گیاه خرفه چیست و چه خواصی دارد؟ ویتامین و ارزش غذایی خُرفِه | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

گیاه خرفه چیست و چه خواصی دارد؟ ویتامین و ارزش غذایی خُرفِه | پزشکی


گیاه خُرفه زیادتر در غالب یک علف هرز شناخته می‌شود. با این حال، یک سبزی خیلی غذایی و غذا نیز هست. در حقیقت، خُرفه شامل تمام‌ی گونه های مواد غذایی، از جمله اسیدهای چرب امگا ۳ می‌باشد. این مقاله نگاهی دقیق به خُرفه و اثرات آن بر تندرستی می‌اندازد.

خُرفه چیست؟

خُرفه یک سبزی سبز و برگ‌دار است که قادراست به شکل خام یا پخته استفاده شود. در محافل علمی با نام Portulaca oleracea شناخته می‌شود، از دیگر نام‌های این گیاه hogweed کوچک، fatweed و pusley می‌باشد. ۹۳٪ این گیاه شاداب آب است. ساقه‌های آن قرمز و کوچک و برگ‌های آن سبز است. مزه خُرفه ترش و شور یکسان اسفناج یا شاهی است. می‌توان از آن در سالاد و ساندویچ به روش‌های یکسان اسفناج و کاهو مصرف نمود.

خُرفه در نقاط متفاوت جهان در طیف گسترده‌ای از محیط زیستپرورش می‌کند. این گیاه در باغ‌ها و باغچه‌‌های پیاده‌روهاپرورش می‌کند. در عین حال قادراست خود را با تقویت خشن‌تر وفق یابد. به عنوان مثال در خشکسالی، خاک خیلی شور یا خاک خالی از مواد غذایی. خُرفه سابقه‌‌ایی زیاد در طب سنتی یا طب جانشین دارد.

همینطور لبریز از مواد غذایی خیلی بیشتری است. هر ۱۰۰ گرم آن:

  • ویتامین A (از بتا کاروتین): ۲۶٪ از احتیاج هر روزه.
  • ویتامین سی: ۳۵٪ از احتیاج هر روزه.
  • منیزیم: ۱۷٪ از از احتیاج هر روزه.
  • منگنز: ۱۵٪ از احتیاج هر روزه.
  • پتاسیم: ۱۴٪ از احتیاج هر روزه.
  • آهن: ۱۱٪ از احتیاج هر روزه.
  • کلسیم: ۷٪ از احتیاج بدن.
  • همینطور شامل میزان اندکی از ویتامین های B۱، B۲، B۳، فولات، مس و فسفر است.

تمام این مواد غذایی را فقط با ۱۶ کالری گرفتن می‌نمایید! همین امر سبب می‌شود تا خُرفه یکی از غذایی‌ترین خوراکی های این سیاره باشد.

خُرفه لبریز از اسیدهای چرب امگا ۳ است.

اسیدهای چرب امگا۳ چربی‌های باارزشی هستند که جسم نقادراست آن‌ها را تولید کند. درنتیجه بایست آن‌ها را از رژیم خوراکی گرفتن نمائیم. گرچه خُرفه در مجموع شامل چربی اندکی می‌باشد، اما قسمت اعظم چربی‌های آن به‌شکل اسیدهای چرب امگا ۳ می‌باشند. در حقیقت، خُرفه شامل دو گونه اسیدهای چرب امگا ۳ است، ALA و EPA. ALA در گیاهان خیلیی یافت می‌شود، اما EPA به طور عمده در محصولات حیوانی (نظیر ماهی‌های چرب) و جلبک یافت می‌شود. در مقایسه با دیگر گیاهان، خُرفه به‌طور خارق‌العاده‌ای شامل ALA می‌باشد، ۵ تا ۷ برابر اسفناج. جالب توجه این است که خُرفه شامل مقادیر اندکی EPA است. این گونه از اسیدهای چرب در جسم از ALA فعال‌تر هستند و به طور کلی در بیشتر گیاهانی که روی زمینپرورش می‌کنند، نمایان نمی‌شود.

خُرفه لبریز از آنتی‌اکسیدان است.

گیاه خُرفه لبریز از آنتی اکسیدان‌های متفاوت و مواد گیاهی مفید است:

ویتامین C: همینطور به عنوان اسید اسکوربیک شناخته شده است، ویتامین C یک گونه آنتی اکسیدان است که برایمراقبت از پوست، عضلات و استخوان الزامی است.

ویتامین E: خُرفه شامل مقادیر بیشتری ویتامین E به نام آلفا توکوفرول است. این ویتامین قادراست از غشای سلولی در برابر ضررمراقبت کند.

ویتامین A: خُرفه شامل بتا کاروتن است، آنتی اکسیدانی که در جسم به ویتامین A تبدیل می‌شود. ویتامین A در تندرستی چشم اثر شناخته شده‌ایی دارد.

گلوتاتیون: این آنتی اکسیدان باارزش قادراست از سلول‌ها در برابر ضررمراقبت کند.

ملاتونین: خُرفه همینطور شامل ملاتونین، هورمون مرتب کردن خواب یاری کند. البته مزایای متعدد دیگری نیز دارد.

بتالائین‌ها: خُرفه بتالائین‌ها را سنتز می‌کند، بتالائین‌ها آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که مانع از جمع شدنکلسترول بد در جسم می‌شوند.

طبق مطالعات انجام شده بر روی نوجوانان چاق نمایان شد که دانه‌های خُرفه کلسترول LDL یا کلسترول بد و میزان تری‌گلیسرید را کم شدن می‌دهد، که هر دو با زیاد شدن ریسک دچار به مریضی‌های قلبی در رابطهند. محققان این اثرات را به آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد گیاهی در دانه‌های خُرفه نسبت داده‌اند.

خُرفه لبریز از مواد معدنی باارزش است.

گیاه خُرفه همینطور شامل مواد معدنی باارزش و متعددی است. منشا مناسبی از پتاسیم است، ماده‌ای معدنی که به مرتب کردن فشار خون یاری می‌کند. استفاده بالای پتاسیم ریسک سکته مغزی را کم شدن می‌دهد و همینطور قادراست ریسک دچار به مریضی‌های قلبی را کم شدن دهد. خُرفه همینطور منشا عظیمی از منیزیم، یک ماده غذایی استثنائی باارزش که در بیش از ۳۰۰ بازتاب آنزیمی جسم مشارکت دارد، است. منیزیم قادراست از جسم در برابر مریضی‌های قلبی و دیابت گونه ۲مراقبت کند. خُرفه همینطور شامل میزانی کلسیم، بی‌شمار‌ترین ماده معدنی در بدن، می‌باشد. کلسیم در تندرستی استخوان‌ها از ارزش ویژه‌ایی برخوردار است. مقادیر اندکی فسفر و آهن نیز در خُرفه یافت می‌شود. خُرفه‌ی رسیده‌تر احتمالا شامل مقادیر زیادتری مواد معدنی، نسبت به گیاهان جوان‌تر، است.

خرفه همینطور دارای اکسالیت(نمک جوهر ترشک) است.

از سویی دیگر، خُرفه شامل مقادیر بیشتری از اکسالیت است. این ماده برای مردمی که آماده سنگ کلیه هستند، مشکل‌ساز می‌شود، زیرا اکسالیت‌ها می‌توانند به شکل‌گیری نمک یاری ‌کنند. اکسالیت‌ها همینطور خصوصیات ضد مواد غذایی دارند، بدان معنا که امکان پذیر است در جذب مواد معدنی نظیر کلسیم و منیزیم آشفتگی ایجاد کنند. خُرفه‌هایی که در سایهپرورش نموده‌اند، در مقایسه با آنانیی که درمعرض نور خورشید هستند، می‌توانند شامل مقادیر زیادتری اکسالیت باشند. اگر اکسالیت موجود در خُرفه شما را بی قرار می‌کند آن را به ماست اضافه نمایید، زیرا تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده آن با ماست مقدار اکسالیت را به طرز قابل توجهی کم شدن می‌دهد.

علی‌رغم اینکه خُرفه در بعضی از فرهنگ‌ها به عنوان علف هرز شناخته می‌شود، اما این سبزی برگ‌‌دار لبریز از مواد غذایی است.

شامل آنتی‌اکسیدان، مواد معدنی، اسیدهای چرب امگا ۳ و مواد گیاهی مفید است.

این گیاه یکی از غذایی ترین مواد غذا روی زمین است. پستلاش نمایید آنرا وارد رژیم خوراکی خود نمایید.

۴ دیدگاه

  1. ❖ Paeez در مرداد ۳۱, ۱۳۹۶در۱:۴۱ ب٫ظ

    آیا خرفه برای دیابت اثربخش است

    جواب ›
  2. ❖ وحید در مرداد ۶, ۱۳۹۷در۱۰:۲۰ ب٫ظ

    تمام گیاهان روی زمین سودمند هستند منبعء تمام مریضیها گوشت است

    جواب ›
    • ❖ سید علی در خرداد ۱۷, ۱۳۹۸در۱:۱۲ ب٫ظ

      شمایی که داری منبع مریضیها
      نظر های خودتون را برای دانلود آهنگ شاد قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد