ۲۰ کالری وارد جسم می‌کند .

خصوصیات کلم سفید برای تندرستی:

استفاده گونه های متفاوتی از میوه‌ها و سبزیجات قادراست ریسک دچار به مریضی‌ها را کم شدن دهد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که استفاده گیاهانی همانند کلم ریسک چاقی، دیابت و مریضی‌های قلبی را کم شدن می‌دهد و قادراست میزان انرژی جسم را زیاد شدن دهد.

کلم برای حفاظت از اشعه معالجه ای(پرتومعالجه ای):

ترکیبی که در کلم و دیگر سبزیجات قرار گرفته در خانواده کلم‌ها یافت می‌شود به عنوان ۳٬۳-دی‌ایندولیل‌متان( DIM ) شناخته شده است و قادراست در برابر تاثیرات زیان آور اشعه معالجه ای از بدنمراقبت کند. در یک مطالعه انجام شده در دانشگاه جورج تاون، موش‌ها دربرابر دوز کشنده‌ای از تابش زیان آور قرار گرفتند. بعضی از این موش‌ها به صورت معالجه نشده رها شدند و بعضی نیز با تزریق هر روزه DIM معالجه شدند. همه ی موش‌های معالجه نشده مردند اما بیش از ۹۰ درصد از موش‌هایی که با DIM معالجه شده بودند زنده ماندند. موش‌هایی که با DIM معالجه شده بودند گلبول‌های قرمز و سفید بالاتری در خون خود داشتند . این گلبول‌ها همواره در تاثیر تابش معالجه ای کم شدن نمایان می‌کند. به مناسبی نمایان شده است که DIM دارای تاثیرمراقبت ی در برابر سرطان است. دانشمندان دلگرمیوارند از این ماده برایمراقبت از سلول‌های سالم در طی پرتومعالجه ای سرطان مصرف کنند.

جلوگیری از دچار به سرطان با استفاده کلم سفید:

ترکیب دیگری که در برگ کلم یافت می‌شود سولفورافان است . این ترکیب قادراست با سرطان جنگیدن کند. تحقیقات انجام شده در طول سی سال گذشته نشان می‌دهد که استفاده منظم سبزیجاتی همانند کلم قادراست ریسک دچار به سرطان را کم شدن دهد. تحقیقات اخیر نیز توانایی این ترکیب شامل سولفور را تایید کرده است. . نتایج دلگرمیوار کننده نشان می‌دهد گونه های متفاوتی از سرطان همانند مری، پروستات و پانکراس با استفاده این ماده خوب شدن ‌یابد. پژوهشگران گرفتنه‌اند که سولفورافان توانایی مهار آنزیم زیان آورهیستون داستیلاز را دارد. این آنزیم در پیشرفت و پیشرفت سلول‌های سرطانی اثر باارزشی دارد. ماده طبیعی دیگری که در کلم، جعفری و کرفس یافت می‌شود آپی ژنین است. این ترکیب قادراست اندازه تومور را در سرطان‌ سینه کم شدن دهد. پژوهشگران ادعا می‌کنند که یافته‌های آنان نشان می دهد آپی ژنین توانایی به اندازه برای معالجه سرطان را دارد . کلم قرمز شامل یک آنتی اکسیدان قدرتمند به نام آنتوسیانین است که قادراست شتاب تکثیر سلول‌های سرطانی را کم کند، سلول‌های سرطان تشکیل شده را از بین ببرد و از ایجاد تومورهای جدید پیشگیری کند.

خصوصیات برگ کلم برای تندرستی قلب:

آنتوسیانین موجود در کلم قرمز قادراست التهاب را سرکوب نماید . همین امر سبب می‌شود دچار به مریضی‌های قلبی- عروقی نیز کم شدن نمایان کند. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که استفاده خوراکی های پربار از فلاونویید همانند کلم قادراست ریسک مرگ دراثر مریضی قلبی را کم شدن دهد. محتوای بالای پلی فنول در کلم امکان پذیر است بتواند ریسک مریضی‌های قلبی –عروقی را با کم شدن جمع شدنپلاکت و فشارخون کم شدن دهد.

کلم برای خوب شدن سیستم ایمنی و گوارش:

یکی از شایع ترین روش‌ها برای استفاده کلم، وضعیت تخمیر شده آن است. خوراکی های تخمیر شده یکی از مناسبترین روش‌هاست که قادراست سیستم ایمنی و گوارش را تثبیت کند. میکروب‌های سالم و سودمند، محیطی اسیدی ایجاد می‌کنند که جذب ویتامین و مواد غذایی در این تقویت مناسبتر خواهد بود. محتوای فیبر و آب در کلم نیز به جلوگیری از یبوست یاری می‌کند و سبب می‌شود سیستم گوارش سالم تر باشد. استفاده منظم فیبر برای دفع سموم از جسم الزامی است. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که فیبر موجود در خوراکی ها امکان پذیر است اثر باارزشی در مرتب کردن سیستم ایمنی و التهاب بازی کند و بنابراین ریسک دچار به تقویتی همانند سرطان، دیابت و چاقی نیز کم شدن نمایان می‌کند.

اطلاعات غذا‌ای برگ کلم:

بر اساس تحقیقات انجام شده نصف عهده از کلم ( ۷۵ گرم) ۱۷ کالری،۴ گرم کربوهیدرات و یک گرم پروتئین دارد. استفاده نصف عهده کلم پخته شده قادراست ۴۷ درصد از احتیاج هر روزه شما به ویتامین C را برطرف کردن کند.

همینطور ۱۰۲ درصد از ویتامین K ، ۸ درصد از منگنز ، ۶ درصد از فولات نیز تامین‌می‌شود. کلم شامل مقادیر اندکی از ویتامین B6 ، کلسیم، پتاسیم و تیامین است. کلم شامل آنتی اکسیدان کولین، بتا کاروتن، لوتئین، زیگزانتین و نیز فلاونوئیدها، کامفرول ، کوئرستین و آپی ژنین است.

چگونه کلم سفید را در رژیم خوراکی خود بگنجانیم؟

کلمی را انتخاب نمایید که اندازه متوسطی دارد. مطمئن شوید که برگ‌های آن استوار و تازه است. می‌توانید آن را در یخچال به مدت ۲ هفته نگه دارید.کلم را می‌توان به صورت خام، بخار پز، تفت داده شده و سرخ شده استفاده کرد.تلاش نمایید کلم را بیش از اندازه نپزید. اگر مزه و مزه آن را دوست ندارید از ترفندهای زیر برای خوب شدن مزه آن مصرف نمایید:

  • سعی نمایید کلم را با روغن زیتون، فلفل سیاه و سیر تفت دید
  • کلم خرد شده را به سالاد خود اضافه نمایید.
  • کلم را به سوپ یا اش اضافه نمایید.

ریسکات احتمالی برگ کلم برای تندرستی:

در اوایل سال ۱۹۵۰ رژیمی در میان مردم شایع شد که در آن از سوپ کلم برای کم شدن وزن مصرف می‌شد. اگرچه این شیوه نتیجه مناسبی دارد اما بایست به یاد داشته باشید که بعد از قطع استفاده آن، مجدد وزن به وضعیت قبلی بر می‌گردد. اگر نمی‌خواهید بقیه زندگی خود را به میل کردن سوپ کلم بپردازید مناسبتر است اصلا به سراغ این رژیم نروید. در عوض بر روی رژیمی تمرکز نمایید که شامل خوراکی های سالم است. اگر از رقیق کننده‌های خون همانند وارفارین مصرف می‌نمایید بایست در مورد استفاده این گیاه با دکتر خود مشورت نمایید. ویتامین K موجود در کلم اثر باارزشی در انعقاد خون بازی می‌کند.. دارا بودن یک مدلی غذا‌ای کامل برای جلوگیری از مریضی ها و دست یافتن به تندرستی کلی جسم سودمند است. به جای اینکه تنها بر روی یک ماده خوراکی تمرکز نمایید مناسبتر است در رژیم خوراکی خود از گونه های متفاوت مواد مصرف نمایید.