درمان یبوست با ماساژ شکم - آموزش ماساژ شکم برای رفع یبوست | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

درمان یبوست با ماساژ شکم - آموزش ماساژ شکم برای رفع یبوست | پزشکی


 

اگر شما نیز جزو مردمی هستید که با یبوست دست و پنجه نرم می‌نمایید(یکی از رایج‌ترین مسائل وابسته با هضم است)، انجام ماساژ قادراست سبب تسکین و خوب شدن تقویت شود.

انجام ماساژ بر روی شکم قادراست یبوست را به روش‌های متفاوت همانند برانگیختن عضلات درگیر در تولید مدفوع و تسکین استرس مزمن (یکی از مواردی است که به طور نزدیکی با مسائل گوارشی وابسته است) مناسبتر کند. یبوست به تقویتی گفته می‌شود که در آن دفع مدفوع در هفته کمتر از سه بار است.

افزون بر استرس، روش زندگی ویژه نیز قادراست منجر به یبوست شود. این گونه روش زندگی شامل میل کردن مواد خوراکی کم فیبر، نداشتن ورزش به اندازه و نمیل کردن آب به اندازه است. زیادتر مردم به زمان مسافرت نیز یبوست را تجربه می‌کنند.

زیادتر بخوانید: تمام چیز درباره یبوست

تحقیقات انجام شده در مورد ماساژ و یبوست:

اگرچه ماساژ یک معالجه معیار برای یبوست نیست اما بعضی از پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که انجام اینکار قادراست به بازیابی تقویت قبلی یاری کند. به عنوان مثال، گزارش منتشر شده در مجله Bodywork and Movement Therapies در سال ۲۰۱۱ بر روی ماساژ شکمی و مصرف آن به عنوان معالجه ای برای یبوست مزمن تمرکز داشته است.

نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که ماساژ شکمی امکان پذیر است با ترویج حرکات متفاوت حلقوی سبب تسکین و خوب شدن یبوست شود. گزارش یکسان نیز نشان می‌دهد که ماساژ شکمی قادراست وقت عبور مواد خوراکی از روده را کم شدن دهد. افزون بر این، گزارش‌های انجام شده نشان می‌دهد ماساژ شکمی قادراست به تسکین دردها و ناراحتی‌های وابسته با یبوست یاری کند.

در مطالعات بالینی، مردمی که مبتلا به یبوست بودند بعد از مصرف ماساژ‌های شکمی خوب شدن بیشتری در کیفیت زندگی‌شان تجربه کردند. با اینحال بعضی از پژوهش‌ها( همانند مطالعات بالینی کوچک که در سال ۲۰۰۹ منتشر شده است) توصیه می‌کند که مصرف ماساژ شکمی برای تسکین یبوست به احتمال بیشتر منجر به کم شدن مصرف ملین‌ها نخواهد شد.

چگونه از ماساژ برای تسکین و خوب شدن یبوست مصرف کنیم؟

تکنیکهای ماساژ متعددی امکان پذیر است در تسکین یبوست و ترویج دفع مدفوع سودمند باشد. این حرکات همواره به صورت خوابیده انجام می‌شود. یک روش دوست داشتنی شامل قرار دادن کف دست بر روی شکم و ایجاد حرکات کوچک، دایره‌ای و در جهت گردش عقربه‌های ساعت در بخش پایینی شکم است.

همینطور می‌توانید این دایره‌ها را پیشرفت دهید و ماساژی را انجام دهید که کل شکم را پوشش می‌دهد. روش دیگر شامل قرار دادن دست زیر جناغ سینه و سپس کشیدن دست به آرامی به سمت پایین شکم است. اینکار بایست به صورت حرکات سریع با دست دیگر تکرار شود.

وقتی که ماساژهای بیان شده را امتحان می‌نمایید، با حرکات نرم و روش کار خود را آغاز نمایید و از فشارهای بیشتر بر روی شکم پیشگیری نمایید. اگر بعد از فشار دادن بر روی شکم احساس درد یا ناراحتی داشتید ،تلاش نمایید فشار حاصل را کمتر نمایید.تلاش نمایید این ماساژها را دوبار در روز و به مدت ۲۰ دقیقه انجام دهید.

مصرف نفس عمیق در هر جلسه قادراست به تسکین یبوست یاری بی‌شماری بکند. قبل از اینکه بخواهید از ماساژ یا دیگر روش‌های معالجه خانگی مصرف نمایید، مناسبتر است با یک دکتر کارشناس مشورت نمایید. خانم ها باردای بایست از انجام هر گونه ماساژی بر روی شکم پیشگیری کنند.

همینطور بایست توجه داشته باشید که یبوست در بعضی از زمان ها نشان دهنده یک مسئله تندرستی است و احتیاجمند درمآنانی دکتری می‌باشد. دیگر علامت‌ها همانند درد در شکم نیز امکان پذیر است وجود داشته باشد. در بعضی از موارد یبوست تنها علامت‌ای است که در جسم وجود دارد.

روش‌های دیگر برای خوب شدن یبوست:

به دلیل داشته باشید که ماساژ به تنهایی نقادراست یبوست را معالجه کند. هدف، بایست خوب شدن کلی سیستم گوارش باشد. برای اینکه سیستم گوارش مناسب و منظمی داشته باشید، آشامیدن حداقل هشت لیوان آب در روز، میل کردن خوراکی های پر فیبر و تمرینات ورزشی منظم خیلی الزامی است.

معالجه‌های جانشین دیگری نیز امکان پذیر است به جنگیدن با یبوست یاری کند. این معالجه‌ها شامل مواردی همانند مصرف طب سوزنی و بیوفیدبک و همینطور معالجه‌های طبیعی نظیر پروبیوتیک است.

معالجه‌های طبیعی دیگری برای یبوست وجود دارد اما قبل از استفاده مناسبتر است با یک دکتر مشورت گردد.